Door bijten schedelbasisfractuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Door bijten schedelbasisfractuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:14

Ik kwam vanmiddag bij mijn pony's om ze te verzorgen en zag de grootste (D pony) met een helder bloedstroompje over zijn hoofd staan. Hij heeft een wit hoofd dus rood valt nogal op. Ook 1 been was rood van het bloed aan de binnenkant waar hij steeds zijn neus aan afveegde. Ik mocht en niet aan komen, dus halster gepakt met schaartje en doek.

Eenmaal het halster om kon ik zien wat de schade was, veel erger dan ik dacht en de DA gelijk gebeld. Ik zag 2 schaafplekjes (eentje ter grote van een euro de ander iets groter) boven elkaar met een randje haar er tussen (wat lijkt op een bijt wond) en er langs een snee van een 5 cm. Erg diep ook. Vlak onder zijn kruin. Hier blijf ik verder van af en laat ik er een prof op los.

Bij DA aangekomen eerst een sedatie, meneer is een stoere hengst ..... maar stiekem wel een watje en vind eigenlijk veel eng. :D

DA kon haar eerste vingerkootje geheel in de wond steken zo diep. :r Vertelde ze mij dat ze voelde dat zijn schedel gebroken is :oo Was duidelijk te voelen, dus maar een paar foto's om te zien hoe erg :$
Hij heeft een ster ter grote van een cm'tje of 7 := Hij heeft dus een rake klap gehad. (de breuk zit een 2 cm. boven het schiet punt van paarden)

Wond goed gespoeld en 7 nietjes er in. Flinke spuit matacam en flinke spuiten met AB pasta mee. Erg grote ondingen voor iemand die A: alles met 1 hand moet doen en B: ook nog eens kleine handjes heeft ^)

De grote staat nu apart op een stuk wei zonder kans om zijn hoofd ergens aan te stoten, elke stoot kan er voor zorgen dat er een stukje bot afbreek en in de sinus terecht komt. Ook moet ik goed opletten op ontstekingsgevaar. Mijn mannen staan nu dus verplicht een 5 weken minimaal uit elkaar.

Al met al denkt DA dat zijn maatje, een A welsh van 2,5, hem een trap verkocht heeft, maar de schaafplekjes komen daar weer niet mee overeen. Een bijtwond lijkt mij weer meer op zijn plek, mede omdat de kleine zijn voortandjes aan het wisselen is. Maar dat verklaard voor mij dan weer niet de combinatie met een schedelbreuk, en zo'n dunnen schedel heeft de grote niet was te zien op de foto. De kleine heeft geen gevoelig bekkie of schade aan lipjes/tandvlees/tandjes.

Ik blijf het een vreemd iets vinden. Hoe kan een A welsh van 2,5 j. een D pony van 12,5 j. zijn schedel kraken? Of moet ik denken aan iets anders? Ik weet het even niet meer, er spookt van alles door mijn hoofd.

Zijn hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben? Met gebroken schedels in combi met bijten/trappen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:15

WTF :wow:
Je pony's hebben wel een bijzonder talent zeg.

Beterschap voor hem joh!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:17

Gelukkig geen ervaring mee maar als die grote met zijn hoofd naar beneden achter die kleine heeft aangerend dan kan een flinke trap van zo'n kleintje wel gigantische schade aanrichten, dat het een bijtwond is betwijfel ik ook, denk toch eerder aan een fikse trap.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:20

De schaafplekjes geven weer aan dat het geen trap geweest kan zijn, dan heb je een grote plek. (spreek uit ervaring met stoeiende pony's ^) )

Ik twijfel er zelf eigenlijk aan dat de kleine hier voor verantwoordelijk is.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:21

Jeetje dat is pittig, komt ie wel weer bovenop zo een breuk?

Maar trap was het eerste waar ik aan dacht, hij kan natuurlijk door zijn geschoten en zo een schaafwond hebben gemaakt. Je weet het natuurlijk niet en het blijft gissen..

Bijten lijkt me dan weer wat minder logisch, in je hoofd bijten is echt geen makkelijke opgave en om zo diep te komen moet je hem echt goed vast hebben.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:26

Zo he, ik heb er geen ervaring mee, maar dat moet toch een flinke klap zijn geweest.
Kan het paard ook niet door een val tegen of op een paal gevallen zijn?
Ik zou het niet weten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:29

Kan hij niet gevallen zijn in het stoeien?
Mijn paard heeft zo vorig jaar haar oogkas gebroken en daar zat ook een fikse diepe open heftig bloedende wond op doordat ze daarmee over de grond geschoven was.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:34

Kelly de kleine is aan het wisselen, dus het is wel mogelijk dat hij scheef er in gebeten heeft en zo een snee veroorzaakt heeft. Een trap geeft 1 schaafplek, niet met een randje haar er nog tussen.

Joey nee, alle (houten)paaltjes staan nog recht. Zou hij daar tegen knallen breken ze geheid en ligt het draad op de grond, mijn paaltjes zijn niet zo heel sterk :o

Sizzle de grond hier is zacht, wond zit echt op het voorhoofd. Hij zou dan op zijn minst op zijn hoofd landen, en zijn hele voorhoofd was schoon. Geen aarde of gras vlekken. Ze lopen 24/7 buiten en heb geen verharde ondergrond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:42

Die van heeft heeft dat in de bak op zacht zand opgelopen, waarschijnlijk in de val net ook de paal geschampt maar zonder schade aan de paal of hek wat eigenlijk niet zo stevig is. Ik heb het zien gebeuren.

Hoe dan ook kunnen paarden enorm rare verwondingen oplopen die theoretisch niet zouden moeten kunnen.

Mona81

Re: Door bijten schedelbasisfractuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:47

De schedel is behoorlijk sterk, een beet kan dat niet veroorzaken. Wellicht is het een combinatie van, dat er eerst gebeten is en vervolgens een trap. Sterkte en beterschap voor je paard in elk geval!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:49

Een snee kan misschien wel door die kleine gedaan zijn maar een gebrokenschedel lijkt mij onlogisch.. Zeker niet door bijten.
Een trap weet ik niet gezien de omschrijving van de verwonding, zou misschien wel de breuk kunnen verklaren en de diepe snee maar de schaafplekken er vlak boven is dan weer raar. Bovendien lijkt het mij niet dat een uk die onderaan de rangorde staat de hogere zo'n rotschop verkoopt?

Ik vind het een rare verwonding.. Zeker als een 2.5 jarige a pony de dader zou moeten zijn. Als het andersom was had ik het wel geloofd maar nu niet

Sizzel, de verwonding zit op het voorhoofd. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat gekomen is door een val. Als dat wel het geval was geweest dan had hij ook de graspollen tot aan het puntje van zijn oren moeten hebben.
Als hij een paal geraakt zou moeten hebben dan had die echt wel plat gelegen. Ik ken het land van ts en weet wat voor palen ze heeft staan omdat ik zelf heb geholpen met stekken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 20:52

De schaafplekjes zitten trouwens precies boven het middelpunt van de breuk. Een trap zou van onder naar boven zijn geweest, deze schaafplekjes zagen er uit dat er een zijwaartse beweging is geweest.

Helaas kan ik er geen foto meer van maken, DA heeft een ruim gebied met scheermesje kaal gemaakt.

Sizzle mijn houten paaltje zijn 5 cm doorsnee die zelfs met in de grond slaan al snel kapot gingen. Deze paaltjes kunnen geen schedel midden op het voorhoofd kraken. Ik heb ook geen glijsporen in het land gezien richting paaltjes. Daarbij waren zijn benen ook niet met verse natte grond bedekt.

Zijn hoofd was op zijn wangen na schoon. Wangen waren vies van opgedroogde donkere grond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:57

Tja zo is het bij mij wel gebeurd en daar is ook niets omgegaan of scheef geraakt bij een 10 jaar oude half doorgenaagde bak omheining en 600 kg paard.

Zo heeft laatst een paard een ander paard een mega diep gat aan de binnenkant van zijn bovenbeen geschopt. Dat is ook een vreselijk onlogisch scenario.
Als ik het niet gezien had, had ik het ook niet gegokt.
Hoe dan ook veranderd het niets aan je situatie.

Hij kan ook een frontale botsing met je pony gehad hebben. Dat komt ook nog wel een voor als paarden in hoog tempo stoeien.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:00

Ik weet van 1 situatie waar een paard zijn schedel ook gebroken had, op een vergelijkbare plek.
Ook met losse botfragmentjes en ellende, als ik het me goed herinner.
(stalgenoot)

Dat paard is gevallen/gaan liggen? (waarschijnlijk gevallen) onder een automatische drinkbak. (die standaard dingen die je in stallen ook gebruikt)
Bij het omhoog komen hoofd gestoten, waterbak dwars doormidden.
(bloed zat ook aan de randen van die bak)

Was extreem nare wond om te zien, is verbazingwekkend snel en goed genezen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 21:06

Sizzle Kan heel goed mogelijk gebeurt zijn bij jou paard en ik neem aan dat de palen rond die beruchte bak een stuk dikker waren dan 5 cm.
Maar als ik geen verse rem/glij sporen kan vinden in mijn weide, lijkt mij dat dat niet de oorzaak kan zijn. Daarbij ALS hij tegen een paaltje op knalt vliegt ie met paal en al de sloot in. Is niet gebeurt.

Bij een frontale botsing zou ik eerder de uk in kreukels terug vinden, en deze mankeert helemaal niks. Kan mij niet voorstellen dat een uk van rond de 200 kilo geen schade heeft waar dan ook en eentje van 500 kilo zijn schedel stuk heeft.

Femke ze drinken hier uit een specibak ;) Maar een vaste drinkbak kan zeker gelijkende verwondingen veroorzaken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:10

Mijn ruinen stoeien graag. Dan landen ze wel eens samen met de knieen op de grond, als de een dan iets eerder opstaat en ff ongelukkig met zijn voet zwaait dan zou het zomaar kunnen dat de ander een klap tegen het voorhoofd krijgt.

Als paarden rollen zie je ook nog wel eens dat hun weidemaatje probeert te stoeien op dat moment.

Is er niet iets in de wei/stal(weet niet of je iets van een schuilstal hebt) waar hij zijn hoofd heeft kunnen stoten.

En anders ..heel voorzichtig gezegd... menselijk opzet?? :\ Of heeft de da dat uitgesloten?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 21:33

Geen schuilstal en buiten de houtenpaaltje langs de buitenkant van de wei niks waar ze bij kunnen wat een schedel kan kraken.

Verwondingen tijdens het stoeien zijn mij niet vreemd, heb 2 hengsten bij elkaar lopen, weet er alles van.

Dat laatste zitten mijn zusje en ik over te denken. Een koevoet of klauwhamer kan soort gelijke verwondingen geven wat lijkt op een schaafplek met een randje haar er nog tussen. DA wees dat weer van de hand, want een paard blijft niet rustig staan al deze daarmee geslagen word. Heb haar ook gevraagd hoe ze over alle verminkingen dacht die paarden de afgelopen jaren hebben opgelopen door een gek(ken) Die waren ook heel erg verwond wat soortgenoten niet hadden kunnen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:57

Waarom gelijk ik het extreme zoeken?
Paarden kunnen gewoon hele rare verwondingen maken.

De raarste die ik ooit gezien heb was een doorspiest been zonder dat er op de wei iets scherps of bebloeds te vinden was.
Ik weet ook nog altijd niet hoe mijn jaarling zijn ooglid afgescheurd heeft dn een paard van een vriendin had al haar voortanden recht naar voren getrokken in een dichte stal zonder voerbak met veulentralies waar een paard in principe nooit tussen kan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:34

Ik geloof ook eerder in een soort absurd ongeluk. En ik geloof ook echt dat het mogelijk is dat zoiets als dit door een trap van een veel kleiner paard gebeurt.

Net een rare actie waarbij de een rolt, de ander steigert en banketstaaf neerkomt.
Of het typische hengstengedoe van elkaar op de knieën dwingen, en dan hoofd van een en been van ander net tegelijk omhoog of zoiets.

Zon soort ongeluk dat nooit op exact dezelfde manier nog een keer gebeurt, maar wat wel kàn gebeuren dus.
Ik heb al redelijk veel absurde verwondingen gezien. (helaas)

Soms lopen dingen gewoon heel raar.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:44

Misschien lekker lopen klieren eerst happen naar elkaar wat die schaaf wonden verklaard en daarna achter elkaar aan gerend en toen een klap gehad?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:12

Heb je gecheckt bij die ander of dattie zere kaaktakken heeft. Omhoog knallen onder de kaken van je broer komt ook heel hard aan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 01:02

Zanakuzies De andere mankeert niks.

Er worden hier voorbeelden aangehaald die wel oppervlakkige verwondingen kunnen veroorzaken maar geen schedel breuk. Op die momenten is er daar te weinig ruimte om veel kracht te zetten. En ja, ben op de hoogte wat paarden elkaar aan kunnen doen (of zich zelf) Ik heb inmiddels al enige jaren hengsten die altijd bij elkaar gelopen hebben. Heb genoeg opgelapt aan bijt of trap verwondingen. Vooral mijn flesveulen was heel goed in eerst zijn vader en later zijn broer te bijten/trappen.

Nogmaals, de schaafplekjes en de snee gaven aan dat het geen trap verwonding was. Verder was hij helemaal schoon op het voorhoofd, op het bloed na. Was het een trap geweest was dat te zien geweest door zwarte aarde en of gras veeg. Land is zacht dus altijd zwarte grond aan de hoeven.

Ook DA gaf aan dat hij een erg harde klap gehad heeft. Anders kan een paarden schedel niet breken.

Waarom ik in het extreme denk, ik heb ongenode gasten op mijn land gehad de afgelopen maanden. Met duidelijke aanwijzingen dat er iemand geweest is. Voor mij is het niet zo heel extreem om daar ook aan te denken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:08

aw arme Ynos.

Heb je 2 hengsten vaak genoeg ruw zien spelen om te weten dat Ynos slim en handig genoeg is om zich niet zomaar lens te laten slaan door een kleine opdonder van 2,5.
Dan had Aikon hem allang eerder flinke koppijn bezorgt.
Dus bij het lezen van je verhaal moest ik ook even denken aan iemand met misschien wel een hamer of knuppel....hopelijk niet natuurlijk en is het een freak accident geweest. Maar nu je ook meld dat je ongenode gasten hebt gehad... bah hopelijk is het geen mens geweest zeg.
Wat ik me zo van je hengst herinner is die prima te benaderen door vreemden; lief, rustig en sociaal dier.

Veel beterschap voor je arme jongen gewenst in ieder geval :(:)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 01:21

Dank je, we gaan er voor om alles weer beter te krijgen. :j

Het was aikon nooit geluk in de 7 jaar dat ze samen waren om bij ynos een bot te breken, waar dan ook. Wel zijn eigen kniebanden. Sukkel. En tussen die 2 ging het er dubbel zo hard aan toe met veel bijtwonden als wat ynos en zijn nieuwe vriendje nu doen. Ynos is zuinig op hem :D

En ja, vreemden ongevraagd op je land en dan ineens eentje met een vreemde wond zien die dieper veel erger is. Dat zet mij wel aan het denken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 01:29

Om even aan te geven wie wie is en verschil in grote.
De witte (1,48 m.) is het slachtoffer, de donkere (+/-1,15) zou de dader moet zijn.

Afbeelding