Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 17:54

Eind oktober begon mijn paard wat rare vettige bobbeltjes tussen zijn vacht te krijgen. Ik heb er begin november een topic over geopend ([MD] Wat is dit? Vettige bobbeltjes tussen vacht.) en toen onderstaande foto gemaakt:

Afbeelding

Op dat moment dacht ik nog dat het onschuldig was. Na de hevige regenval was het plots verergerd en had hij over zijn gehele rug, flanken en kont harde stukken in zijn vacht. Hij stond toen 24/7 buiten en gebruik maken van de schuilmogelijkheden deed hij nauwelijks. Dit was half november en toen ben ik op aanraden van stalgenoten begonnen met om de paar dagen wassen met betadine-shampoo. Ook heb ik toen besloten hem niet meer 24/7 buiten te houden maar op stal met overdag paddock. Begin december was er nog totaal geen verschil merkbaar dus heb ik de dierenarts erbij gehad. Hij vond hem te goed voor antibiotica en heeft een korst open gekrabt (en kreeg daarbij bijna een hoef van m'n paard in z'n maag). Hij raadde mij aan om verder te gaan met wassen, op droge zonnige momenten zijn regendeken af te doen en om zoveel mogelijk de korsten te gaan verwijderen. Daarnaast gaf hij aan dat het meestal te maken heeft met een slechte weerstand dus sinds het dierenarts bezoek voer ik hem bij.

Inmiddels is het een week geleden dat de dierenarts is geweest en vandaag heb ik hem weer gewassen en daarbij kwamen een paar korsten los. Dit was weer ontzettend pijnlijk dus heb het deels met de schaar gedaan. Vandaag heb ik deze foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opzich is het goed dat de korsten loskomen want zoals ik begreep kan dan het herstel beginnen. Wel is dit nog maar een klein deel van alle korsten die hij heeft. Wanneer alle korsten eraf zouden vallen is hij op veel grote plekken kaal. Het wassen is echt een onwijze klus bij een paard wat gewoon dik in de wintervacht zit en echt op de huid komen met de betadine is hierdoor lastig. Ook zijn we inmiddels ruim anderhalve maand verder en ervaart mijn lieve poownie nog steeds veel ongemak wat ik echt heel vervelend voor hem vind. Ik wil hem er zo snel mogelijk vanaf helpen en het duurt mij eigenlijk te lang, vandaar dit topic.

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen. Ik kan alsnog een antibiotica kuur krijgen bij de dierenarts maar hij raadde het nog niet aan en raadde mij aan om sowieso nog twee weken te wassen (tot volgende week dinsdag). Maar mocht ik dit toch willen kan ik het zo ophalen bij de praktijk. Daarnaast zat ik er zelf over na te denken om hem te scheren. Dit met het idee dat het broeierige dan weg is, het lastiger is voor de bacterie om te overleven en vooral dat ik hem dan heel goed kan behandelen en de plekken goed kunnen drogen. Derde optie is om door te gaan met wassen maar dan gaat het nog enorm lang duren voordat het over is vrees ik.

Ik weet niet zo goed wat het beste is om te doen en zou graag jullie ervaringen en advies horen. Is scheren verstandig? En is dat dan niet enorm pijnlijk voor hem? Zouden jullie hem een antibiotica kuur geven ondanks dat de dierenarts dat nog niet aanraad? Misschien nog andere mogelijkheden/tips? Ik wil zó graag mijn lieve poownie helpen. :(:)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:59

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:01

Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:03

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:04

plekken wassen met betadineshampoo

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:05

Met zo'n vacht en een deken vererger je de boel bij deze temperaturen. Ze staan nu al te zweten in de wei en met regendeken kan het vocht niet weg, dus meer rainrot.
Wel drooghouden dus met regen dan maar binnen blijven.
Je kan rond de plekken scheren zodat je het beter kan verzorgen, hoef je niet je hele paard te scheren.

Naranga

Ik volg even mee, mijn jonkie heeft het minstens net zo erg. Staat nu 2,5 week op de antibiotica (cubarmix) en helemaal 0 verbetering :(
Hij heeft er gelukkig geen last van, maar wilde m eigenlijk zadelmak maken en zo gooi ik er natuurlijk geen zadel op. Slechte weerstand is in zijn geval absoluut de boosdoener en gek genoeg heeft hij het in oktober gekregen, terwijl die maand zo droog was. Mijn eerdere ervaringen met regenrot waren altijd zo voorbij, 1 of 2 keer wassen met betadineshampoo en klaar, maar die hadden het ook lang zo erg niet.

Ik krijg de korsten ook nauwelijks los, hij slaat niet maar het is erg pijnlijk en ze zitten erg vast, dus dat doe ik m niet aan. Daarnaast wil ik ook niet het punt bereiken dat hij wel gaat meppen. In overleg met mijn dap kijk ik t nog even aan, ga nu wassen met hibiscrub (is overigens niet veel anders dan betadine, maar beter verkrijgbaar) en als dat niet gaat helpen ga ik een kweekje laten maken om te kijken of andere antibiotica effectiever is.
Laatst bijgewerkt door Naranga op 15-12-15 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

wat enorm helpt is MTG! Bijna onze hele stal was besmet (100 paarden) en alles werd uitgeprobeerd. Je kan het ook met betadine doen, korsten eraf trekken maar het doet echt pijn bij het paard en bij MTG hoeft dit niet. Dit smeer goed in bij de korsten en het helpt als een tierelier.

http://www.happyhorsereviews.com/rain-rot-treatments/
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 15-12-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:06

MTG?

En ik loop ook een beetje tegen het probleem van wintervacht en die warme temperaturen aan, ik heb geen stal en een regendeken gaat broeien. Dus dat wordt tig keer per week op en af doen ben ik bang.

Mastrootje

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:08

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:08

Wassen met betadineshampoo of een verdunde Imaveroloplossing op de plekken spuiten. Droog houden, regendeken er op. dan zie je binnen een week verbetering. Rainrot is niet besmettelijk voor andere paarden, het komt puur door vochtig broeien van de huid. Regendeken gaat niet broeien op een droge vacht en huid.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:10

die link werkt niet, maar zoekfunctie en mtg wel. Wat is t verschil tussen origineel en plus?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:11

terpentijn schreef:
Wassen met betadineshampoo of een verdunde Imaveroloplossing op de plekken spuiten. Droog houden, regendeken er op. dan zie je binnen een week verbetering. Rainrot is niet besmettelijk voor andere paarden, het komt puur door vochtig broeien van de huid. Regendeken gaat niet broeien op een droge vacht en huid.

Wel als ze gaan zweten omdat het 15 graden is en ze zonder deken al klam worden van hun dikke wintervacht, laat staan met.

En geloof me, het drooghouden en met betadine inspuiten heb ik al geprobeerd, deed niks, vandaar nu antibiotica erbij. Het is wel ietsjes minder maar niet noemenswaardig verbeterd.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:12

Onze welsh had het ook. Ik heb niet gewassen maar de plekken ingesmeerd met een papje van natriumbicarbonaat met een klein beetje jodiumtinctuur. Het is daardoor weggegaan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:14

Moet zeggen dat ik dat niet weet, ik heb orgineel gehad en die werkte prima. Denk dat de plus versie de nieuwste verbeterde versie is, het is namelijk alweer 2 jaar geleden dat ik het gekocht heb. Dus zou de orginal nemen.

Bij ons was het dus wel besmettelijk omdat er zoveel paarden relatief dicht op elkaar liepen. Bijna alle paarden waren besmet. En degene die MTG gebruikte waren er het snelst en makkelijkst vanaf. Vond het vreselijk om de korsten bij mn paard eraf te trekken, omdat hij echt aantoonde dat het pijn deed, terwijl hij zeker geen mietje is. Bij de MTG hoeft dat niet, dus paard ook blij ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:17

Millanka schreef:
wat enorm helpt is MTG! Bijna onze hele stal was besmet (100 paarden) en alles werd uitgeprobeerd. Je kan het ook met betadine doen, korsten eraf trekken maar het doet echt pijn bij het paard en bij MTG hoeft dit niet. Dit smeer goed in bij de korsten en het helpt als een tierelier.

http://www.happyhorsereviews.com/rain-rot-treatments/

MTG is een soort vette olie. Alternatief wat ik ook hoorde is babyolie, makkelijker te krijgen hier dan MTG. Wel liefst een zonder parfum, etc. kiezen (neutral bv).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:18

Hoe ontstaat het eigenlijk? En hoe kan het dat het steeds vaker voorkomt in nederland lijkt wel. Vroeger stonden veel paarden continue buiten zonder deken en zonder rainrot. Maar ik hoor het steeds vaker afgelopen jaren. Jonkie hier staat ook zonder deken buiten. Kan wel de stal in maar is regelmatig flink verzopen. Grote angst op ontstaan van rainrot omdat meneer niet zo van wassen houdt nog. Trauma opgelopen bij de waterslng begin dit jaar,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:21

karuna schreef:
Hoe ontstaat het eigenlijk? En hoe kan het dat het steeds vaker voorkomt in nederland lijkt wel. Vroeger stonden veel paarden continue buiten zonder deken en zonder rainrot. Maar ik hoor het steeds vaker afgelopen jaren. Jonkie hier staat ook zonder deken buiten. Kan wel de stal in maar is regelmatig flink verzopen. Grote angst op ontstaan van rainrot omdat meneer niet zo van wassen houdt nog. Trauma opgelopen bij de waterslng begin dit jaar,

Ik heb juist het idee dat tegenwoordig in de winter veel meer paarden dag en nacht buiten staan.

TS een Bucas smartex rain. Die kan ook bij hogere temperaturen en is gevoerd met fleece of iets dergelijks.
Paard blijft mooi droog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:23

Vroeger is voor mij bijna 40 jaar geleden alweer :o in het dorp stond alles zoveel mogelijk buiten ook in de winter.

Rainrot hoor ik ook meer in de zomer tegenwoordig ook vreemd genoeg,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:24

Vervelende aandoening :|

Mijn merrie had het ook ooit na enkele maanden 24/7 buiten. Bij haar lukte het wel met enkel betadineshampoo en deken er op (ze had gelukkig nog geen dikke vacht)

Ik zou hem toch scheren misschien. Antibiotica is misschien een optie maar ik zou eerder inderdaad eerst zelf zijn immuunsysteem versterken.

Tabaluga12

Sneu zeg, veel beterschap.
Een oudje bij ons had het. Die hebben we lokaal gewassen en ingesmeerd met creme van de da. Binnen enkele weken was het weg.

Naranga

Echt door een slechte weerstand Karuna. De rest van de paarden die net zo goed buiten staan hebben er geen last van. Maar dat jonkie is al jaren aan t kwakkelen dus kijk er ook niet zo van op.

We hebben misschien ook wel nattere zomers. Het is sowieso september en november idioot nat geweest dus dat helpt ook niet.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:26

Mijn paard had dit ook elke winter, vorige winter ging het beter als hij elke dag goed geborsteld werd (dus elke dag even de deken af en goed poetsen).

Ik heb de andere keren hebben we het meeste er gewoon afgeschoren, met een functioneel dekenkapsel. :P
Het zag er niet uit maar het was veel makkelijker te behandelen en heel snel weer weg omdat het goed kan ademen en niet constant nattig is.

Wat voor paard is het eigenlijk? Ik vind het ook niet echt een indrukwekkende vacht namelijk maar misschien vertekent dat. :P
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 15-12-15 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:27

Heb dit járen terug bij een paard gehad. Paard geschoren, aangetaste plekken dagelijks gewassen met betadine scrub, en als het weer het éven toe liet zonder deken naar buiten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:28

Scheren is geen optie, de huid is te nat geweest, daardoor week geworden en daardoor gaan rotten. Droog houden is het devies. Een 0 grams regendeken helpt niet altijd doordat daar condens onder komt en dat is dus nat en warm (2X fout). Je hebt een deken nodig met een fleece of andere stoffen laag er in.
De huid is verweekt, droog houden dus. Dat betekent ook dat je niet te vaak moet wassen en ook dat je zo min mogelijk agressieve middelen moet gebruiken omdat de huid daar nu niet zo lekker mee om kan.

Mijn recept is twee maal per week wassen met een hele milde shampoo, babyshampoo bijvoorbeeld (geen zwitsal) Heel goed afdrogen en pas weer onder de deken als de huid ook droog is. Alleen deken met binnenstof er op. Binnen halen als het echt door regent. Laat zo vaak mogelijk lucht bij de huid, op stal dus regendeken af. Tegen de kou kun je dan een zweet deken of iets dergelijks gebruiken.