Oud paard, hoe naar de smid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Oud paard, hoe naar de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:55

Ik loop al weken met een ontzettende knoop in mijn maag rond. Het lijkt een beetje op een interne strijd denk ik. Een beslissing nemen met je hoofd of met je hart. :( Ik herken het van de drie momenten dat ik mijn twee katten en mijn hond in moest laten slapen. Alledrie oud, versleten maar tussen de oren nog springlevend.

En nu sta ik weer op dat kruispunt. Natuurlijk worden paarden geen 50. En je weet op het moment dat je er één aanschaft dat er automatisch een moment van afscheid komt.
Enfin.. waarom ik hier een bericht post. Bij mijn collega's of kennissen kan ik niet terecht voor advies of ervaringen. En ik merk gewoon dat ik al een paar weken echt super gestressd ben. Dus als iemand advies of tips heeft, deze zijn op dit moment heel welkom.

Ik heb sinds 2000 een grote KWPN-er van 1.73. In juni wordt hij 25, ik heb hem dus bijna 16 jaar. Hij staat sinds 9 jaar huis aan huis. Het is een erg lieve en eigenwijze lobbes met een hartje van goud. Sinds zijn 18e staat hij qua wedstrijden op pensioen. Tot 2 jaar geleden gingen we gewoon lekker nog het bos in. Vanaf 2013 wordt hij niet meer bereden. Dat komt omdat hij rechtsachter wat kreupel begon te lopen. Gezien zijn leeftijd dacht ik aan artrose, ik heb hier nooit een dierenarts voor laten komen omdat die op zijn leeftijd toch niets meer kunnen doen. Maar goed, hij was (en is) nog gewoon blij, gaat de wei op, staat naast zijn vriendjes en kan 24/7 naar buiten in de paddock. Hij is levendig, springt en bokt.. alleen wel met een hupsje achter. Opstaan na het rollen gaat niet meer zo makkelijk maar sinds een half jaar staat hij op de Equiflex (met MSM en glucosamine) en de kruidenmix van de paardendrogist (soepel).

Wat is dan het probleem zul je denken? Dat is de hoefsmid. Niet de smid zelf, maar het bekappen... Gezien zijn grote en zware lijf wordt dit voor hem (en vooral mij) steeds meer een erg stressvolle aangelegenheid.
De problemen spelen als de smid zijn gezonde rechterachterbeen optilt/kapt en hij achter dus op zijn slechte been moet steunen. Ik had met de smid al afgesproken dat hij het rechterbeen niet meer zo hoog op moest tillen.
Soms lijkt het alsof hij dan door zijn 'slechte' been wil/gaat zakken, niet genoeg kracht meer heeft.. ik ben zelfs bang dat hij een keer helemaal omvalt/onderuit zakt. Ik heb het idee, ook als ik hem zie draven, dat het probleem in zijn kniegewricht zit.

En dan nu, hoe verder? Ga ik gewoon zeggen, het is nu genoeg geweest? Zijn er nog andere opties/oplossingen? Je kunt me geestelijk bijna bij elkaar vegen. Ik wil morgen mijn dierenarts even bellen om met hem te overleggen of en hoe we hier, uit medisch oogpunt, nog iets mee kunnen. De laatste paar weken spookt het woord 'inslapen' echter steeds vaker door mijn hoofd ;(

Maar goed, de ervaringsdeskundigen zitten hier. Tips, adviezen zijn zeer welkom. -O-
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-01-16 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op vraag van TS

Captain

Re: Dilemma, mijn grote vriend naar de eeuwige weides?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:03

Is het geen optie hem in zo'n speciale box te bekappen waar ze ook belgische trekpaarden in zetten? Wellicht heeft hij daar wat meer steun aan?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:04

Wat vervelend voor je.....zit eigenlijk in hetzelfde schuitje! Mijn merrie is bijna 18 en heeft dezelfde issues als jouw vriend (alleen ook nog wobbler)! Wanneer weet je dat t genoeg is?? Ik denk dat je alleen met overleg met je vee arts een besluit kunt nemen.....misschien foto's maken om de ernstigheid te kunnen aantonen. Ik heb over twee weken een gesprek! Over t hoe en wat. Ik ben ook doodsbang en hoop stiekum dat t wel meevalt en mijn dame nog wat jaartjes pijnvrij bij mij mag blijven. Heel veel sterkte en succes

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:05

Mijn hoefsmid houd rekening met t feit dat mijn merrie haar achterbenen ook met moeite kan optillen en kan haar nog prima bekappen met geduld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:07

Goh, ik vind het best heftig om een paard te laten gaan omdat bekappen niet zo goed meer gaat.
Het lijkt me dat hoefsmeden hier vaker mee te maken krijgen en dat daar best opties voor zijn. Heb je het al besproken met je hoefsmid? Zo'n box voor trekpaarden lijkt me al een goed idee.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:08

Merk je dat hij pijn heeft in het dagelijks leven? Loopt hij dan kreupel?

Het is altijd een lastige keuze. Mijn oudje (22) heeft vorig jaar een blessure opgelopen en sindsdien kan ze achter ook niet meer op de driepoot (overigens uit de hand gaat goed). Maar als ze daar op heeft gestaan, wilt ze niet meer op haar been steunen. Puur omdat er teveel druk komt op de banden en pezen. Verder is ze ook met pensioen, omdat te veel belasten niet ten goede komt. Maar in het dagelijks leven met zolang mogelijk buiten en 's zomers weidegang en wandelen heb ik totaal niet het idee dat ze pij heeft.

Wat je kan doen; onderzoek door de DA laten doen, kijken wat eruit komt (artrose hoeft niet eens, dachten we bij die van mij ook maar amper wat te vinden) en of het nog te 'behandelen' is. Wat ook kan hem eens twee weken op pijnstillers zetten en kijken of hij dan verbeterd. Zo ja, dan heeft hij pijn en moet je afvragen wat je dan wilt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:08

Hoe gaat het dan met hoeven krabben?

Hem tegen de muur zetten zodat hij daar wat steun aan heeft?
Alleen de buitenkant bijwerken geen optie?
Ik neem toch aan dat de hoefsmid ook wel trucjes weet om het niet te ongemakkelijk voor het paard te maken. Mijn hoefsmid tilt de benen van mijn 23 jarige ook niet meer zo hoog op en hij hoeft ze van mij ook alleen zo functioneel mogelijk te bekappen.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:09

Even al toevoeging: zo'n box heet een travalje (voor het geval je er op googlen wilt)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:09

Lieve Tafje, wat een naar moment wat nu is aangekomen met je lieve paard. Volgens mij voel je heel goed hoe laat het is. Volg dat gevoel. Ga nog voor alle zekerheid in overleg met de dierenarts.
Natuurlijk wil je jouw paard houden, maar liefde is ook, loslaten. Het kan goed zijn dat dit moment voor jou en je grote vriend is aangebroken, misschien nog niet wat ik voor je hoop. Je voelt dat zelf het beste. Niemand hier op Bokt kan daar jou advies in geven.

Ik ben gelukkig (nog) geen ervaringsdeskundige, maar zo denk ik erover.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:19

Heel heftig idd deze beslissing. Ik wens je iig veel steun en sterkte. Zou ook met de dierenarts en de hoefsmid nog 1x alle mogelijkheden bespreken. Als die er nog zijn. En dan de beslissing nemen. Zo word je er zelf uiteraard ook helemaal gek van.
Helaas kan ik je niet van advies voorzien maar kan me toch eigenlijk niet voorstellen dat er geen mogelijkheid bestaat.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:21

Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik. En kun je dat bij een bijna 25-jarige nog oplossen? Spieren weer opbouwen?

En uiteraard heb ik bovenstaande al enige tijd geleden besproken met mijn smid. Ook de afspraak dat hij zijn goede been niet zo hoog tilt zodat hij meer balans heeft. Maar zoals met alle dieren op een bepaalde leeftijd kom je op een punt dat het steeds meer achteruit gaat..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:25

geen optie om het paard in zo'n soort hangmat te laten steunen tijdens het bekappen? Dan maak je stevige haken in het plafond van de stal en hang je daaraan zo'n brede band die onder de buik van het paard over de volledige breedte doorgaat. Zodat hij hier net niet in hangt, aar dit hem wel volledig ondersteund. Je zie die banden weleens met paarden met ene gebroken been.
Indien je het probleem van de smid opgelost krijgt zou ik hem zeker nog laten genieten indien hij geen pijn heeft. Anders zou ik eerlijk zijn en hem laen gaan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:34

heeft ie pijn.
tip: zet hem s een week of 2 op de pijnstillers? veranderd hij dan. zo ja, dan heeft ie veel pijn.
mijn keuze zou dan makkelijk zijn.( nja makkelijk.. je begrijpt denk wel wat ik bedoel).

je kan met inslapen mi nooit te vroeg zijn.. eerder te laat. al is die keuze echt niet gemakkelijk!
ik heb het ervaren met mijn 29 jarige haflinger..
je mag me best pb'n hierover. zat in hetzelfde schuitje.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:42

Ben nog steeds benieuwd hoe je nu hoeven krabt want als dat gewoon lukt moet in mijn ogen je smid het been ook kunnen bekappen... Ja dat hoeft niet zo hoog... Maar je hoeft er neem ik aan ook geen ijzers meer onder of andere rare dingen gewoon zodat hij ermee kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:43

Ik zou ook eens kijken naar andere glucosamine, bijv. van horseflex is een hele goede omdat de dosering hoger is dan veel andere. Hier op bokt moet je dat wel uit kunnen pluizen. Wij hadden hier ook een merrie met artrose staan (inmiddels ook in laten slapen) maar die ging daar met sprongen op vooruit!

Wat je zou kunnen doen, is eens een fysiotherapeut laten komen in overleg met de da om eens te kijken in hoeverre hij nog te verbeteren zou kunnen zijn.

Hoe dan ook, ik zou niet teveel meer gaan prutsen met zo'n dier, hij heeft zo te horen een prachtig leven gehad en al een mooi pensioen erop zitten, dat is ook iets wat je niet moet vergeten. Wat pien_2010 hier ook al zei, volg je gevoel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:44

Oude tinker heeft daar soms ook last van die heeft aan drie benen artrose, achter de spronggewrichten en voor in zijn schouder. Kappen is idd een tijdrovend werkje erdoor. Mijn hoefsmid neemt er heel rustig de tijd voor. Been niet te hoog optillen en heel vaak eve neerzetten weer. Hij is daardoor wel ruim een uur (soms zelfs 1,5 uur)bezig maar daardoor is kappen goed te doen. Als hij echt veel last heeft dan stoppen we even,geven hem een goede pijnstilling. Doen ondertussen jonge tinker en gaan daarna weer met oude door.

Op die manier gaat het al ruim twee jaar goed met kappen. Alleen je smid is wel flink veel meer tijd kwijt. Zou echt jammer zijn als je met een dergelijk probleem je maatje moet laten gaan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:45

Allereerst wat rot dat dit moment is aangebroken. Maar wat eerder werd gezegd houden van is los laten en je bent idd eerder te laat dan te vroeg.
Heb het bij een vriendin al 3x gezien, zo lang gewacht (te lang). Zielig als het een lijdensweg wordt en egoïstisch ook.

Heel veel sterkte met het beslissen, volg je gevoel en koester de mooie herinneringen Y;(

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:47

Zoe_97 schreef:
geen optie om het paard in zo'n soort hangmat te laten steunen tijdens het bekappen? Dan maak je stevige haken in het plafond van de stal en hang je daaraan zo'n brede band die onder de buik van het paard over de volledige breedte doorgaat.

Dat zou mooi zijn. Mits hij het toelaat en de balken het houden.

Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.

En over de beslissing om hem evt in te laten slapen; kwaliteit van leven gaat bij mij altijd boven kwantiteit. Natuurlijk zou ik hem nog 40 jaar bij me willen hebben. Maar de realiteit is dat hij al bijna 25 is. Hoe lang en tot hoe ver ga je dan door? En vooral: voor wie?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:48

Heel moeilijk om deze beslissing te moeten nemen, wanneer je niet zeker weet of je er goed aan doet. Mijn oudje loopt ook te wankelen met zijn gezondheid en ook ik heb inslapen door mijn hoofd laten spoken. Maar als ik naar mijn paard kijk, kan ik me daar (nog) geen voorstelling van maken. Ik wil eerst nog alle mogelijkheden aanpakken om zijn gezondheid te stabiliseren en aangezien hij nu geen pijn heeft kan dat ook. Volg je gevoel, ik las gister een mooi artikel waarbij het op neer kwam dat je een paard nooit te vroeg in kan laten slapen.
Laatst bijgewerkt door Sab123 op 21-01-16 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:48

Gebruikt je hoefsmid een hoefstandaard? Daarmee kan hij toch leunen als zijn goede been opgetild is.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:49

Evelijn schreef:
Ben nog steeds benieuwd hoe je nu hoeven krabt want als dat gewoon lukt moet in mijn ogen je smid het been ook kunnen bekappen... Ja dat hoeft niet zo hoog... Maar je hoeft er neem ik aan ook geen ijzers meer onder of andere rare dingen gewoon zodat hij ermee kan lopen.

Eigenlijk niet. Hij staat de hele dag op het zand of in de stal. En die stal wordt iedere dag verschoont. Dus dan liever niet extra plagen door zijn voeten uit te krabben als hij dat moeilijk vind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:50

Alleen jij kunt hier over beslissen, hier zal je reacties krijgen dat er misschien nog allerlei oplossingen zijn. Vraag is, wil je dit je paard aandoen, hij heeft vijftien jaar van jouw gezelschap genoten en zo te horen een prachtig leven gehad. Zorg er voor dat het ook goed eindigt , hoe verdrietig dat ook voor jou zal zijn.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:51

Partyflappel schreef:
Ik zou ook eens kijken naar andere glucosamine, bijv. van horseflex is een hele goede omdat de dosering hoger is dan veel ander

Hij krijgt al equiflex van de paardendrogist. Daar zit MSM en glucosamine oa in. Daarnaast nog kruidenmengsel voor soepele spieren.

Ik heb al ander spul gebruikt. Ook heel duur spul. Inderdaad ook hier op bokt opgezocht.

Maar slijtage en pijn gaan dan toch samen.
Ik zal dit idd morgen ook aan de dierenarts vragen.
Laatst bijgewerkt door Tafje op 21-01-16 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:51

Dus hij heeft ook pijn bij normale verzorging... En hij loopt dus ook kreupel.... Dat is meer dan alleen de smid kan zijn benen niet zo hoog optillen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:56

Evelijn schreef:
Dus hij heeft ook pijn bij normale verzorging... En hij loopt dus ook kreupel.... Dat is meer dan alleen de smid kan zijn benen niet zo hoog optillen.

Zoals in de openingspost staat; hij is vrolijk en blij. Bokt, rent en springt als een 3-jarige.
Alleen als hij draaft dan wel met een kreupele rechterachterkant.
Wat is normale verzorging dan..