hoefsmid=ellende

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

hoefsmid=ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:52

Dag bokkers.
Zit hier al een lange tijd mee, maar het verbetert maar niet. Mijn merrie loop fijn en zuiver tot het weer tijd is om te bekappen. Na iedere kapbeurt loopt ze zo gevoelig dat er haast niet mee te rijden valt. Op het harde loopt ze dan zelf kreupel. Na enkele weken pas loopt ze weer fijn als er ondertussen geen blein uitbreekt. Ik heb al meerdere hoefsmeden gehad en dit probleem heb ik met zo goed als allemaal. In totaal maar 2 hoefsmeden gehad waarmee ik na een kapbeurt meteen weer mee naar buiten kon. Probleem is dat ik deze hoefsmeden niet tot bij mij krijg. Ik kreeg deze toevallig te pakken op een pensionstal, maar sta ondertussen op een andete plek en voor 2 paarden is de verplaatsing niet interessant genoeg of word de afspraak niet nagekomen. De hoefsmeden die ik wel te pakken krijg zijn stuk voor stuk proffesionelen die een goede reputatie hebben en eerlijk ze bekappen mijn paard zeer netjes. Maar er moet iets zijn dat er voor zorgt dat ze hierna zo gevoelig loopt. Ik waarschuw altijd dat het niet te kort mag en toch krijg ik er iedere keer weer mee te maken.
Ik ben een echte hoefsmidfobie aan het kweken zo en mijn paard zo zien lijden bij ieder steentje :(
Na een paar weken is alles weer prima en kunnen we weer probleemloos alle ondergronden aan.

Herkent iemand dit probleem ?

Leffroi

Re: hoefsmid=ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:55

Sla eens een bekapbeurt over. Waarschijnlijk staat ze nog kort genoeg? En anders er duidelijk weer op benadrukken dat er gewoon niet teveel af mag. Als het niet hoeft, niet doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:56

Zeg misschien iets heel geks, maar ijzers een optie?
Sommige paarden zijn niet gemaakt om zonder ijzers te lopen op steentjes etc.

Blijkbaar is het opgelost als ze langer staat, zie dat het hierboven ook al gezegd werd, maar minder vaak bekappen en hoef langer laten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:56

heeft je paard verder normale hoeven?Dan is het misschien de moeite waard zelf eens een cursus te volgen,dan kun je het iedere week en beetje bij houden,wie weet heeft ze dan geen last meer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:58

Kijk even goed hoe de hoeven eruit zien vlak ervoor en vlak erna.
Sommige zijn gewoon veel te fanatiek met steunsels afvlakken en nemen daarmee veel zool mee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:02

vragen of ze niks van de zool afhalen.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

Herkenbaar, mijn paard loopt ook gevoelig op het harde als de hoeven bekapt zijn. Na een week is dit wel weer over, en in de wei en in de bak is er geen probleem. Zijn hoeven groeien niet zo snel, dus de hoefsmid komt niet elke 8 weken maar soms maar eens per 3-4 maanden. Ik weet niet hoe dit bij jouw paard is, maar misschien dat je inderdaad eens een bekapbeurt over kunt slaan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:10

Eigenlijk wacht ik nu al veel te lang met bekappen omdat ik weet dat het snel drama is.
Sizzle ik denk inderdaad dat de meeste hoefsmeden hier iets te fanatiek zijn in bepaalde handelingen.

Kirr: Gekke is dat ze bij de ene hoefsmid wel prima loot na het bekappen en dat er voor mij niet echt een zichtbaar verschil is te zien in hoeflengte. Het is dus zeker niet zo dat de ene hoefsmid waarbij het wel goed ging haar hoef veel langer liet. Ze loopt na een kapbeurt ook op het zachte niet helemaal soepel. Anderen zien dat dan niet, maar ik voel dat wel.
Ik wil voor haar geen ijzers omdat ze nogal gemakkelijk trapt en ook omdat ze tussen de kapbeurten door wel prima over het harde loopt.

Geerke: dat zou eigenlijk wel een oplossing kunnen zijn, maar ben daar een beetje te nonchalant voor denk ik. Netjes bijhouden en ik dat is 2 :p Als het zo doorgaat geef ik het denk ik wel een kans.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:11

Heb je foto's ?
Weet je wat ze bij de hoeven doen ? Blijven ze van de zool af ?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:12

Wanneer laat je de hoefsmid komen? Als je ziet dat het nodig is of omdat er een vast aantal weken tussen zitten.
Wat zegt je hoefsmid ervan dat ze zolang na het bekappen gevoelig loopt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:13

Marjo89 schreef:
Heb je foto's ?

Ik zal morgen fotos proberen maken. Ik verwittig altijd dat ze heeeel erg gevoelig is en bleinen krijgt. Ik weet wel niet juist in hoeverre ze de zool met rust laten, maar denk dat het probleem inderdaad wel hiermee te maken heeft.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:14

En hoefschoenen om de eerste periode na het bekappen te overbruggen?
Dat neemt de oorzaak niet weg, maar kan wel het gevoelige lopen verminderen. Vaak helpen schoenen alleen voor al heel veel. Je kunt ze dan gewoon niet om doen als ze ze niet nodig heeft. Bijkomend voordeel is dat de hoeven minder snel slijten met schoenen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:15

Mmh lastig.
Een goede hoefsmid is een godsgeschenk.
Veel succes.

xAnthea

Hier ook zo'n paard. Die stond na een bekapping zelfs extreem hoefbevangen.
Veel hoefsmeden die hem gewoon ook kreupel zetten terwijl er weinig af ging.

Nu staat hij op ijzers.

Bowen

Wat doen de bekappers? Doen ze wat aan de zool? Hoe vaak komt de hoefsmid/bekapper? Wat gebeurd er tussendoor?
Heb je foto's van voor en na?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:16

betadine schreef:
Marjo89 schreef:
Heb je foto's ?

Ik zal morgen fotos proberen maken. Ik verwittig altijd dat ze heeeel erg gevoelig is en bleinen krijgt. Ik weet wel niet juist in hoeverre ze de zool met rust laten, maar denk dat het probleem inderdaad wel hiermee te maken heeft.

Veel gewone smeden zitten veel teveel aan de zool. Afblijven dat is het beste. Enkel oude zool eraf krabben. En steunsels tot zool niv. Wand niet te lang ong rond zool niv. En mooie mustang rol.
Wel eens natuurlijk bekapper overwogen ?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:20

nuscaniels schreef:
Wanneer laat je de hoefsmid komen? Als je ziet dat het nodig is of omdat er een vast aantal weken tussen zitten.

Laatste keer was juni :o oktober-november nieuwe afspraak proberen maken maar die kwam niet opdagen terwijl weidegenootje express hele dag had vrijgehouden. (Bij die hoefsmid kon ik meteen weer naar buiten en kreeg ze ook geen blein). En nu sta ik op een winterstalling met andere hoefsmid en is het dus meer als een week geleden en kan ze nog geen stapritje van 45 min aan. Ondanks dat ik het vaak genoeg zei bijna smeekte om het rustig aan te doen met kappen kwam het steeds terug waardoor ik een andere hoefsmid zocht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:22

huh???groeien die hoeven niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:23

Ik zou het zelf gaan doen bij zo'n gevoellig paard.
Of inderdaad eens naar de natuurlijk bekappers kijken (alhoewel ik daar normaal niet snel naar zou verwijzen).
Maar pas op want als het paard gewoon een beetje steunsel nodig heeft dan heb je aan een NB ook niets want die amputeren de steunsels ook nogal drastisch over het algemeen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:25

Sizzle schreef:
Of inderdaad eens naar de natuurlijk bekappers kijken (alhoewel ik daar normaal niet snel naar zou verwijzen).
Maar pas op want als het paard gewoon een beetje steunsel nodig heeft dan heb je aan een NB ook niets want die amputeren de steunsels ook nogal drastisch over het algemeen.

Niet alle NB over een kam scheren.. Steunsels hebben ze over algemeen weinig aan.
Maar glad aan de zool is prima, niet extra gaan graven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:26

Sizzle schreef:

dat valt mij ook op....beetje steunsel moet. :j

Steunsels zorgen voor het verband van de hoef,het in en uitzetten.Amputeren is niet goed,te hoog nog erger.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:27

eerste tip , minder kort bekappen tweede tip, als dit wel is gebeurt raad ik je aan om hoefschoenen te proberen!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:27

Ik heb dit probleem ook een hele tijd gehad, zelfs overwogen een andere smid te zoeken.

Mijn pony liep altijd ruim 2 weken gewoon extreem gevoelig op het grindpad, ze liep niet kreupel maar ze reageerde wel heftig op de losse steentjes. Na een aantal keer aangeven dat dat het geval was heeft hij haar hoeven wat langer gelaten, maar dat was het ook niet helemaal want daar kreeg ze andere problemen van.

Naar mijn zin haalde hij teveel zool en teveel straal steeds weg, de laatste keer ben ik erbij geweest en alles uitgelegd en gelukkig wilde hij luisteren en heeft hij hem helemaal naar mijn wens bekapt. Hij heeft van de straal eens een keer totaal niks weggehaald en de zool zo minimaal mogelijk, ook is ze wat afgeronder geveild en ze heeft nog nooit zo goed gelopen over het grindpad. Het was dus een kwestie van dat de zool steeds teveel werd bijgewerkt en teveel straal weggesneden.

Ik weet niet hoe jou hoefsmeden bekappen maar misschien daar ook eens naar kijken , de straal, die kan namelijk ook erg gevoelig worden als er teveel weg wordt gesneden.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:30

Hoe zien de hoeven eruit na lang niet bekappen?
Onlangs heeft FRA een hoefrasp op de markt gebracht waarmee je zelf de hoefwand kan bijvijlen wanneer deze te lang wordt en er daardoor scheuren in komen. Misschien is dat een optie voor je, dat je zelf mooi de hoefwand netjes houdt en de rest laat voor wat het is tot het echt nodig is. (misschien is het ook wel niet nodig en slijten de hoeven genoeg op het harde?)
Anders kun je inderdaad kijken naar natuurlijk bekappen :)

Het zou zonde zijn om er ijzers of hoefschoenen eronder te schuifen terwijl er gewoon te veel af gaat. Voorkomen is beter dan symptoombestrijding ;)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:34

betadine schreef:
nuscaniels schreef:

Laatste keer was juni :o oktober-november nieuwe afspraak proberen maken maar die kwam niet opdagen terwijl weidegenootje express hele dag had vrijgehouden. (Bij die hoefsmid kon ik meteen weer naar buiten en kreeg ze ook geen blein). En nu sta ik op een winterstalling met andere hoefsmid en is het dus meer als een week geleden en kan ze nog geen stapritje van 45 min aan. Ondanks dat ik het vaak genoeg zei bijna smeekte om het rustig aan te doen met kappen kwam het steeds terug waardoor ik een andere hoefsmid zocht.

Ik zou inderdaad dan eens fotos maken vlak voor een bekapbeurt en dan gelijk erna zodat je het verschil goed ziet. Die van mij hoeft soms maanden niet ( laatste keer was juli), zij slijt bijna precies wat aangroeit.
En als je smid dan bezig is er bovenop zitten. Kijken wat ie doet, vragen waarom hij iets weghaalt en zeker aangeven dat ze er zo gevoelig door loopt.