Paard heeft luchtwegproblemen, iemand tips/ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Paard heeft luchtwegproblemen, iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:05

Sinds enige tijd heeft mijn paard problemen met zijn luchtwegen bij inspanning. Dit uitte zich door na inspanning erg na te hijgen, snelle ademhaling, maar ook diep. Echt pompen vanuit zijn flanken. Dit is begonnen ergens begin oktober, maar hij had ook een flinke vacht, dus weet het daaraan. Zeker omdat hij na een scheerbeurt opknapte en eigenlijk niet meer na pufte na een half uurtje trainen.

Echter kwam het in december weer terug en erger. Zijn vacht is ook wel weer aardig bij gegroeid, dus hij gaat binnenkort ook nog keer onder de scheermachine. Soms hadden we 30min uitgestapt en stond hij nog steeds te hijgen. Geen dubbelslag. Ook bij losgooien na een galopje stond hij te pompen. Dus toch naar de dierenarts gegaan. Hart en longen geluisterd, kon geen ruisje ontdekken. Respulmin mee gekregen, waar hij duidelijk van op knapte en mocht de training gewoon voort zetten. Toch was het niet geheel weg, waarop de dierenarts mij nog een kuur prednisolon van 10 dagen mee gaf. Klachten waren eigenlijk verdwenen, en hij was gewoon weer netjes snel op adem na half uurtje rijden.
Monitoren met hartslagmeter geeft vooralsnog geen gekke resultaten, hoewel het soms iets lang duurt voordat ie weer mooi laag is. (Maargoed, weinig adem=zuurstofgebrek, dus hart blijft langer hard pompen, dus niet heel gek op zich).

Nu lijkt het sinds 2 dagen weer wat slechter te gaan. Morgen krijgt hij zijn laatste prednisolon capsules. En vandaag met longeren voor het eerst dat hij een keer moest hoesten. Was ook maar 1x, en ook de allereerste keer dat hij echt even hoestte.

Ik ga na het weekend sowieso ook terug naar mijn dierenarts, maar misschien zijn hier mensen met soortgelijke klachten die nog tips/suggesties hebben wat het exacte probleem is.

Even nog wat algemene info, het gaat om een 5 jarige draver, die nu ruim een jaar in mijn bezit is. Eerder geen klachten gehad. Qua training en voer eigenlijk ook niet veel veranderd. 3x per week dressuur (half uurtje, los en uitstappen niet mee gerekend), 1x per week bos(als t weer het toe laat), 1x per week longe en andere dagen werken we aan de hand met touwhalster of kaptoom. Ook regelmatig gewoon een dagje vrij en lekker even op landje of in de paddock. Hij staat in een kleine uitloopbox, dus veel frisse lucht/buitenlucht. Daarnaast krijgt hij 1/3 muesli (nature's best pavo) en hand luzerne tweemaal daags.

darkadia

Re: Paard heeft luchtwegproblemen, iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:28

Niemand ervaring met soortgelijke klachten of tips?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:32

Onze merrie heeft er last van als ze stoffig hooi gehad heeft, we maken het nat en dan zijn de klachten weg.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:59

Hooi weken, geen stro, voer zonder lucerne heb ik gedaan met succes

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:01

ik zou indd wat mindful zij het hooi nat maken en misschien een andere stal bedekking nemen om stoffigheid te voorkomen. verder heb ik geen idee.
ik heb wel ooit een verzorgpaard gehad die had astma en die kon je ook niet te lang laten galopperen of hard laten werken(dressuur). ik reed alleen buiten en stapte heel veel en alleen dan ging het goed

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 09:45

Ze krijgen hier voordroog, dus dat is gelukkig al niet heel stoffig. Ik overweeg wel om hem op vlas te zetten. Even afwachten wat dierenarts zegt. Hij dacht inderdaad ook aan astma, vreemde is wel dat hij dit dan in relatief korte tijd zou hebben ontwikkeld.
De luzerne ga ik eens een tijd mee stoppen, want heb het idee dat dat nog weleens de boosdoener kan zijn, dat is namelijk iets wat ik eerder niet voerde.

Verder waart er ook een verkoudheidsvirus op stal, veel snotterige en hoestende paarden, vermoed dat mijne door de prednisolon nu juist besmet is, gezien dat de weerstand onderdrukt.

Misschien even een weerstandsversterker geven ook?

@pelka als we minder intensief mogen rijden vind ik ook absoluut geen probleem, maar wat noem jij lang galopperen of intensief dressuur rijden? Hij had al klachten na 20 minuutjes rijden, waarvan zeker 10-12 min losstappen, een drafje en 1 rondje galop.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:55

Mijn paard bleek een longontsteking te hebben met exact dezelfde klachten.

Ik heb een bronchoscopie en longspoeling laten doen toen ik de respulmin en prednison gehad had. Daar kwamen de naweeen van een longontsteking uit naar voren. Hij heeft toen slijmoplossers gehad om alles weer goed schoon te maken. Blijft echter een gevoelig punt.

Bij mij bleek het overschakelen op zaagsel ipv stro toch wel een groot verschil te maken.

Ik zou met klachten ook zeker nat kuil gaan voeren. En liefst vanaf de grond en niet uit een net. Als ze het uit een net trekken komt er juist allemaal stof / schimmelsporen vrij.

Als je meer ervaringen van me wil, loop even langs ;-)

Ander paard in mijn rijtje heeft wel in korte tijd een astma-achtige allergie ontwikkeld en krijgt nu met goed resultaat medicatie via een inhaler.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:55

Alleen weet je niet of het in een relatief korte tijd is, want bij het luisteren naar de longen hoef je het helemaal niet te horen. En dat is maar een momentopname.
Bij mijn paard was t ook niet te horen en was de echte trigger dat hij weg werd gehaald bij de frisse lucht. Misschien is het omhoog komen vd stof in het net de trigger voor jouw paard geweest.

Wel apart dat hij t op voordroog doet, omdat dat veel minder stoffig is.
Bij mijn paard komt t ook na t losrijden bij de galop, puur omdat dit voor de longen een zware gang is. Daarnaast is losrijden voor jou misschien stofzuigen door de bak, ook dan kom je weer stof tegen..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 10:10

Op vorige stal stond hij overdag in zandpaddock, en middag/nacht in binnenbox op stro en met gewoon hooi en nooit klachten. Hier stond hij van sept-feb. Sinds feb op huidige stal. Qua rijden ook niet echt iets veranderd in intensiteit. Stofzuigen doet ie niet, hij is nog heel erg aan t zoeken naar de aanleuning.
Ook als ik de galop weg laat vertoonde hij zelfde klachten overigens. Ook binnen of buitenbak maakt geen verschil helaas.

@gaucho longontsteking heb ik ook zeker aan gedacht, gezien hij ook weer gevoeliger werd met singel en poetsen op die plek, en ook soms erg boos op been reageert met rijden (als je t net even te hard doet), en op stemhulp wel braaf alles doet. Ik PB je even, want weet niet wanneer wij weer x tegelijk op stal zijn ;) en heb wel wat vraagjes.

Overigens de reden dat mijn paarden uit een net krijgen, is ivm langer er over doen en dus langer beschikking hebben over het voer en korter zonder voer staan. Dit zijn enkel de 2 porties die ik zelf geef, waarvan het ene net op de grond ligt (speciaal hooikussen) en de ander zo laag mogelijk in zijn uitloopdeel hangt. Idd met het oog op zo min mogelijk stof wat makkelijk wordt ingeademd. Ik zou het kunnen weken, maar dan moet het wel eerst weer drogen, want nat hooi/kuil eet meneer gewoon niet. en dan gaat hij uit verveling andere dingen slopen/eten (hout knagen, in paddock (op vorige stal) zand eten, luchtzuigen (op vorige stal), vlas eten ook. Daarom heb ik hem liefst ook op stro, dat er altijd iets te knabbelen is...maar lijkt nu helaas niet meer te gaan.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:18

Ons paard (19) had ongeveer dezelfde symptomen begin april. Viel daarnaast heel veel af waardoor we de tandarts hebben laten komen. Deze wilde hem toen niet verdoven omdat hij een veel te hoge hartslag had. Hij hoeste veel, at weinig, was na nog geen 1 galop compleet buiten adem...

Vanaf hier is het balletje gaan rollen. Bloedonderzoek wees niks uit, geen (bloed)worm niks. Paardje werd met de dag slechter en er is besloten naar utrecht te gaan. Na vele onderzoeken bleek hij een stof en schimmel allergie te hebben. De oorzaak was het hooi wat hij al die tijd liet liggen. Hij wist gewoon zelf dat die er ziek van werd. Wat voelde wij ons stom zeg dat we niet eerder iets hebben gedaan.

Het beste was om op vlas te staan. Stond die gelukkig al ivm opeten stro. Zo veel mogelijk naar buiten en gewoon rustig aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:24

Scheren en buiten zetten. Nergens meer problemen mee, alleen in sommige binnenbakken een hoest bij het aandraven, verder dan dat komt het niet. In de (schuil)stal heb ik geen bodembedekking en voer gewoon normaal hooi. Mijn paard was na 2 minuten stappen al buiten adem.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:58

darkadia schreef:
Op vorige stal stond hij overdag in zandpaddock, en middag/nacht in binnenbox op stro en met gewoon hooi en nooit klachten. Hier stond hij van sept-feb. Sinds feb op huidige stal. Qua rijden ook niet echt iets veranderd in intensiteit. Stofzuigen doet ie niet, hij is nog heel erg aan t zoeken naar de aanleuning.
Ook als ik de galop weg laat vertoonde hij zelfde klachten overigens. Ook binnen of buitenbak maakt geen verschil helaas.

@gaucho longontsteking heb ik ook zeker aan gedacht, gezien hij ook weer gevoeliger werd met singel en poetsen op die plek, en ook soms erg boos op been reageert met rijden (als je t net even te hard doet), en op stemhulp wel braaf alles doet. Ik PB je even, want weet niet wanneer wij weer x tegelijk op stal zijn ;) en heb wel wat vraagjes.

Overigens de reden dat mijn paarden uit een net krijgen, is ivm langer er over doen en dus langer beschikking hebben over het voer en korter zonder voer staan. Dit zijn enkel de 2 porties die ik zelf geef, waarvan het ene net op de grond ligt (speciaal hooikussen) en de ander zo laag mogelijk in zijn uitloopdeel hangt. Idd met het oog op zo min mogelijk stof wat makkelijk wordt ingeademd. Ik zou het kunnen weken, maar dan moet het wel eerst weer drogen, want nat hooi/kuil eet meneer gewoon niet. en dan gaat hij uit verveling andere dingen slopen/eten (hout knagen, in paddock (op vorige stal) zand eten, luchtzuigen (op vorige stal), vlas eten ook. Daarom heb ik hem liefst ook op stro, dat er altijd iets te knabbelen is...maar lijkt nu helaas niet meer te gaan.

Maar dat wil dus niet zoveel zeggen. Want die van mij staat overdag ook gewoon buiten en 's nachts stond hij op stro met hooi.
Daar heb ik in de afgelopen drie jaar niets aan gemerkt, pas sinds het afgelopen jaar is hij gaan hoesten.
Dus het is in mijn ogen niet raar als er iets komt wat het uiteindelijk triggert. En die van mij doet het ook in draf, maar zeker in galop. Nu gelukkig niet meer sinds hij op vlas staat en weer vooraan op stal bij de deur.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof je mn voorbeelden probeert te ontkrachten, doordat het elke keer net iets anders wordt omschreven. Mij maakt het verder niet uit. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat de klachten zoals je ze omschrijft overeen komen met die van mij en ook het verloop ervan.

Veel succes!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:06

Hoi,
Waar je goed op moet letten of het hooi/ stro niet beschimmeld is. Vaak worden de beschimmelde plekken eruit getrokken en gewoon gevoerd. Schimmel is een sporenplant, ook al zie je slechts een klein plekje, het zit door je hele baal heen.

Als het graszaadhooi is, kan het zwaar bespoten zijn te mcpa... Welke longproblemen kan opleveren.

Vooral belangrijk dat je, je paard niet zover laten komen dat hij staat te pompen, luchtblaasjes in de longen knappen met dien ten gevolgen dat de rek uit de longen gaat en steeds benauwder krijgt.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:01

darkadia schreef:
Ze krijgen hier voordroog, dus dat is gelukkig al niet heel stoffig. Ik overweeg wel om hem op vlas te zetten. Even afwachten wat dierenarts zegt. Hij dacht inderdaad ook aan astma, vreemde is wel dat hij dit dan in relatief korte tijd zou hebben ontwikkeld.
De luzerne ga ik eens een tijd mee stoppen, want heb het idee dat dat nog weleens de boosdoener kan zijn, dat is namelijk iets wat ik eerder niet voerde.

Verder waart er ook een verkoudheidsvirus op stal, veel snotterige en hoestende paarden, vermoed dat mijne door de prednisolon nu juist besmet is, gezien dat de weerstand onderdrukt.

Misschien even een weerstandsversterker geven ook?

@pelka als we minder intensief mogen rijden vind ik ook absoluut geen probleem, maar wat noem jij lang galopperen of intensief dressuur rijden? Hij had al klachten na 20 minuutjes rijden, waarvan zeker 10-12 min losstappen, een drafje en 1 rondje galop.

met mijn verzorgpaard kon ik denk ik 100 meter galopperen en dan moest ik weer gaan stappen. en als ik in de bak reed hield ze het max 2 rondjes vol en dan stapte ik indd ook heel veel in het begin was het veel erger maar toen ben ik haar conditie een beetje opgaan bouwen want dat had ze totaal niet en toen ging het steeds beter.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:33

@Pelka Ah maar dat was dus een conditieprobleem, dat is het hier niet, want we zijn al meer dan een jaar aan het trainen en hebben gewoon rustig opgebouwd. Van de zomer ook gewoon 2-3u durende bosritten zonder problemen.

@Monmaster schimmel let ik zeker altijd op, maar gelukkig eet mijne er ook gewoon niet van als de kwaliteit slecht is. Ik weet idd dat het een sporenplant is (student biologie, dus wel nodige medische/plantenkennis ook).

@Jotoma Het is zeker niet dat ik je advies niet serieus neem oid, en denk ook absoluut dat er iets is wat het getriggert heeft. Enkel zijn de dingen die jij noemde niet de dingen die recent veranderd zijn, en lijkt het mij dus zeer onlogisch dat dat de trigger is geweest.

Scheren ga ik sowieso weer doen (zodra mijn apparaat binnen is). Verder gaat hij vanaf morgen op vlas, gezien er hier toch wel meerdere zijn die daar resultaat van hebben. Ook ga ik de luzerne weer weg laten (want eigenlijk is het daarmee begonnen, dus dat kan heel goed de trigger geweest zijn).

Rijden/trainen doen we nu ook met hartslagmeter, om ook die te monitoren en daar over tijdje wat conclusies aan kunnen hangen.
Heb Gaucho inmiddels ook via PB gesproken, en dat geeft iig ook goede hoop voor mijn paardje :)

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:16

Hooi nat maken en als je gaat opstrooien paard even ergens anders zetten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:28

Moeite te zeggen tot er een DA is geweest, maar scheren en kijken hoe ze of minder stof reageert zijn altijd al goede dingen om te proberen inderdaad :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:39

Ben eigenlijk verbaasd dat er bij jouw paard geen bronchoscopie is gedaan.
Soms kan een paard zo vol zitten (in de longen) dat je het slecht kunt horen.
Dat je paard van een prednisolon kuur opknapt zegt wel wat, maar het is een zwaar middel en eigenlijk alleen maar symptoom bestrijding. Vreemd dat dat zo snel wordt ingezet, zonder dat er een duidelijke diagnose is.

Kijk uit met scheren. Als de luchtwegen inderdaad vol zitten (bronchitis of nog erger een longontsteking), doet scheren meer kwaad dan goed.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:45

@mondos nat hooi is zoals eerder al aangegeven helaas geen optie, dan eet meneer niet meer.

@JudArthos er is wel al een dierenarts bij geweest, en moest als het niet weg was na de prednisolon kuur weer terug.

@babootje eerlijk gezegd was ik ook niet zo blij met de prednisolon kuur. T is troep, prednison...Dierenarts gaat uit van astma vanwege de klachten en het feit dat Respulmin al verbetering gaf. Vandaar de prednisolon. Maar ga vandaag terug, en wil eigenlijk nu gewoon doorverwijzing naar kliniek, zodat ik daar een afspraak kan maken voor bronchoscopie en evt longspoeling.

Paard gaat vanaf vandaag op vlas iig, heeft gisteren niet meer gehoest zover ik weet (ben natuurlijk geen 24/7 op stal) en licht werk gedaan (stap/draf) incl hartslagmeting. Enkel wat doorzichtig snot dit x.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:10

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:48

@babootje zelf ook al het nodige gegoogled en vanuit bio en orun opleidingen ook nodige kennis, maar toch lief dat je mee denkt en zoekt!

Overleg gehad met dierenarts. Omdat klachten nog steeds eigenlijk alleen bij inspanning zijn ga ik het nog deze week met inhalator kijken of dat helpt. Zo niet, dan gaan we volgende week naar Utrecht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 00:35

Even een update voor de geïnteresseerden onder ons:

Afgelopen dinsdag zijn we in Utrecht geweest. Hier werd direct bij het algemeen lichamelijk onderzoek een verscherpte ademhaling gehoord. Daarbij was door de stress zijn ademhalingsfrequentie erg hoog. Daarna is er een bronchoscopie gedaan, voorste luchtwegen zagen er prima uit, mooi schoon ook. Vervolgens is er ook nog een longspoeling gedaan, waaruit naar voren kwam dat hij bronchitis heeft. De ontsteking is dus nog niet weg.
Rustig licht werk, niet buiten adem of in zweet werken, en nieuwe kuur van 2weken ventipulmin en 4 weken equisolon. Daarna overleg en waarschijnlijk nog een longspoeling om te kunnen checken of de ontsteking echt weg is.
Verder mag hij gewoon voordroog kuil, en was het goed dat ik hem op vlas heb gezet, om zo de luchtwegen zo min mogelijk te irriteren. Scheren doen we dus nog maar even niet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:44

Hoe oud is je paard? Wij hebben een oudere ijslander met Astma. Misschien kan dat het zijn :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:52

Het is een rare en veel te warme winter, ik zie het snel buiten adem zijn en drijfnat na korte tijd normaal in de herfst als de wintervacht al te dik is voor de dan nog redelijk hoge temperaturen. Stukje scheren zou een heel stuk moeten oplossen, zeker als je aangeeft dat dat eerder deze winter ook al hielp en er inmiddels weer veel vacht op zit. Kan ook dat de bronchitis komt van dat warmte slecht kwijt kunnen. Als zweten niet helpt om af te koelen gaat een paard net als een hond hijgen en dat is zowel erg inefficiënt als een extra belasting van de luchtwegen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:02

Maureen95 schreef:
Hoe oud is je paard? Wij hebben een oudere ijslander met Astma. Misschien kan dat het zijn :)

Paardje wordt 6 dit jaar. En zoals je in de update kunt lezen is inmiddels de diagnose bronchitis vastgesteld.

tamary schreef:
Het is een rare en veel te warme winter, ik zie het snel buiten adem zijn en drijfnat na korte tijd normaal in de herfst als de wintervacht al te dik is voor de dan nog redelijk hoge temperaturen. Stukje scheren zou een heel stuk moeten oplossen, zeker als je aangeeft dat dat eerder deze winter ook al hielp en er inmiddels weer veel vacht op zit. Kan ook dat de bronchitis komt van dat warmte slecht kwijt kunnen. Als zweten niet helpt om af te koelen gaat een paard net als een hond hijgen en dat is zowel erg inefficiënt als een extra belasting van de luchtwegen.

Het is een warme winter ja, maar hij is dus geschoren geweest, en een infectie (die dus inmiddels is vastgesteld) komt niet van warmte niet kwijt kunnen. Bij de kliniek is mij ook afgeraden hem nu opnieuw te scheren omdat energie nodig is voor herstel, en er anders onnodig energie verloren gaat aan zichzelf warm houden. Daarbij toch enkel licht werk en niet in zweet werken.
Het hijgen van een hond is idd om warmte kwijt te raken, maar die kan dat via zijn bek, een paard enkel via de neus. kan idd door warmte dat ie puft, maar dan mag dit zeker geen half uur lang duren na 10min draven, dan is er toch echt meer aan de hand, wat dus ook gebleken is.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 28-01-16 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt