Dikke benen gaan niet weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Megantjuh

Dikke benen gaan niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:07

Heey allemaal!
Ik heb n probleem (denk ik) en ik zou graag advies willen hebben....
Mijn pony (grote D) heeft sinds n maand of 3 á 4 dikke benen, het was eerst ook warm (het is gekomen door n verstapping dus gwn kneuzing of/en overbelasting). Ik heb hem toen iedere dag gespoeld en gestapt op het verharden, nu heeft hij nog steeds dikke benen maar wel minder (het is ook niet meer warm), ik ben nu dus ook weer begonnen met rustig gaan draven enzo en hij loopt niet kreupel....

Hoe komt hij van die dikke benen af?? het duurt nu al best wel lang en hij loopt niet kreupel of mank maar ze zijn nog wel dik... Hij staat overdag buiten en snachts binnen

Iemand advies? Of iets wat ik er alsnog aan kan doen?

Groetjes...

snorkel1986

Re: Dikke benen gaan niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:09

Loopt hij minder buiten ? Of ander k uilvoer?

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:13

snorkel1986 schreef:
Loopt hij minder buiten ? Of ander k uilvoer?

Hij loopt overdag gewoon de hele dag buiten in de wei met andere paarden 'savonds rond half vijf á vijf uur gaan ze weer naar binnen en dan gaan ze smorgens rond acht uur half negen weer naar buiten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:15

Ik zou proberen je paard meer buiten te laten staan. Hij staat nu alsnog 15 uur per dag in een kleine ruimte waar hij weinig kan bewegen. Daardoor heeft je paard waarschijnlijk dikke benen.

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:17

MarlindeRooz schreef:
Ik zou proberen je paard meer buiten te laten staan. Hij staat nu alsnog 15 uur per dag in een kleine ruimte waar hij weinig kan bewegen. Daardoor heeft je paard waarschijnlijk dikke benen.

Ja dat zou wel kunnen, maar hij heeft geen 'stalbenen' het is echt gekomen door overbelasting of n kneuzing....

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:19

Dan had je een maand terug de da al moeten bellen.. maar 4 dikke benen van een kneuzing dan vraag ik mij heel veel dingen af.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:20

Tja als hij voor zijn blessure hier geen last van heeft en nu wel is er natuurlijk wel iets aan de hand... de bloedsomloop is kennelijk nog niet zo goed hersteld dat de benen weer normaal slank worden.
Zou bij het rijden er iig zorgen dat je ruim warm stapt voor het draven... maar zolang hij niet kreupel en de benen niet warm is draven geen slecht idee... dat stimuleert ook de bloedsomloop.
Er zijn ook wel middelen om de bloedsomloop van binnenuit te stimuleren... ik heb goede ervaringen met de souplesse mix van de Paardendrogist.

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:57

snorkel1986 schreef:
Dan had je een maand terug de da al moeten bellen.. maar 4 dikke benen van een kneuzing dan vraag ik mij heel veel dingen af.....

Het is er maar 1

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:00

Megantjuh schreef:
Heey allemaal!
Mijn pony (grote D) heeft sinds n maand of 3 á 4 dikke benen, het was eerst ook warm (het is gekomen door n verstapping dus gwn kneuzing of/en overbelasting). Ik heb hem toen iedere dag gespoeld en gestapt op het verharden, nu heeft hij nog steeds dikke benen maar wel minder (het is ook niet meer warm), ik ben nu dus ook weer begonnen met rustig gaan draven enzo en hij loopt niet kreupel....

Hoe komt hij van die dikke benen af?? het duurt nu al best wel lang en hij loopt niet kreupel of mank maar ze zijn nog wel dik... Hij staat overdag buiten en snachts binnen

Groetjes...

Hoe moet ik dit lezen dan ?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:05

snorkel1986 schreef:
Megantjuh schreef:
Heey allemaal!

Groetjes...

Sinds 3 á 4 maanden, een dik been. Of , dikke benen. Maar niet 4 dikke benen.

Ts kijken of meer beweging mogelijk is, desnoods in de bak zodat hij/zij in ieder geval kan lopen. Verder, iets veranderd aan je training/voer?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:06

Misschien een peesblessure? Is er een echo gemaakt 3 maanden geleden?

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:35

Jennyxx schreef:
Misschien een peesblessure? Is er een echo gemaakt 3 maanden geleden?

Er zijn idd echos gemaakt en vgm was t ook n peesblesuren

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:50

Ìs het nou alleen dat been wat nog dik is of meerdere benen?

Is de zwelling zacht (dat je het in kan drukken) of harder?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:56

Lekker duidelijk :|

Weet je zeker dat hij niet kreupel is, TS. Er zijn een hoop paarden kreupel zonder dat de eigenaar dat ziet of voelt.

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 16:33

marijkiiii schreef:
Ìs het nou alleen dat been wat nog dik is of meerdere benen?

Is de zwelling zacht (dat je het in kan drukken) of harder?

Het is 1 been, het is opzich hard maar nadat ik gereden of gestapt heb is het wat zacher

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 16:35

Rindin schreef:
Lekker duidelijk :|

Weet je zeker dat hij niet kreupel is, TS. Er zijn een hoop paarden kreupel zonder dat de eigenaar dat ziet of voelt.

Nee hij loopt echt niet kreupel! Anders zou je dat bij hem echt wel goed gemerkt hebben, (eerst liep hij wel kreupel maar dat is er helemaal uit)

Megantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 16:36

snorkel1986 schreef:
Megantjuh schreef:
Heey allemaal!

Groetjes...

Het is een grote D pony die 3 of 4 maanden al dikke benen heeft (eerst meerdere nu is het er nog maar 1)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:50

Waarschijnlijk zou lymfedrainage massage helpen. De massage zorgt ervoor dat de lymfeklieren het vocht beter kunnen afvoeren.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:01

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:03

Als er een peesblessure te zien was en het been blijft dik: stappen stappen stappen.
Bij een peesblessure loopt een paard pas kreupel als het heel ernstig is.
Niet rijden en opnieuw een echo laten maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:07

Ik verplaats dit topic van VSW naar BEH

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:25

Wat ook kan helpen de hoefsmid eens goed te laten kijken naar de zool van het paard. Is er een zweer of iets anders in het been aanwezig. En goed bekappen! Dat hij goed staat op zijn voeten helpt ook mee om pees minder belasting te geven. Foute stand helpt niet op pezen.. Dan heb je alles uit gesloten dat het paard zijn pezen weer goed kan belasten.

En is er verder iets verander in het voer schema? Dat kan ook vocht vast laten houden. Of een bacterie erin dan zou hij antibiotica krijgen. Sluit alles uit er omheen. Als het niet minder wordt.

En als het pees zelf is echo laten maken hoe erg..dat kan lang duren dan om te genezen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:28

Hij had dus een peesblessure hoe ben je met die blessure om gegaan. is er al weer een echo gemaakt om te kijken of de blessure is genezen.
Niet meer kreupel lopen zegt niks bij een peesblessure

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:23

Dikke benen of in dit geval 1 dik been is meestal het gevolg van een mindere doorbloeding, vocht ophoping.
Als het s 'morgens duidelijk meer dik is dan in de dag denk ik ook dat het deels ook door het stilstaan in de stal is, dus mssn idd ook tijdens de nacht even buiten laten staan.
Meermaals beweging geven en idd draven is zeker geen slecht idee, maar hou het kort 10min , 15min en heel traag maar gaan opbouwen naar langer, maar liefst wel meerdere keren per dag, kort maar veel.
Als het werkelijk een peesblessure was dan kan die nooit al hersteld zijn op zo'n korte tijd, pezen herstellen heel traag, meestal minimum 1/2jaar tot meer dan een jaar. Dus in dit geval zeer voorzichtig zijn met training.
En zeker in dit geval is het tijdelijk zonder ijzers lopen een groot voordeel tijdens het herstel, nadien kan je er dan nog steeds weer een ijzer onder zetten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:40

aeolusnr1 schreef:
Dikke benen of in dit geval 1 dik been is meestal het gevolg van een mindere doorbloeding, vocht ophoping.
Als het s 'morgens duidelijk meer dik is dan in de dag denk ik ook dat het deels ook door het stilstaan in de stal is, dus mssn idd ook tijdens de nacht even buiten laten staan.
Meermaals beweging geven en idd draven is zeker geen slecht idee, maar hou het kort 10min , 15min en heel traag maar gaan opbouwen naar langer, maar liefst wel meerdere keren per dag, kort maar veel.
Als het werkelijk een peesblessure was dan kan die nooit al hersteld zijn op zo'n korte tijd, pezen herstellen heel traag, meestal minimum 1/2jaar tot meer dan een jaar. Dus in dit geval zeer voorzichtig zijn met training.
En zeker in dit geval is het tijdelijk zonder ijzers lopen een groot voordeel tijdens het herstel, nadien kan je er dan nog steeds weer een ijzer onder zetten.

Je gaat wel erg in de stoel van de DA zitten.
Je verhaal kan kloppen, maar kan ook absoluut niet kloppen. Een dik been kán van een verminderde doorbloeding komen, maar ook van schade. En ook van overbelasting. En ook van een infectie...
Misschien is de blessure nog wel helemaal niet genezen, maar denkt TS van wel omdat hij niet meer/minder kreupel loopt.

Voorzichtig met zulk advies door een pc heen.