Pony is al 9 weken aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lanolynn

Pony is al 9 weken aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 16:50

Hoi allemaal,

Ik heb 2 shetlandpony's van 7 en 2 jaar. De pony van 7 is nu ondertussen al 9 weken aan de diarree. Ze oogt verder helemaal gezond, ze heeft een normale wintervacht, kijkt niet dof uit haar ogen, is even energiek als altijd en eet en drinkt goed. Ze staat overdag op de wei, dat zal per dag ongeveer 10 uur zijn, en snachts op stal. Ook krijgt ze voldoende hooi. Het is wel zo dat ze eerder 24/7 op de wei stond, dus ik dacht dat ze daar misschien last van zou kunnen hebben, maar nu 9 weken later lijkt me dat toch sterk. Haar maatje van 2 heeft overigens nergens last van, dus het voer ed wat ze krijgt is niet van slechte kwaliteit ofzo. Ook worden ze altijd netjes optijd ontwormd en ik heb geen wormen in de mest ontdekt, dus dat kan het ook niet zijn. Omdat ze verder fit is lijkt het me niet nodig om er gelijk een dierenarts bij te halen, maar misschien heeft een van jullie hier ervaring mee of heeft een idee wat het zijn kan of wat er aan gedaan kan worden, want ik vind het nogal zielig voor het diertje.

Groeten Lynn

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:52

Ik zou de DA bellen is wel erg lang 9 weken.
Is het kuil of hooi?

Freya6

Re: Pony is al 9 weken aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:53

DA bellen.
Zand weg kuur met psylium vezels kan ook goed helpen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:57

shetlandpony's kunnen van een dieet van vrijwel alleen hooi en bijna geen gras meer diarree krijgen. dit is over zodra er weer alleen bijna gras tot hun beschikking staat. ik heb er 7 en daarvan hebben er 2 ook in de winter meer last hiervan. zodra het gras weer begint te groeien en ze het hooi laten staan, is het weer onmiddellijk over. ik heb hiervoor ook een dierenarts laten komen omdat ik vreesde voor wormen of zand, en die bevestigde dit verhaal. sinds die tijd leg ik me er maar bij neer in de winter en elke lente verdwijnt het met het opkomen van het gras.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:57

Al 9 weken diarree?
Dan stond bij mij de veearts gister al op de stoep. Niet zelf beginnen aan zandweg kuurtjes etc. Is uiteraard goed om eens te doen, maar je kunt het beter laten onderzoeken en zeker weten wat je moet doen nu. Dit scheelt uiteidelijk ook veel geld. Zelf vanalles kopen/uitproberen dat misschien niet eens werkt schiet ook niet op.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:08

Toevallig bij een kennis van mij ook. Al vanalles geprobeerd.
Nu dachten ze dat het misschien kwam door wormen, en een bepaalde wormenkuur bevat een stof waarvoor de wormen resident zijn. Ze hebben hem nu een nieuwe kuur gegeven, even kijken of dat aanslaat.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:14

vrouwke schreef:
Is het kuil of hooi?

Het is hooi

De dierenarts bellen vind ik persoonlijk een beetje overbodig. Ze is verder niet ziek enzo en ze lijkt er verder ook geen last van te hebben. Ze is even vrolijk als altijd

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:33

DA bellen. 8 weken geleden.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:37

Better safe than sorry! :n

Ik denk dat er weinig andere tips dan de DA laten komen zinvol zullen zijn. Iedere situatie is weer anders en dus hoeven de goedbedoeklde tips van bokkers niets uit te halen.

Waarom vind je een DA overbodig? Vanwege de kosten? Kijken en overleggen lijkt me zeer nuttig. 9 weken diarree is echt niet normaal. Ook al 'lijkt' hij verder gezond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:38

Lanolynn schreef:
vrouwke schreef:
Is het kuil of hooi?

Het is hooi

De dierenarts bellen vind ik persoonlijk een beetje overbodig. Ze is verder niet ziek enzo en ze lijkt er verder ook geen last van te hebben. Ze is even vrolijk als altijd

Als er niks aan de hand is waarom open je dan een topic....?

8)7

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:44

[/quote]Het is hooi

De dierenarts bellen vind ik persoonlijk een beetje overbodig. Ze is verder niet ziek enzo en ze lijkt er verder ook geen last van te hebben. Ze is even vrolijk als altijd[/quote]

Als er niks aan de hand is waarom open je dan een topic....?[/quote]

Omdat het me niet fijn lijkt voor de pony, met geen last bedoel ik dat ze geen pijn heeft. En het geeft zon bende met uitmesten;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:47

Hoe voel je je zelf als je 9 weken aan e diarree bent?
Een paard is een vluchtdier he, die laten liever niet zien dat ze ziek zijn....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:47

DA moest hier al lang geweest zijn, zeker nu het al zo lang aanhoud!

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:48

Bellen en even vragen wat je hier het beste mee kan doen, dat kan toch nooit kwaad.
Hopelijk is ze hier snel vanaf, lijkt mij ook niet fijn voor je shet.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:48

En waarom wil je geen DA laten komen?
'Overbodig' is een DA nog nooit geweest.

Zelfde vraag nu al 2x gesteld...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:50

Lijkt me niet overbodig om er een dierenarts bij te halen, diarree onttrekt veel vocht uit het lichaam en je pony kan dan uitdrogen. Zou echt met de dierenarts overleggen om te kijken wat de oorzaak is en die weg te nemen en zorgen dat de darmen tot rust komen.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:52

Lisaapee schreef:
En waarom wil je geen DA laten komen?
'Overbodig' is een DA nog nooit geweest.

Zelfde vraag nu al 2x gesteld...

sorry, overheen gelezen denk ik. Ze is niet ziek, eet en drinkt goed, valt niet af ed.

Polly schreef:
Hoe voel je je zelf als je 9 weken aan e diarree bent?
Een paard is een vluchtdier he, die laten liever niet zien dat ze ziek zijn....

Maar een ziek paard eet en drinkt ook niet goed en dat doet ze wel

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:53

Zou kunnen dat vanwege de dikke vacht en de hoge temperaturen je pony het te warm heeft en daardoor meer drinkt. Mijn shetlander zit momenteel aan de lichte diarree.

een psyliumkuurtje kan nooit kwaad iig.

edit: de gedachte een ziek paard eet en drinkt niet goed snap ik niet. Dat geld alleen voor zwaar zieke dieren. Ik verander mijn eet en drinkgedrag ook niet als ik diarree heb, kan ik nog wel echt last hebben van mn buik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:54

Geef je pony Probiotica van Puur, speciaal voor de darmen, net als wij dagelijks een ondersteunende yakult nemen. Vaak helpt het al binnen paar dagen, de bacteriën in de darmen zijn van slag of verstoord, die help je zo weer op gang. Verder is 8 weken diarree voor niemand een pretje ook niet voor een pony!!

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:59

Pelryo schreef:
Zou kunnen dat vanwege de dikke vacht en de hoge temperaturen je pony het te warm heeft en daardoor meer drinkt. Mijn shetlander zit momenteel aan de lichte diarree.

een psyliumkuurtje kan nooit kwaad iig.

edit: de gedachte een ziek paard eet en drinkt niet goed snap ik niet. Dat geld alleen voor zwaar zieke dieren. Ik verander mijn eet en drinkgedrag ook niet als ik diarree heb, kan ik nog wel echt last hebben van mn buik.

Ze heeft geen last van haar buik, ik mag er gewoon aanzitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:02

Een dagje, desnoods een weekje als je lang wil wachten, diaree kan inderdaad niet heel veel kwaad. Maar 9 weken is wel érg lang. Ik zou zeker de dierenarts bellen.

Ik neem aan dat je haar temperatuur in de gaten houd en ze geen koorts heeft?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:03

Hoi! Kun je nog nagaan of er iets is gebeurd, veranderd, omstandigheden van negen weken geleden? Dus niet alleen aan het voer denken, denk aan eventuele medicijnen, het water, inentingen?

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:05

Pocca_Locca schreef:
Hoi! Kun je nog nagaan of er iets is gebeurd, veranderd, omstandigheden van negen weken geleden? Dus niet alleen aan het voer denken, denk aan eventuele medicijnen, het water, inentingen?

er is niks veranderd, ze heeft alleen een wormenkuur gehad.

Blijheid schreef:
Een dagje, desnoods een weekje als je lang wil wachten, diaree kan inderdaad niet heel veel kwaad. Maar 9 weken is wel érg lang. Ik zou zeker de dierenarts bellen.

Ik neem aan dat je haar temperatuur in de gaten houd en ze geen koorts heeft?

ze heeft inderdaad geen koorts, ik meet elke dag haar temperatuur

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:09

Waarom meet je elke dag de temperatuur van een gezonde pony? Ze is niet ziek toch? ;)
Zelfs bij een kolieker mag je vaak aan de buik komen. Hoe erg is de diarree? Helemaal geen mestballen? Ik zou er toch iemand naar laten kijken, zo duur is dat niet...

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:13

m1992 schreef:
Waarom meet je elke dag de temperatuur van een gezonde pony? Ze is niet ziek toch? ;)
Zelfs bij een kolieker mag je vaak aan de buik komen. Hoe erg is de diarree? Helemaal geen mestballen? Ik zou er toch iemand naar laten kijken, zo duur is dat niet...

toch vanwege de diarree. Het is niet om het geld hoor;)