Verstoppingskoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:38

Onze pony heeft sinds vandaag koliek, dierenarts erbij en die heeft hem opgevoeld, verstopping.
Hij heeft een pijnstiller direct in het bloed gekregen, en we moesten per uur 10-15 minuten met hem lopen en hij mocht maximaal 10 minuten liggen per uur. Het leek zo rond etenstijd vanavond wat beter te gaan, beetje hinniken en heen en weer lopen toen de rest eten kreeg en toen was hij ook een stuk alerter dan toen ik rond 16 uur op stal kwam.
Maar nu heeft hij nog steeds niet gemest, en de dierenarts maar weer gebeld.
De dierenarts zegt dat het niet uit maakt of ze nu komt om paraffine te geven of morgen ochtend, dat het er slecht uit ziet als hij nog steeds niet heeft gemest en dat ze morgenochtend de opties wel komt bespreken.

Iets in mij zegt dat ze zo snel mogelijk die paraffine moet komen geven, maar ze zegt dat het niet uit maakt of ze nu of morgen ochtend komt.
Wat zeggen jullie, nog een keer bellen en aandringen dat ze echt moet komen, of toch naar naar de dierenarts luisteren en wachten tot morgen ochtend?

Amalarab

Re: Verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:43

wat ontzettend naar om zo de nacht in te gaan, ik denk dat de reacties hier zullen zijn:
bel een andere DA of
ga naar de kliniek

succes met je paard

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:50

Het ligt er aan hoe je paard zich gedraagt. Wil ze liggen of staat ze gewoon? Eet en drinkt ze? Als ze voortdurend wil liggen is dat een teken dat het mis is. In dat geval moet er volgens mij direct actie worden ondernomen. Als ze rustig staat, eet en drinkt dan zou je de nacht moeten kunnen afwachten. Maar ik heb 't zelf meegemaakt en weet hoe slopend dit voor je kan zijn. Sterkte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:55

Een rondje in de trailer wil het ook wel eens los schudden..

Verder geen ervaring met een nacgt wachten voor de parrafine. Denk dat de gemoedstoestand van het paard nu voor mij beslissend zou zijn.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:57

Het ging goed, hij stond al een aantal uur maar wilde nu toch weer steeds gaan liggen.
Op telefonisch overleg met de dierenarts wel een half zakje buut gegeven omdat de pijnstiller dus uitgewerkt leek te zijn

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:58

Als ik jou was zou ik nu echt een andere dierenarts bellen. Ik vind het persoonlijk idioot dat jou dierenarts je nu afscheept met bute.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:09

Ik ook...
Hier zou ik zo ook de nacht niet mee in gaan :n

Alleen pijnstilling?

Hoe lang is het in totaal al aan de gang?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:09

Is je paard helemaal nog niet behandeld met paraffine?
Mijn pony had het laatst ook en is meteen behandeld.
Na 5u nog lichte pijnstilling gegeven en bij verslechtering moest ik meteen bellen.
Zou zeker zo de nacht niet in gaan.
Desnoods andere veearts bellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:17

bizar meteen een ander bellen het kan levensbedreigend zijn. volgens mij heeft ze gewoon geen zin, staat je op pony op zand vaak ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:22

als je je er niet goed bij voelt; ofwel vragen toch te komen, of andere DA bellen. banketstaaf gezegd; je betaalt ervoor, dan mag je verwachten dat ze jou en je paard serieus nemen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:30

nou inderdaad

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:30

Ik kan je niet helpen, maar ik duim voor je paard! Koliek is een rotziekte |(

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 00:59

M'n zus heeft toch de dierenarts nog gebeld dat ze moest komen, dus die is geweest. Nog een keer opgevoeld en er wat mest uitgehaald, was al van betere substantie dan vanmiddag en verstopping was ook al minder. Waren nog wel wat darm geluiden te horen. Nog een keer pijnstilling gegeven.
Paraffine kon dus niet, want dat zou het alleen maar slechter maken omdat dat voor de verstopping zou blijven steken.
Ga nu even slapen, morgen vroeg naar stal (zus is daar, woont daar), dus morgen weer update, ik hoop een positieve :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 01:02

franka75 schreef:
bizar meteen een ander bellen het kan levensbedreigend zijn. volgens mij heeft ze gewoon geen zin, staat je op pony op zand vaak ?

Hij staat dag en nacht op zand, maar kleine kans dat hij überhaupt zand binnen krijgt. Mag geen gras meer vanwege hb/cushing, dus er is niks te eten van de grond, en al zijn hooi krijgt hij in netten, en wat op de grond valt moet hij ook niet meer, dat mag zijn kleine vriendinnetje op eten, die had laatst idd zandkoliek van teveel zand tussen het korte gras

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:02

nou dat is wel positief, gelukkig

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:03

ok loopt hij verder niet te rommelen op het zand met zn mond?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:04

xFioon schreef:
franka75 schreef:

Hij staat dag en nacht op zand, maar kleine kans dat hij überhaupt zand binnen krijgt. Mag geen gras meer vanwege hb/cushing, dus er is niks te eten van de grond, en al zijn hooi krijgt hij in netten, en wat op de grond valt moet hij ook niet meer, dat mag zijn kleine vriendinnetje op eten, die had laatst idd zandkoliek van teveel zand tussen het korte gras

jeetje , gelukkig goed afgelopen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:21

Aparte aanpak, maar ik hoop van ganser harte dat het goed komt met jullie pony!
Duim mee voor een positieve update morgen +:)+

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:49

Hier de zus :+
Nouja het klonk wel logisch opzich. Darmen werkten nog weinig, dus paraffine zou dan blijven steken voor de verstopping. En niet genoeg naar achteren geduwd worden door de darmen. Vandaar dat paraffine de DA niet verstandig leek.
De verstopping was al zachter en minder gevoelig, er zat normale mest achter, ipv de dunne mest van vanmiddag. Vandaar dat ze dacht dat hij het met darmontspanners en pijnstillers beter zelf kon oplossen.
Morgen ochtend komt ze weer, en tot die tijd hou ik bandiet goed in de gaten!

Zandkoliek kan het niet zijn, hij staat al jaren zo en eet echt geen zand. Hooi krijgen ze op bestrating.
Merrie met zandkoliek is idd goed afgelopen, dit kwam omdat zij een tijdje haar hooi in de wei kreeg ipv op de bestrating.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:51

En hoe is het met Bandiet inmiddels?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:55

Ik zou zandkoliek niet uitsluiten er valt altijd hooi op de grond wat ze gaan eten en daar zit zand aan.
lijnzaad geven werkt goed en is ook laxerend.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:30

Het gaat wel redelijk. Hij heeft weer zelf gemest, dat zag er normaal uit.
Hij is wel erg zwak, als hij gelegen heeft en weer op wil staan valt hij soms om, ziet er heel naar uit. Hij mag wel weer klein beetje eten, dus hopelijk krijgt hij daar energie van. DA raadde zemelen aan om te geven en plukje hooi.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:35

Dat klinkt naar!
Is er ook bloed afgenomen en onderzocht?
En hoe ziet zijn urine er uit?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:37

Mijn merrie heeft 2x een verstoppingskoliek gehad en heeft beide keren paraffine gehad. Paraffine staat er juist om bekend om zich door de verstopping heen te werken en zacht te maken.

Hopelijk knapt hij weer goed op. Sterkte

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:53

Kiki, dat zei onze DA ook wel, maar dan moesten de darmen dus wel werken, anders had het een tegengesteld effect zei ze. Neem aan dat ze wel weet waar ze over praat. Hij is wel eerder met paraffine behandeld maar dat had ook niet het gewenste resultaat.

Urine weet ik niet, hij staat buiten en heb hem niet zien plassen. Wat hij plast verdwijnt meteen in het zand..
Bloed is niet afgenomen. Eerst maar even kijken hoe die koliek zich ontwikkeld en of hij als hij aansterkt door wat te eten niet meer steeds omvalt. Schijnt geen rare reactie te zijn, ik schok me wel dood, maar kan gewoon uit pijn komen of stijfheid/zwakte na te lang liggen. DA kwam het vaker tegen en mijn buren kenden het ook van hun ezels.

Ik prijs mezelf vandaag iig weer gelukkig met ons huisje! Je paard op pensionstal en dan de hele nacht waken lijkt me geen doen. Ik kon hem precies zien vannacht vanuit de woonkamer met de baklichten ernaast aan.

Afbeelding