Kleine poll: wie behandelt paard preventief? (osteopaat)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik behandel mijn paard preventief

Ja
80 (61%)
Nee
50 (38%)

Totaal aantal stemmen: 130

Batlow

Kleine poll: wie behandelt paard preventief? (osteopaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:54

Na aanleiding van mijn onderzoek ben ik ook nog op zoek naar het verschil tussen de mensen die hun paard preventief laten behandelen door een osteopaat en mensen die alleen hun paard laten behandelen nav een gebeurtenis of wanneer iets aan het paard wordt gezien.

Alvast bedankt!

Zinzi_jewel

Re: Kleine poll: wie behandelt paard preventief? (osteopaat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:00

Ja , behandelen uit voorzorg . Een osteo check is nooit weg .
Evenals een jaarlijkse tandarts check .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:09

VSW -> MD

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:11

Elk jaar een keer of twee. Gewoon als preventie en omdat ze het heerlijk vinden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:12

2x per jaar osteo en tandarts, of ik nu problemen heb of niet. Uit ervaring weet ik dat voorkomen beter is dan genezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:18

Maar ja wat is preventief?
Mijn paard wordt elke 6 maand door de tandarts gecontroleerd omdat ik weet dat zijn gebit zijn zwakke plek is, ivm diastasen. Ook als hij geen acute klachten heeft komt de ta, das denk ik preventief, maar het is zijn zwakke plek, dus ook niet preventief?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:19

Voor mensen die niet preventief behandelen, de reden waarom is zeer welkom!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:19

Ik laat de onze behandelen als ik merk dat er iets is. En dat kan iets heel kleins zijn.
Waardoor het eigenlijk ook nog als preventief gezien zou kunnen worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:20

troi schreef:
Maar ja wat is preventief?
Mijn paard wordt elke 6 maand door de tandarts gecontroleerd omdat ik weet dat zijn gebit zijn zwakke plek is, ivm diastasen. Ook als hij geen acute klachten heeft komt de ta, das denk ik preventief, maar het is zijn zwakke plek, dus ook niet preventief?

Qua osteopathie bedoel ik preventief behandelen, zonder zelf probleem te hebben met het paard. Dus als controle, net als dat je jaarlijks het gebit laat controleren. Gewoon, omdat het moet? Zelf ga je ook elk jaar naar de tandarts, terwijl er soms niks hoeft te gebeuren. zo zie ik preventief behandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:22

Ik niet preventief, doe ik bij mezelf ook niet.

Mocht het nodig zijn dan komt er een fysio, osteopaat heb ik slecht ervaring mee(pony nog slechter na behandeling dan er oor)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:23

Willemina_L schreef:
Elk jaar een keer of twee. Gewoon als preventie en omdat ze het heerlijk vinden.

Precies

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:30

Een osteopaat kan niet preventief behandelen. Je kunt 'm hooguit laten komen om te laten controleren of er iets aan de hand is. Mocht dat zo zijn, dan kan er behandeld worden. Maar dat is geen preventie.
Preventie is 'iets' doen waardoor klachten voorkomen worden. Je kan een rug niet losser maken dan-ie hoort te zijn, om te voorkomen dat-ie vast gaat zitten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:38

Ibbel schreef:
Een osteopaat kan niet preventief behandelen. Je kunt 'm hooguit laten komen om te laten controleren of er iets aan de hand is. Mocht dat zo zijn, dan kan er behandeld worden. Maar dat is geen preventie.
Preventie is 'iets' doen waardoor klachten voorkomen worden. Je kan een rug niet losser maken dan-ie hoort te zijn, om te voorkomen dat-ie vast gaat zitten.

Dan niet preventief behandelen, maar het preventief laten controleren van je paard op eventuele blokkades. En niet pas een osteo laten komen wanneer er echt iets 'mis' is. Je snapt hopelijk wat ik bedoel.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:39

Ibbel schreef:

Je hebt gelijk, woordkeuze is niet correct hierbij. Inderdaad controle net als bij de tandarts voor jezelf. Check up lijkt meer te passen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:52

Batlow schreef:
Je snapt hopelijk wat ik bedoel.

Ik heb meer de indruk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel :D
Je kunt niet preventief osteopathisch of tandheelkundig behandelen. Je kunt niet iets rechter zetten dan het is, en je kunt niet een kies recht vijlen die geen haken heeft.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:54

Een check up puur voor de check up doe ik eigenlijk niet. Het verschilt per paard wanneer ik er iemand bijhaal. Meestal als ik merk dat er iets niet helemaal lekker zit, en dat aan paardlief merk.

voorbeeld: paardlief vos heeft een periode gehad dat ze weleens blackouts had op de poetsplaats. En er zijn toen diverse halsters gesneuveld. Betreffende paard is type elastiekje, en ik merkte dat ze na zo'n avontuur net niet zo fijn als anders was bij het vragen in een bepaalde houding. Die betreffende houding was normaal moeiteloos voor haar. Toen een combi osteopaat& dierfysio erbij gehaald, en idd het was bingo. Het bleek in dit geval een klein iets te zijn, en merkte duidelijk positief verschil na die tijd. Nu ben ik wel een vreselijke pietlut wie ik erbij haal..

Nu zit er uiteraard ook verschil in hoe je je paard houdt, en wat je ervan verlangt qua arbeid. Ik denk dat dat toch zeker van invloed is hoe je kijkt naar het inschakelen van bijv. een osteopaat.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:58

osteo heb ik nog nooit bij mijn paard gehad.

Laat verder tandarts alleen komen als ik merk dat ze moeite heeft met eten (laat vallen uit de mond) of duidelijk problemen vertoond wat betreft, gevoeligheid voor bit etc.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:01

Hier komt de osteopaat 1x per jaar preventief.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:04

Ibbel schreef:
Batlow schreef:
Je snapt hopelijk wat ik bedoel.

Ik heb meer de indruk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel :D
Je kunt niet preventief osteopathisch of tandheelkundig behandelen. Je kunt niet iets rechter zetten dan het is, en je kunt niet een kies recht vijlen die geen haken heeft.

Ik snap het wel, de woordkeuze is niet goed. Ik bedoel het preventief controleren. Je kan een tandarts elk jaar laten komen om het gebit te controleren. Je kan ook pas de tandarts laten komen als je paard problemen krijgt met eten. Het 1e is preventief, het 2e niet :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:56

Hier laat ik de osteo 3x per jaar komen en dat bevalt me prima. Er zijn altijd wel dingen die ze vindt. als je wacht totdat er echt problemen zijn, hebben ze misschien al ergens anders in het lichaam iets gecompenseerd Wat een op terrmijn toch een blessure oplevert. Ik hoop het hiermee te kunnen voorkomen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:10

Hier twee keer in het jaar controle van de osteo en een keer van de tandarts. Als er iets is, behandelen ze, anders niet. Ik doe dat omdat ik voor wil zijn dat er grote blessures ontstaan. Omdat ik best veel vraag van mijn paard wil ik ook controle hebben over of dat ik dat kan blijven doen of dat er iets niet goed zit en ze ergens last van heeft.

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:58

Yep, standaard 1x per jaar en als het nodig is vaker :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:07

Ik ga op mijn gevoel af en laat regelmatig naar mijn paard kijken. Soms is het nodig soms niet, dus is het preventief? ja en nee, want mijn vriendin begrijpt niet altijd waarom ik denk dat er iets mis.
Dus het is vnl preventief in de zin van preventie van grotere blokkades en blessures, maar niet voor kleinere probleempjes. Tenslotte is het een paard, dat op de weide ook wel eens kan uitglijden en enkele dagen stijf zijn zonder dat het noodzakelijk is dat er een DA aan te pas komt. Ik sla mijn voet ook wel eens om zonder dat ik een mankepoot ben of naar de dokter moet. Neemt niet weg, dat ik het wel eens een dag (of 2) kan voelen.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:09

Bij mij komt de osteopaat standaard 1x per jaar voor een APK'tje zoals wij dat noemen.
Net zoals de tandarts die ook standaard 1 a 2 keer per jaar komt.
Als ik binnen het jaar merk dat er iets is met de paarden of er is wat gebeurd dan laat ik de osteopaat eerder komen, zodat kleine plekjes geen grote problemen gaan worden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:10

Zoals hierboven, 2 x per jaar sowieso de osteo erbij en 1 x per jaar de tandarts. Als er wat aan de hand is laat ik de osteo altijd terug komen om dat te checken na een maand of 2.