Wie voert er grasbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Wie voert er grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:19

Ben wel benieuwd wie er grasbrok voert. :)

Ik gaf het vroeger in de winter altijd aan de paarden, ongeveer een halve schep,dat werd dan een tijd met wat water geweekt.
Puur als extraatje :j

Maar ben er nu eigenlijk niet meer zo van op de hoogte of er verschillen zijn in voedingswaardes,
welke merken er zoal zijn,.

Wie voert en ook vooral: hoeveel en waarom??

tamary

Re: Wie voert er grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:21

Ik gebruik grasbrok als snoep en voor 1 om aan te komen. 1e geval een paar korrels per keer en niet geweekt, 2e krijgt 2kg + 5L water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:26

Jij weekt dus niet?
Ik heb vroeger veel op een boerderij gelopen en daar zei de boer dan dat het wel moet omdat het anders erg uit zou zetten in de maag met eventuele koliek als gevolg.
Dus ja ik doe het sindsdien dan maar zo.

Maar is dat dan niet zo, of zit ligt het er aan welk soort je koopt?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:28

Ik voer een schep half bietenpulp, half gras/luzerne brok. Week dit met drie delen water. Hij vind het lekkerder dan alleen bietenpulp en ik voer het mijn paard extra bij om hem op gewicht te houden. Verder doet hij er lekker lang over om het op te eten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:29

Ik voer het ook wel. Alleen geweekt hier. Ik heb de wiesencobs van marstall.

Dinopino

Voer het hier aan mijn senior. Die krijgt 6 kg geweekt per dag met granen en nog extra musli voor oudjes. Hij kan geen hooi meer eten en wordt dus buiten het grasseizoen daarop gevoerd.
Andere paardjes krijgen gewoon worteltjes en een 1 kilo grasbrok en musli

tamary

Als snoep zo 2-3 korrels nee, als bijvoer/dikmaker zeker wel. Ik heb wiesencobs gehad (mooiere maat qua snoep en wat grover, zijn sprietjes van 1-2 cm) en nu weer gewoon van de lokale grasdrogerij (6mm bix dat echt pap wordt).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:35

Ja oke, zo wat uit de hand voeren kan kan het wel ongeweekt :j

Ik ben al even aan het kijken,zit hier in de buurt wel zo een voerboertje haha, :P
die heeft het ook wel te koop denk ik.
Toch es kijken of ik een zak mee kan nemen,

Dinopino, ik ben nieuwsgierig he, jouw senior eet dus geen hooi meer en kan het dus prima volhouden op de hoeveelheid die jij geeft?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:42

Wij voeren marstall wiesencobs. We geven speedibeet, maar werd slecht gegeten. Ruwvoer zijn we niet 100% happy mee, dus willen vooral vezels en groen voeren. Daarom deze combi. En om de magnesium en force doorheen te doen. Sinds gister ook lijnzaad brokje ipv olie.

Ze eten het goed en ik geef liever de cobs dan een muesli waar weer allerlei andere zooi in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 22:51

Mag ik vragen wat je voor dat marstall betaald?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:01

Een mooi alternatief voor grasbrok/ wiesencobs is de Wafer Fioc; een grote ( 4 x 4 cm) brok van lucerne en gras met granenvlokken. Wij voeren het nu bijna een jaar en het bevalt zo goed dat we ook, op kleine schaal verkopen. Het komt uit Italie en is zeer populair bij o.a. western ruiters omdat het vrij sober voer is, waar toch alles in zit. Vitaminen supplement moet apart bijgevoerd worden, afhankelijk van het verdere dieet van het paard.
Ook ideaal om als beloning te geven, door de grote brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:05

Ik voerde grasbrok, toen na ernstige slokdarmverstopping overgestapt op 500 gram luzerebrok aangezien de Metazoa variant nauwelijks uitzet als je het natmaakt en dus ook als voedselbeloning gebruikt kan worden. Nu krijgt [***] tijdelijk 500 gram bietenpulp omdat de luzernebrok op was en hij wat dikker mag worden.

Wat ik altijd heb gehoord is dat bietenpulp slechts 'lege' calorieen zou geven terwijl gras/luzernebrok ook nog vol gezonde dingen zit.
Wat ik me nu afvraag: ik week alles met heet water om er zeker van te zijn dat er geen slokdarmverstoppingen meer zijn, maar zorgt weken met heet water er niet voor dat de vitamines verloren gaan? En wordt gras/luzernebrok dan eigenlijk koud geperst, of wordt het in de fabriek ook al verhit waarbij er waardevolle stoffen verloren gaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:07

Kunstmatig drogen gaat altijd met warmte, hoeveel warmte weet ik niet. Kijk anders bij hartog wat de waardes zijn van hun producten, want die werken ook met dat proces.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:08

Dinopino schreef:
Voer het hier aan mijn senior. Die krijgt 6 kg geweekt per dag met granen en nog extra musli voor oudjes. Hij kan geen hooi meer eten en wordt dus buiten het grasseizoen daarop gevoerd.
Andere paardjes krijgen gewoon worteltjes en een 1 kilo grasbrok en musli

Welk merk voer jij? Bambi kan ook geen hooi eten, en krijgt nu seniores Priores en gras-mix. Maar dit klinkt ook interessant!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:20

Hebben ze met gras mix geen kans op verstopping? Mijn 3 jarige wisselt no steeds en zit echt te klooien met zn gebit. Er zijn doppen afgehaald, maar nog steeds 2 die er niet afkwamen omdat ze nog te diep zaten. Ondertussen maakt hij nog steeds proppen en gaat er amper ruwvoer in. Ik geef hem al seniores priores, af en toe emmer gras brok geweekt maar ik vroeg me af of lucerne nog een optie zou zijn of die gras mix. Of is de kans groot dat hij gaat verstoppen als hij moeite heeft met kauwen?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:21

Metazoa HP3 kun je ook zo voeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:24

Ik voer anderhalve kilo marstall wiesencobs geweekt in plaats van een portie hooi tussendoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:07

ellepel schreef:
Mag ik vragen wat je voor dat marstall betaald?

Ja,dat mag,maar ik weet het niet. Viel me wel mee en doe er voor 3 best lang mee. Ik geef niet veel,dus gaat niet hard.
Ik doe 2 maatbekertjes speedibeet en een halve voerschep cobs. Het weekt heel snel en ze eten het goed.

Het is geen lucerne en daar ook niet mee te vergelijken. Alleen lucerne vind ik te eenzijdig en in de meeste grasmengelingen zit nog teveel rotzooi of het is stoffig. Wij hebben de pre alpin van agrobs verkocht voorheen,maar nu als klant is er hier moeilijk aan te komen.

Ik heb jaren compact gras gegeven. Gewoon los. Ik denk er nog over om de wieser fasern te proberen voor 2x daags handje tussendoor te geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:17

Ik voer ook wat grasbrok,Equifyt Herbs...puur om wat volume te krijgn bij de zemelen waar ik de vitaminebrok doordoe.Bevalt uitstekend en ze vinden het erg lekker.Gebruik het ook als beloning...

Als het door de zemelen gaat dan week ik het wel,hebben ze er ook meer aan.

xyzutu2..vergis je niet in de voedingswaarde van bietenpulp ;) ,lees hier wat meer info http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

ElCid net even je product zitten bekijken,jammer dat er melasse inzit.Ziet er verder mooi uit :j

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:24

Mijn senior krijgt grasbrok(wiesencobs van marstal) gemixt met seniores priores. Hij kan geen hooi/gras/compact gras/lucerne etc meerr eten. En is mooi op gewicht. Eerder te dik dan te dun op moment.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:56

Adviesverkoopprijs van marstall wiesencobs is €18,00/25 kilo

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:20

Hoi, misschien kunnen jullie mij advies geven. Bij ons op stal wordt in het weekend maar 1x op een dag gevoerd. Nu vind ik dit te weinig en voer zelf een tweede keer bij. Nu heb ik balen met hooi in mijn trailer liggen. Maar dit vind ik een gedoe met pakken en naar mijn box te slepen. Nu lees ik dat een aantal van jullie een ruwvoerbeurt vervangen door de grasbrok. In principe krijgt hij in die ene keer ruwvoer evenveel als hij doordeweeks verdeelt krijgt. Dus kwa hoeveelheid krijgt hij niet minder, alleen krijgt hij het direct op 1 hoop. Aangezien mijn paard niet weet van ophouden eet hij direct door tot het op is. Dan staat hij weer ruim 20 uur te wachten op een nieuwe berg. Vandaar dat ik nu zelf een keer hooi geef. Nu is mijn vraag, zou ik dit dus door een keer grasbrok te geven kunnen vervangen? Omdat het nou eenmaal minder plaats inneemt dan hooi en makkelijker is om te voeren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:38

Hier eet mn pony een half emmertje in 10 min op. Is een slowfeeder geen optie, waar je gewoon de daghoeveelheid in ophangt?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:44

Mag bij ons op stal niet.
Het is heel jammer dat dit de "beste" optie van een stal in de buurt is. Dit weten ze zelf ook waardoor ze geen pas harder lopen dan nodig. De mensen blijven toch wel omdat de rest allemaal minder is.
Hij heeft overigens van juli tot november op de wei gestaan. Op het laatst stond hij alleen nog maar op de paddock en dan kreeg hij vier keer per dag een slowfeeder met steeds 12 kilo hooi en alsnog was dat ruim leeg voor de volgende voerbeurt, dus hij zal ongetwijfeld iets langer er over doen maar nog steeds binnen korte tijd alles leeg eten. Ze durfde hem daar ook niet met gewoon een baal in de paddock te zetten en dan na een paar dagen een nieuwe erin omdat ze bang waren dat hij gewoon door zou eten. Terwijl hij daar bijna 5 maanden gestaan heeft. Geeft wel aan wat voor vreetzak het is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:49

Onbeperkt voeren geeft op Den duur wel een evenwicht, Dwz ze blijven uiteindelijk niet vreten. Als een paar 4 u geen ruwvoer er ter beschikking heeft dan kan er al schade optreden in de maag. 1x zal geen ramp zijn maar elke dag of elk weekend. Eigenlijk schandalig dat stallen zo n voer beleid durven hanteren.