Is dit mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:25

Hallo!

Eerst even dit. Dit is niet mijn paard! De eigenaar van mijn verzorg paard heeft nog een paard en dat is dit paard.
Ik doe niks met dit paard, heb er ook vrijwel niks mee te maken het enige wat ik soms doe is haar poetsen. Dus reacties zoals de dierenarts bellen of wat dan ook heb ik niks aan, mijn vraag is alleen of dit mok is

Ik vond dus bij dit paard een wond onderaan het been en omdat het weiland vrij nat is dacht ik direct aan mok.
Heb de eigenaar al een berichtje gestuurd met dat ik denk dat het mok is, maar het niet zeker weet.
Ik zal het straks even schoonmaken en haar op een droge plek zetten, zal dan even een betere foto plaatsen.

Afbeelding

terpentijn

Re: Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:29

Ja, mok/rasp. Geen twijfel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:32

Best wel heftige ook...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:33

Thanks voor de snelle antwoorden, ik zet haar nu in de ( droge ) bak. Zijn er dingen die ik voor nu voor haar kan doen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:37

SindyKaya schreef:
Thanks voor de snelle antwoorden, ik zet haar nu in de ( droge ) bak. Zijn er dingen die ik voor nu voor haar kan doen?

Schoonmaken van de sokjes.
Verder zou ik het niet weten want ben bang dat ik verkeerd advies geef :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:37

Ik behandel beginnende mok altijd met Neocidol, maar dat is erg agressief spul en zou ik niet op de huid smeren die ik in de OP zie.
Droog houden en eventueel insmeren met mokzalf of even overleggen met de DA.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:42

Mokzalf of wat daar voor doorgaat doet niks. Is gewoon commerciele rommel.

a. drooghouden
b. om verder binnendringen van veroorzakende bacterien te voorkomen ruim insmeren met Betadinezalf (niet alleen OP de plek zelf, maar ook ruim er om heen). Ook zinkzalf kan goede diensten bewijzen, ik zou echter beginnen met een mengse van originele Dettol en Betadinezalf, om de meeste bacteriien te vernietigen. daarna een zink/zwavelzalf om de rest te verstikken.
Niet het haar wegscheren, alleen zorgen dat alles goed op de huid komt.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:46

Ik zou de sokjes er even afscheren, rond om de plek even scheren, en inderdaad goed drooghouden.
Behandelen met mokzalf of betadine

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:47

Thanks voor de hulpzame antwoorden! Hier heb ik wat aan!

Betadine zalf hebben we toevallig hier in de kast staan, dus ga daar nu mee bezig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:49

Zinkzalf, dat droogt uit. Gebruik zelf geen betadine voor mok, geen idee of dat ook wel helpt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:52

Ik probeer nu betadine, ik weet dat ze meer heeft maar dat staat in haar huis en daar heb ik nu geen sleutel van mee..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:58

Zinkzalf is ook gewoon bij de Etos te halen

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:40

Je zou ook de DA om advies kunnen vragen, of even langs gaan. Ik heb dat pas ook gedaan nadat ik een paar weken zelf aan heb lopen "klooien" met Betadine shampoo, Sudocrem, mokzalf e.d.. Het ging daar wel iets van weg, maar helemaal onder controle kreeg ik het niet. Van de dierenarts moest ik het droog houden en droogzetters voor koeien op smeren en ik was stomverbaasd dat na 4/5 dagen de plekjes gewoon weg waren en weg zijn gebleven. Dat had ik eerder moeten doen, had me een hoop geld bespaard. (koste me nu maar 8,50 namelijk bij de DA :) )

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:07

Waarschijnlijk ben ik nu een hele slechte verzorger maar heb echt geen idee wie de DA van de paarden is, waar ie zit of wat het nummer is.. :o

Ik zal de tips doorgeven aan de eigenaar, die doet er wel wat mee :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:13

SindyKaya schreef:
Waarschijnlijk ben ik nu een hele slechte verzorger maar heb echt geen idee wie de DA van de paarden is, waar ie zit of wat het nummer is.. :o

Nee hoor dat weet ik ook niet van mijn verzorgpaard:)

Zal het even de eigenaar zeggen en laten zien.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:28

Bij mijn paard hielp uiteindelijk honingzalf het best. De mokzalf die ik in eerste instantie had toegepast bevatte volgens de DA ioniserende stoffen en onder zonlicht kan dit brandwonden geven (wat ook was gebeurd, maar dat was in de zomer).
Beterschap voor je (niet-verzorg) paardje.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:35

SindyKaya schreef:

Natuurlijk niet, dacht even uit de gedachte "eigen paard", maar als verzorger zou ik ook eerst overleggen met de eigenaar uiteraard. Een slechte verzorger zou helemaal niet naar een plek op een been kijken en geen topic op Bokt openen toch? ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:28

De eigenaar heeft het paard nu droog staan, dus dat scheelt. Ze heeft de DA gebeld, ik spreek de eigenaar zaterdag weer dus vraag direct dan hoe en wat. Is vaak wat duidelijker dan over de app
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 22-12-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:33

duidelijk mok!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:41

Pony van mijn vriendin had dit ook. Zij spoot er ook iets voor koeien op, wat ontzettend goed werkte! En af en toe ingesmeerd met sudocreme. Ik zal even opzoeken wat voor spray het was. Ze kreeg een mooie blauwe benen van :o
Edit; het was ctc spray :)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:16

Die van mij heeft chronische mok, sinds ik dagelijks haar benen spoel met zeezout (als ze weer plekken heeft) gaat het echt super! Ik zweer erbij na vanalles geprobeerd te hebben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:23

Chevadonyll mokthee. Thee trekken van de kruiden en door het voer of slobber geven. 1 x per dag.
Voor als smeren niet helpt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:23

is het 1 plek? Is het de binnen of buitenkant van het been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:27

Ik zelf knip/ scheer de benen van mijn paarden wel bij mok. Ik heb friezen, en als ik het niet scheer/ knip dan kom ik amper op de huid.

Ik smeer tegenwoordig met een mengsel van zink/ zwavel zalf en dat werkt super! Mok-thee deed bij mijn paarden niks, net als ''puur mok'' of ''drainage compositum''. Ik behandel het ook nog wel eens tegen mijt of schimmel voor ik smeer, en als het open wonden zijn even wassen met betadine shampoo.
Verder gewoon dagelijks royaal smeren.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:30

Kokosolie erop en kokossnippers erin . Bij die van mij is het helemaal weg.