Gat in bicepsspier | Gerelateerd aan mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Gat in bicepsspier | Gerelateerd aan mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 00:48

Hallo allemaal,

Wie had ooit gedacht dat ik een topic op Medisch zou plaatsen. En nu doe ik het toch. Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met het geen waar ik nu voor kom te staan.

Even in het kort ons verhaal. Augustus 2014 zou ik met mijn merrie naar de keuring gaan. Vlak hiervoor werd ze bekapt. Na het bekappen liep ze niet goed/onregelmatig. Contact opgenomen met de hoefsmid en deze zei dat het na een week wel weer goed zou moeten zijn. Dit was niet het geval. Na de keuring twee weken op rust gezet maar het werd niet beter. Dierenarts laten komen en die concludeerde losse knieen.. Advies was rustig door trainen, achterhand sterker maken en vooral veel rechtdoor mennen. Zo gezegd zo gedaan. Het werd beter en we waren weer lekker aan het trainen. Af en toe liet ze heel even wat onregelmatigheid zien. Maar eigenlijk altijd was het na een paar passen weer weg en dan liep ze weer goed.

Bente kreeg een veulentje en na de bevalling liet ik haar masseren. De masseuse zei dat ze niet perse losse knieën voelde maar wel wat slappere banden. Maar dit kon ook komen doordat ze niet in training was geweest en ze net bevallen was. Toen begon ik ineens te twijfelen aan de diagnose. Ineens bedacht ik me ook dat het raar zou zijn als ze losse knieën zou hebben want twee weken voor die diagnose gesteld werd was ze veterinair goedgekeurd op de merriekeuring.

Veulentje overleed en we gingen langzaam door met mennen. Zelfs een wedstrijdje gereden. Ze liep eigenlijk heel goed behalve dus af en toe een paar passen onregelmatig. Er kwam een pony bij en we gingen tweespan rijden. Van de een op de andere dag kats kreupel. Op het harde en op het zachte. En het wilde niet herstellen. Uiteindelijk hebben we haar bij wijze van experiment voor een sulky gezet en de kreupelheid was als sneeuw voor de zon verdwenen.

En dan komen we ineens bij afgelopen donderdag. We hebben een paar weken kunnen trainen en opeens weer super kreupel. Ik wist even niet meer waar ik het zoeken moest. De dierenarts had gezegd dat als ik met training het niet beter zou krijgen dat ik mijn pony moest laten inslapen. Dit was natuurlijk het laatste wat ik wilde. Dus ik heb een second opinion aangevraagd bij een andere dierenarts. Vandaag zijn we er heen geweest en nu blijkt ze dus als het ware een gat in haar bicepsspier te hebben. Dit zou vaker voorkomen bij menpaarden/pony's. Om die reden was ik eens benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben mee gemaakt en hoe zij weer verder zijn gegaan met de pony. Wat heb je aangepast om ervoor te zorgen dat deze ontsteking niet weer terug komt.

Heel verhaal, ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik heb foto's mee gekregen van de echo dus voor wie dat interessant vindt laat het maar even weten dan zal ik ze uploaden. Bente is in ieder geval vandaag röntgenologisch getest en helemaal goed verklaard. En ze gaat nu 6 weken revalideren met ontstekingsremmers.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:59

Vreemd verhaal, ik kan er niks van zeggen..
Zolang zit ik nog niet in de menwereld, maar ik volg.

khirshanta

Re: Gat in bicepsspier | Gerelateerd aan mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 01:11

Ik heb ook geen idee, maar wil ook graag weten hoe het kan, voorkomen en verholpen kan worden

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 01:14

Even voor de duidelijkheid, een paard heeft 2 soorten biceps: de biceps brachii (in de voorhand) en biceps femoris (in de achterhand). Aangezien ik veel over de achterhand lees in je verhaal neem ik aan dat het gaat over de femoris toch? In het plaatje is dat nummer 27
Afbeelding

Had je VA een verklaring waarom dit bij menpony's vaker voorkomt dan bij rijpony's? Ik kan me (als masseur en recreatieve menner) namelijk zo snel geen reden bedenken waarom mennen schadelijker zou zijn voor deze spier dan rijden. De broek ligt wel langs deze spier, maar niet iedereen gebruikt deze en de druk komt meer op de achterkant van het been dan aan de zijkant. Verder is deze spier abductor van het been, wellicht kan het stuwen ipv dragen nog iets invloed hebben. Maar aangezien het grootste deel van de rijpaarden ook leuk stuwend door de bak crost lijkt dit me ook onwaarschijnlijk.

Zelf heb ik er in ieder geval geen ervaring mee.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 04:55

Nee het gaat om de bicepspier linksvoor. En het zou kunnen komen door bijvoorbeeld het borsttuig. Dat us zijn eerste gedachte en dat gaat nog verder onderzocht worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:10

Interessant. Dit is wel de spier waar Janouk het meest last van heeft linksvoor. Rechtsvoor heeft ze geen last. Ik heb dat nooit gekoppeld aan haar menwerk. Ze liep 2 x per week voor de koets en 3 x per week onder het zadel. Ik masseer de spier wekelijks om soepel te houden en voor het werk rek ik de spier naar voren en naar achteren. Sinds ze een ergonomisch borsttuig had, is de spier minder gevoelig. Eens nadenken waarom juist die spier het lastig heeft bij het mennen.
Heel benieuwd.

De spier strekt de schouder en elleboog, terwijl het paard ook de kar trekt. Spier wil naar voren en kar trekt naar achteren. Misschien dat de tegengestelde krachten hier samen komen in de spier? Moony

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 07:38

Dat zou kunnen! Wat mijn pony uiteindelijk ging doen was een soort extra gang. Linksvoor ging ze in galop en verder in draf. In galop is er minder belasting voor die spier.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 07:43

Mijn dierenarts had het er ook nog over dat de kar te zwaar zou kunnen zijn. Nu rijd ik met een hca en die zijn rond de 35 kilo dus zal mee vallen maar voor janouk was de kar misschien wel wat zwaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:43

Dan zou je dus als je met een gareel zou gaan rijden van het probleem af zijn als ik het goed lees?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 08:15

Gareel zou de druk in ieder geval anders verdelen. Van de week neem ik even contact op met de menner. Eens zien of zij een idee heeft. Eerst maar eens het dossier van mijn pony's opvragen bij de dierenarts. Want ik heb nu een veel betere gevonden.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:19

Interessant, ik lees even mee.
Zou ook graag de echofoto's zien
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 26-01-16 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:23

Dit vind ik ook interessant. Hoe/wat/waarom en voorkomen!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 08:30

Afbeelding

Op deze eerste foto zie je de ontsteking. Normaal bij een ontsteking is het gewoon rond met alleen maar vocht. Omdat ze waarschijnlijk al een hele tijd met deze ontsteking rond loopt is het bij haar een beetje gespikkeld.

Afbeelding

Als ik me niet vergis zie je hier het verschil tussen de binnen bicepsspier en de buiten bicepsspier. Je ziet dus duidelijk een soort scheur.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:32

Interessant topic!
En euh, eigenlijk nog nooit van gehoord dus ik volg mee!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:33

Ah kijk dat maakt het al iets logischer. Ziet er heftig uit op de echo zeg, flink diep gat. Zit het gat ook op de plek van je borsttuig of juist meer op de rand (dus is het de druk van het tuig of juist de overgang van druk tot geen druk)?

Wat wel opmerkelijk is, is dat de brachii in de diepe spierlaag ligt en niet in de oppervlakkige. Dit maakt hem dus van buitenaf lastiger bereikbaar en dus theoretisch gezien minder kwetsbaar voor invloeden van buitenaf.
De spier strekt de schouder en buigt de elleboog, bij het buigen van de elleboog verkort de spier waardoor hij dus dikker wordt. Het zou kunnen dat het borsttuig dit verdikken belemmerd waardoor de spier geïrriteerd of zelfs beschadigd raakt. Als dit zo is klopt het dat dit effect groter wordt naarmate de aanspanning zwaarder wordt (denk erom dit relatief te houden, dus gerelateerd aan het gewicht van de pony).

Wat mij opvalt aan de foto's is dat de hals van Bente erg laag is uitgesneden, en dat daarom het borsttuig vrij laag moet (wat logisch is). Haflingers willen ook nog wel eens een diepe hals hebben, is dit bij janouk ook het geval? Ik ben namelijk benieuwd of dit mee zou kunnen spelen in de gevoeligheid voor dit probleem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:40

Mijn merrie is in 2011 tijdens een koetsentocht spierbevangen geraakt. Osteopaat en CranioSacraal hebben dit terugggeleid naar het borstgebied. Daar had ze het meeste last van.
Wellicht is dit een dergelijke blessure geweest.

Vanuit de humane spieren weet ik dat er vlak na een zweepslag ook een "gat" in de spier te voelen is. Deze vult zich echter later weer met vocht waardoor hij niet meer te voelen is.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 09:41

Dat is een goede vraag maar ik durf het je zo niet te zeggen. Ik zal straks eens kijken of ik dat nog kan ontdekken.

Toen mijn pony's in tweespan gingen werd het kreupel lopen ineens erger en het hield niet meer op. Dus je zou kunnen concluderen dat dit zwaarder was en dat het dus pijnlijker was. De sulky rolt eigenlijk heel gemakkelijk dus de helft van de tijd hoeft ze niet eens te trekken.

De hals van Bente is inderdaad erg laag. En daarom zou ze ook misschien een voorgevormd borsttuig moeten krijgen. Zodat het beter aansluit.

Ik was eerder niet zo'n fan van anatomische borsttuigen omdat ik heel vaak zag dat het niet goed lag of dat het na verloop van tijd niet meer goed lag. Maar voor Bente zou het dan misschien toch een uitkomst zijn.

Wat mij alleen wel zorgen baart is dat Janouk er bijvoorbeeld alsnog last van heeft. En dat terwijl Janouk niet heel veel voor de wagen gereden werd en dus ook nog regelmatig gemasseerd werd. Dan zou je zeggen dat je de oplossing met het anatomische borsttuig dus nog niet gevonden hebt. Al kan het gewicht van de wagen in deze dus ook mee spelen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 09:42

Keet schreef:
Mijn merrie is in 2011 tijdens een koetsentocht spierbevangen geraakt. Osteopaat en CranioSacraal hebben dit terugggeleid naar het borstgebied. Daar had ze het meeste last van.
Wellicht is dit een dergelijke blessure geweest.

Vanuit de humane spieren weet ik dat er vlak na een zweepslag ook een "gat" in de spier te voelen is. Deze vult zich echter later weer met vocht waardoor hij niet meer te voelen is.

Ik heb gisteren een beetje op google rond zitten neuzen en aan de hand van het papier wat ik mee heb gekregen van de dierenarts ben ik gaan zoeken. Toen kwam ik ook een aantal keer het woord zweepslag tegen inderdaad. Misschien heeft het dus verband met elkaar.. Dat maakt het alleen nog ingewikkelder, want dan zou het ook van een verkeerde beweging kunnen komen en door de trainingen is het dan gewoon nooit genezen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:49

Bij mij is het waarschijnlijk gekomen door een verkeerd aangemeten (door de tuig dealer/verkoper/importeur van dat merk) anatomisch gevormd borsttuig. Omdat het toch niet goed paste kantelde het en gaf het op 1 plek druk ipv verdeeld over het hele borsttuig.
In combinatie met een shetlandmerrie met een lage halsinzet.

Heb nu weer een normaal borsttuig voor haar. Maar ze heeft sinds het ongeluk hooguit 10 keer nog voor de wagen gestaan ivm mijn angst.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:00

Wat vervelend zeg!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:53

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik zou het dan idd eerder linken aan een niet goed passend tuig dan aan het mennen zelf. (Niet als commentaar op jullie tuig, dat heb ik niet gezien ;) )

volg dit ook even.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:54

palousa_boy schreef:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik zou het dan idd eerder linken aan een niet goed passend tuig dan aan het mennen zelf. (Niet als commentaar op jullie tuig, dat heb ik niet gezien ;) )

volg dit ook even.

Keet schreef:
Bij mij is het waarschijnlijk gekomen door een verkeerd aangemeten (door de tuig dealer/verkoper/importeur van dat merk) anatomisch gevormd borsttuig. Omdat het toch niet goed paste kantelde het en gaf het op 1 plek druk ipv verdeeld over het hele borsttuig.

Dat geef ik ook aan in mijn post ;)
Borsttuig is natuurlijk wel iets dat je gebruikt bij het mennen en niet bij het rijden. Dus in die lijn zal je misschien deze blessure minder/niet zien bij paarden die alleen ohz gereden worden

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:00

Zijn de strengen wel even lang?
Loopt ze wel recht?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 11:03

Strengen zijn even lang en we gebruiken een touwtjes systeem dus daar kan het bijna niet vandaan komen. We zijn dressuurmatig bezig en zijn dus veel aan het recht richten.

Ik vermoed zelf inderdaad ook borsttuig. We hebben een ideal tuig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:06

Ymor schreef:
Strengen zijn even lang en we gebruiken een touwtjes systeem dus daar kan het bijna niet vandaan komen. We zijn dressuurmatig bezig en zijn dus veel aan het recht richten.

Ik vermoed zelf inderdaad ook borsttuig. We hebben een ideal tuig.

Kan het dan niet zijn dat er een van de katrollen van het touw systeem vast zit waardoor het borsttuig niet met de beweging mee gaat maar eigenlijk bij elke pas druk zet op de spieren?