Hallo allemaal, sinds bijna twee weken heeft mijn pony een enorm traanoog, wat ook dik is en waar ze mee knijpt. Dierenarts is natuurlijk meteen geweest en heeft zalf gegeven. Dit hielp niet, dus toen is er een swab afgenomen waarvan de uitslagen nog moeten binnenkomen. Nu moet ik drie keer per dag druppelen met een atropine druppel en daarna een druppel helgritin pd en heeft ze een kap op tegen het licht. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? De pupil reflex was volgens de dierenarts minimaal maar nog net wel aanwezig en de pupil is groot en wordt dus niet echt kleiner als je er met licht in schijnt. Ze lijkt er nog wel mee te kunnen zien. Het grootste probleem is dat ze nog maar 1 oog heeft, omdat het andere oog na een beschadiging een aantal jaar geleden is verwijderd. Groetjes
ik heb maar 1x gedoe met een paardenoog gehad, gedruppeld en daarna was het klaar in de topics hier lees ik dat er in Duitsland de beste paardenoogarts moet zijn, mss kun je in oudere topics zoeken?
Heb ik inderdaad ook wel gezien, maar een operatie... Ik weet niet hoor... Ze heeft nog maar 1 oog ook natuurlijk.
Cypkje
Geplaatst: 10-01-16 20:38
Bah, wat naar, zeker gezien dat ze nog maar 1 oog heeft. Mijn merrie van 6 heb ik nu net 2 weken uit de ellende....in oktober een traanoog, ook dierenarts erbij, langs verhaal kort: 2.5 week thuis onder dierenarts begeleiding, dachten aan maanblindheid, toen weer beschadigingen. Medicatie van atropine, antibiotica en cortisonen....niks hielp, werd alleen maar slechter. Toen door naar Utrecht. Bij onderzoek bleek het om een schimmel te gaan. 12x per dag miconazol druppels, atropine en ab. Na 2.5 week ging het helaas zo slecht dat haar oog is verwijderd. na 3 dagen mee naar huis, na 2 weken pus uit de wond, was haar implantaat ontstoken, die eruit. 2 weken later met kerst kon ik weer terug, toen begon haar andere oog. Dit bleek na lab onderzoek een streptokok te zijn, hield geen verband met de schimmel uit het andere oog.
Hou dus de optie schimmel ook even open, als dat het is kan je er met een vroege diagnose nog veel aan doen.. Heel veel sterkte en succes in ieder geval...
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 10-01-16 21:30
Mijn paard had laatst ook een ontstoken en dik oog. Dat was op zaterdag dus bij de dienstdoende DA een tubetje cavasan opgehaald. Op maandag en dinsdag werd het wel beter en op woensdag was het weer dik. DA gebeld die op donderdag kwamen. Controle van het oog, zat een fikse beschadiging. Kreeg atropine druppels en aureomycine zalf. Moest 3x daags zalven. Knapte niet echt op, na een paar dagen weer controle. Ze kreeg cortisone gespoten en er was bloed afgenomen. Van dat bloed hebben ze oogdruppels gemaakt. Dan heb je een lichaamseigen stof die zorgt dat de beschadiging beter heelt. Dat hielp wel wat maar niet genoeg. Dus na 4-5 dagen weer DA omdat paard er echt pijn aan had. Opnieuw cortisone gespoten, metacam gekregen. De beschadiging heelde heel langzaam. Uiteindelijk heeft dit hele gedoe van 3x daags druppelen en zalven 5 weken geduurd. Toen was de beschadiging weg. Toen kreeg ik andere zalf ( ben de naam kwijt). Mocht de ontsteking nog een keer terug komen is het maan blindheid. Mijn paard had de pech dat ze 2 dingen tegelijk had: een ontstoken oog en die beschadiging. De ontsteking wilden ze behandelen met oa cortisone zalf of druppels, maar dat kon niet vanwege de beschadiging. Vandaar de oogzalf aureomycine. Uiteindelijk kwam er nog wat anders uit. Een collega DA opperde of misschien de ziekte van cushing erachter zat omdat het herstel zo langzaam ging. De DA heeft bloed afgenomen en getest en inderdaad: cushing. Wel in lichte vorm, maar toch. Paard is ook al 25, dus zo vreemd is dat niet.
talish
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-16 21:59
Jeetje wat een verhalen. De vorige keer hebben ze bij mijn pony inderdaad ook met afgenomen bloed druppels gemaakt voor het helen van de beschadiging, wat helaas niet genoeg geholpen heeft.. Hopelijk hebben ze morgen den uitslag waar we wat mee kunnen, want de druppels die we nu hebben lijken ook niet echt te werken. De oogleden zijn ook echt dik, dus je krijgt de druppels heel moeilijk in het oog. Maar dat het evt. met cushing te maken kan hebben wist ik niet, kan ik nog even navragen, pony is ook 19..
Geen herpes virus of iets dergelijks, wel een staphylococ bacterie gevonden, maar die zou op de zalf en anders wel op de druppels moeten reageren en die helpen allebei dus niet... Morgen komt de dierenarts weer terug, maar wat het nou nog zou kunnen zijn... Er komt geen viezigheid uit, het traant alleen heel erg en de slijmvliezen onder en boven het oog zijn dik...
Het gaat nog steeds niet goed... Ze heeft nog een andere zalf gekregen, Caf zalf en daarbij optimmune zalf en dit helpt ook niet. De dierenarts heeft nog een echo gemaakt van het oog en zag daar geen bijzonderheden op, dus ze denken toch een virus. Omdat niks helpt heb ik nu uit de apotheek oogdruppels moeten halen, met bromfenac als werkzame stof erin. Daarbij staat dat het normaal bij mensen gebruikt wordt bij oogontstekingen of na staar operatie. Hopen dat dit nu wel aanslaat, want ik wordt er een beetje moedeloos van nu. Ik mag niet meer aan haar oog komen omdat ze er echt last van heeft en niks lijkt te helpen...
talish
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-16 15:48
Er zit nog steeds een waas over het oog en het traant nog best wel. Heel sneu!
talish
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-16 15:51
Hier nog een foto. Ze liep vanmorgen de stal uit bijna tegen een ander paard aan en toen met haar hoofd tegen een deur (zo'n roldeur die daardoor omhoog vloog), net alsof ze weinig ziet...
MiniMouse
Geplaatst: 17-01-16 15:54
Heeft de DA ook een fluoride test gedaan om evt. beschadigingen te constateren?
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 17-01-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Dan kleurt het groen in een soort stipjes, bobbeltjes
MiniMouse
Geplaatst: 17-01-16 16:16
Dus dan is het oog beschadigt. Zoek anders aub een dierenarts die veel van de ogen weet. Utrecht is inmiddels erg ver. Als je echt "ver" wilt zoeken moet je naar Gent. Het oog is geen orgaan waar je zomaar wat moet gaan proberen om te kijken wat werkt. En zoals jij beschrijft duurt dit te lang zonder enige verbetering. Sterkte
Ja er zaten kleine beschadigingen en ertussen dus een soort waas. Dat zien ze ook bij een virus. Maar de planning is om maandag overleg te hebben wat ze ervan denken en inderdaad anders even contact met Utrecht te hebben.
Als je pech hebt is hij zijn hoornvlies aan het afstoten. Ik zou morgen direct contact opnemen met je da. Zeker omdat hij nog maar 1 oog heeft, zou ik niet te lang afwachten. Laat je eigen da met Utrecht bellen, zodat ze al wat info hebben en dan Utrecht laten komen.
Ik hoop voor je dat het geen maanblindheid is. Ze hebben dan echt pijn aan het oog, ze knijpen het dicht, overmatig tranen en een blauwe waas over het oog. Zo snel mogelijk laten nakijken in een kliniek, want maanblindheid is echt pijnlijk.
hoofvision
Geplaatst: 17-01-16 21:21
Laat ook een oogboldruk meting doen misschien heeft t paard last van glaucoom. Hier zijn goede druppels voor! (Cosopt)