Paard stijf, loopt op eieren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Volar

Paard stijf, loopt op eieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:03

Hallo,

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Daarnaast voer ik hem zelf bij met equilin, en marstall. Vandaag haalde ik hem ontzetten stijf uit de wei, alsof hij op eieren loopt. Mijn da raadde aan om juist rustig te blijven bewegen met hem ivm de doorbloeding. Ik heb een kort stapritje gemaakt in het bos en op de terug weg liep hij al wat beter. Hij staat zonder deken. Zou hij spierbevangen kunnen zijn? en wat te doen?

Zinzi_jewel

Re: Paard stijf, loopt op eieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:05

Koud zorgt voor stramme spieren en icm bevroren gras wellicht licht bevangen .
Kan hij warm en droog staan ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:10

Ik denk richting hoefbevangen. Vaak zie je dan dat ze in het begin heel slecht lopen en tijdens de wandeling gaat het dan iets beter. Heeft je paard warme hoeven? Is er pulstatie in de kootholtebloedvaten? Staat er nog gras op het land?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:11

Hij is niet hoefbevangen, of pijn op alle hoeven? Observeer hem goed, heeft hij het koud? Knijpt hij zijn staart? Is zijn vacht steeds opgezet?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:12

Is hij niet uitgegleden vannacht met de gladheid?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:22

Lijkt me verstandig om de smid even naar zijn hoeven te laten kijken. Dat op eieren lopen heeft vaak te maken met het ervaren van te veel druk. Elk steentje wordt bijwijze van spreken gevoeld en dan gaat een paard op eieren lopen. De oorzaak kan verschillend zijn een dubbele zool bijvoorbeeld, een kneuzing dus dat je beest op een steen of zo gestaan heeft en nu een blauwe plek in zijn hoef heeft. Je smid kan uitvogelen wat er aan de hand is en of er iets moet gebeuren.
Het stijf lopen kan te maken hebben met de kou, maar voor een paard zijn deze temperaturen nog helemaal niet zo koud. Een paard kan makkelijk tot -10. Dat wil zeggen, mits je paard ruim in het ruwvoer staat. Het moet bijna continu hooi eten om de motor te laten draaien en warm te blijven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:27

Vreemd advies van de dierenarts zonder het dier gezien te hebben :?
Voor hetzelfde geld richt je met beweging juist schade aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:29

Juist met dit weer (koude nacht, zonnige dag) stijgt het fructaangehalte in het gras enorm. [***] krijgt daardoor ook meteen een dikkere manenkam. Als mijn paard met dit weer op eieren uit de wei kwam, zou ik meteen denken aan spier- of hoefbevangenheid.
En geen haar op mijn hoofd die er over denkt om met zulke klachten toch maar op te gaan zitten.. :wow:
Waarom zou je in vredesnaam gaan rijden als je paard zoveel last heeft van zijn lichaam?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:34

Ik dacht ook direct aan bevangen.
Als het mijn paard was ging het direct van de wei af en op hooi tot ik zeker wist dat het niet bevangen is.

Fructaan is explosief hoog deze dagen. Vorst en zon geeft suiker bom

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:35

Shirley schreef:

tja,heel bijzonder...mocht het spierbevangenheid zijn en je laat hem bewegen heb je een dik probleem.

TS...zet hem een aantal dagen op bute.Dat werkt zowel tegen hoefbevangenheid als spierbevangenheid.
Niet forceren te bewegen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:39

Dat bedoel ik!
Pik even jouw sigaar :7

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:40

Zinzi_jewel schreef:
Koud zorgt voor stramme spieren en icm bevroren gras wellicht licht bevangen .
Kan hij warm en droog staan ?

Ze hebben een groot afdak waar ze windvrij en droog kunnen staan, het is geen stal maar wel een flinke afdak.

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:41

mrie schreef:
Lijkt me verstandig om de smid even naar zijn hoeven te laten kijken. Dat op eieren lopen heeft vaak te maken met het ervaren van te veel druk. Elk steentje wordt bijwijze van spreken gevoeld en dan gaat een paard op eieren lopen. De oorzaak kan verschillend zijn een dubbele zool bijvoorbeeld, een kneuzing dus dat je beest op een steen of zo gestaan heeft en nu een blauwe plek in zijn hoef heeft. Je smid kan uitvogelen wat er aan de hand is en of er iets moet gebeuren.
Het stijf lopen kan te maken hebben met de kou, maar voor een paard zijn deze temperaturen nog helemaal niet zo koud. Een paard kan makkelijk tot -10. Dat wil zeggen, mits je paard ruim in het ruwvoer staat. Het moet bijna continu hooi eten om de motor te laten draaien en warm te blijven.

Ik ben er al mee bezig met mijn smid, ben ook overgestapt naar een andere smid, eentje die meer tijd ervoor neemt en zij vertelde mij ook al dat hij een dunne en gevoelige zool heeft. Ik krab altijd de hoeven uit en kijk ze altijd na op steentjes. Hij lijkt er alleen voor last van te hebben achter is prima. Ze hebben onbeperkt hooi in de ruif.

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:44

geerke schreef:
Shirley schreef:

tja,heel bijzonder...mocht het spierbevangenheid zijn en je laat hem bewegen heb je een dik probleem.

TS...zet hem een aantal dagen op bute.Dat werkt zowel tegen hoefbevangenheid als spierbevangenheid.
Niet forceren te bewegen.

Hij is vorig jaar hoefbevangen geweest en heeft toen een antibiotica kuur gehad. Ik typte het eigenlijk ook verkeerd, het is geen officiele 'dierenarts' maar ze meet dieren door en ze gaf me toen het advies hem toch in beweging te houden voor de doorboeding. Toen hij hoef bevangen was is er een dierenarts bij geweest meerdere keren, hij is daar wel gevoelig voor.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:46

Paard loopt niet goed maar je gaat er wel mee rijden... 8)7 :? |o
Ga je als je zelf nog eens ziek bent ook een rondje joggen in het bos?

En je hebt dus medisch advies gevraagd en een of andere zweverige kwakzalve???

Meen je dit nu echt Ts?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:49

Morgen ochtend dan toch maar een dierenarts laten komen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:52

Hoe oud is je paard ? Idd lekker in beweging blijven en zeker niet op stal zetten als hij gewend is om buiten te lopen , verder kijken of hij het toch niet koud heeft , miss dekentje op ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:53

maximuss schreef:
Paard loopt niet goed maar je gaat er wel mee rijden... 8)7 :? |o
Ga je als je zelf nog eens ziek bent ook een rondje joggen in het bos?

En je hebt dus medisch advies gevraagd en een of andere zweverige kwakzalve???

Meen je dit nu echt Ts?

Ik quote maar gewoon de complete post: Dit!!!!!!

Kwakzalvers en homeopathische doormeters zijn leuk als je geen probleem hebt, maar mijdt ze alsjeblieft als de pest als er wel echt iets mis is want met dit advies - zonder je paard uberhaupt gezien te hebben - rijdt zij jouw paard in het graf. Wat als hij spierbevangen is in plaats van hoefbevangen? Wat als het hoefbeen al aan het roteren is? 'Doe maar een rustig buitenritje'?
Walgelijk, dit soort mensen. Echt parasieten. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:54

Dikke kans dat hij dat weer is, want eenmaal hoefbevangen geweest blijft hij er gevoelig voor.

Toch ging je ermee rijden.............en vroeg je advies bij een vaag iemand die geen dierenarts is.

Foute boel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:25

Anti-biotica bij hoefbevangenheid? Daar gaat volgens mij sowieso al wat mis. Laat er gewoon een dierenarts bij komen en zorg naar behoren voor je paard.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:30

Heb je nu niet juist een tijd dat er veel suikers in het gras ?
Een pony hier loopt de laatste tijd ook ontzettend op eieren wanneer ze iets te veel suiker extra krijgt door een halve voederbiet (dit staat nu dus ook niet meer op het menu hihi)

Is het gedrag van het paard ook veranderd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:35

als je paard al eerder bevangen is geweest denk dat hij nu weer is...haal er maar een echte dierenarts bij,ze heeft medicatie nodig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:56

Krijgt je paard nou gras?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:19

Bel een dierenarts, gaan rijden en je paard bevangen ongeacht of het nu spier of hoef bevangne is.
Is gewoon vragen om meer problemen.
Laten bloedprikken. Zorgen dat ze het warm heeft, bij voorkeur een deken erop,.. Maar eerst testen !!

Volar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 07:50

Ik de dierenarts bellen, lijkt me inderdaad de beste optie