Wat doen jullie met likstenen die bijna op zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 10:59

Mijn paard heeft een liksteen in de vorm van een baksteen. Elke keer dat ik kom, leg ik die in haar voerbak en dan mag ze er zo lang aan likken als ze wil (mijn paard staat op pension, 24/7 buiten en heeft dus geen eigen stal en ik ga geen liksteen in de weide hangen zodat alle andere paarden er ook van kunnen meegenieten).

Nou likt ze dus in het midden meer dan aan de zijkanten, waardoor er in het midden een steeds grotere kuil komt en de liksteen uiteindelijk in twee stukken breekt. Dan laat ik haar nog likken aan een van die twee stukken maar ik merk aan haar dat dat toch minder makkelijk likt dus op een gegeven moment gooi ik die stukken weg en komt er een nieuwe liksteen.

Maar in de praktijk gooi ik dan toch steeds 1/3e liksteen weg, wat eigenlijk wel zonde is. Daarom aan jullie de vraag: hoe doen jullie het?

Keet

Re: Wat doen jullie met likstenen die bijna op zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:05

Zou je hem niet kunnen verwarmen en omsmelten met andere stukjes die je overhoud? Net als met kaarsen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:08

Weggooien gewoon, die dingen kosten niks. Trouwens ik heb hele likstenen weggedaan mijn merrie weigert ze te eten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:10

Keet schreef:
Zou je hem niet kunnen verwarmen en omsmelten met andere stukjes die je overhoud? Net als met kaarsen?

Ding smelt van vocht, niet van warmte. De stukken in een bakje doen, zodat je enkel het bakje weer uit de voerbak hoeft te halen. Ook stukjes liksteen krijgen ze zat af.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:13

Gewoon in een emmer? Evt met gaatje in de onderkant om vocht weg te laten lopen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:15

tamary schreef:
Keet schreef:

Ding smelt van vocht, niet van warmte. De stukken in een bakje doen, zodat je enkel het bakje weer uit de voerbak hoeft te halen. Ook stukjes liksteen krijgen ze zat af.

Met vocht in een vorm gieten en dan in de oven het vocht er weer uit halen door verhitting?
Ze vraagt om oplossingen om ze te behouden, geen tips om ze weg te gooien :+

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:40

Krijgt je paard iets van brok of vitaminekorrel? Dan zou je het laatste restje kunnen verkruimelen en daar een beetje overheen strooien.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:45

Keet schreef:
Met vocht in een vorm gieten en dan in de oven het vocht er weer uit halen door verhitting?

Citaat:

ze geeft aan dat ze bijna 1/3 weggooit en wat wij doen..

dat kan dus ook gewoon weggooien zijn..

ik gooi m weg als er kleine stukjes overblijven, waarvan ik zou kunnen vermoeden dat hij ze in een keer zou willen opeten (over het algemeen zullen ze daar geen behoefte meer aan hebben), of wanneer hij met goed fatsoen niet meer bruikbaar is.. en paar stukken kan nog mee gelebberd worden, maar een paar kleine klompjes, dat is geen doen..

globaal genomen 10-20 procent gaat de vuilnisbak in..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:48

Ik had zo'n Himalaya likstenen aan koortjes. Als het door was gooide ik het tewoon in de voerbak en daar moest ie het maar mee doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:49

Als je hem in een houdertje legt, plastic bakje ofzo, waardoor hij vrij van de randen ligt, zal ze hem waarschijnlijk verder kunnen oplikken.
Die kuil onstaat doordat ze ruimte nodig heeft voor haar neus.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:53

Ik laat hem nog altijd likken aan die 2 stukjes, maar wanneer ze echt te klein geworden zijn, dan gooi ik ze later ook gewoon weg en geef een nieuwe

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:55

Billy schreef:
Weggooien gewoon, die dingen kosten niks. Trouwens ik heb hele likstenen weggedaan mijn merrie weigert ze te eten

Ik vindt ze anders aardig duur die likstenen. Afhankelijk van het merk.

Wij hebben er 1 in de schuilstal liggen die nu momenteel in 3 stukken ligt. Die worden er pas weg gedaan als ze echt te klein worden. En ik bang ben dat ze de stukjes heel inslikken.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:57

Keet schreef:
tamary schreef:

Wat denk je dat er met de samenstelling van de liksteen gebeurd als je hem eerst met vocht 'vloeibaar' maakt om vervolgens het vocht er uit te halen door te verhitten? :+

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:00

Ik heb in de paddock ronde betonnen voerbakken liggen, daar ligt de liksteen in. Maakt niet uit in hoeveel stukjes, alles gaat eigenlijk wel op. Gooi dan wel alvast een tweede liksteen in een andere bak, maar dan eten de shetjes de kleine stukjes wel op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:02

Leg gewoon de kleine stukken in de wei dan kunnen de andere paarden helpen met opmaken, beter dan weggooien.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:03

Ik maak een papje met water FF wachtten en het kan weer

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:24

Een passende houder voor de liksteen kopen is wel een goed idee denk ik. Alleen kan ik de houder nergens aan vastmaken waardoor het misschien een schuifboel wordt.

Omsmelten lijkt me inderdaad geen puik plan. De restjes in de weide gooien kan natuurlijk, maar dan heb ik persoonlijk er niks meer aan natuurlijk.

Eileen: wat bedoel je met in een emmer gooien? De stukjes gewoon bewaren en ze helemaal op te laten eten? Wat dat is feitelijk wat ik nu ook voor een deel doe. Maar dat ze stukjes liksteen zo opeten lijkt me ook niet de bedoeling.

Mijn paard krijgt inderdaad wel een vitaminekorrel, maar mijn idee van een liksteen is juist dat ze naar behoefte kan likken. Als ik het verkruimel heeft ze maar te eten wat ik haar voorschotel. Dat is natuurlijk ook wel zo met de vitaminekorrel, maar in een liksteen zitten toch wel hogere concentraties mineralen.

Unihorses: dus jij lost de stukjes eerst op in water en dan laat je het water weer verdampen en dan wordt de steen weer hard?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:32

Zomaar in de wei gooien lijkt me ook niet altijd handig. Ik heb een paard wat een periode heel raar reageerde op bepaalde likstenen, zou dan ook echt not amused zijn als iemand zomaar een liksteen bij mijn paard in de wei zou gooien.

Hier gaan de stenen inderdaad in een houder en dan worden ze eigenlijk wel tot 95% opgelikt. Soms gooien ze het laatste kleine stukje eruit en dat raakt dan kwijt. Maar weggooien is eigenlijk nooit nodig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:22

dorientjuh schreef:
Eileen: wat bedoel je met in een emmer gooien? De stukjes gewoon bewaren en ze helemaal op te laten eten? Wat dat is feitelijk wat ik nu ook voor een deel doe. Maar dat ze stukjes liksteen zo opeten lijkt me ook niet de bedoeling.

Bij ons staan die emmers met stukje gewoon in de wei, wel onder een afdak.
Maar heb ze nog nooit en een heel stuk op zien eten. Als het echt kleine stukjes zijn gooien we dat laatste weg, maar dan heb je het over nog geen 10% van een hele steen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:24

dorientjuh schreef:
Een passende houder voor de liksteen kopen is wel een goed idee denk ik. Alleen kan ik de houder nergens aan vastmaken waardoor het misschien een schuifboel wordt.

Omsmelten lijkt me inderdaad geen puik plan. De restjes in de weide gooien kan natuurlijk, maar dan heb ik persoonlijk er niks meer aan natuurlijk.

Mijn paard krijgt inderdaad wel een vitaminekorrel, maar mijn idee van een liksteen is juist dat ze naar behoefte kan likken. Als ik het verkruimel heeft ze maar te eten wat ik haar voorschotel. Dat is natuurlijk ook wel zo met de vitaminekorrel, maar in een liksteen zitten toch wel hogere concentraties mineralen.

Unihorses: dus jij lost de stukjes eerst op in water en dan laat je het water weer verdampen en dan wordt de steen weer hard?

Ja klein beetje water in een emmer dat waren wel van die 20 kilo koeien dingen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:24

unihorses,

hoe weet jij dan zeker dat de samenstelling ook nog goed is?

want bepaalde zouten/mineralen zijn zwaarder dan anderen, en zakken daardoor naar de bodem..
of nog erger, de bak staat niet waterpas, waardoor het dus links of rechts naar de bodem zakt.

betekent dat er bij bepaalde delen van de steen dan een tekort is en op andere delen een overdosering..

ik zou dat risico echt niet willen nemen met mijn paard..

ik heb geeeeeeeeeeeeeen idee hoe die likstenen gemaakt worden.. maar dat is vast niet..
bak water, mineralen er in op lossen en de boel laten verdampen..

als ze 'gemaakt' worden, dan lijkt het mij logischer dat het bijvoorbeeld continue gehomogeniseerd wordt tijdens het verdampingsproces en pas als het een soort zware pasta is, dat het dan verder uitgehard wordt in een oven.

gewoon oplossen en laten indrogen, nee, dat risico zou ik niet willen nemen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:29

Alles zit er toch in? Zouden ze werkelijk doodgaan als ze dan iets minder links likken dan rechts? Dat betwijfel ik toch wel hoor...
En die Himalayadingen dan? Die worden uitgehakt zeggen ze....zal ook niet gehomogeniseerd zijn en toch doen een hoop paarden het er prima op

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:32

Ik leg ze dan gewoon in de voerbakken, bezigheidstherapie haha want dan schuiven ze er regelmatig mee om beter bij het krachtvoer te komen ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:26

Samen met stalgenoten van die grote blokken kopen? In verhouding veel goedkoper en heel belangrijk als je paard 24/7 buiten staat. Dan zijn er waarschijnlijk andere die juist de randjes makkelijk vinden likken.

RensxBubb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:01

Wat wij doen met oude likstenen: we geven ze aan de jaarlingen bij ons op stal. Die hebben er geen en zijn er vaak heel blij mee en beginnen meteen te likken, zo worden ze toch helemaal opgemaakt.