korte hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:49

Ik zou het fijn vinden als jullie willen meedenken..

Ik heb een paard van 10 jaar oud.
In 2013 waren haar hoeven eind van de winter erg kort en heeft ze een keer ijzers gehad, voor en achter. Toen waren de hoeven weer voldoende gegroeid en konden de ijzers eraf.
Vorig jaar hetzelfde, weer een keer ijzers voor en achter en ging het daarna prima.

Dit jaar lijkt het of de hoeven nog langzamer groeien. Ze is al zeker een half jaar niet bekapt en dit is ook echt nog niet nodig. De hoeven brokkelen of scheuren niet en zien er qua vorm goed uit.

In juli heeft ze een peesblessure gekregen en heb ik met haar elke dag in de grasberm gestapt, dus niet op het asfalt. Nu ben ik sinds 3 weken het rijden weer aan het opbouwen.
Normaal rij ik 4-5 keer per week in de bak. Ik rij heel zelden buiten en dan pak ik alleen de berm. Ik rij geen wedstrijden.

Ik ben zelf geen groot voorstander van hoefijzers en mijn paard moet er ook voor verdoofd worden door de dierenarts en dat wil ik haar niet elke keer aandoen.

Qua voer krijgt ze twee keer een halve schep basisbrok (als ik het rijden heb opgebouwd wordt dit twee keer een hele schep en een halve schep haver).
Verder 4 keer per dag hooi en ze staat een paar uur per dag in de wei. Ze heeft ook een zoutblok.

Ik zat zelf aan verandering in voer te denken. Ik heb gelezen over wisselende ervaringen met biotine.
Hebben jullie ideeën wat ik zou kunnen toevoegen/veranderen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:59

De hoeven brokkelen of scheuren niet en zien er goed uit.

Niks aan doen, zou ik zeggen :D

Steppe

Re: korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:09

Anders gewoon hoefschoenen aanschaffen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:15

Wat is te kort..... Heb je foto's van de hieven

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:24

Als ze er geen last van heeft is het toch prima! Als ze echt heeeeel erg te kort waren krijg je er ook niet zomaar ijzers onder ivm goed nagelen.
Mijn eerste paard ging ook maar 1 keer per jaar naar de hoefsmid. Om even bij te vijlen of iets. Lekker goedkoop en paard liep prima!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:36

Nee heb zo even geen foto's, zal zo even kijken of ik nog iets op mijn telefoon heb staan.

Ik doe er ook niks aan momenteel, maar ik zou willen voorkomen dat ze hoefijzers moet. Ze zijn bijna zo kort als vorig jaar toen ze ijzers nodig had.

Hoefschoenen die kan ze toch niet de hele dag aan? Van drie weken een half uurtje stappen in de bak en 4 maanden wandelen in de grasberm kan ze niet zulke korte hoeven krijgen. Ik wil liever iets aan de oorzaak doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:42

Dit is een foto van 4 weken geleden ongeveer.. beter heb ik momenteel niet.

Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:45

IJzers zitten er toch ook 24/7 onder of vergis ik mij?
Dus waarom zou een goed passende hoefschoen voor tijdelijk niet kunnen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:50

Daar komt toch allemaal zand en stro tussen en gaat dan schuren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:53

Beetje lastig te zien zo. Te kort zijn hoeven op het moment dat de zool meedraagt. Een randje van een halve cm oke maar gekker niet. De hoeven van mijn merrie gingen sneller en beter groeien toen ik natuurlijk ging bekappen. En als ik echt veel op asfalt rij vang ik dat op met hoefschoenen. Je kunt je iig eens inlezen op paardenhoeven.info

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:55

Supervixen schreef:
Daar komt toch allemaal zand en stro tussen en gaat dan schuren?

Een goed passende hoefschoen zeker niet.

Mijn Haflinger had toendertijd enorm korte hoeven, maar daar kon je ook echt niet eens meer een ijzer onder slaan. Ijzers lijken mij eigenlijk nooit een goede oplossing, een hoef kan best wennen aan de slijtage maar het ene paard heeft langer nodig dan het andere.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:57

Er bestaan speciale hoefschoenen die er voor gemaakt zijn om ze op stal aan te laten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:06

Ik zou toch kijken voor speciale hoefschoenen inderdaad :)
Ook zijn er speciale supplementen voor de hoefgroei, weet alleen niet meer zo goed welke dit zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 14:12

Ik zal me eens verdiepen in hoefschoenen, maar ik zou het liever zoeken in supplementen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:13

Supervixen schreef:
Ik zal me eens verdiepen in hoefschoenen, maar ik zou het liever zoeken in supplementen.

Begrijpelijk, kijk wel uit dat je niet 90% suiker geeft want dat heb ik al regelmatig gehoord bij supplementen voor de hoeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:16

Ik kom in natuurlijk bekappen kringen nog wel eens haver/spelt tegen om hoefkwaliteit te verbeteren. Je gaat het toch al voeren, mijn 1e keus zou zijn om er meteen mee te starten ipv later. Als paard er goed tegen kan qua niet stuiteren is het te overwegen om deel brok door haver te vervangen bij opbouwen voer. Spelt kan ook, minder zetmeel = minder energie, maar wel de goede bouwstoffen voor de voeten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:19

Ik maak uit je antwoorden op dat je paard op stal staat. Dat is al niet bevorderlijk voor de hoeven. Verder zo ik inderdaad overgaan naar natuurlijk bekappen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:57

Op paardenhoeven.info staat een hele uitleg over voeding. Het is niet zo dat je biotine gaat geven en dat het opgelost is; het ligt veel complexer. Verdiep je er eens in dan kun je tot je eigen conclusies komen en bepalen wat bij je past.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:57

Dorientjuh, mijn paard staat op een pensionstalling en staat iedere dag buiten, maar 's nachts op stal. Dit heeft nooit effect gehad op haar hoeven, dit doen we al zo sinds haar vierde.
Natuurlijk bekappen heb ik al vaker over nagedacht, hoewel ik erg tevreden ben over mijn hoefsmid.

Haver kan ik heel goed bijvoeren, ik heb haar een tijd lang een hele schep per dag gegeven. Ze wordt er niet druk van. Ik heb het nu bijna een half jaar niet gevoerd, maar het is een goed idee om daar weer mee te starten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:02

Azmay schreef:
Supervixen schreef:

Begrijpelijk, kijk wel uit dat je niet 90% suiker geeft want dat heb ik al regelmatig gehoord bij supplementen voor de hoeven.

Biotine en silicium/ kiezelaarde. Lucerne voeren, daar zit natuurlijke biotine in.
Mijn paard heeft ook vrij kleine, korte voetjes, die staat nu, ca. 3 weken, op bovenstaande supplementen en de voeten lijken al te zijn gegroeid en hij is minder gevoelig en zijn eerst netjes bekapt door ( een niet "natuurlijke" ) smid. Hoefschoenen zou ik niet 24 uur per dag aan doen, ik gebruik ze wel maar dan alleen als we bijv. een buitenrit gaan maken.

Kiezelaarde kan je bij een goede reformwinkel kopen, biotine o.a. bij de Paardendrogist.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:07

De hoeven zijn pas te kort als ze gevoelig gaat lopen dáárdoor, en niet als het er kort uitziet.
Als je nu tevreden bent over de hoeven dan zou ik mij niet te druk maken. :)

Als ze wel gevoelig gaat lopen over het harde dan kun je hoefschoenen gebruiken, een prima alternatief voor ijzers. Die gebruik je dan alleen als je naar buiten gaat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 16:54

Ja ik ga dus eigenlijk nooit naar buiten.
Ze loopt gelukkig nog niet gevoelig.
Bedankt voor de tips Elcyd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:01

TurdusMerula schreef:
De hoeven zijn pas te kort als ze gevoelig gaat lopen dáárdoor, en niet als het er kort uitziet.
Als je nu tevreden bent over de hoeven dan zou ik mij niet te druk maken. :)

Als ze wel gevoelig gaat lopen over het harde dan kun je hoefschoenen gebruiken, een prima alternatief voor ijzers. Die gebruik je dan alleen als je naar buiten gaat.

Precies wat ik wou zeggen. Als je geen problemen merk zou ik zeker geen ijzers of hoefschoenen permanent aan gaan doen.
Winterdag is de groei van veel hoeven ook wat trager dan zomers op het gras. Niet alleen voeding maar ook de beweging speelt hierin een rol. Ik merk het bij mijn merrie zeker, daar kan ik gerust een bekapping overslaan winters, terwijl ze zomers wel regelmatig mag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:18

Slijten beide hoeven even snel?
Ze lijkt namelijk ongelijke hoeven te hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 17:24

Het verschilt wel iets ja, maar niet schrikbarend veel. Het zou te maken kunnen hebben met de peesblessure, waardoor ze haar benen anders belast heeft.