Hooi? Kuil? Help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Hooi? Kuil? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:10

Hallo!

Om maar gelijk to the point te komen: Mijn merrie heeft last van natte mest. Geen diarree, maar echt natte, kleverige stinkmest. Eerste paar bolletjes krijgen een 10+ voor hun mooie structuur, maar de rest is echt heel sneu. -O-

Omdat ik liever zoek naar de oorzaak dan te doen aan symptoombestrijding, wil ik eens gaan experimenteren met haar ruwvoer. Momenteel krijgen alle paarden hier kuil van eigen land, van 'goede kwaliteit' wordt beweerd, al laat dat soms wat te wensen over. Heb regelmatig schimmel in mijn kuil met een zoet/zure lucht. Kan natuurlijk niet goed zijn, en ben het zat om de 'mooie plukjes' eruit te plukken.

Mijn merrie heeft altijd op kuil gestaan, ook op de manege waar ze ooit stond, en had altijd last van natte mest. Weet iemand misschien of dit probleem verholpen zou kunnen worden met hooi? Misschien iemand hetzelfde probleem?

Ik word zo moedeloos van het uitmesten. ;(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hooi? Kuil? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:11

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> VS

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:14

Kuil is niet echt paardenvoer, maar eerder voor koeien... Zeker als je van die schimmelplekken hebt, is het gewoon niet goed / te nat. Mijn merrie had er ook meteen last van. Met hooi heeft ze het helemaal niet, maar begint ze wel te hoesten. Ik heb dan een hooistomer gekocht en daar doen alle paarden het super mee.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:15

Mijn paard kan ook niet tegen kuil.
Blijkbaar kunnen veel paarden er niet tegen.
Ik zou zeker hooi gaan proberen .
Soms duurt het wel wat langer voor dat het goed is.
evt een probiotica er bij voeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:18

Goede kuil bevat geen schimmel. En reken maar dan om de duidelijke schimmel stukken hele stukken zitten die al wel besmet zijn maar waarvan het nog niet duidelijk is. Troep dus!

Ik zou eens gaan experimenteren met goed hooi. Dan kom je er vanzelf achter of die kuil de oorzaak is toch?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:19

Merkten jullie het ook aan de mest? Mijn merrie ziet er verder top uit, ze glimt mooi, ze is alert, ogen glanzen en niet afgevallen. Het is me een raadsel. Ik was wel van plan yakult bij te voeren als probiotica, maar als dat kuil deze kwaliteit blijft maakt dat weinig uit vrees ik.

troi schreef:
Goede kuil bevat geen schimmel. En reken maar dan om de duidelijke schimmel stukken hele stukken zitten die al wel besmet zijn maar waarvan het nog niet duidelijk is. Troep dus!

Ik zou eens gaan experimenteren met goed hooi. Dan kom je er vanzelf achter of die kuil de oorzaak is toch?

Wanneer is hooi 'goed'? Misschien een stomme vraag hoor, maar heb me er nooit in verdiept omdat ze het altijd kreeg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:24

Goed hooi ruikt fris en bevat geen schimmel of veel onkruid (en al helemaal geen afval wat nog wel eens bij bermhooi zo is). Als het jong en voedselrijk is kan het behoorlijk groen zijn. Hoe ouder en voedselarmer hoe geler. Dat is trouwens zeker niet slecht voor bijv koudbloeden die makkelijk dik worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:39

Hooi zal zeker kunnen helpen. Mijn haflinger krijgt ook dunnere mest van kuil, maar op mooi droog hooi heeft hij gewoon goede ballen. De kwaliteit hooi heeft bij de mijne geen invloed op de mest, maar wel op het dik worden inderdaad. Vaak mengen wij oud met rijk hooi.

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:48

Vaak is het zogenaamde 'koeienkuil' nat en echt niet geschikt voor je paard, het mooiste is droog kuil dat bijna net zo droog lijkt als hooi. wat je eventueel ook zou kunnen doen is het mengen van kuil met hooi bijvoorbeeld half/half (zowieso aan te raden als je helemaal op hooi overstapt ivm wennen)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:50

Ruwvoer kan zeker invloed hebben. Mijn ruin had altijd dikke benen toen hij voordroog kreeg ("paardenkuil" dus). Tegenwoordig krijg hij mooi grof stengelig kurk droog hooi en zijn zijn benen ook mooi droog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:03

Je merkt het idd aan de mest, hoe droger je ruwvoer hoe droger de mest zal zijn, een beetje schimmel in je baal betekend dat de hele baal besmet is, onzichtbaar loopt de schimmel door de baal heen.
Kuil is ip niet geschikt voor paarden, je moet echt het voordelig hebben, dat is veel droger, haast hooi, of gewoon hooi voeren

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:09

Je hebt verschillende soorten kuil, hoe langer het op het land heeft gelegen, hoe beter het is voor paarden.

Als je bij een oude koeienboer staat haalt hij de kuil al heel snel van het land, dan is het supergoed voor koeien maar niet zo goed voor paarden, dan moet het echt een paar dagen langer blijven liggen voor het in balen gewikkeld wordt.

Als ik jou was zou ik gaan kijken welk effect hooi heeft.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:25

Mijn paard had ook altijd last van het kuil en dan hebben ze bij ons op stal behoorlijk droog kuil, toch steeds vocht bij de mest, dikke achterbenen en neurotisch schrikgedrag.
Dus zelf hooi gaan halen en dit laten voeren, ipv 3x kuil, kreeg ze 2x hooi en 1x kuil. Staat ze een week later met verstoppingskoliek ^) Waarschijnlijk dus een combi van overgang naar hooi en te weinig drinken.
Nu weet ik al langer dat die van mij gevoelig is op de darmen, dus ze kreeg al sinds juni yea-sacc bijgevoerd (gist), op advies van de dierenarts nu dus ook zout (om drinken te stimuleren) en lijnzaadolie en op eigen initiatief pavo speedibeet gaan voeren.
Ik was mij natuurlijk rotgeschrokken van de koliek en durfde geen hooi meer te voeren, dus weer volledig op het kuil. Ik weet niet wat er nu precies helpt, maar sinds dat ze na de koliek weer op kuil staat heeft ze geen vocht meer bij de mest, geen dikke benen en vertoond ze normaal actief gedrag.
Ik ben nu wel m'n hooi aan het opvoeren, maar ze krijgt maar een halve plakje per dag als extra om dat ik op m'n dood ben dat ze straks weer een verstopping heeft.

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt jullie kuil wel meer op het zogenaamde koeienkuil. Kuil mag trouwens wel licht zurig/zoet ruiken, dus als je je neus er in duwt en niet van 1 kilometer afstand :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:29

Hier ook een die er last van heeft. Met name de overgang van wei naar kuil zorgt voor problemen.

Ik en een stamgenootje hebben goede ervaring met dit poeder. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... cer/102119

Natuurlijk spul dat helpt bij het ondersteunen van de darmen.

Maar met beschimmeld kuil zal het natuurlijk nooit een wondermiddel zijn. Probeer eerst goed kuil te voeren zonder schimmel.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:42

Zo dat is schrikken! Mijn merrie drinkt (en plast dus ook) onwijs veel. Er gaan zo 1,5 à 2 grote emmers door 24 uur heen. De dikke (vooral achter) benen herken ik ook wel ja. Ik dacht dat simpelweg komt door het op stal staan (ze staat overdag wel buiten hoor, maar vooralsnog dus wel ook lang op stal). Maar dat kan ook best door het kuil komen dan.

Ik voer nu de Sportsfit muesli van Pavo, maar was van plan over te gaan op de FibreForce van Cavalor voor haar darmen. Wellicht gemengd met iets waar wat meer energie in zit.

Juangi schreef:
Hier ook een die er last van heeft. Met name de overgang van wei naar kuil zorgt voor problemen.

Ik en een stamgenootje hebben goede ervaring met dit poeder. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... cer/102119

Natuurlijk spul dat helpt bij het ondersteunen van de darmen.

Maar met beschimmeld kuil zal het natuurlijk nooit een wondermiddel zijn. Probeer eerst goed kuil te voeren zonder schimmel.

Daar ben ik dus nooit van verzekerd. De ene baal is echt heel mooi, de andere is echt bagger en gewoon vies. Ik pik dan heel stiekem iets van de buren, want mijn merrie krijgt er gewoon buikpijn van. Gek genoeg hebben andere paarden er weinig last van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:10

Maar bagger en vies kuil hoort op de mesthoop en niet in je paard, in geen 1 paard!

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:33

Mijn paard had ook altijd last van natte mest en veel mestvocht toen hij nog ook voordroog stond. Nu krijgt hij hooi en heeft hij weer mooie mest.

SophiaStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:21

Mijn paard had last van semi natte mest, soms zelfs echt een vieze stroming maar soms ook gewoon een perfecte structuur, Het verschilde heel veel en later kwam ik er ook inderdaad achter dat het door de kuil kwam, Nu geef ik ze hooi van mijn lokale paardenwinkel en daarmee gaat het goed, Ik geef nu ongeveer 150 a 200 gram kruidenmuesli per dag en sinds ik dat wat meer heb gegeven begon de structuur echt vele malen beter te worden!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:31

Hee, je beschrijft mijn paard! Hij kan ook niet tegen kuil / voordroog, met ongeveer hetzelfde mestresultaat als jouw paard. Ook bleef hij (ondanks behandeling van osteo en later holistisch DA) een verhoogd stukje rug houden vlak voor zijn lendenen, alsof zijn ruggengraat daar een stukje hoger lag dan de rest van zijn rug.
We zijn van stal verhuisd en overgegaan hooi, probleem opgelost :j Ik heb hem bietenpulp en Clear Intestine (Phytonics) gevoerd na de verhuizing om hem wat extra te ondersteunen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:37

mijn vorige paard is blijvend koliekgevoelig geworden door beschimmeld voordroog. wij hebben indertijd geinformeerd in utrecht over de risico's van schimmel in voordroog en kregen als antwoord dat als 1 hoek schimmel vertoond, de schimmeldraden dan reeds door het gehele pak zitten, maar nog niet zichtbaar zijn, en je eigenlijk het hele pak voordroog weg moet gooien. in de praktijk doet niemand dit echter, en een groot deel van de paarden lijkt er weinig problemen door te ondervinden.

edit: in het westen noemden wij voordroog of wat men hier in het oosten 'hooi' noemt altijd kuil, maar ik heb het even door voordroog vervangen om verwarring met koeienkuil te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Jade op 10-12-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:51

Kuil is geen paardenvoer, maar koeienvoer. Er zitten veel te veel eiwitten in.
Je hebt speciaal paardenhooi verpakt,zogenaamde voordrooghooi. In grote en midibalen.
Probeer anders het gras van hartog.... Geen luzerne... Zelfde probleem... Veel eiwitten.

Schimmel in stro en hooi nooit geven, het is een sporenplant.... Als je een klein stukje ziet, zit het door de hele baal. Hoesten en longproblemen tot gevolg.

Mijn voorkeur gaat uit naar de kleine baaltjes hooi....ivm stofgehalte later in het jaar, Tm dec en dan midibaaltjes voordrooghooi.... En ja kwaliteit verschilt per baal( voordrooghooi ).... Tis het een of het ander.

SophiaStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:56

Monmaster heeft gelijk, Daarom ben ik overgestapt en hooi is inderdaad het beste! :)
Er zijn natuurlijk ook andere alternatieven maar zelf ben ik fan van hooi
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-12-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:59

Mijn shet heeft ook last van natte mest als de hooibaal iets te nat is. Die van ons eigen land zijn nét te snel ingepakt en soms heb je nogal een natte baal. Bij het grofstengelige wat we hebben bijgekocht van een ander land heeft ze hier totaal geen last meer van. Wel zitten hier veel stekeltjes in en handschoenen zijn dus een vereiste maar ze vinden het heerlijk! Ik voer het hooi in slowfeederzakken.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:53

Ik heb het vandaag eens gevraagd bij mijn staleigenaar, en heb daarbij gezegd dat de dierenarts toch echt hooi adviseert. Hij deed helemaal niet moeilijk over dat ik het kuil niet meer zag zitten, maar wees toen naar voordroog met een heel vaag verhaal over wanneer het van het land kwam en de kwaliteit etc etc. Heb toch even doorgedramd, en mag vanaf vandaag de frisse kleine hooibaaltjes geven, en het kost me niks extra! *\o/*

Ben begonnen met een menging van kuil (niet de schimmelkuil uiteraard) en het nieuwe hooi om haar toch even te laten wennen. Wil ook niet dat ze morgen ondersteboven ligt natuurlijk.

Mijn hooi gaat ook in slowfeednetten! Anders is er geen houden aan.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:18

ual_95 schreef:
Ik heb het vandaag eens gevraagd bij mijn staleigenaar, en heb daarbij gezegd dat de dierenarts toch echt hooi adviseert. Hij deed helemaal niet moeilijk over dat ik het kuil niet meer zag zitten, maar wees toen naar voordroog met een heel vaag verhaal over wanneer het van het land kwam en de kwaliteit etc etc. Heb toch even doorgedramd, en mag vanaf vandaag de frisse kleine hooibaaltjes geven, en het kost me niks extra! *\o/*

Ben begonnen met een menging van kuil (niet de schimmelkuil uiteraard) en het nieuwe hooi om haar toch even te laten wennen. Wil ook niet dat ze morgen ondersteboven ligt natuurlijk.

Mijn hooi gaat ook in slowfeednetten! Anders is er geen houden aan.

Super dat het goed gekomen is! En nee anders ligt alles door de stallen heen.