Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 16:49

Voor een vriendin van mij open ik dit topic!

Ze heeft een leuk merrie op het oog waarmee ze heeft proefgereden en het klikt heel goed en is serieus geïnteresseerd de merrie te gaan kopen. Het betreft een lieve brave KWPN merrie van 7 jaar oud en L1 geklasseerd. Het paard is onlangs röntgen gekeurd en is daarbij goedgekeurd voor de sport en heeft een PROK Certificaat gekregen. Wel staat er een opmerking op het keuringsrapport. Namelijk 'voor verbeend hoefkraakbeen (licht verhoogd acceptabel risico)'.
De merrie heeft verder nog nooit een pas onregelmatig gelopen en loopt gewoon op blote voeten. Ze is ook helemaal goed door de buigproef gekomen. Ze valt in de gemiddelde prijsklasse (6.000-8.000). Ze zal de foto's sowieso ook nog door haar eigen dierenarts laten beoordelen en er volgt nog een nieuwe klinische keuring.

Ze heeft mij toch gevraagd dit topic te openen om eventueel ervaringen of nuttig advies te krijgen. Ze vraagt zich vooral af hoe groot de kans is dat dit echt serieuze problemen gaat opleveren en of ze haar dan bijv. beter op een ijzer kan zetten of juist beter op blote voeten kan laten. Ze gaat ook sowieso informatie inwinnen bij haar DA, maar aangezien het nu weekend is en ze alvast benieuwd is naar ervaringen/advies open ik dit topic voor haar

anjali

Re: Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:53

Dan zou ik 6000 bieden en geen 8000.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:53

Welke classificering staat erbij vermeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:56

Voor een 7 jarig paard wat zo licht belast is zou ik dit risico niet willen nemen. Het is onomkeerbaar en niet te behandelen. Hebben jullie er al wel op gegoogled? Alleen die informatie zou al genoeg moeten wezen om het niet doen, vooral voor een paard in die prijsklasse. Daar kun je uitstekend een leuk en gezond paard in kopen.

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/verben ... beenderen/

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 16:58

BKonline schreef:
Welke classificering staat erbij vermeld?

Staat er niet bij! Verder allemaal 1tjes en 2x een 1/2tje.

Ambitie met het paard leuk dressuur en buitenritten. Ambitie tot Z dressuur en B springen

Lindaonline

Re: Goedgekeurd voor de sport (PROK) met opmerking, kopen??? Adv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:00

Zijn er eerder ook foto's gemaakt, bijvoorbeeld rond haar derde?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:01

Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard met die bemerking voor de sport goedgekeurd is. Het is hartstikke progressief. Het wordt alleen maar slechter. Soms ook heel snel. Dat de merrie wel PROK is komt omdat dat deel van de hoef niet meedoet in de PROK keuring.

Mijn advies: laten staan. Ze is waard slachtprijs.

Emma_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:02

Ben het eens met WiancaR. Stel dat je er over een paar jaar problemen mee krijgt, zit je er toch mooi mee te kijken. Ik zou dit paard absoluut niet kopen, hoe leuk die ook is.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 17:08

Merrie is nooit eerder gekeurd!
Gaat hier om een sportkeuring met positief eindoordeel + zie opmerking wat erbij staat!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:14

Ik zou er om bovengenoemde redenen niet aan beginnen, en al helemaal niet voor het geld wat ze er voor vragen. Ik vind 6000 voor een paard dat net L1 loopt op 7 jaar echt best veel (dat lopen de meeste 4/5jarigen al makkelijk). 4000 zou meer in de richting gaan, en met zulke problemen eigenlijk nog minder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:16

Liins schreef:
Merrie is nooit eerder gekeurd!
Gaat hier om een sportkeuring met positief eindoordeel + zie opmerking wat erbij staat!

Waar je je in vergist is dat ze nu misschien wel goed is voor de sport maar op termijn, en niemand weet hoelang die termijn is, wordt ze vreselijk kreupel. DA zet er niet voor niets een bemerking op. Was het hun eigen dierenarts? Mijn dierenarts keurt een paard hiermee niet goed voor de sport. De Z haalt ze waarschijnlijk niet eens.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:20

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Als er rond haar derde jaar foto's waren gemaakt had je, nu vier jaar later, het proces kunnen bekijken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:24

Nou 7 jaar en L1 is geen schande nu een mooie leeftijd om door te trainen en zwaarder te trainen. Niet iedereen heeft de ambitie om een 6 jarige in het Z te hebben, dat ten eerste.

Ik zou de foto's door laten sturen naar haar eigen dierenarts en vragen om zijn/haar menig. Een dierenarts van eigen is soms milder in beoordelen dan je eigen dierenarts. Die denkt met jou mee (meestal) en zal er strengen naar kijken en een goed advies geven. PROK is leuk. Maar dekt niet alles daarbij zijn chipjes ook gehonoreerd voor PROK en worden niet vermeld op het certificaat. Laat haar eigen dierenarts hier ook naar kijken.
Ze kan nu wel nog nooit kreupel zijn geweest. Maar ken je het paard al 7 jaar? Zo niet dan kan je niet zeker weten of het wel of niet waar is.

Als de eigen dieren arts een negatief advies geeft, laat je vriendin dan opzoek gaan naar een ander dier. Er staan momenteel leuke paarden te koop voor dat geld.

Trouwens oftoppic: valt het jullie ook op dat de vraag prijzen tegenwoordig best hoog zijn.
Laatst bijgewerkt door newt op 13-02-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:24

Ik zou er ook niet aan beginnen, zijn zat paarden die gezond zijn in deze prijsklasse. Verder heb je nooit zekerheid hoe dit stabiel kan blijven of juist erger word, wie weet gaat je zelf je doel niet kunnen halen.Vind het ook apart dat deze merrie gewoon prok gekeurd is terwijl dit in mijn ogen niet zou horen.Zou toch verder kijken naar andere paarden..

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:25

Ach begint dat drama gedoe weer. Heel veel paarden hebben een bemerking en kunnen na de foto een bemerking krijgen.

Mijn paard heeft dit aan twee benen. Goedgekeurd voor de sport ik heb haar wel meegenomen. Nog geen problemen hier.

Hoeveel paarden worden er niet gekeurd en als een dierenarts mij zegt dat dit dier nog vele jaren mee kan (nog laten herkeuren met hetzelfde oordeel) dan vertrouw ik dat.

Maar uiteraard weten de dames hier meer dan de dierenarts

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:31

Horsy83 schreef:
Ach begint dat drama gedoe weer. Heel veel paarden hebben een bemerking en kunnen na de foto een bemerking krijgen.

Mijn paard heeft dit aan twee benen. Goedgekeurd voor de sport ik heb haar wel meegenomen. Nog geen problemen hier.

Hoeveel paarden worden er niet gekeurd en als een dierenarts mij zegt dat dit dier nog vele jaren mee kan (nog laten herkeuren met hetzelfde oordeel) dan vertrouw ik dat.

Verbeend hoefbeen is een vreselijke aandoening voor een paard die altijd leidt tot de dood. Als een paard het met 7 al heeft reken maar dat het met 12 dan wel gebeurd kan zijn.

En wat al gezegd is, in die prijsklasse koop je makkelijk een paard wat wel gezond is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:33

Tjonge jonge.. het is nogal geld voor een paard wat niet 100% gezond is.. :x
Ik zou het dier dus laten staan en gaan kijken naar een dier die echt 100% in orde is, zeker gezien de sport-ambities..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:34

newt schreef:
Nou 7 jaar en L1 is geen schande nu een mooie leeftijd om door te trainen en zwaarder te trainen. Niet iedereen heeft de ambitie om een 6 jarige in het Z te hebben, dat ten eerste.

Ik zou de foto's door laten sturen naar haar eigen dierenarts en vragen om zijn/haar menig. Een dierenarts van eigen is soms milder in beoordelen dan je eigen dierenarts. Die denkt met jou mee (meestal) en zal er strengen naar kijken en een goed advies geven. PROK is leuk. Maar dekt niet alles daarbij zijn chipjes ook gehonoreerd voor PROK en worden niet vermeld op het certificaat. Laat haar eigen dierenarts hier ook naar kijken.
Ze kan nu wel nog nooit kreupel zijn geweest. Maar ken je het paard al 7 jaar? Zo niet dan kan je niet zeker weten of het wel of niet waar is.

Als de eigen dieren arts een negatief advies geeft, laat je vriendin dan opzoek gaan naar een ander dier. Er staan momenteel leuke paarden te koop voor dat geld.

Trouwens oftoppic: valt het jullie ook op dat de vraag prijzen tegenwoordig best hoog zijn.

Ik weet niet hoe jij aan die wijsheid komt maar een chip staat altijd op het PROK certificaat. Ook als hij niet meetelt zoals bij bijvoorbeeld de kogels.

Als iemand de ambitie heeft om Z dressuur te rijden dan is een 7 jarige die L1 geklasseerd is echt niet bijzonder. Dat is een heel klein beetje meer dan de absolute basis.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:36

In de prijsklasse tot 1500 zou ik het risico wel willen nemen dat er misschien een aantal jaar plezier van zal hebben maar misschien ook niet. In de prijsklasse die jij noemt niet

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:37

paardjes123 schreef:
In de prijsklasse tot 1500 zou ik het risico wel willen nemen dat er misschien een aantal jaar plezier van zal hebben maar misschien ook niet. In de prijsklasse die jij noemt niet

Dat zou realistischer zijn ja. Moet je wel beslissen dat als het misgaat je zo'n paard ook gelijk wegbrengt anders zit je nog met de dierenartskosten.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:40

janderegelaa schreef:
Horsy83 schreef:

Verbeend hoefbeen is een vreselijke aandoening voor een paard die altijd leidt tot de dood. Als een paard het met 7 al heeft reken maar dat het met 12 dan wel gebeurd kan zijn.

En wat al gezegd is, in die prijsklasse koop je makkelijk een paard wat wel gezond is.

Ik heb die horror verhalen van internet aan de dierenarts voorgelegd voor aankoop. Ze vond het onzin en kent veel paarden met deze afwijking (komt veel voor bij bijv. friezen) ze verwachte hooguit aangepast beslag. Dus zeker geen spuitje of een ongemakkelijk leven.

Ligt eraan wat de eisen zijn voor 6000 euro.... zo zwart wit zou ik het niet willen schetsen.

Maar aan TO als een paard ter beoordeling op internet laat verschijnen zullen er altijd opmerkingen zijn. Is het niet het gangwerk, is het wel dat vlekje en als het dat vlekje niet is dat is het wel dat chipje op de hak (zichtbaar op de foto).

Doe wat goed voelt en anders op naar de volgende.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:42

Ik zou de betreffende bensn nogmaals door een eigen dierenarts laten keuren. Dan advies van de dierenarts inwinnen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:50

Joltsje schreef:
Ik zou de betreffende bensn nogmaals door een eigen dierenarts laten keuren. Dan advies van de dierenarts inwinnen.

Eens! Het ene paard is het andere niet. Dierenarts is ook de enige die er goed oordeel over kan geven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:45

Horsy83 schreef:

Haal je nu niet 2 dingen Door elkaar?

Het is verbening van het kraakbeen in de hoef. Heeft dus niets met het hoefbeen te maken.
Het leidt echt niet altijd tot de dood.

Het kraakbeen in de hoef, veranderd in bot. Hierdoor raakt de flexibiliteit uit de hoef en zal de natuurlijke schokdemping uit de hoef verdwijnen. Paard kan hierdoor kort en gevoelliger gaan lopen.

Ts ik zou als ik de ambities Had om de sport in te gaan het paard laten staan. Zeker voor die prijs.

Edit:was de quote van janderegelaa en niet van horsy83 excuus

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:44

@janderegelaa.
Deze nieuwe ruiter heeft ambities tot het Z te rijden. De vorige ruiter misschien niet en heeft zo nu en dan eens een wedstrijd gereden. Maar dat maakt een 7 jarige niet meer of minder om wel het Z te lopen.

Daarbij staat een chip echt niet op een PROK certificaat. Had vorig jaar een hengst met twee chips in de kogels voor en achter 1 en dat stond er niet op. Dat word altijd bij sport bijgeschreven.

En om nog een ander voorbeeld. Paard PROK allemaal A tjes, geen op of aanmerkingen. Moet nagekeken worden door andere dierenarts bij verkoop.. twee chips in de serie. KWPN gebeld. Hoe kan dit. Dierenarts had het verzuimd er bij te vertellen omdat het om PROK ging. KWPN zegt: Chips in kogel zijn toegestaan en worden niet genoteerd.
Laatst bijgewerkt door newt op 13-02-16 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt