Ik heb een grote (>1.75m) vijfjarige KWPN ruin, die naar mijn idee (voornamelijk in de winter) een nogal slechte weerstand heeft. Hij heeft inmiddels in de twee jaar dat ik hem heb al vaker de DA gezien dan mijn 21-jarige pony die ik al 17 jaar heb.
Ik heb vorig jaar van januari tot mei ook met hem lopen kwakkelen. Het begon met een hoestje die niet overging en hij begon op gegeven moment ook met zijn buik te knijpen. Ik heb in die maanden meerdere dierenartsen naar hem laten kijken en/of om raad gevraagd. Hij heeft meerdere medicijnen gehad (antibiotica, sputsolyn, ontstekingsremmers, etc.), een uitgebreid bloedonderzoek waar niet echt iets uitkwam en uiteindelijk bronchoscopie waar uiteindelijk uit bleek dat hij een keelontsteking had waar hij zelf overheen moest komen. Dat gebeurde in mei gelukkig uiteindelijk ook.
Op dit moment waarde er een virusje op stal rond en natuurlijk heeft hij het ook te pakken. Hij was niet ziek, maar ook niet helemaal fit. Wat hangerig met rijden, wat ingevallen en at met minder smaak. Zijn ogen staan nog wel helder en hij is gewoon goed alert.
Ik ben dus rustig aan met hem gaan doen (wel rijden/longeren, maar absoluut niet in het zweet werken) en heb hem een vitaminespuit gegeven, maar hij lijkt nog steeds niet helemaal fit. Op dit moment heb ik het weerstandspakket van de paardendrogist aangeschaft in de hoop dat hij wat sneller herstelt, maar ik ben een beetje bang dat we weer een heel seizoen kwakkelen tegemoet gaan.
Ik vroeg mij dus af of meer mensen ervaring hebben (gehad) met paarden met een slechte weerstand en of zij op een of andere manier de weerstand van die paarden hebben kunnen verbeteren?
Nog wat info over hoe mijn paard gehouden wordt:
Hij staat op een pensionstal waar hij ruim voldoende goede kwaliteit voordroog en brok krijgt. Hij krijgt (indien hij in training is) pavo sportbrok erbij. (Ondanks het haast onbeperkte voordroog is hij wel eerder aan de dunne dan aan de dikke kant).
In de zomer staan ze met een kleine kudde overdag de hele dag buiten in de wei, 's winters een paar uur in de paddock.
Hij wordt normaliter om de dag getraind (dressuurmatig en een keer in de week longeren), ongeveer 30-45 minuten per keer.
Verder lijkt het niet aan het klimaat op stal te liggen, want mijn 21 jarige pony staat naast hem, wordt evenveel gereden en is zo fit als een hoentje.
Supplementen die ik al geprobeerd heb zijn lifeforce elite, fenegriek en vitaminespuiten, maar tot nu toe lijkt niets echt zijn weerstand te verbeteren.
Ik hoop dat er bokkers zijn met tips, trucs of iets anders wat zijn weerstand zou kunnen verbeteren. Alle tipt zijn welkom.
Alvast bedankt!
. Na van alles te hebben geprobeerd zorgde ik dat ik altijd een emmer wendals booster
Kruidenmengsel werd mijn paard altijd beetje kriegelig van, maar dat verschilt natuurlijk per paard en kruiden.
, maar alles wat ze acuut tekort komen nemen ze wel op. De rest gaat er inderdaad ongebruikt weer uit. Het was ook meer als eerste reactie op een paard wat niet helemaal fit was. Ik ben uiteindelijk op zoek naar een langdurigere oplossing, want dit is wel heel sneu zo
. Verder even antwoord op je vragen: