Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
en heb wel wat vraagjes. darkadia schreef:Op vorige stal stond hij overdag in zandpaddock, en middag/nacht in binnenbox op stro en met gewoon hooi en nooit klachten. Hier stond hij van sept-feb. Sinds feb op huidige stal. Qua rijden ook niet echt iets veranderd in intensiteit. Stofzuigen doet ie niet, hij is nog heel erg aan t zoeken naar de aanleuning.
Ook als ik de galop weg laat vertoonde hij zelfde klachten overigens. Ook binnen of buitenbak maakt geen verschil helaas.
@gaucho longontsteking heb ik ook zeker aan gedacht, gezien hij ook weer gevoeliger werd met singel en poetsen op die plek, en ook soms erg boos op been reageert met rijden (als je t net even te hard doet), en op stemhulp wel braaf alles doet. Ik PB je even, want weet niet wanneer wij weer x tegelijk op stal zijnen heb wel wat vraagjes.
Overigens de reden dat mijn paarden uit een net krijgen, is ivm langer er over doen en dus langer beschikking hebben over het voer en korter zonder voer staan. Dit zijn enkel de 2 porties die ik zelf geef, waarvan het ene net op de grond ligt (speciaal hooikussen) en de ander zo laag mogelijk in zijn uitloopdeel hangt. Idd met het oog op zo min mogelijk stof wat makkelijk wordt ingeademd. Ik zou het kunnen weken, maar dan moet het wel eerst weer drogen, want nat hooi/kuil eet meneer gewoon niet. en dan gaat hij uit verveling andere dingen slopen/eten (hout knagen, in paddock (op vorige stal) zand eten, luchtzuigen (op vorige stal), vlas eten ook. Daarom heb ik hem liefst ook op stro, dat er altijd iets te knabbelen is...maar lijkt nu helaas niet meer te gaan.
darkadia schreef:Ze krijgen hier voordroog, dus dat is gelukkig al niet heel stoffig. Ik overweeg wel om hem op vlas te zetten. Even afwachten wat dierenarts zegt. Hij dacht inderdaad ook aan astma, vreemde is wel dat hij dit dan in relatief korte tijd zou hebben ontwikkeld.
De luzerne ga ik eens een tijd mee stoppen, want heb het idee dat dat nog weleens de boosdoener kan zijn, dat is namelijk iets wat ik eerder niet voerde.
Verder waart er ook een verkoudheidsvirus op stal, veel snotterige en hoestende paarden, vermoed dat mijne door de prednisolon nu juist besmet is, gezien dat de weerstand onderdrukt.
Misschien even een weerstandsversterker geven ook?
@pelka als we minder intensief mogen rijden vind ik ook absoluut geen probleem, maar wat noem jij lang galopperen of intensief dressuur rijden? Hij had al klachten na 20 minuutjes rijden, waarvan zeker 10-12 min losstappen, een drafje en 1 rondje galop.
Maureen95 schreef:Hoe oud is je paard? Wij hebben een oudere ijslander met Astma. Misschien kan dat het zijn
tamary schreef:Het is een rare en veel te warme winter, ik zie het snel buiten adem zijn en drijfnat na korte tijd normaal in de herfst als de wintervacht al te dik is voor de dan nog redelijk hoge temperaturen. Stukje scheren zou een heel stuk moeten oplossen, zeker als je aangeeft dat dat eerder deze winter ook al hielp en er inmiddels weer veel vacht op zit. Kan ook dat de bronchitis komt van dat warmte slecht kwijt kunnen. Als zweten niet helpt om af te koelen gaat een paard net als een hond hijgen en dat is zowel erg inefficiënt als een extra belasting van de luchtwegen.