Dierenarts erbij halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MK02Iris

Dierenarts erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:59

Hoii,

Een paar weken geleden heb ik een bericht geplaatst op bokt over mijn verzorgpony die veel hoest en snot heeft. Dit heeft ze nu denk ik al 2 maanden. Ik begin me wel echt zorgen te maken, want afgelopen woensdag was ik bij haar en hoestte ze echt heel dramatisch... Als of ze geen lucht meer kreeg ofzo...
~
Even ter informatie:
Er ligt zaagsel als vloerbedekking in haar stal.
Ik maak haar hooi al een tijdje nat. (dat kreeg ik als tip na mijn eerdere bericht over dit onderwerp)
~
Maar wat denken jullie: moet ik me echt zorgen maken en de dierenarts bellen of denken jullie dat het in het voorjaar wel weer overgaat???

Ik zou echt heel blij zijn als jullie reageren!!! Het is voor de allerliefste minitinker merrie ever!! <3 <3 <3 /3 /3

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:01

Een vrijblijvend telefoontje naar een VA en je had meteen geweten hoe of wat. Heb je dit al met de eigenaar besproken? 2 Maanden doorsnotteren is wel erg lang en als het arme beestje dan ook nog eens benauwd is... -O-
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 04-02-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:01

Misschien eens met de eigenaar praten. Mocht er een da bij komen moet zij die bellen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:02

Misschien met de eigenaar overleggen? Mijn verzorgsters hoeven niet zomaar de dierenarts te bellen voor mijn pony's.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:02

Ik zou er zeker er op hele korte termijn een dierenarts bij halen.. 2 maanden is al veeel te lang

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:03

Ja! En daar ben je waarschijnlijk al te laat mee. Mijn paard heeft het ook en we hebben na een week al de DA gebelt, maar nu (6 weken later) zijn we al 3 soorten medicaties verder. Als een pony te lang deze infectie heeft wordt het chronisch. Dus de luchtwegen blijven verdikt. Betekent dat je niet meer actief mag zijn, alleen stappen. Namelijk bij inspanning wordt gehoest ivm verdikking.
Heeeel snel de DA bellen, maar met 2 maand ben je bijna zeker wete al te laat..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:06

Atent schreef:
Misschien met de eigenaar overleggen? Mijn verzorgsters hoeven niet zomaar de dierenarts te bellen voor mijn pony's.

Precies!
Niks doen zonder overleg!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:13

Waar is de eigenaar en wat doet ie dan eigenlijk?
Het is schandalig dat er nog geen dierenarts bij is geweest.

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:24

Shenavallie schreef:
Een vrijblijvend telefoontje naar een VA en je had meteen geweten hoe of wat. Heb je dit al met de eigenaar besproken? 2 Maanden doorsnotteren is wel erg lang en als het arme beestje dan ook nog eens benauwd is... -O-

2 maanden heb ik misschien een beetje overdreven maar ze snottert nu al wel ruim een maand...
Ik heb net de eigenaren gemailt. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk de VA bellen.... De eigenaren weten wel dat ze verkouden is. Maar aangezien zij heel weinig tot geen verstand van paarden hebben, ligt de verantwoordelijkheid hoog bij mij en mijn zus (we verzorgen haar samen). Helaas hebben wij ook niet zo heel veel verstand van al die dierenarts zaken en ik ben bang dat we het te lang hebben aangezien ja :( :( ik hoop dat er nog wat aangedaan kan worden.

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:25

Eline_S_S schreef:
Ja! En daar ben je waarschijnlijk al te laat mee. Mijn paard heeft het ook en we hebben na een week al de DA gebelt, maar nu (6 weken later) zijn we al 3 soorten medicaties verder. Als een pony te lang deze infectie heeft wordt het chronisch. Dus de luchtwegen blijven verdikt. Betekent dat je niet meer actief mag zijn, alleen stappen. Namelijk bij inspanning wordt gehoest ivm verdikking.
Heeeel snel de DA bellen, maar met 2 maand ben je bijna zeker wete al te laat..

ai ai ai :( :( Had ik maar wat meer paarden kwaaltjes etc. verstand, dan had ik dit al veel eerder gedaan... de eigenaren weten amper iets van paarden dus die kan ik de schuld ook niet geven... ik heb ze een mail gestuurd en ik hoop dat de DA zo snel mogelijk komt..

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:27

Ragdollcat schreef:
Waar is de eigenaar en wat doet ie dan eigenlijk?
Het is schandalig dat er nog geen dierenarts bij is geweest.

I know... de eigenaren hebben amper verstand van paarden dus tja.. de verantwoordelijkheid voor de pony ligt eigenlijk gewoon bij mij en mijn zus. helaas hebben wij niet zo veel paardenverstand dat we al eerder alarm hebben geslagen bij de eigenaren.. (ik heb ze een mail gestuurd dus ik hoop dat het allemaal toch nog goed komt...)

Shirley

Re: Dierenarts erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:30

Je hebt begin dit jaar al verschillende tips gekregen en genegeerd...

Heb je haar nu inmiddels al eens getemperatuurd bijvoorbeeld?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:31

Goed dat je hebt gemaild +:)+
Hoop voor jullie dat allemaal mee valt, want die van mij werkt niet bepaald mee.. Kost je ook een fortuin..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:32

Jullie kunnen er niets aan doen, want jullie hebben er nog geen verstand van en jullie zijn er eigenlijk niet verantwoordelijk voor.

Het is de eigenaar zijn fout en verantwoordelijkheid, waarom dan dieren nemen waar ze geen verstand van hebben en door laten modderen en ook nog eens aan jullie overlaten en de verantwoordelijkheid in jullie schoenen schuiven terwijl jullie nog geen verstand van hebben, dat is toch schandalig van de eigenaren, tenminste dat vind ik wel.

Leg het probleem en de verantwoordelijkheid gewoon bij ze neer en laat ze weten dat er een dierenarts bij moet.......

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:33

We horen het maar van één kant, hè? ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:54

Shirley schreef:
We horen het maar van één kant, hè? ;)

Dat is waar :D

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:27

Wacht ff XD
Ben ik de eenige die zich afvraagd waarom de eigenaar een paard heeft zonder enige verstand er van t hebben :0 Maarja maakt ook niet uit. Ik zou er gewoon iemand met verstand bij halen (hoeft niet meteen een dierenarts t zijn) gewoon iemand die weet wat hij zij doet ziet. Als er iets met mijn leas paard zal zijn zal ik bijf. mijn beste vriendin of haar moeder vragen wat t doen of wat het zal zijn :) Succses <3

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:29

Ja, je moet je zorgen maken. Als er schade is aan de longblaasjes is dat onherroepelijk.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:06

justirisx schreef:
Wacht ff XD
Ben ik de eenige die zich afvraagd waarom de eigenaar een paard heeft zonder enige verstand er van t hebben :0 Maarja maakt ook niet uit. Ik zou er gewoon iemand met verstand bij halen (hoeft niet meteen een dierenarts t zijn) gewoon iemand die weet wat hij zij doet ziet. Als er iets met mijn leas paard zal zijn zal ik bijf. mijn beste vriendin of haar moeder vragen wat t doen of wat het zal zijn :) Succses <3

Ja, ik heb ook verstand van paarden. Dat wil niet gelijk zeggen dat ik medicatie kan voorschrijven. Kan toch echt alleen de DA.. Sowieso zou iemand met verstand van paarden zeggen dat hier een da bij moet komen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:18

Een verkouden paard is bijna net als en verkouden mens.
Dat mag een week of 2-3 duren,maar dan moet het over zijn.
Duurt het langer ga je naar de huisarts en een paard daar komt dan de dierenarts bij :j

Waarschijnlijk moet de pony dan een antibiotica kuur hebben en moet het stofvrij staan en stofvrij eten.

Als je te lang wacht gaan door het hoesten de longblaasjes kapot en kan het dier voor de rest van zijn leven daar last van hebben.
Denk dat als je het zo tegen de eigenaren zgt ze het vast wel snappen.

Maar waarom mail je de eigenaren en ga je er niet gewoon zelf even heen om met ze te praten?
Dat vinden ze vast fijner :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:23

crow schreef:
Ja, je moet je zorgen maken. Als er schade is aan de longblaasjes is dat onherroepelijk.

Dat is onzin. Dat geneest gewoon weer maar duurt lang.
Mijn paard heeft een longbloeding gehad en volledig hersteld.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:26

ellepel schreef:
Duurt het langer ga je naar de huisarts en een paard daar komt dan de dierenarts bij :j

Ik was er al na een week bij, en die van mij is nu, 6 weken later en 3 soorten medicatie verder, niet meer te redden waarschijnlijk. Ook gaan er bij een mens (door hoesten) geen longblaasjes stuk. Bij een paard wel :)
Edit: het gevaar zit vgm ook meer in de verdikking vd luchtwegen, niet de longblaasjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:39

Ligt denk ik aan de dierenarts dan, die van mij zegt 2 week verkouden zijn mag en het lichaam mag zelf ook wat er aan doen.
Na 2 week liever wel bellen.
En ja mijn pony heeft copd,dus ik ben er bekend mee :j

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 21:32

ellepel schreef:

Waarschijnlijk moet de pony dan een antibiotica kuur hebben en moet het stofvrij staan en stofvrij eten.

Als je te lang wacht gaan door het hoesten de longblaasjes kapot en kan het dier voor de rest van zijn leven daar last van hebben.
Denk dat als je het zo tegen de eigenaren zgt ze het vast wel snappen.

Maar waarom mail je de eigenaren en ga je er niet gewoon zelf even heen om met ze te praten?
Dat vinden ze vast fijner :)

de eigenaren zijn niet thuis, ze komen morgen thuis en bellen dan de DA

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:43

Wel fijn dat ze toch gaan bellen, en hopelijk is de pony dan snel van het hoesten af :j