springen slecht voor een koudbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

springen slecht voor een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:04

naar aanleiding van enkele discussies wil ik dit topic toch heel erg graag starten.

Ik heb al heel vaak gelezen dat vaak en hoog springen heel slecht is voor koudbloedrassen. Dit omdat het lichaam vooral is gebouwd voor het trekken en niet echt voor het rijden etc...

Nu zie ik heel vaak jonge meiden dit weerleggen en ben ik wel eens benieuwd hoe dat nu juist zit.

loempia93

Re: springen slecht voor een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:07

Mijn vorige stalhouder zei dat dit inderdaad slecht is voor koudbloedpaarden omdat ze met veel meer gewicht landen op hun voorbenen.

Dit is niet echt wetenschappelijk onderlegt en lijkt mij geen goed argument aangezien de botten, spieren en pezen dus ook dikker/sterker zijn dan bij een volbloed... Tenminste dat lijkt me. :roll:

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:10

Lijkt mij voor geen een paard gezond :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:13

Voor niet 1 paard is hoog springen echt bevorderlijk, dat vooropgesteld. Bij de landing komt er veel gewicht op de voorbenen. Evenals er veel kracht nodig is bij de afzet vanuit de achterhand.

Koudbloeden zijn grover gebouwd, dit betekend minder elastisch. Dit is normaliter iets dat zorgt dat koudbloeden hardere benen hebben en iets minder gevoelig zullen zijn voor blessures. Echter in zo'n landing is het een nadeel voor het paard, de klap is moeilijker op te vangen.
Daarnaast zijn de paarden anders gebouwd, gefokt om te trekken, niet gefokt om de lucht in te gaan. Ze zullen het zeker kunnen, maar het vergt een koudbloed van 1.50 veel meer kracht om over 1 meter te gaan dan een warmbloed van dezelfde grote.

Waar veel jonge ruiters (dat was ik ook) op focussen is veel en hoog springen, dat is niet goed, voor niet een paard. Maar voor een paard die het met gemak doet is het minder schadelijk dan 1 die er verschrikkelijk hard voor moet werken.

Maar het is een zinloze discussie, toen ik 13 was wilde ik dat namelijk ook niet horen maar gewoon lekker springen en crossen.

dorientjuh

Interessant. Wel zie je vaak dat koudbloeden minder goed hun rug gebruiken en dan lijkt me veel / hoog springen niet bevorderlijk. Ook hebben ze vaak overgewicht. Aan de andere kant lijkt me veel / hoog springen voor geen een paard bevorderlijk en hebben ook vaak warmbloeden / volbloeden overgewicht.

Ik heb zelf een Tinker (ik spring niet) en ik had het er laatst met mijn hoefsmid over dat de hoeven van koudbloeden vaak anders gebouwd zijn dan die van niet-koudbloeden omdat er toch meer gewicht rust op de benen (op welke manier ben ik weer even vergeten). Mijn argument was ook dat je zou zeggen dat het lichaam, en dus de hoeven daarop zijn aangepast, maar dat blijkt toch niet helemaal zo te zijn.

MyHorseGirl

Mij is ook altijd geleerd dat koudbloeden niet echt geschikt zijn voor het springen, doordat (zoals jij al aangeeft) ze veel meer gewicht hebben waar ze op moeten landen en dus moeten opvangen met hun voorbenen. Springpaarden zijn veel slanker en zijn er meer voor gebouwd.

Maar, ik denk dat springen voor geen enkel paard echt bevorderlijk is.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:18

Springen vind ik inderdaad voor geen enkel paard bevorderlijk. Hier komen mijn mini's niet hoger als 10cm van de grond voor cavaletti's :')

Als ik dan lees "ik zoek een leuk paard om mee te gaan springen. Enkel haflingers, fjorden of friezen aanbieden" dan vraag ik mij af of zij weten dat deze paarden helemaal niet gebouwd zijn om te springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:19

Springen is voor de echt zware rassen inderdaad niet goed als het regelmatig gedaan wordt.
Ik heb zelf een [ras] en zij is echt gek op springen, maar mag van mij hooguit 1 á 2 keer per jaar een hindernisje springen.
Er komt bij de landing zoveel gewicht op de voorbenen dat dat gewoon niet goed kan zijn als je dat bijv. wekelijks of elke maand zou doen bij de écht zware rassen.

Mijn paard wordt regelmatig nagekeken en is hartstikke gezond, maar denk dat dat wel anders was geweest als ik haar vaker had laten springen.

Afbeelding

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:20

dorientjuh schreef:
Interessant. Wel zie je vaak dat koudbloeden minder goed hun rug gebruiken en dan lijkt me veel / hoog springen niet bevorderlijk. Ook hebben ze vaak overgewicht. Aan de andere kant lijkt me veel / hoog springen voor geen een paard bevorderlijk en hebben ook vaak warmbloeden / volbloeden overgewicht.

Mwah, dat lijkt me niet. Mijn fjord springt wat dat betreft beter dan de meeste springgefokte pony's en paarden. Ik zie warmbloeden net zo vaak hun rug niet gebruiken als koudbloeden. Het overgewicht vind ik wel een goed punt, dat is zo'n beetje standaard bij die beesten. Ik kan me ook wel voorstellen dat ze wat minder door de gewrichten buigen en dat dat meer schade veroorzaak, maar verder dan dat niet.

Veel en hoog springen moet je met geen een paard of pony doen. Op den duur gaan ze er allemaal van kapot.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:23

Paarden zijn niet gebouwd om te trekken of te dragen. Ze zijn gebouwd om zichzelf te dragen en vrij te bewegen...en daarbij moeten zij soms een sprongetje maken.
Blijft de vraag hoe schadelijk is vaak of hoog springen ? of veel en lang rijden of trekken?

Anoniem

Ruggebruik heeft inderdaad niet persé met het ras te maken.

MarliesV

Heb het vaker gehoord inderdaad dat het voor bepaald koudbloeden meer belastend zou zijn.
Zou het interessant vinden als iemand ook met wetenschappelijk onderzoek zou komen wat dit bevestigd, nu lijkt het een uit de lucht gegrepen mening.

Ik heb een koudbloed en spring er mee. Maar hoog uit 1x per maand of een keer in een buitenrit 1 sprongetje. De grap is dat zij een ontzettend goede techniek heeft (valt zelfs buitenstaanders op).
Maar zou techniek ook helpen voor de belasting? Of is het alleen fijner als ze goed over de rug springen voor de rug?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:24

ik heb zelf ook trekpaarden, en reed tot een paar jaar terug met mijn oudste wel wekelijks een springlesje mee.
Goed voor de benen is het absoluut niet om hoog te springen, voor geen enkel paard maar koudbloeden hebben natuurlijk hun gewicht en minder souplesse tegen.
Ik reed dus wel de (beginnerspringles) mee waar we veel cavaletti's, in-uitjes en bochtenwerk sprongen, die hindernisjes begonnen van 30 tot max 50 cm hoog.
Ik sloeg ook geregeld een rondje over.
op het einde van de les werd het dan hoger gebouwd voor diegene die wilden, vaak haakte ik dan af, of sprong ik een keer het parcoursje waar er dan 1 hindernis wat hoger gebouwd werd. Meer dan 60-70 onder het zadel sprong ik niet.

Met de jongste zal ik het springen ook beginnen oppakken waar mogelijk, maar dan ook vooral cavalettiwerk en lage in-uitjes, dat is wel supergoed voor de coördinatie en achterhandgebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:25

MarliesV schreef:
Heb het vaker gehoord inderdaad dat het voor bepaald koudbloeden meer belastend zou zijn.
Het is eigenlijk vooral logisch nadenken.
Voor een dik persoon is van een muur op de grond springen ook pijnlijker/schadelijker voor de gewrichten dan bij een dun persoon.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:30

Ja, maar dat heeft dan weer met (over)gewicht te maken, niet met koud- of warmbloed. Het is natuurlijk wel zo dat bijna alle koudbloeden te dik zijn, maar warmbloeden met wat vet te veel zijn er ook in overvloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:33

Niet persé, mijn koudbloed is prima op gewicht, maar weegt dan alsnog 1000 kilo.
Dan komt er natuurlijk veel meer gewicht op de voorhand dan bij een Kwpn'er van 500 á 600 kilo.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:35

Maar een koudbloed is geen dik warmbloed. De vraag is of de verhouding bot in het been (draagkracht) t.o.v. de gehele massa anders is bij een koudbloed dan bij een warmbloed. Ik denk dat dat niet zo zeer het geval is. Voor een koudbloed welke veel te zwaar is zal springen niet zo bevorderlijk zijn maar dat geldt net zo goed voor een warmbloed.

KoudbloedKim schreef:
Niet persé, mijn koudbloed is prima op gewicht, maar weegt dan alsnog 1000 kilo.
Dan komt er natuurlijk veel meer gewicht op de voorhand dan bij een Kwpn'er van 500 á 600 kilo.

De benen van een warmbloed passen ook wel 2x in die van een flink koudbloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:38

Ik denk niet dat er veel verschil zit in de gewrichten van een slank sportpaard of een stevig [ras].
Zeker een sportpaard wat veel springgericht getraind wordt, heeft waarschijnlijk juist stevigere spieren en pezen rond de gewrichten dan een [ras] dat heel af en toe een sprongetje maakt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:39

KoudbloedKim schreef:
Ik denk niet dat er veel verschil zit in de gewrichten van een slank sportpaard of een stevig Trekpaard.
Zeker een sportpaard wat veel springgericht getraind wordt, heeft waarschijnlijk juist stevigere spieren en pezen rond de gewrichten dan een Trekpaard dat heel af en toe een sprongetje maakt.

Dat zou kunnen, maar je zou ze beide dezelfde training kunnen geven en dan is dat probleem niet aan de orde.
Met die redenering is springen ook niet goed voor een warmbloed die dit heel af en toe doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:42

Ben ik het ook mee eens. :j
Maar denk dat het voor een zwaar Trekpaardenras in verhouding dan slechter is, vanwege het gewicht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:43

Een trekpaard is ook wel gelijk weer het uiterste, al zie ik je punt hoor. Maar als je dan kijkt naar mijn fjord. Een fjord zou 400 - 500 kg moeten wegen als je de sites moet geloven. Een D-pony (1,37 - 1,48 m) 350 - 450 kg. Ik vind het beiden veel, maar dat laten we er maar even buiten. Mijn fjord (1,46 m) weegt 400 kg, momenteel wel iets meer denk ik, maar die is echt niet mager en goed bespierd. Dus dan zou de theorie van het gewicht, los van overgewicht, toch niet zo van toepassing moeten zijn.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:45

KoudbloedKim schreef:
Ben ik het ook mee eens. :j
Maar denk dat het voor een zwaar Trekpaardenras in verhouding dan slechter is, vanwege het gewicht.

Dat zou kunnen. Daarom vraag ik me af of die verhouding been t.o.v. de massa echt significant verschilt. Moderne springpaarden op hoog niveau hebben eigenlijk ook maar lange dunne spillebeentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:47

Ik ben wel benieuwd, vinden jullie friezen/ tinkers/ haflingers/ fjorden/ shetlanders e.d. ook onder koudbloeden vallen?
Op mijn manege zijn veel (kruising) haflingers en (kruising) friezen. Ook een populaire kruising op mijn manege is haflinger x fries. Alle paarden en pony's springen gewoon met de lessen mee, tot c.a. 80 cm (afhankelijk van het lesniveau). De ene week zijn er dressuurlessen, andere week springlessen. Ik spring met mijn friezen ook gewoon mee (ook tot 80), maar als ik een trekpaard zou hebben gehad zou ik dat niet of veel minder en veel lager doen (max 30/ 40 denk ik). Ik persoonlijk vind dus wel een verschil tussen koudbloed trekpaard of koudbloed ''gebruikspaard''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:48

Ik vind de Fjorden en Haflingers van tegenwoordig over het algemeen ook niet meer onder zware koudbloeden vallen. :)
Denk ook niet dat het voor een moderne Fjord of Haf of Fries slechter is dan voor een grote Kwpn'er.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:50

Een echte moderne haflinger of fjord is heel anders gefokt als de originele. Dus daar moet wel onderscheidt in gemaakt worden. Al zijn er nog heel veel klassieke fjorden en daar vind ik dan weer bij dat deze niet geschikt zijn voor wekelijks te springen. Deze zijn toch nog overheersender als bij haflingers en friezen.