Mijt, hoe te behandelen zonder de lever te belasten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minniemilie

Mijt, hoe te behandelen zonder de lever te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:36

Hallo, Mijn paard heeft een stjacobskruiskruid vergiftiging gehad (3weken kliniek) en is nu langzamerhand aan het herstellen.
Zijn leverwaarden zijn nog steeds erg hoog dus hij krijgt nog ecuchol en aangepaste voeding.

Hij heeft al jaren last van mijt, dus echt chronisch, en het enige wat echt helpt is ontwormen in he bloed.(ivermectine ofzo?), verder worden zijn benen geschoren en plaatselijk behandeld met sarnacuran (wat volgens mij hetzelf is als sebacil).

Bon, allemaal belastend voor de lever dus momenteel kan ik niets van deze behandelingen doen,
op een week tijd staan zijn benen nu al weer kaal en begint het op zijn neusje ook al... -O-

Dus... WAT TE DOEN? Iemand tips over natuurlijke producten of iets wat niet belastend is voor de lever waarmee ik het voorlopig een beetje kan onderdrukken?

Ik zit met mijn handen in het haar ;(

Dank bij voorbaat

tamary

Re: Mijt, hoe te behandelen zonder de lever te belasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:41

butox pour on wordt ook wel gebruikt, maar dat komt ook in het bloed terecht. Mijt verstikken (ook die beestjes kunnen nl niet zonder zuurstof) met olie of vette zalf (bv sudocreme, want die blijft goed lang zitten) lijkt mij nu even de beste optie qua niet belastend voor de lever.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:41

Hey, ik heb je ff een pb gestuurd. Ik denk dat je sowieso iets aan de afweer moet doen, er is een reden dat hij steeds maar weer last krijgt van mijt en die zul je moeten achterhalen. Daarnaast zou ik al het materiaal en zijn hele stal eens heel grondig schoonmaken zodat je het daar in ieder geval niet mee verspreid.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:45

Op de mijt plekken schrobben met betadine srub. Of afgewerkte olie er opsmeren. Laatste is een oud boeren middeltje. Door de olie verstikt de mijt.

Beide ervaring mee gehad en werkte.

Afgewerkte olie alleen doen als plekken niet open zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:46

Wat in ieder geval raadzaam is, om kritisch naar het rantsoen van je paard te kijken en zijn weerstand te ondersteunen. Krachtvoer met (veel) suikers mijden. In overleg met je dierenarts, zou je ook een groene leem kuur kunnen overwegen.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:49

Kimmiee_D schreef:
Op de mijt plekken schrobben met betadine srub. Of afgewerkte olie er opsmeren. Laatste is een oud boeren middeltje. Door de olie verstikt de mijt.

Beide ervaring mee gehad en werkte.

Afgewerkte olie alleen doen als plekken niet open zijn.

Ja maar zou afgewerkte olie kan toch ook slecht zijn voor de lever nee?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:49

is trouwens bevestigd dat het om mijt gaat? dat is nog wel een belangerijk iets namelijk.

afgewerkte olie zal een geweldig huismiddel zijn maar gezond is het bepaald niet.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:53

Zijn voeding is nu volledig aangepast op zijn leverprobleem. Ik wil na deze ecucholkuur ook met natuurlijke producten/kruiden etc zjn weerstand opkrikken, maar de dierenartsen hadden me aangeraden daarmee te wachten tot hij geen medicatie meer krijgt, zodat er zeker niets 'botst' met elkaar ;)

@Tamary daar kwam ik tot nu toe ook op uit, de mijt echt verzuipen in vaseline ofzo :) , ik ga zometeen zijn benen en hoofd echt op 1mm kaalscheren zodat ik overal heel goed bijkan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:54

Mijn merrie krijgt om de 2 maanden een injectie, dit werkt ook redelijk.
Daarnaast behandel ik nog wel met Neocidol.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:54

Airborn schreef:
is trouwens bevestigd dat het om mijt gaat? dat is nog wel een belangerijk iets namelijk.

afgewerkte olie zal een geweldig huismiddel zijn maar gezond is het bepaald niet.

Ja, verschillende dierenartsen zeggen dit toch, maar het is wel nooit onder microscoop gelegd, maar aangezien het onmiddelijk weggaat na een ontworming in bloedbaan kan het volgens mij niet anders dan parasitair zijn...

KoudbloedKim schreef:
Mijn merrie krijgt om de 2 maanden een injectie, dit werkt ook redelijk.
Daarnaast behandel ik nog wel met Neocidol.

Ja, hij dus normaal ook, maar dat zou nu te belastend zijn voor zijn lever -O-
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:56

Wat voor injectie krijgt hij dan?

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 12:59

KoudbloedKim schreef:
Wat voor injectie krijgt hij dan?

eigenlijk geen idee, ik denk ivermectine ofzo?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:00

minniemilie schreef:
Airborn schreef:

Ja, verschillende dierenartsen zeggen dit toch, maar het is wel nooit onder microscoop gelegd, maar aangezien het onmiddelijk weggaat na een ontworming in bloedbaan kan het volgens mij niet anders dan parasitair zijn...

Dat maakt parasitair idd wel zeer aannemelijk maar sluit andere oorzaken niet 100% uit.

Zit er voor je paard nog verschil tussen zomer en winter maanden qua jeuk etc? Wat krijgt hij aan kracht voer, wat voor ruwvoer, is het weer verslechterd nadat het lever probleem begon?
Lever problemen hebben ook grote invloed op de weerstand.

Hoe lang duurt deze kuur nog trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:02

Die van mij krijgt iets anders.
Ze moet binnenkort weer een injectie krijgen, dus dan vraag ik de exacte naam wel even.
Zij mag het wel tijdens de dracht, dus wie weet ook met een verhoogde leverwaarde.
Als je wil, vraag ik het even.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:05

Of ze iets mogen tijdens de dracht staat geheel los van de leverfunctie. Of iets tijdens dracht schadelijk is hangt bijna altijd af van de mogelijkheid tot passeren van de placenta naar het veulen, of anders van het risico tot koorts en stress. Leverbelasting is afhankelijk van in hoeverre de lever aan het werk wordt gezet om de stof om te zetten of af te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:11

Daarom stel ik ook voor om het even te vragen de volgende keer (volgende week). :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:14

Was ook vooral een algemene toevoeging :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:31

hier kreeg het oudje wel wat medicatie ervoor maar verder smeerde we er vaseline flink op, en pakte we het in (maar hij had er dikke benen van)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:33

Het probleem met luchtdicht inpakken/insmeren is dat je ook anaerobe bacterien inpakt en die daarmee de kans geeft om heerlijk hun gang te gaan in de al beschadigde huid. Dat is dus niet zonder risico's.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:39

Afgewerkte olie is kankerverwekkend. Dus dat zou ik even laten..

bij de kippen heb je wel mijt op de poten. Van huis uit was het een oud middeltje om dan de poten in de slaolie te zetten. Meende dat je het mengen kon met zwavelpoeder( weet niet zeker!) Maar wij haalden het er na een 2 dagen altijd weer af.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 16:28

KoudbloedKim schreef:
Die van mij krijgt iets anders.
Ze moet binnenkort weer een injectie krijgen, dus dan vraag ik de exacte naam wel even.
Zij mag het wel tijdens de dracht, dus wie weet ook met een verhoogde leverwaarde.
Als je wil, vraag ik het even.

HEEEL graag!!!! dank je

ellepel schreef:
Afgewerkte olie is kankerverwekkend. Dus dat zou ik even laten..

bij de kippen heb je wel mijt op de poten. Van huis uit was het een oud middeltje om dan de poten in de slaolie te zetten. Meende dat je het mengen kon met zwavelpoeder( weet niet zeker!) Maar wij haalden het er na een 2 dagen altijd weer af.

Ik hoorde van de hoefsmid ook iets over zwavel, maar dus geen idee of dat de lever aantast.. Hij ging het 'huisrecept' doorsturen (normaal vandaag maar nog niets ontvangen) en dan vraag ik het eens aan de veearts...
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:35

Misschien bedoelt hij zwavel met babyolie mengen. Dat gebruiken ze bij ons op stal voor mok enz.

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 16:37

Airborn schreef:
Dat maakt parasitair idd wel zeer aannemelijk maar sluit andere oorzaken niet 100% uit.

Zit er voor je paard nog verschil tussen zomer en winter maanden qua jeuk etc? Wat krijgt hij aan kracht voer, wat voor ruwvoer, is het weer verslechterd nadat het lever probleem begon?
Lever problemen hebben ook grote invloed op de weerstand.

Hoe lang duurt deze kuur nog trouwens?

Hij krijgt hooi a volente, fiberforce van krachtvoer, wortelen en bietenpulp.
Winter en zomer geen verschil, eigenlijk is het met dat prikje altijd weg voor 2-3 maanden, en vanaf ik zie dat het terug komt laat ik hem weer spuiten.. Nu is het ongeveer 3maand geleden, dus ik verwachte het ook. Hij krijgt nog tot eind van de maand ecuchol.

Ik heb nu zijn hoofd en 3!! benen geschoren :') de 4de is niet meer gelukt na hij mijn scheerapparaat(en mijn vinger) stuk geslaan heeft -O- en dik ingesmeerd met vaseline

http://bewust-zijn.nl/kennisbank/vitami ... en/zwavel/

hmmm... het zou dus goed zijn... Of is dat dan een ander soort zwavel ofzo?
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:46

Ik gebruik bij mijn Fries aloe veragel met tea tree en Arnica van de Tuinen.
Dit houdt bij haar de mok/mijten goed onder controle en is in ieder geval zuiver en onbelastend.
Het zal de mijten waarschijnlijk niet doden, maar ik ben al heel blij als ik zonder chemische zooi de boel goed kan controleren

minniemilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:06

frisian_love schreef:
Ik gebruik bij mijn Fries aloe veragel met tea tree en Arnica van de Tuinen.
Dit houdt bij haar de mok/mijten goed onder controle en is in ieder geval zuiver en onbelastend.
Het zal de mijten waarschijnlijk niet doden, maar ik ben al heel blij als ik zonder chemische zooi de boel goed kan controleren

Thanx voor de tip, ik ken ook iemand die aloevera en teatree gebruikt.. Maar kdenk dat ik vooral de mijt ook echt moet kunnen doden (of toch deels) want vanaf hij 1 kaal plekje heeft, staan een week later al zijn benen volledig kaal.. Het is dus een heel hardnekkige mijt dat hij heeft die heel snel uitbreid -:(-

MSM kende ik als orale toediening.. Maar bestaat dus ook in zalf lees ik net, en daar zit zwavel in:
MSM Zalf
Een verzachtende crème, waarbij de combinatie van alle goede eigenschappen van MSM, Aloë Vera, Zink, Wonderolie, Etherische oliën, Lavendel, Kamille en Jojoba, het herstellend vermogen van de huid ondersteunen. Beschermt de huid specifiek tegen de invloeden van modder.
BESTANDDELEN: Zink Oxide, Organische Zwavel, Lanoline.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-02-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt