Mijn pony heeft een beste griep, helpende extra's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Mijn pony heeft een beste griep, helpende extra's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:10

Mijn haflinger is sinds afgelopen vrijdag ziek geworden. Ze had diarree en ontzettend verkouden. Heb haar toen op stal gezet en de DA voor advies gebeld. Ik moest haar temperatuur meten en kijken of ze pijnlijke klieren/zweren bij haar kaken had. Dit had ze niet, dus waarschijnlijk gewoon een beste griep. Moest de klieren en temperatuur in de gaten houden, en als dit erger zou worden weer bellen. Ook kon ze beter gewoon weer de wei op. Elke dag ben ik er heen gegaan, lang gepoetst, staprondje aan de hand gemaakt en haar neus schoongemaakt. Inmiddels is de diarree over, alleen ik heb het idee dat met name het hoesten is toegenomen. Bij het hoesten hoest ze ook ontzettend veel snot op. Afgelopen week was ze nog gewoon actief, maar nu begint ze ook wat sloom/moe te worden. Als zij zondag nog zo is gaan wij de DA voor een onderzoek bellen. Deze moest immers toch komende week komen ivm ontwormen.
Nou lees ik veel over bijv. vitamineboost etc. Deze geven extra vitamines oid? Kan ik haar dit geven (of andere, tegen griep helpende extra's), of kan ik het beter hierbij laten en wachten op de DA? Want misschien knapt ze hierdoor wel voor een groot deel op. Bespaart ons een hoop onnodige kosten. (Mijn haflinger is bijna elk jaar rond deze tijd verkouden, maar deze keer is het erger/langer dan normaal)

Shirley

Re: Mijn pony heeft een beste griep, helpende extra's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:15

Als het erger werd, moest je bellen, toch?
Doe dat dan en wacht niet nog twee dagen af...

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:17

Dat ging over de temperatuur, als deze hoger/erger werd moest ik bellen. Sorry voor de onduidelijkheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:18

Sloom worden vind ik verontrustender dan koorts!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:19

Ik zou ook eerder bellen; blijven hoesten is niet goed, kan chronisch worden en dan ben je verder van huis. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet normaal dat je pony elk jaar rond deze tijd verkouden is; klinkt alsof z'n algemene gezondheid dan niet optimaal is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:21

Vitamineboost..........weggegooid geld. Ineens in 1 x zo'n stoot vitaminepasta en een teveel ervan worden er weer uitgeplast.

Beter is om dagelijks aan dagbehoefte vitaminen en mineralen te gaan geven. Maar in jouw geval zou ik de dierenarts wel laten komen als het erger werd.

Verkoudheid en snot + hoesten............is nooit goed bij de paarden en ponys en het is niet zoiets als bij een mens maar kan chronisch gaan worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:21

ik zou ook bellen. DA's werken ook met kerst, dus dat scheelt!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:23

Ik ook. Maar zij is wel vaker moe, als zij bijv. een paar dagen achter elkaar actief heeft gereden, of een nachtje niet goed heeft geslapen. Het zou dus ook heel goed kunnen dat ze een onrustige nacht heeft gehad (was hier slecht weer afgelopen nacht) of dat ze moe is omdat ze de afgelopen dagen veel aandacht heeft gehad. Morgen kan ik er niet heen ivm kerst, maar stalgenootje houdt een oogje in het zeil. Als zij zondag nog moe is, komt het dus niet van een slechte nacht/veel aandacht, en bellen we de DA :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Vind het niet verstandig.
Zeker niet in combinatie met de toenemende hoest.

Je pony is al een week ziek en verslechtert.
Bel dan gewoon even!
Dat was de afspraak ook ;)
Je kunt altijd even overleggen of een bezoekje noodzakelijk is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:29

Een haflinger dat moe is van een paar dagen achter elkaar actief rijden?
Dat is eigenlijk niet normaal, het zijn van die werklustige energieke dieren.
Zijn gezondheid is dus niet zo best.............als ie ervan moe is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:30

dan zou ik toch eens verder kijken..
dat een pony van 6 (neem aan dat het die uit je profiel is?)
na een aantal keer rijden wat slomer is onder het zadel, dus moe om te werken.
dat kan ik mij voorstellen.. Maar dan hoort ie nog steeds energiek te ogen op stal en op de weide, dus onbelast.

maar een pony van 6 is als een twintiger bij ons..
in de volle bloei van het leven, net aan volwassen..

die horen niet 'vaker' loom en sloom te zijn in mijn ogen..
een slechte nacht gevolgd door een slome lome dag is ook niet goed.
Dan zou je moeten gaan kijken naar waarom de pony dan zo slecht zou slapen dat hij overdag sloom en loom is.. want opnieuw, het is geen bejaarde of klein kind.. maar een dier midden in de energie van het leven.

Misschien toch ook een keer bloed laten trekken..
want het lijkt mij dat er naast de verkoudheid van nu, ook een wezenlijk te kort van iets is.
Waardoor de weerstand dus ook lager is en het dier gemakkelijker verkouden/ziek wordt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:32

Shirley, ik zal even met mijn moeder overleggen of wij morgen kunnen bellen voor advies.
En dat komt omdat ik mijn pony voorheen 2/3 keer per week reed. Nu pak ik het wat actiever op, dus ze is nog niet helemaal gewend om elke dag intensief te rijden. (wat we natuurlijk wel gewoon langzaam opbouwen, met nu atm een stop)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:36

klinkt alsof je paard eigelijk nooit in goede doen is....zou niet mogen voor een pony van 6.
En ieder jaar verkouden?Ik heb geen idee of dat normaal is,ik heb echt nooit verkouden paarden,in geen 25 jaar gehad ook..

Wat krijgt ze voor voer,hoe en hoe vaak word ze ontwormd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:36

Een haflinger is van nature energiek en dat heeft niet zoveel te maken met of je ineens vaker dan de 2/3 keer per week rijdt.

Zijn gezondheid is dus niet al te best, zeker niet als het elk jaar verkouden is, ze kunnen best heel wat hebben.

En ik ken heel veel haflingers..............dus ik weet wat normaal is en wat niet bij de haflingers. Heb ze ook verzorgd en gereden vroeger.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:41

Ze staat 24/7 op het land, en in de modderige tijden (zoals nu) en droge, warme tijden krijgt ze hooi bijgevoerd. Ook krijgt ze elke dag na het rijden een half schepje biks met een scheutje lijnzaadolie er doorheen. Ze wordt eens in de 3 maanden ontwormt. Volgens haar oude eigenaren is ze gevoelig voor verkoudheid en griepjes etc. Heeft verder nooit voor problemen gezorgd dus verder ook niks mee gedaan. Meestal als ze wat snotterig was, was ze er na een paar dagen alweer overheen. Morgen of overmorgen wordt de DA gebeld, ik doe mijn verhaal bij hem, en dan kan hij wel beslissen wat nodig is. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:46

staat ze nu ook nog gewoon buiten nu ze ziek is?Zonder deken ofzo?Met schuilstal?
Dit is vragen om longontsteking ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:50

Ik weet niet if een griep wel bestaat bij een paard? En slecht slapen van een paard bestaat niet echt. Dat een paard een paar dagen sloom is door hard werken ook niet mits je haar niet over de kop rijdt natuurlijk.
Als het morgen hetzelfde of erger is, zou ik sowieso bellen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:52

Eline_S_S schreef:
Ik ook. Maar zij is wel vaker moe, als zij bijv. een paar dagen achter elkaar actief heeft gereden, of een nachtje niet goed heeft geslapen. Het zou dus ook heel goed kunnen dat ze een onrustige nacht heeft gehad (was hier slecht weer afgelopen nacht) of dat ze moe is omdat ze de afgelopen dagen veel aandacht heeft gehad. Morgen kan ik er niet heen ivm kerst, maar stalgenootje houdt een oogje in het zeil. Als zij zondag nog moe is, komt het dus niet van een slechte nacht/veel aandacht, en bellen we de DA :j

Een nacht niet goed slapen?? sorry maar dat moet echt geen invloed hebben op een paard. Ben benieuwd wie je zoiets wijs gemaakt heeft.
Als een 6 jarig paard vaker moe is etc zou ik toch eens met dierenarts overleggen om wat uitgebreider onderzoek te doen dat klinkt niet echt normaal. Natuurlijk is het ene paard energieker als de andere maar zoals je het schrijft klinkt het niet normaal.

Zolang je paard dit weekend gewoon blijft eten, geen koorts krijgt en geen groene neus uitvloeiing zou ik tot maandag wachten. Hebben jullie niet iets van thijmsiroop thuis staan voor jullie zelf dat kan je 2 x per dag geven om het hoesten wat te verzachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:57

Eline_S_S schreef:
Ze staat 24/7 op het land, en in de modderige tijden (zoals nu) en droge, warme tijden krijgt ze hooi bijgevoerd. Ook krijgt ze elke dag na het rijden een half schepje biks met een scheutje lijnzaadolie er doorheen. Ze wordt eens in de 3 maanden ontwormt. Volgens haar oude eigenaren is ze gevoelig voor verkoudheid en griepjes etc. Heeft verder nooit voor problemen gezorgd dus verder ook niks mee gedaan. Meestal als ze wat snotterig was, was ze er na een paar dagen alweer overheen. Morgen of overmorgen wordt de DA gebeld, ik doe mijn verhaal bij hem, en dan kan hij wel beslissen wat nodig is. :)

Vul die biks eens aan met een vit. korrel en kijk kritisch naar je hooi (allergisch misschien voor stof/schimmel?) en of een regendeken bij langdurige nattigheid wil helpen.

Nu droog houden, maar veel frisse lucht, maak slobber van je brokjes (verzacht de irritatie in de keel wat) en extra vitamines (mag nu dubbele dosis zijn). Rest zal in overleg met de DA moeten, want dit is niet iets wat hoort bij een gezond paard.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:16

Ze staat met een 200gr waterdichte deken. Voor de vitamines/aangegeven siropen zou ik even kijken, en het biks in slobber veranderen is een goeie!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:30

Hebben we het nu over een paard?? Aan de manier van schrijven denk ik eerder aan een kind....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:35

Hoesten en snot => dierenarts. Daar moet je niet mee aankijken en wachten of aanmodderen. Voor je het weet is het chronisch en aangezien je pony al langere tijd niet fit is aan je schrijven te lezen zou ik eens uitgebreid gaan kijken. En met kerst werken dierenartsen ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:37

Joolien schreef:
Ik weet niet if een griep wel bestaat bij een paard? En slecht slapen van een paard bestaat niet echt. Dat een paard een paar dagen sloom is door hard werken ook niet mits je haar niet over de kop rijdt natuurlijk.
Als het morgen hetzelfde of erger is, zou ik sowieso bellen.

Slecht slapen bestaat zeker wel en is gelinkt aan allerlei aandoeningen en vroegtijdige sterfte. Maar dan heb je het wel over een langere periode.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:41

Ik ben het er mee eens dat een veearts gebeld moet worden, maar dit hoeft echt niet nu, op stel een sprong met kerst. Pony is al langer ziek, het is niet nu opeens een spoedgeval.
Behalve als ze koorts krijgt, dan wel!

En griep bestaat gewoon bij paarden, in minstens zoveel vormen als bij de mens. Daarom is de influenza prik ook discutabel, je prikt voor de ene griep, maar de kans dat ze een andere griep krijgt is groot. Overigens kunnen paarden ook zo reageren op de influenza enting. Wanneer wordt ze geënt?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:43

Vitamine spuit en goed hooi , lucerne geven , even geen brok etc. Ze hebben na diarree behoefte aan structuur.

Vitamine spuit kun je na een maand herhalen , hielp bij mijn 6 maanden oud veulen goed. Die bleef een beetje een snotneusje houden nu helemaal vrij na 2 keer wat vitamines