Dag allemaal,
Ik schrijf het hier toch maar even neer omdat ze nu nog leeft. En ik niet achteraf wil denken 'had ik maar'. En omdat ik ermee zit.
Mijn lieve paard van 16 heeft kissing spines (onder het zadel) en hko klasse 4. Ik heb haar gekregen toen ze 4 was, en ik was gek op haar. Helaas, toen ik ging studeren in een andere stad na 3 jaar, heb ik de moeilijke beslissing moeten nemen haar te verkopen. Omdat ik haar niet meer de aandacht kon geven die ik wilde. Ze is bij hele lieve nieuwe eigenaren gekomen, maar na 2 jaar kreeg ze problemen (kissing spines en lichte hko) en ze wilden haar laten slachten. Omdat ze niet meer voor de hogere sport geschikt was maar wel nog voor recreatief werk heb ik haar teruggekocht (ze wilden haar wel terugverkopen omdat ze me kenden). Ze kon niet daar staan waar ik studeerde (te duur) dus ik ging elk weekend weer naar mijn ouders, naar mijn paard. Ideaal was het geenszins, maar ik had het wel voor haar over. Ik zei wel altijd: ze leeft al in reservetijd, dus als ze pijn krijgt is het voorbij.
En nu, 7 jaar later, is ze 16 jaar en het gaat niet zo heel goed. Er is een hele langzame achteruitgang te zien. Stijver met rijden, hoefjes ontlasten, soms echt een niet happy hoofdje. Ik heb haar op de foto laten zetten... hoewel de rug soepel was waren de kissing spines helaas verergerd, en de hko ook (nu klasse 4). Er was ook vermoeden van spat in haar rechter achterbeen. Omdat ze aan beide voorbenen kreupel was was het lastig te zien, maar pijnvrij was ze niet. We rijden nu niet meer en het gebrek aan beweging lijkt haar geen goed te doen. Ze vindt het ook niks nu we niet meer rijden. Als we samen leuke dingen doen is ze blij, maar ik ben er een groot deel van de tijd niet. Vroeger vond ze alles leuk en lief en was ze attent en vrolijk, nu glijdt het een beetje langs haar heen. Vandaar dat ik de keuze maakte: ik laat haar inslapen. Dat heb ik namelijk altijd geroepen.
Maar dan komen de twijfels. Zou een andere stal helpen? Ligt haar ongelukkigheid ergens anders aan? Verzorg ik haar wel goed genoeg? Ben ik, ondanks goede bedoelingen, over haar grenzen heen gegaan? En aan de andere kant: wat kan haar toekomst nog zijn? Kan ze weer een blij paard worden?
Het is moeilijk te beslissen over leven en dood. Ik vind het eigenlijk een onmogelijke keuze. Heb ik dit wel goed overdacht? Zijn er oplossingen te vinden? Laat ik nu niet mijn paard inslapen omdat ik zelf zo nodig ergens anders moet wonen en werken? Is het echt nodig? Een paard is toch geen ding dat je gebruikt tot het kapot is, en dan weggooit? Ze heeft zoveel voor mij gedaan, zou ik met mezelf kunnen leven als ik haar doodmaak? Waarom hebben mensen deze macht?
Ik vroeg me af of anderen dit herkennen. En hoe jullie ermee om zijn gegaan. Het voelt alsof ik mezelf niet meer ben als zij er niet meer is.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 07-01-16 13:39, in het totaal 3 keer bewerkt