Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:58

Hallo allemaal,

Ik zal even mijn verhaal in het kort uitleggen. Ik heb sinds 2 maanden een nieuw paardje en heb haar op een pensionstal staan. Ik was helemaal happy met haar.

De volgende dag kreeg ik op mijn werk een telefoontje van de staleigenaar met het bericht dat mijn paard was gevallen toen ze van de wei af kwam. Ze is op haar zij gegleden en met haar hoef tegen de binnenkant van haar bovenbeen aangeschaafd. (Op de eerste foto zie je de wond een paar minuten na de val).

Meteen dierenarts gebeld en laten hechten. Volgens DA zou ik binnen 10 daagjes weer rustig aan de gang kunnen met haar. Ik baalde flink, maar ach die 10 daagjes vond ik niet erg.

Jullie raden het al... Hechtingen sprongen een paar dagen voordat ze eruit moesten omdat mevrouwtje schrok en wegsprong in de bak, ik moest namelijk ook met haar stappen. Nu moet ik wel zeggen dat ze vanaf het moment van de val niet kreupel heeft gelopen. Beschadiging van bot/pees/gewricht is niet aanwezig.

Toen de hechtingen gesprongen waren zien jullie op foto 2 hoe het er toen uitzag. Een soort gapend gat.

DA er meteen weer bijgehaald en zij heeft het toen verbonden. Een broeihaard voor bacteriën dus en op foto 3 zie je hoe het eraan toe was. Ik en andere stalgenoten schrokken hier heel erg van en dat was dan ook de reden voor een second opinion.

Nu heb ik een super DA die het overtollige weefsel heeft weggesneden maar die nu nog steeds bij elk bezoek aan het bijsnijden is omdat ze wil voorkomen dat er weer wildvleesvorming komt. De wond sluit wel steeds meer maar het gaat allemaal erg moeizaam. En dan ook nog de meningen van anderen. Sommigen zeggen verband erom laten en anderen zeggen weer dat het eraf moet omdat de wond door verband niet aan de open lucht komt.

Mijn paardje wordt erg onrustig nu in haar stal en ik hou mijn hart vast als ze straks weer de wei op mag. Ook heeft ze vocht op haar hakken en het lijkt een beetje op piephakken. Dit had ze niet op moment van aankoop, is erg vervelend dus! De laatste foto toont de wond, hoe die er op dit moment uitziet.

Zijn er mensen die deze soort wond ook hebben gehad en die er misschien raad mee weten? Ik heb nog geen enkel plezier van mijn paard gehad buiten het poetsen en verzorgen. Niet dat ik dat heel erg vind want ik ga elke dag met liefde erheen. Ik zou het alleen zo graag anders zien.

Alvast super bedankt!

https://imageshack.us/my/images
Laatst bijgewerkt door noorbeek1234 op 08-01-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006

Re: Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:59

ik zie geen foto's. mijn pony heeft ook een nare beenwond gehad, dus misschien kan ik je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:00

Ik kan je foto's niet zien. Kan je alleen maar mesitran aanraden, die werkt erg goed bij wondgenezing.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:01

Ik zie geen foto's maar ik raad je aan mesistran te gaan smeren
Of wat ik gedaan heb met open operatiewond met wild vlees :
Honing mengen met mierikswortelpoeder. En dit erop. Dit heeft bij mij goed gewerkt. Wond is 2 keer bijgesneden van wild vlees en honing heeft de rest gedaan.

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:05

Ik kan geen foto's zien.. Klopt dat?

Ik heb precies in hetzelfde schuitje gezeten. Begin oktober kwam er een paard voor mij in bruikleen en werd na drie dagen getrapt. Omdat ik er later bijkwam kom het niet gehecht worden. De dierenarts gaf mij toen Vulcetan en moest het elke dag schoonmaken en insmeren. In overleg met de eigenaar vh paard geen boxrust gegeven, naar gewoon in de paddock/wei gelaten. Helaas ging het toen na twee weken helemaal niet beter dus weer dierenarts laten komen. Die heeft het toen in het verband gezet en ik moest het zelf een laar keer vervangen en zij is ook nog een paar keer langs geweest.
Toen ging het veel sneller dicht! Nu na ongeveer 3 maanden ben ik weer aan het rijden. Het is nu een heel klein "schaafwondje" en trek langzaam van buitenaf dicht.

Hoe frustrerend het ook is.. Geduld is een schone zaak.
Ik vond het ook heel frustie ;-)

Edit: Ik smeer ook mesistran!!
Laatst bijgewerkt door marijedublin op 08-01-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:05

Ik zie geen foto's

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:10

Post is aangepast. Kunnen jullie het zien in de link onderaan mijn bericht?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:19

M'n Friese veulen had de dag dat ze geboren is een wond van 10x 8 cm open. Moeder te hard over d'r ben gekrabd. Mijn tip: bel een fythotherepeut en vraag naar propoliszalf.dus geen honingzalf maar Propolis. De wond zat binnen 2,5 maand helemaal dicht zonder 1 witte haar

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:21

Link werkt volgens mij niet.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:22

Je link gaat naar "my album" dus worden we doorgestuurd naar de hoofdpagina :)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:23

Het lukt me niet om de fotos te uploaden! En Nu?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:24

Kan de foto niet zien; je moet blijkbaar eerst inloggen op imageshack maar aangezien ik daar geen login heb...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:25

Gewoon via Bokt! Bij nieuw antwoord staat foto's uploaden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:27

Je kan ook via bokt foto's uploaden, is dat een idee?

Verder raad ook ik een zalf zoals Mesitran aan. Zelf ook hele goede resulaten mee geboekt.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:28

De fotos staan precies andersom nu. Dus foto 1 Is eigenlijk foto 4. Foto 2 is eigenlijk foto 3 en zo verder. Wij smeren nu trouwens met Vulketan gel!
Laatst bijgewerkt door noorbeek1234 op 08-01-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:28

Die wond moet niet meer gehecht worden maar dagelijks minimaal 2x uitgespoten worden met water. Deze wond moet namelijk open gehouden worden zodat de troep er altijd uit kan, en van binnenuit dicht groeien. En dan zou ik er betadine op doen, dat ontsmet.

Dit wordt wel weer beter hoor. Ik heb ze misselijker gezien.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:42

Mijn paard had ook een flink gapende wond, met een afstaand stuk. Dierenartsen hechten snel en graag, ik zag dat niet zitten ivm openscheuren en dan nog verder van huis zijn...
Heb het dus zelf geprobeerd: eerste dagen open gelaten om de wond zich te laten reinigen en uitspoelen, daarna elke dag ontsmet en met mesitran verbonden. Echt wonderzalf! Duurt lang, maar dan groeit het vanzelf dicht. Mijn paard kreeg wel antibiotica de eerste dagen.

Aanvulling: ik verbond de wond om schoon te blijven, maar ook voor tegendruk om wild vlees te voorkomen. Het weefsel 'bolt' wel wat op, maar trekt later weer weg, niet te snel weg laten snijden!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:46

Mijn pony heeft ook een grote vooral diepe beenwond gehad, die is ook niet gehecht daar
was het te laat voor. Heb de wond elke dag gewassen met betadine shampoo en ingesmeerd met
honingzalf :j Is uiteindelijk super mooi geheeld maar duurde mede door de diepte wel best lang
(4 weken).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:47

honingzalf is antibiotisch en dat lijkt mij heel geschikt.

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:47

Dus de eerste foto is de laatste foto? Dat ziet er al beter uit!
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar bij mij werkte het verbinden erg goed. Maar ik zou het advies van de dierenarts volgen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:50

Ja precies, de eerste foto toont hoe de wond er met de vorige verbandwissel uitzag. Ik kan het niet zelf verbinden, ze wordt al platgespoten en haalt nog steeds uit naar de DA, erg gevaarlijk dus!!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:52

En dan nog een vraagje. Die piephak is ontstaan na de val. Zal ik dit laten leegspuiten of gewoon zo laten? Ik smeer nu met groene leem maar het werkt niet echt. Maarja met leegspuiten is de kans op terugkeer en ontsteking natuurlijk ook aanwezig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:00

Hoe lang smeer je al met groene leem? Ik vind de wond wel genezen. Dat weg snijden zou ik mee stoppen. Elke keer wordt er weer een wond gemaakt. Het lichaam reageert daar op met een ontstekingsreactie als start van het genezingsproces. Haal je de leem er steeds weer af?
Aan die piephak zou ik voorlopig niks laten doen, eerst maar eens kijken hoe het zich ontwikkeld.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:02

tjady schreef:
Hoe lang smeer je al met groene leem? Ik vind de wond wel genezen. Dat weg snijden zou ik mee stoppen. Elke keer wordt er weer een wond gemaakt. Het lichaam reageert daar op met een ontstekingsreactie als start van het genezingsproces. Haal je de leem er steeds weer af?
Aan die piephak zou ik voorlopig niks laten doen, eerst maar eens kijken hoe het zich ontwikkeld.

Ja ik smeer elke dag, en spuit het de dag erna weer af.