koliekoperatie, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

koliekoperatie, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:13

Hoihoi!

Ik ben op zoek naar ervaringen hulp etc.

Eerst maar is mijn verhaal.
Mijn paardje,
Duits gefokt
1.68 groot
Ruin, 2010

Vorig jaar oktober kreeg mijn zwarte vriend last van koliek, gaskoliek toen. ( 4 jaar oud toen)
3 dagen last van gehad, daarna weer vrolijk opgeknapt.

2 maand geleden
Rond de 20e van oktober.

Ik loop savonds de stal in om te voeren, hij gaat tijdens het brok eten 3x liggen.

Per direct de dierenarts gebeld, was er in 20 minuten.

Nu is mijn paard nogal een draak, dus hij was nog stierlijk vervelend toen de dierenarts heb onderzocht.

Conclusie, zit verstopt maar is nog te "vervelend" om zich heel slecht te voelen.

3 liter "parafine olie" (als ik zo goed schrijf) erin en hij moest met 24 uur opknappen.
Oke pijnstillers etc.

Volgende ochtend in de paddock gezet.
2 uur heb ik hem binnen gehaald en om 5 uur was ik weer van plan om te gaan voeren.

Ik kwam op stal en daar lag hij meer dood dan levend.

Da gebeld, conclusie erop gokken met 75% kans dat hij morgen dood is, of direct opereren met een enorm kostenplaatje.

Geen discussie mogelijk, geopereerd.

Operatie geslaagd, hij was voor 70% uitgedroogd.
Ze hadden nog nooit een paard met zo'n hoog % gehad die het had overleeft.

Paar moeizame dagen voor hem, spierbevangen geworden.

Een week nog op de kliniek gestaan en hij mocht naar huis.

Ging super.
Na 7 weken op stal en af en toe stappen hadden we afgelopen maandag een echo.
Echo was helemaal goed.

Ik mocht weer rustig beginnen met trainen.
Oftewel 2/3 x in de week de weg een keer op en neer stappen.

Nu kwam ik vanmiddag op stal om te voeren en nu lag hij plat.

Per direct de dierenarts gebeld en darmverslappers gespoten.
Hij staat er nu weer redelijk bij.

Er is tijdens de operatie ook gebleken dat hij traag werkende darmen heeft.
Ook hebben ze geen oorzaak kunnen vinden.

Wat krijgt hij aan voer:
2x daags een kwart basisbrok met lijnzaadolie en darmflow olie.

5x daags hooi van eigen land natgemaakt met water.

Meer krachtvoer kan hij niet hebben met energie.
Meer ruwvoer niet ivm dat hij niet mag aankomen ivm doorsnijden van buikspier/band tijdens operatie.

Hij mag de paddock en wei niet in ivm rennen en bokken.

Wie kan mij hiermee helpen.
De oorzaken van koliek bij hem zijn tot op heden niet te vinden.

Wie heeft enig idee mbt voer, wat ik heb kan voeren ipv brok?

Slobber ( hoemeer water hoe beter voor hem)

Ik zou het mbt voer namelijk niet weten.

Andere oplossingen zijn ook welkom.

Commentaar etc liever niet, we hebben er alles aan gedaan en doen er nog alles aan hem weer op de been te krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:18

Ik wens je veel sterkte.
Wat jij beschrijft, was voor mij exact de reden om niet te opereren. De kans dat ze ooit weer zo goed worden als daarvoor, is maar zo klein. Meestal blijft het kwakkelen. Helemaal als je nooit hebt kunnen achterhalen waarom er zoveel koliekklachten waren....

Wellicht is bietenpulp voor dit paard een bruikbare optie? Mogelijk dat Pavo Speedibeat, waar ze alle suikers maximaal uitgehaald schijnen te hebben? Ik zou het zeker wel even overleggen met de kliniek.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:21

Gewoon al je basisbrok weken kan helpen, dan lijkt dat al meer op slobber. Zijn de tanden van je paard goed? Kolieken zonder oorzaak zijn heel vervelend... Hopen dat andere bokkers nog tips hebben.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:22

Ik snap je keuze ook volkomen.

Bij mijn andere paarden zou ik het ook zeker niet gedaan hebben.

Maar ik heb de keuze. Gemaakt en ga er dan ook alles aan doen om het beter te krijgen.

Bedankt voor je info!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:26

Slobber van bietenpulp, wat op zich ook de darmwerking stimuleert.
Zoutblok om het drinken mede op te wekken.

En waarom wordt zijn hooi natgemaakt?
Gewoon droog leidt tot meer speekselvorming wat de spijsvertering weer bevordert.

Het is een ellende, zo'n paard met een verstoorde binnenboel...sterkte!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:29

Shirley schreef:
Slobber van bietenpulp, wat op zich ook de darmwerking stimuleert.
Zoutblok om het drinken mede op te wekken.

En waarom wordt zijn hooi natgemaakt?
Gewoon droog leidt tot meer speekselvorming wat de spijsvertering weer bevordert.

Het is een ellende, zo'n paard met een verstoorde binnenboel...sterkte!

Op aanraden van de dierenarts maak ik het nat,
Niet zozeer geweekt, maar ik maak het nat zo gauw ik het in zijn stal heb gegooid.
Om te zorgen dat de stofdeeltjes etc die er in zitten niet gaan irriteren.

Thanks!

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:30

Neem eens contact op met Anneke Hallebeek van Sanequi. Mijn paard had erg vaak last van koliek. Soms gaskoliek maar ook 3 keer een entrapment gehad. Na overstap naar Sanequi colon geen problemen meer gehad. Ze hebben meerdere soorten voer speciaal voor paarden met koliek problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:31

Zijn heel nat geweekte Wiesencobs een optie? Krijgt 'ie een hoop vocht binnen, en heb je toch de prikkeling van de darm die noodzakelijk is...

Sowieso veel sterkte gewenst, wat een zorgen zijn dit... brrrr....

MarjanB

Re: koliekoperatie, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:35

Is beweging niet iets wat hij mist? Ik snap dat bokken enz een zware belasting is maar te weinig beweging is ook niet goed. Verder verteert hij wel goed? (geen grote stukken hooi in de mest) Bijvoorbeeld tandproblemen?

Sterkte in elk geval!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:36

Is het steeds gaskoliek?
Mijn paard had een paar weken geleden ook koliek, gelukkig niet half zo ernstig als jij omschrijft, maar ook uitdrogingsverschijnselen. Wij geven nu dus de bovengenoemde speedibeet en doen daar was zout aan toevoegen om het drinken te stimuleren. In speedibeet zit idd minimaal suiker, in tegenstelling tot slobber en het is echt een ruwvoervervanger met prebiotisch werking. Evt doe je de brokjes er door heen mengen :) Die van mij heeft ook gevoelige darmen, gelukkig had ze nog niet eerder koliek gehad (en laten we hopen ook nu nooit meer) en ik kreeg van de zomer van de dierenarts het advies om Yea-sacc bij te voeren, dit is een gist die probiotisch werkt:
http://petssupermart.com/nl/paarden-gez ... 36_a658191
Tis niet super goedkoop in aanschaf, maar je doet er gerust een half jaar mee :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:36

Wellicht heb je iets aan dit topic [MD] Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Ik kan je helaas niet verder helpen, heb mijn merrie een aantal jaar geleden 8 weken na de operatie moeten laten inslapen, vanwege een nieuwe verstopping welke uit eindelijk een darmscheuring heeft veroorzaakt op de aanhechting. ( was darm tussen uit gehaald)

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:37

Ik heb je een pb gestuurd!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:39

MarjanB schreef:
Is beweging niet iets wat hij mist? Ik snap dat bokken enz een zware belasting is maar te weinig beweging is ook niet goed. Verder verteert hij wel goed? (geen grote stukken hooi in de mest) Bijvoorbeeld tandproblemen?

Sterkte in elk geval!

Voordat hij koliek kreeg stond hij elke dag een halve dag op het land en trainde ik hem 5 x per dag.

Ik snap wat je bedoeld iig nu hij zoveel stilstaat na de operatie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:45

Mag ie uiteindelijk wel de weide/paddock in?

Verder kan je misschien kijken naar een brok oid met weinig zetmeel er in. Of van die brokken op basis van meer vet? Ik weet dat ze die bij sommige DA verkopen. Is ook nog te proberen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:45

Thanks allemaal

Ik ga vanavond even alles nazoeken!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:45

MarjanB schreef:
Mag ie uiteindelijk wel de weide/paddock in?

Verder kan je misschien kijken naar een brok oid met weinig zetmeel er in. Of van die brokken op basis van meer vet? Ik weet dat ze die bij sommige DA verkopen. Is ook nog te proberen.

Uiteindelijk wel :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:52

Noor17 schreef:
Neem eens contact op met Anneke Hallebeek van Sanequi. Mijn paard had erg vaak last van koliek. Soms gaskoliek maar ook 3 keer een entrapment gehad. Na overstap naar Sanequi colon geen problemen meer gehad. Ze hebben meerdere soorten voer speciaal voor paarden met koliek problemen.

Paard van een vriendin van mij precies hetzelfde verhaal. Regelmatig koliek en ook entrapment. Begonnen met Sanequi Colon en nooit meer problemen gehad. Prijzig spul, maar na een tijdje hoef je niet heel veel meer te geven.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:08

wij hebben ons paard ook laten opereren na een nierband entrapment.
een lastige beslissing met een lange revalidatie.

we zijn begonnen met slobber en veel grazen nadat hij thuis was.
kleine vele porties hooi en voerbeurten wortelen.
toen we droger mochten gaan voeren hebben we Haver Afval Pallets gevoerd op advies van Utrecht. dit gaven we met een fikse smeer olie. nou is onze een slechte eter en luchtzuiger, een echt zorgenkindje dus. nu een ruim 2 jaar later staat hij op de weide met inloopstal en krijgt hij Cavalor Perfomix met lucerne en 3 keer per dag grote berg hooi. hier doet hij het erg fijn op (hij staat nu geblesseerd aan schouder) maar ook tijdens arbeid deed hij het goed op dit voer. de HAP at hij erg slecht dus als gauw zijn wij overgegaan op de Cavalor.

het is echt een zorgen zo'n kolieker..
als je meer wilt weten hoe wij het precies hebben gedaan mag je mij een PB sturen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:01

ten eerste heel veel sterkte!
Heeft jouw paard tijdens de periode op pijnstillers ook gastroguard gekregen ? anders kun je ook te maken hebben met maagzweren, wat bij mijn paard ook 2x per maand koliek veroorzaake

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:50

Heel veel sterkte, ik weet hoe rot dit voelt.

Qua voer heb ik echter wellicht wel een tip: in plaats van brok kan je overwegen over te stappen op geweekte bietenpulp (bijvb. Pavo Speedibeet) in combinatie met een balancer voor voldoende vitaminen / mineralen zoals deze http://www.jepaardgezondenfit.nl/producten.html of Vitalbix. Daarnaast zou ook ik stoppen met vocht sprenkelen maar wel je hooi vanuit een net met kleine mazen (3x3) gaan voeren als je dat nog niet doet. Juist voor paarden met darm en maagproblemen is het heel belangrijk dat ze de hele dag kleine hoeveelheden eten.

Het beste voor jou en je paardje - hopelijk komt het allemaal snel weer goed!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:03

Mijn merrie had toen ze jonger had regelmatig koliek. Gelukkig nog niet tot een operatie geleidt.

Bij jouw paard zou ik denk ik stoppen met brok en op een andere manier je paard van eiwitten voorzien.

Mijn paard kreeg/krijgt. Gekookt lijnzaad met luzerne en muesli. De lijnzaad is net behangplaksel en dit werkte voor haar super.
Later ben ik omega 369 van subli gaan voeren. Dit zijn zemelen bedekt met olie. Ik ben hieraan begonnen omdat ik niet kon redden elke dag lijnzaad te koken en ze lijnzaad olie niet at en de subli wel.
Daarnaast ging ze 2x per dag langer dan een half uur in de molen. Darmen hebben minimaal een half uur beweging nodig om goed op gang te komen.
Ik wens jullie veel sterkte en succes.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:07

Hier een ervaringsdeskundige: mijn paard is nu ongeveer 4 jaar geleden geopereerd aan koliek. Hij had nooit eerder last gehad van koliek en heeft ineens een enorme aanval gekregen. Bleek dat zijn darmen via een streng vergroeid waren aan zijn rug. Bij hem was de oorzaak dan ook heel duidelijk en hij heeft tot nu toe geen last meer gehad van koliek.

Hij heeft toen 3 maanden binnengestaan. En op advies van de dierenarts heeft hij toen vooral veel wortelen gegeten (hij mocht in het begin ook maar een paar hapjes hooi en zo goed als geen krachtvoer).

Ik wens jou en je paardje ook nog veel sterkte, die eerste maanden na de operatie zijn echt niet gemakkelijk.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:15

Bedankt!
Hooinet zal ik toch eens naar gaan kijken!

Ik ben begonnen met het voeren van mobility zoals eerder aangeraden hierboven.

Helaas geen stapmolen hier,
Eigenlijk mocht hij nog niet buiten ivm bokken etc.

Maar op stal werd hij ook met de dag slechter.
Ophoop van zegen heb ik hem in de longeercirkel gedaan.
Hij heeft gerend, maar daar bleef het gelukkig bij.

Hij eet beter en poept beter nu hij er dagelijks even uitkomt.

Bedankt allemaal

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:17

Letizia schreef:
Is het steeds gaskoliek?
Mijn paard had een paar weken geleden ook koliek, gelukkig niet half zo ernstig als jij omschrijft, maar ook uitdrogingsverschijnselen. Wij geven nu dus de bovengenoemde speedibeet en doen daar was zout aan toevoegen om het drinken te stimuleren. In speedibeet zit idd minimaal suiker, in tegenstelling tot slobber en het is echt een ruwvoervervanger met prebiotisch werking. Evt doe je de brokjes er door heen mengen :) Die van mij heeft ook gevoelige darmen, gelukkig had ze nog niet eerder koliek gehad (en laten we hopen ook nu nooit meer) en ik kreeg van de zomer van de dierenarts het advies om Yea-sacc bij te voeren, dit is een gist die probiotisch werkt:
http://petssupermart.com/nl/paarden-gez ... 36_a658191
Tis niet super goedkoop in aanschaf, maar je doet er gerust een half jaar mee :)

Letizia, heb jij daar zelf besteld? Petssupermart heeft een enorm slechte naam, niet leveren, heel laat leveren, producten leveren die over datum zijn... Hier op Bokt loopt er al een paar jaar een topic over en ook bij http://www.opgeletopinternet.nl staan ze slecht bekend. Op zich zijn je tips prima, maar niet laten bestellen bij het webadres dat jij aangeeft.

TS, fijn dat het nu beter lijkt te gaan met hem. Mijn vorige paard is geopereerd aan zandkoliek, dat is in 2008 geweest. 2013 heb ik haar weggebracht omdat ze een peesblessure had die niet meer te genezen was. Na de koliekoperatie heeft ze nooit meer koliek gehad, maar echt helemaal zo goed als ze daarvoor was is ze ook niet meer geworden, maar dat komt waarschijnlijk achteraf gezien omdat de peesplaat in de buik niet goed wilde helen. Ze heeft daarom nog twee keer een operatie in dat buikgebied gehad om alles toch netjes aan elkaar te krijgen en daardoor kon ze haar buikspieren niet meer goed gebruiken.

Ik zou inderdaad ook gaan voor een slowfeeder voor je hooi en het dan niet meer nat maken. Verder kan je heel goed plantaardige olie door je "krachtvoer" geven, wat je dan ook gaat voeren, dat kan ook door de bietenpulp of door de Sanequi Colon of door ander krachtvoer. Een paard van een stalgenoot is laatst een paar dagen opgenomen geweest in de paardenkliniek in Wolvega vanwege koliek en zij kreeg dit advies mee. Bij haar was er om de een of andere reden geen passage meer van de maag naar de darmen, maar door een aantal keren een grote hoeveelheid paraffineolie is het wel verholpen. Een reden hiervoor hebben ze niet kunnen vinden, wel had ze wat teveel zand in de mest. Dat paard is niet geopereerd, maar ik vroeg me wel af of je mest van de jouwe regelmatig op zand controleert? Zand wordt in vlagen uitgescheiden, dus je moet het echt een paar dagen achter elkaar testen en met drie bolletjes mest mag je niet meer dan een theelepel zand erin terug vinden. De mest kan je oplossen met water en dat doe je of in een opvoelhandschoen of in een emmer, waar je de drab voorzichtig van afgiet. Ik liet die emmer minimaal een half uur staan en kneep de mestballen dan goed fijn. Die olie mag je langzaam opvoeren tot 2 x 100 ml. per dag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 07:24

Ik kan t verhaal wat betreft petssupermart bevestigen..bestel daar niet!! Ik heb uiteindelijk mijn bestelling gehad maar daar heb ik wel het 1 en ander voor uit de kast moeten trekken , zeg maar niet de gebruikelijk gang van zaken!
Ik wens je veel sterkte en hoop dat je een manier vindt om je paard te kunnen helpen..