Paard met slechte weerstand (?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diemth

Paard met slechte weerstand (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:33

Beste medebokkers,

Ik heb een grote (>1.75m) vijfjarige KWPN ruin, die naar mijn idee (voornamelijk in de winter) een nogal slechte weerstand heeft. Hij heeft inmiddels in de twee jaar dat ik hem heb al vaker de DA gezien dan mijn 21-jarige pony die ik al 17 jaar heb.

Ik heb vorig jaar van januari tot mei ook met hem lopen kwakkelen. Het begon met een hoestje die niet overging en hij begon op gegeven moment ook met zijn buik te knijpen. Ik heb in die maanden meerdere dierenartsen naar hem laten kijken en/of om raad gevraagd. Hij heeft meerdere medicijnen gehad (antibiotica, sputsolyn, ontstekingsremmers, etc.), een uitgebreid bloedonderzoek waar niet echt iets uitkwam en uiteindelijk bronchoscopie waar uiteindelijk uit bleek dat hij een keelontsteking had waar hij zelf overheen moest komen. Dat gebeurde in mei gelukkig uiteindelijk ook.

Op dit moment waarde er een virusje op stal rond en natuurlijk heeft hij het ook te pakken. Hij was niet ziek, maar ook niet helemaal fit. Wat hangerig met rijden, wat ingevallen en at met minder smaak. Zijn ogen staan nog wel helder en hij is gewoon goed alert.
Ik ben dus rustig aan met hem gaan doen (wel rijden/longeren, maar absoluut niet in het zweet werken) en heb hem een vitaminespuit gegeven, maar hij lijkt nog steeds niet helemaal fit. Op dit moment heb ik het weerstandspakket van de paardendrogist aangeschaft in de hoop dat hij wat sneller herstelt, maar ik ben een beetje bang dat we weer een heel seizoen kwakkelen tegemoet gaan.

Ik vroeg mij dus af of meer mensen ervaring hebben (gehad) met paarden met een slechte weerstand en of zij op een of andere manier de weerstand van die paarden hebben kunnen verbeteren?

Nog wat info over hoe mijn paard gehouden wordt:
Hij staat op een pensionstal waar hij ruim voldoende goede kwaliteit voordroog en brok krijgt. Hij krijgt (indien hij in training is) pavo sportbrok erbij. (Ondanks het haast onbeperkte voordroog is hij wel eerder aan de dunne dan aan de dikke kant).
In de zomer staan ze met een kleine kudde overdag de hele dag buiten in de wei, 's winters een paar uur in de paddock.
Hij wordt normaliter om de dag getraind (dressuurmatig en een keer in de week longeren), ongeveer 30-45 minuten per keer.
Verder lijkt het niet aan het klimaat op stal te liggen, want mijn 21 jarige pony staat naast hem, wordt evenveel gereden en is zo fit als een hoentje.

Supplementen die ik al geprobeerd heb zijn lifeforce elite, fenegriek en vitaminespuiten, maar tot nu toe lijkt niets echt zijn weerstand te verbeteren.

Ik hoop dat er bokkers zijn met tips, trucs of iets anders wat zijn weerstand zou kunnen verbeteren. Alle tipt zijn welkom. :)

Alvast bedankt!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:45

Ik heb een paard gehad wat een enorm slechte eigen weerstand had. Er hoefde maar iets van een virusje op stal rond te gaan en hij werd ziek :(:) . Na van alles te hebben geprobeerd zorgde ik dat ik altijd een emmer wendals booster http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 640?v=True op voorraad had. Sinds ik hem dat gaf als ik ook maar vermoede dat er iets heerste werd hij niet meer zo ziek en ging het soms zelfs aan hem voorbij. Ook gaf ik hem regelmatig een reinigingskuur. Nu is het per paard verschillend wat er wel of niet gaat werken om de weerstand op peil te houden, er zullen ook zat paarden die totaal geen baat hebben gehad met dit kruidenmengsel. Het is dus uitzoeken wat het beste werkt voor jou paard.

diemth

Re: Paard met slechte weerstand (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:39

Dankje voor de tip Inoterry! Ik werd al een beetje horendol van alles proberen, maar het is goed te weten dat ik niet de enige ben die vanalles moet proberen. Mocht hij niet reageren op wat ik nu heb, ga ik zeker naar wendals booster kijken :)

Hoe lang gaf je de kruiden per keer? Een week of tot je het idee had dat het over was? En watvoor reinigingskuur gaf je het paard?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:45

Op advies van mijn natuurgeneeskundige geef ik op dit moment Echinaeforce forte van Dr Vogel. Ik ben nog te kort bezig om hier iets neer te kunnen zetten van resultaat. Paard werd iedere keer gezond bevonden en paf dan gingen we weer. Allerlei klachten van snotneus tot en met koliek. Nu komt paardje weer fris en fruitig over maar ik blijf voorzichtig en alert.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:54

Misschien kun je hem wat ondersteunen met een slobber of maislijnzaad brok om het vlees wat aan te zetten? Ik voer die van mij een handje pavo condition per dag. Verder winterpenen (zak 20 kg maar 3 euro) en lucerne. Blijft nu mooi in haar vel en voorheen viel ze ook altijd in! na het rijden, krijgt ze een schep slobber met water. Ik rijd haar 3 keer in de week een uurtje.

Mijn paard deed het altijd heel goed met wat Echinacea druppels (van bloem uit de winkel de tuinen/gezondheidswinkel) op een appel/stukje brood om de weerstand in balans te houden. Of door de slobber uiteraard. Verder rozenbottel en goudsbloemen.

Vitaminespuiten gaf ik haar nooit, ik lees veel dat paarden grotendeels de vitaminen uitpoepen. Best zonde van zo'n vitamine spuit dan :P Kruidenmengsel werd mijn paard altijd beetje kriegelig van, maar dat verschilt natuurlijk per paard en kruiden.

Kun je haar bloed niet laten checken op wat ze dan precies te kort heeft qua vitaminen?
Ik kwam toevallig dit tegen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... lenium.htm

Ik weet niet of het wat is hoor!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:01

Mijn paard heeft een tijdje op advies van de DA op emune van equine america gestaan. Daar zit ook echinacea in.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:13

Dank voor jullie reacties.
Toen hij vorig jaar 5 maand aan het kwakkelen was, is zijn ook bloed uitgebreid onderzocht en daar kwam toen niets uit. Mochten we weer de hele mallemolen ingaan, laat ik opnieuw wel bloed trekken. Het is nu enkel niet mijn eerste keuze, omdat ik bang ben dat ik er weer niet echt verder mee kom.

Slobber heeft hij ook heel lang gekregen, ook vorig jaar toen hij niet lekker was. Hij krijgt hij nu niet meer, omdat hij eigenlijk meer op gewicht en in de spieren kwam door de sportbrok die hij nu krijgt dan door de slobber.

Echinacea/echinaeforce is ook een goede tip, ga ik naar kijken :)

Van de vitaminespuiten wist ik Gerritt ;), maar alles wat ze acuut tekort komen nemen ze wel op. De rest gaat er inderdaad ongebruikt weer uit. Het was ook meer als eerste reactie op een paard wat niet helemaal fit was. Ik ben uiteindelijk op zoek naar een langdurigere oplossing, want dit is wel heel sneu zo :(:)

Ik heb ook het idee dat het feit dat ie minder beweegt slecht is voor zijn weerstand. Hij had namelijk net een paar dagen amper iets gedaan omdat hij zich verstapt had in de paddock.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:35

diemth schreef:
Dank voor jullie reacties.
Toen hij vorig jaar 5 maand aan het kwakkelen was, is zijn ook bloed uitgebreid onderzocht en daar kwam toen niets uit. Mochten we weer de hele mallemolen ingaan, laat ik opnieuw wel bloed trekken. Het is nu enkel niet mijn eerste keuze, omdat ik bang ben dat ik er weer niet echt verder mee kom.

Slobber heeft hij ook heel lang gekregen, ook vorig jaar toen hij niet lekker was. Hij krijgt hij nu niet meer, omdat hij eigenlijk meer op gewicht en in de spieren kwam door de sportbrok die hij nu krijgt dan door de slobber.

Echinacea/echinaeforce is ook een goede tip, ga ik naar kijken :)

Van de vitaminespuiten wist ik Gerritt ;), maar alles wat ze acuut tekort komen nemen ze wel op. De rest gaat er inderdaad ongebruikt weer uit. Het was ook meer als eerste reactie op een paard wat niet helemaal fit was. Ik ben uiteindelijk op zoek naar een langdurigere oplossing, want dit is wel heel sneu zo :(:)

Ik heb ook het idee dat het feit dat ie minder beweegt slecht is voor zijn weerstand. Hij had namelijk net een paar dagen amper iets gedaan omdat hij zich verstapt had in de paddock.

Het is inderdaad wat je zelf wilt hoor! :j :j Opzich is een spuit nou ook weer niet zo duur, maar ik zie soms mensen die ze elke maand geven... een gezond paard haalt denk ik de hoofdzakelijke vitaminen wel uit zijn voer of je moet ze op heel arm ruwvoer hebben staan dat je dan een vitamine korrel voert maar dat is bij jou denk ik niet aan de orde als ik het zo lees

Echinacea forte van A. Vogel indd gaf ik ook. Zo'n 20 druppels en stukje brood dubbel vouwen. Het is een kleine moeite maar had wel het idee dat ze daar wat fitter van bleef! En op dat broodje wist ik zeker dat ze alle druppels binnen kreeg , door slobber heb ik vaak het idee dat het aan de rand van de voerbak kan komen enz waardoor ze het niet echt binnen kreeg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:40

Hoeveel vet heeft hij op het lijf?

Ik heb ook 2 jaar met mijn joekel (180 cm) lopen klooien. Uiteindelijk heeft hij afgelopen jaar bijna een half haar stil gestaan op de wei. Hij is redelijk uitgegroeid en uitgedeid. Achteraf had ik hem als 3 jarige nog op de wei moeten gooien zodat hij lekker uit kon groeien ipv van klungelen zoals ik nu heb gedaan. Na dat half jaar rust is zijn weerstand ook verbeterd mede doordat hij het werk nu lichamelijk en geestelijk veel beter aan kan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:47

Hey TS,

mijn jonge paard (2,5) kwakkelt ook makkelijk met zijn weerstand en is helaas 1,5 maand geleden heel ziek geweest (niet precies bekend waardoor) en heeft toen zelfs op de kliniek gestaan, bloedtransfusie etc gehad en gelukkig weer erbovenop gekomen. Nu zijn we druk bezig om hem (gezond) aan te laten komen en zijn weerstand op te krikken.

Wat hij krijgt voor extra weerstand etc.: Cavalor fibre force (soort muesli met structuur), yea sacc voor goede bacterien in de darmen, luzerne en krijgt van mij sinds kort wintermix van de paardendrogist bij (zit o.a. echinea, brandnetel, rozenbottel etc. in).
Verder krijgt hij ook een kleine portie bietenpulp op een dag voor de darmflora.

Als je meer tips wil mag je ook een PB sturen hoor!

Die mais lijnzaadbrok heb ik ook goede verhalen over gehoord voor extra vleesaanzet. Ik zit erover te denken om dat nog toe te voegen bij mijn jonkie.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:01

Mijn paard is nog steeds aan het bijkomen. Hij is ook groot en kreeg veel kuil en wat vitaminekorrel. Dit zette niet aan ondanks dat de andere paarden op stal van veel minder voer dik werden.
Nu krijgt hij goed droog kuil, nog steeds enorm veel. Sochtends slobber en smiddags een kilo sportbrok waar een hoop olie in zit.
Hij had gewoon de energie niet in zijn lichaam om tegen alle virusjes en beestjes te vechten.
Nu hopelijk wel, hij is in ieder geval deze winter voor t eerst weer zonder deken op stal. Zo goed ziet hij er uit.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 20:35

@ belle_boef: hij zag er voordat hij weer begon te kwakkelen eigenlijk goed uit. Maar hij is altijd wel wat aan de dunne kant, wat inderdaad mede te maken heeft met zijn grootte en leeftijd. Verder is het ook wel een stresskip, dus dat helpt ook niet mee. Op dit moment vind ik hem gewoon weer te dun, maar dat komt dus ook omdat hij ingevallen is.
Ik merk inderdaad wel dat een/twee week (en vorig jaar dus bijna 5 maand) rust hem altijd goed doet, en ik sta ook open om het af en toe lekker op rust te zetten. Enkel komen ze nu in de winter komen al niet zo veel van stal, dus ik zou hem liever niet nu maar in de lente op rust zetten. Mag ik vragen hoe oud jouw reus nu is nu het beter gaat?

@ Jimbo in het weerstandspakket wat hij nu krijgt zit ook olie, verder krijgt hij vergelijkbaar voer met wat de jouwe krijgt. Maar als ik goed begrijp zijn jullie dus van kuil veranderd? Ik hoop en vermoed dat het inderdaad is wat jij zegt dat het hem aan energie ontbreekt aangezien hij zo groot en groeiend is.

@ JustLizz, wat vervelend dat de jouwe zo ziek was. De wintermix die jij noemt klinkt ook wel interessant, mede omdat er echinea inzit. Jouw andere tips ga ik ook naar kijken. :) Hoe meer hoe beter. Weet je toevallig ook van welk merk de mais/lijnzaadbrok is?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:37

diemth schreef:
@ belle_boef: hij zag er voordat hij weer begon te kwakkelen eigenlijk goed uit. Maar hij is altijd wel wat aan de dunne kant, wat inderdaad mede te maken heeft met zijn grootte en leeftijd. Verder is het ook wel een stresskip, dus dat helpt ook niet mee. Op dit moment vind ik hem gewoon weer te dun, maar dat komt dus ook omdat hij ingevallen is.
Ik merk inderdaad wel dat een/twee week (en vorig jaar dus bijna 5 maand) rust hem altijd goed doet, en ik sta ook open om het af en toe lekker op rust te zetten. Enkel komen ze nu in de winter komen al niet zo veel van stal, dus ik zou hem liever niet nu maar in de lente op rust zetten. Mag ik vragen hoe oud jouw reus nu is nu het beter gaat?

@ Jimbo in het weerstandspakket wat hij nu krijgt zit ook olie, verder krijgt hij vergelijkbaar voer met wat de jouwe krijgt. Maar als ik goed begrijp zijn jullie dus van kuil veranderd? Ik hoop en vermoed dat het inderdaad is wat jij zegt dat het hem aan energie ontbreekt aangezien hij zo groot en groeiend is.

@ JustLizz, wat vervelend dat de jouwe zo ziek was. De wintermix die jij noemt klinkt ook wel interessant, mede omdat er echinea inzit. Jouw andere tips ga ik ook naar kijken. :) Hoe meer hoe beter. Weet je toevallig ook van welk merk de mais/lijnzaadbrok is?

Jep, dat is van Horsefood: http://horsefoodthebest.nl/index.php/as ... rok-detail

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:40

Bij die van mij hielp het om van het voordroog af te halen en kwaliteits hooi te geven, niet elk paard reageert goed op voordroog of kuilgras. Sommige worden er dun van op de mest en vallen juist in ipv aankomen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:41

En als je hem nou al volgend jaar bv al in september begint te voeren met vitamine brokjes of korrels?
Ik geef bv vitamine brokjes van het merk Masters.
Is een goede samenstelling.

Even wat andere dingen dan hierboven.

staat hij met een deken?
Is deze wel warm genoeg?
Stap je hem goed uit naar het rijden?
Staat hij op de tocht?

De 1 is er gevoeliger voor dan de ander.

En inderdaad kwaliteit hooi kan ook van belang zijn!

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 20:58

@ Nadezda: Op zich is zijn mest prima, dus ik denk dat dat niet het grootste probleem is. Hij zag er goed (en dat werd steeds beter) uit, voordat hij weer geveld werd door een virusje. Maar altijd goed om zoiets in het achterhoofd te houden.

@ Linnie: Ik zat inderdaad aan je eerste tip te denken, enkel ben ik nu helaas al te laat daarvoor :(. Verder even antwoord op je vragen:
Hij staat met een 300 grams deken en zit mooi in zijn vacht. Voor deze temperatuur zou dit voldoende moeten zijn en hij lijkt het er niet koud onder te hebben.
Ik stap hem altijd ruim voldoende uit. Hij gaat nooit nat op stal. Bovendien begon hij juist te kwakkelen nadat hij een paar dagen niets gedaan had aangezien hij even niet helemaal rad was. Op zich ook niet zo gek, want er waren een aantal paarden ziek op stal. Hij komt er enkel zo slecht overheen.
En tenslotte, de stallen worden goed geventileerd maar nee hij staat niet op de tocht.
Goed om even na te gaan dus, maar ik denk dat deze punten wel goed zitten. :)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:19

We zijn niet alleen van kuil veranderd hoor, helemaal verhuisd zelfs. Hij kreeg namelijk ook mijten van de andere paarden (loopstal) en de eigenaresse daarvan deed er niets aan. De mijten kwamen waarschijnlijk ook door zijn lage weerstand.
Het kuil op het nieuwe adres is beter bemest en de stalhouder geeft zeker geen beschimmeld spul, wat op de vorige stal vermoed ik weleens (per ongeluk of niet) gebeurde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:31

Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen moet een paard drie kilo krachtvoer per dag binnen krijgen.Krijgt hij minder dan dat binnen is het verstandig een supplement bij te voeren.Beter is ook om gewoon hooi te voerrn in plaats van voordroog of kuil

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 22:32

@ Jimbo, oke duidelijk. Bij ons op stal zit dat wel goed. Het kuil is van goede kwaliteit en ik weet zeker dat er geen beschimmeld kuil gegeven wordt.

@ Geerke: Bedankt voor je reactie, maar ik heb in mijn openingspost al aangegeven dat hij ruim voldoende en van goede kwaliteit brok en voordroog krijgt, dus dat is het probleem niet. Juist dat alsnog zijn weerstand niet erg best is, dat is mijn grote probleem. Het punt van overstappen naar hooi, houd ik in mijn achterhoofd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:17

Mijn reus is nu 5,5 jaar ebn het lukt me nu pas om hem redelijk op gewicht te houden. Hij krijgt nu na het rijden slobber van subli maar in zijn slechte periodes krijgt hij dagelijks een volle emmer. Dat hielp echt wel want met enkel hooi ging het hem niet lukken. Nu nog ondanks zijn leeftijd miet ik door zijn grote heel gedoseerd rijden en beweging geven. Het kost met zijn formaat gewoon meet moeite om alles te dien

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:25

Ik heb meerdere verhalen gehoord van paarden die met deken regelmatig hoesten etc. En vanaf dst ze geen deken meer op kregen deze klachten weggingen. Dus ik zou zeggen deken af (als hij nu niet goed in zn vacht zit zou ik wel een jaartje wachten) en misschien dat hij meer weerstand opbouwt als hij meer buiten zou komen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:58

Mijn paard knapte flink op toen ik een poosje Pavo Health Boost bijgaf. Zijn kleine korreltjes, lijkt op hagelslag. Zit voor de rest ook geen smaak aan, dus ze eten het goed over het krachtvoer :)
Belangrijk bijkomend detail is dat het ook niet zo prijzig is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:04

Maartje1990 schreef:
Ik heb meerdere verhalen gehoord van paarden die met deken regelmatig hoesten etc. En vanaf dst ze geen deken meer op kregen deze klachten weggingen. Dus ik zou zeggen deken af (als hij nu niet goed in zn vacht zit zou ik wel een jaartje wachten) en misschien dat hij meer weerstand opbouwt als hij meer buiten zou komen?

Met dat advies moet je ook wel oppassen want ik had graag mijn paarden dekenloos, maar dat lukt me na al die jaren nog steeds niet. Bij mij is het net andersom en dat bij twee paarden die bij hoge luchtvochtigheid beginnen met loopneuzen en hoesten. Wij wisselen hier van 's nachts onder nul graden en koud en overdag rond de 13 graden. Beetje land klimaat is het hier en de paarden vinden het moeilijk die extreme verschillen. Ik heb ontdekt door gewoon een deken op te laten heb ik dat probleem in elk geval al niet meer. Ze voelen op alle momenten van de dag nu gewoon fijn normaal warm aan. Tja het zijn dus echte luxe merens, hetzij zo. Het zonder deken beleid heb ik voorgoed losgelaten want hier werkt dat niet. Je verhaal klopt wel als enkel een regendeken wordt opgedaan want dan hebben de paarden het gewoon te koud en kunnen zich niet er tegen beschermen door haren overeind te zetten b.v..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:35

pien_2010 schreef:
Maartje1990 schreef:

Met dat advies moet je ook wel oppassen want ik had graag mijn paarden dekenloos, maar dat lukt me na al die jaren nog steeds niet. Bij mij is het net andersom en dat bij twee paarden die bij hoge luchtvochtigheid beginnen met loopneuzen en hoesten. Wij wisselen hier van 's nachts onder nul graden en koud en overdag rond de 13 graden. Beetje land klimaat is het hier en de paarden vinden het moeilijk die extreme verschillen. Ik heb ontdekt door gewoon een deken op te laten heb ik dat probleem in elk geval al niet meer. Ze voelen op alle momenten van de dag nu gewoon fijn normaal warm aan. Tja het zijn dus echte luxe merens, hetzij zo. Het zonder deken beleid heb ik voorgoed losgelaten want hier werkt dat niet. Je verhaal klopt wel als enkel een regendeken wordt opgedaan want dan hebben de paarden het gewoon te koud en kunnen zich niet er tegen beschermen door haren overeind te zetten b.v..

Mijn verhaal klopt ook in andere situaties hoor :) Dat jouw ervaring anders is is prima natuurlijk. Maar ik weet ook dat er ook mensen zijn die ervaren hebben dat hun paard een heel stuk opknapte na het weglaten van (dikke) dekens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:41

Maartje ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, want ik weet dat dit ook zo is wat jij schrijft. Ik geef alleen maar aan dat het zeker niet altijd geldt. Ik zou zo graag zonder dekens de paarden hebben. En dat al jaren, ook in NL. Ik heb me er nu bij neergelegd. Mijn vriendin hier heeft hetzelfde probleem. Wellicht omdat de verschillen in temperatuur zo groot zijn tussen dag en nacht vergeleken in NL.