Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:27

Hallo allemaal,

Mijn 6 jarige PRE ruin, heeft eigenlijk zolang ik me kan herinneren vaak last van dunne mest.
het is vaak net geen diarree, maar wel erg dun en vaak zitten zijn billen plus staart onder de mest.
Het komt wel eens voor dat zijn mest een normale vorm heeft, maar dit zie ik weinig.

Mijn ruin staat gehuisvest op vlas, krijgt 3 tot 4 keer per dag hooi of kuil van goede kwaliteit
en 1 kilo haver per dag.
Hij komt nu in de winter ongeveer 5 tot 6 uren buiten en in de zomer staat hij 24/7 op de wei.

In de zomer staat hij in de kudde, dus weet ik niet of hij dan ook slappe mest heeft, volgens mij wel, maar dit
wisselt nogal.

Hij wordt op tijd ontwormd, en ook heb ik al verschillende keren gewisseld van hooi of kuil maar hier ligt het niet aan. Ook heb ik de haver een tijd weggelaten maar dit maakte ook geen verschil.

Het is vaak in periodes, en vaker wel dan niet en ik weet niet waar dit aan ligt. Ook tijdens het rijden, en vaak in stresssituaties heeft hij erg dunne poep. In zijn stal vind ik dan wel af en toe wat betere mest.

Zijn er mensen die tips hebben voor mij, waar ik aan kan denken of wat ik hier aan kan doen?

Marjo89

Re: Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:28

Heb je wel eens getest op zand in de darmen ?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:29

Het trucje met de mest in een emmer water? dat heb ik wel eens gedaan in de zomer ja! Daar bleek geen zand te zitten. Ze krijgen hun eten gevoerd in slowfeeders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:30

Wat heb je al geprobeerd en waarom haver en geen vitaminesupplement?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:32

Kuurtje probiotica kan helpen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:33

Voer eens een hooizak stro bij, dit heeft zeer goed geholpen bij een stalgenootje. Er niet vanuit gaan dat het na 1 dag beter is natuurlijk. En aanvullen zodra het op is, tot elke dag een zak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:34

gebit is in orde?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:37

gebit wordt jaarlijks gecheckt, laatste keer is in juli geweest. Dat kuurtje probiotica ga ik proberen, kan ik dat gewoon online bestellen?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:38

ellepel schreef:
Wat heb je al geprobeerd en waarom haver en geen vitaminesupplement?

Ik heb dus al verschillende soorten kuil en hooi geprobeerd, daarnaast de haver weggelaten een tijd en regelmatig een vitamine spuit gegeven.
Haver voer ik omdat ik liever geen brokken met teveel suikers voer ivm snel jeuk, en hij toch iets extra's nodig heeft ivm training.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:40

Geen idee, ik had het via de veearts maar volgens mij is dat niet per se op voorschrift. Overigens werkte dagelijks een flesje Yakult over het voer ook prima om diarree te stoppen ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:49

Urielle schreef:
Geen idee, ik had het via de veearts maar volgens mij is dat niet per se op voorschrift. Overigens werkte dagelijks een flesje Yakult over het voer ook prima om diarree te stoppen ;)

haha echt? het proberen waard haha thanks voor de tips

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:53

Ten eerste denk ik je er met dit rantsoen wel goed aan doet om een vitamine supplement bij te voeren.
Wat betreft de dunne mest ken ik veel goede resultaten door het voeren van Optiform (ruwvoer) en dat in de meeste gevallen in combinatie met de Herbamix. Dit wordt beide geproduceerd door Mijten.
Kijk maar eens op http://www.Mijten.be bij 'paarden'. Op deze site staan onder 'verdelers' de dealers vermeld. Helemaal onderin de dealers in NL. Ik hoop voor jou en je paard dat je wat hebt aan de tips.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:57

Ik lees ook even mee. Mijn pony heeft hier ook last van, stro heb ik inderdaad ook van gehoord. Onbeperkt hooi ook. Geen wortels (mochten die gevoerd worden).
De yakult ga ik eens onthouden!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:42

Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:44

mrie schreef:
Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.

wat frustrerend zeg! Ik ga dat water ook eens proberen, maar vind het toch wat zielig eigenlijk om water te onthouden.
Mijn paard is ook in goede gezondheid, ziet er goed uit en is in goede conditie.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:45

Is niet zielig, het is gewoon een ondeugd die hij heeft bij verveling. Hij drinkt niet omdattie dorst heeft

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:56

Ik heb een bijna 31 jarige kwpn merrie op stal staan. Volgens haar eigenaar heeft ze altijd al dunne mest gehad. Is in t verleden in Utrecht ook onderzocht en geen afwijkingen of bijzonderheden geconstateerd. Zij heeft ook regelmatig vieze billetjes en ze is erg winderig. Zolang ze gras kan eten (overdag) gaat het aardig goed (gebit is dramatisch, ze heeft nu geen kauwvlakken meer) maar als ze van t land af moet (ivm bemesting) en volledig op hooi staat is t natte en dunne mest. We geven haar dan een kleimengsel. Merknaam weet ik niet uit m'n hoofd maar kan je dat morgen laten weten. Dan heeft ze geen gebruikelijke poep maar wel veel steviger.
Deze merrie is wel t bewijs dat ze er oud om kunnen worden
Overigens zorgen we al bijna 7 jr voor haar.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:56

Hooi en zeker kuil ( is nl koeienvoer en geen paardenvoer), of je moet voordrooghooi bedoelen, kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Hierdoor kunnen darmen van slag raken. Maar toen een IJslander bij mij dunne poep kreeg, kwam ik erachter dat hij ( m'n in de herfst) blaadjes opvrat, waar hij last van heeft.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:58

mrie schreef:
Is niet zielig, het is gewoon een ondeugd die hij heeft bij verveling. Hij drinkt niet omdattie dorst heeft

Kan idd vanuit verveling zijn. Welke bodembedekker gebruik je?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:05

jolmer20 schreef:
Ik lees ook even mee. Mijn pony heeft hier ook last van, stro heb ik inderdaad ook van gehoord. Onbeperkt hooi ook. Geen wortels (mochten die gevoerd worden).

Wortels kan juist voor een gunstig klimaat in de darmen zorgen.
Stro zorgt voor droge ruwe celstof en kan ervoor zorgen dat de mest in een aantal gevallen droger wordt.
Gekookt lijnzaad kan ook een gunstiger werking hebben.
Feit blijft dat je van alles uit de kast kunt halen maar als t bij t paard hoort dan blijft t zoals t is. (Zie mijn bovenstaande post)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:10

Monmaster schreef:
Hooi en zeker kuil ( is nl koeienvoer en geen paardenvoer), of je moet voordrooghooi bedoelen, kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Hierdoor kunnen darmen van slag raken. Maar toen een IJslander bij mij dunne poep kreeg, kwam ik erachter dat hij ( m'n in de herfst) blaadjes opvrat, waar hij last van heeft.

Elk ruwvoer kan van wisselende kwaliteit zijn. Eea is afhankelijk van het basisproduct ofwel gras, periode van maaien, droogtijd, omstandigheden, bemesting enz.
Koeienkuil is vanwege de zuurgraad minder geschikt voor paardendarmen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:12

Alani schreef:
jolmer20 schreef:

Wortels kan juist voor een gunstig klimaat in de darmen zorgen.
Stro zorgt voor droge ruwe celstof en kan ervoor zorgen dat de mest in een aantal gevallen droger wordt.
Gekookt lijnzaad kan ook een gunstiger werking hebben.
Feit blijft dat je van alles uit de kast kunt halen maar als t bij t paard hoort dan blijft t zoals t is. (Zie mijn bovenstaande post)

heeft wortel niet ook een laxerende werking? Dat werd mij toen verteld.
Gekookt lijnzaad ga ik ook eens proberen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:16

mrie schreef:

Heb je je paard al eens laten nakijken op maagzweren? Overvloedig drinken en dunne mest zijn kenmerken die bij een maagzweer passen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:17

Mijn tinker van bijna 20 heeft ook al zijn hele leven dunne mest. Van 'bijna drol' tot koeienvlaai...
En inderdaad,nooit wat kunnen vinden,wormvrij,goed voedingspatroon.
Bij ons blijkt ook het vele drinken de oorzaak. Meneer houd van met zijn hooi in de waterbak soppen :roll:

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:17

Yakult zit bomvol suiker, als je zo weinig mogelijk suiker wilt voeren is dit geen goede keuze.
Overigens zit in vele Marstall krachtvoer weinig suiker en of zetmeel. (PB gestuurd)
Ik raad ook een kuur Probiotica aan, kan je gewoon online bestellen. (Gebruik zelf Puur)