Stofwisselingsproblemen door glucosamine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Stofwisselingsproblemen door glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:32

Mijn paard staat wegens een vermoeden van artrose in de SI gewrichten (wat je alleen met een scintigrafie kunt vaststellen) sinds enkele weken op glucosamine (Grand Meadows, Grand H.A. Synergy). Na 3 weken op dit supplement liep ze heel veel beter dus voor mij was er geen twijfel aan: de glucosamine helpt. Om de proef op de som te nemen, heb ik de glucosamine toen weer afgebouwd. En ja hoor: 10 dagen later ging het weer bergaf. Dus ik ben opnieuw met glucosamine gestart.
Echter, nu zijn we nog 2,5 weken later en gaat het verder bergaf (terwijl de glucosamine nu toch wel weer zijn werk zou moeten doen). Op het moment lijkt het er eerder op dat haar stofwisseling - waarmee ze vaker problemen heeft - heel erg is verstoord. Ze schuurt wat aan haar manen, ze is opgezwollen en abnormaal lang en heftig hengstig. Ze loopt heel gevoelig op straat, in de bak is dat beter.
Nu hoor je heel af en toe wel eens dat paarden die ietwat insuline-ongevoelig zijn niet goed tegen glucosamine zouden kunnen. Dat zou voor haar kunnen gelden. Het is een Haflinger die zomers maar weinig op het gras mag en zomereczeem heeft. Met een combinatie van deken en Glucobalance en weinig gras gaat dat nu alsnog goed. Dus ik vermoed dat insuline-ongevoeligheid bij haar wel aanwezig is.
Mijn (holistische) DA gaf aan dat ze af en toe wel eens twijfelt aan de effecten van glucosamine op de stofwisseling. Wetenschappelijk echter is dit niet aangetoond.

Heeft iemand hier ervaring mee of ervaringen gelezen?

Ik vind het een erg lastige beslissing om nu weer af te gaan bouwen met de glucosamine. Als het dan alsnog niet beter wordt, weet ik niet of het de glucosamine was die de hele stofwisseling-verslechtering in gang heeft gezet of dat er een andere oorzaak is voor de stofwisselingsproblemen en dat ze glucosamine eigenlijk nodig heeft voor haar gewrichten....

Ik weet het dit is een kip en ei verhaal. Mijn vraag is vooral of iemand hier slechte ervaringen heeft met glucosamine bij een licht insuline-ongevoelig paard.
Oh ja, en Pardoes-Aurora verkoopt ook de Grand H.A. zonder glucosamine met alleen chondroitine en hyaluronzuur en collageen. Zou dat een alternatief zijn? Er is immers alleen van glucosamine bewezen dat het in sommige gevallen helpt bij artrose...

Letizia

Re: Stofwisselingsproblemen door glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:43

Ik ken dit product (merk) niet, maar zit er niet toevallig een grote hoeveelheid suiker in, wat bv net de trigger voor je paard kan wezen?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:44

Er zit wel wat suiker in maar zeker geen grote hoeveelheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:48

Ja ik heb ook wel gehoord dat als je paard IR is je beter geen glucosamine kan geven. Kun je de glucosamine niet vervangen door primeval gelatinaat? Daar zit geen glucosamine in.

PrimeVal Gelatinaat heeft een bredere werking op het kraakbeen dan glucosamine. Kraakbeen bestaat voor 70% uit collageen en voor bijna 30% uit proteoglycanen. Glucosamine werkt uitsluitend op de proteoglycanen, wat overeenkomt met bijna 30% van het kraakbeen. Het innovatieve PrimeVal Gelatinaat werkt dus op bijna 100% van het kraakbeen, namelijk op zowel het collageen als de proteoglycanen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:50

Hmmm, interessant! Mijn paard heeft ook artrose en IR, maar wel aan de gluco. Blijf dit dus even volgen.

Hopelijk knapt je paard snel weer op!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:01

Babootje schreef:
Ja ik heb ook wel gehoord dat als je paard IR is je beter geen glucosamine kan geven. Kun je de glucosamine niet vervangen door primeval gelatinaat? Daar zit geen glucosamine in.

PrimeVal Gelatinaat heeft een bredere werking op het kraakbeen dan glucosamine. Kraakbeen bestaat voor 70% uit collageen en voor bijna 30% uit proteoglycanen. Glucosamine werkt uitsluitend op de proteoglycanen, wat overeenkomt met bijna 30% van het kraakbeen. Het innovatieve PrimeVal Gelatinaat werkt dus op bijna 100% van het kraakbeen, namelijk op zowel het collageen als de proteoglycanen.

Ik heb dit product gekozen omdat er ook een bijzonder goed opneembare vorm van collageen inzit (net als in gelatinaat) maar ik wilde de glucosamine erbij om het geheel aan te pakken. Nu is dus idd de vraag of ik een product zonder glucosamine moet gaan gebruiken. Vraag me af of het zin heeft om over te stappen op een product met collageen en met chondroitine + hyaluronzuur. Die laatste twee zijn bouwstenen van glucosamine volgens mij. Zou dit dan hetzelfde effect hebben op de insuline-(on)gevoeligheid?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:32

Ik denk t niet. Maar het enige dat erop zit is het te proberen. Nu lijkt je paard toch last te hebben van de glucose in de glucosamine.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:38

Ik denk dat het proef op de som nemen de trigger wel eens kan zijn geweest. Het is vaak lastig een goed evenwicht te vinden, het lichaam stelt zich daar op in, dan worden de medicijnen gestopt, het lichaam moet zich daar weer op instellen en vervolgens worden de medicijnen weer gestart. Lijkt mij niet zo'n handige zet.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:53

chevax schreef:
Ik denk dat het proef op de som nemen de trigger wel eens kan zijn geweest. Het is vaak lastig een goed evenwicht te vinden, het lichaam stelt zich daar op in, dan worden de medicijnen gestopt, het lichaam moet zich daar weer op instellen en vervolgens worden de medicijnen weer gestart. Lijkt mij niet zo'n handige zet.

Ik was gestopt omdat zoveel mensen om me heen bleven zeggen dat die glucosamine niet goed voor mijn merrie was met haar IR-achtige verschijnselen. Ik wilde als het ware bewijzen dat het wel wat voor haar deed. Achteraf zei mijn DA ook al dat haar lichaam wellicht extra moeite had met het aanmaken van gewrichtsvloeistof doordat ik eerst een tijdje glucosamine had gegeven en dan niet meer.
Maar wat nu te doen dan? Hoe meer je zoekt op internet, hoe meer verhalen je vindt dat glucosamine toch niet goed is voor IR-paardjes. Dus ik neig ermee te kappen. Maar dan moet haar lichaam zich weer aanpassen daaraan...

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:59

Jaan81 schreef:
Hmmm, interessant! Mijn paard heeft ook artrose en IR, maar wel aan de gluco. Blijf dit dus even volgen.

Hoi, welk merk glucosamine gebruik jij? En jij hebt geen enkel effect gemerkt op de IR? Hoe lang gebruik je dit al?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:20

Je hebt het over de glucosamine......maar is je paard torvallig ook ingespoten in het gewricht met een corticosteroid?
Want dat word doorgaans wel gedaan bij zo een diagnose.

En alternatief voor glucosamine...groenlipmossel, info staat wel op google!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:33

ellepel schreef:
Je hebt het over de glucosamine......maar is je paard torvallig ook ingespoten in het gewricht met een corticosteroid?
Want dat word doorgaans wel gedaan bij zo een diagnose.

En alternatief voor glucosamine...groenlipmossel, info staat wel op google!

Nee, niet ingespoten. DA wilde eerst even kijken of ze zou reageren op glucosamine omdat ons dat iets kon vertellen over de werkelijke aanwezigheid van artrose. Maar ik raak van de regen in de drup zo.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:34

Ik heb alleen je eerste zin gelezen; artrose van de SI gewrichten kun je met een rectaal echo vaststellen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:50

Hoe oud is je paard? Ik zou haar eens laten testen op PPID ( ziekte van cushing) Paarden met PPID lopen vaker gevoelig. Hebben ook vaker problemen met IR en andere stofwisselingsstoornissen.
Mijn pony is na een dip door de ppid en de omstandigheden rondom ons gezin echt weer helemaal opgeknapt door prascent de medicatie voor ppid. Hij is inmiddels 30 en gedraagt zich als een 5 jarige, maar loopt ook spat zuiver.
Sterkte en succes

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:09

Indy29 schreef:
Hoe oud is je paard? Ik zou haar eens laten testen op PPID ( ziekte van cushing) Paarden met PPID lopen vaker gevoelig. Hebben ook vaker problemen met IR en andere stofwisselingsstoornissen.
Mijn pony is na een dip door de ppid en de omstandigheden rondom ons gezin echt weer helemaal opgeknapt door prascent de medicatie voor ppid. Hij is inmiddels 30 en gedraagt zich als een 5 jarige, maar loopt ook spat zuiver.
Sterkte en succes

Ze is nog niet zo lang geleden getest op Cushing. Dat heeft ze niet. Gelukkig.
Fijn om te horen dat jouw pony het weer zo goed doet op de prascent!!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:58

caspara schreef:
Jaan81 schreef:

Hoi, welk merk glucosamine gebruik jij? En jij hebt geen enkel effect gemerkt op de IR? Hoe lang gebruik je dit al?

Ik gebruik het nu anderhalf jaar, gestart in febr.'14. Ik durf niet te zeggen of het effect op de IR heeft, omdat we toen net verhuisd waren en alles anders was voor hem: voer, graasbeleid, huisvesting, etc. In de zomer van '14 schuurde hij alles nog open aan z'n lijf. Toen stond ie 24/7 op de wei, niet heel lang gras, zandgrond (voorheen stond ie op kleigrond, eiwitrijk gras, ook 24/7 in de zomer, deken voorkwam toen zelfs niet dat alles open geschuurd werd ;( ) Dus toen nog een deken op.
Deze zomer gewoon GEEN deken opgehad! Wel iedere dag min. 10uur op de wei, maar schralere wei.

Ik ben nu net gestopt met de glucosamine, omdat ik heb golden paste aan het geven ben en hij daar beter van lijkt te worden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:02

Sommige glucosamine supplementen bevatten zeer veel suiker, sommige amper.

Wellicht overstappen op een andere variant zonder toevoegingen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:37

De Grand HA is ten eerste behoorlijk duur. Dat was voor mij de reden om het te laten staan.

De producten zijn overigens via Ebay goed te kopen in Engeland en daar ligt de prijs een stuk lager.......

Mijn merrie is ook IR gevoelig en staat al jaren op glucosamine omdat ze domweg niet zonder kan vanwege een probleem LV.
Ik gebruik Horseflex en ben er super tevreden over. Zonder toevoegingen en meuk.

Ik heb ook een poosje Primeval geprobeerd en vond het rotzooi. Wat een smerige plaktroep is dat, kan niet anders dan dat er veel suiker oid in zit.

Ik heb ergens een excel overzicht met welke hoeveelheden welk product bevat. Moet ergens ook op Bokt staan. Je hebt namelijk een minimale dosis nodig van iets van 8 mg per dag. Kom je daar niet aan kan je het net zo goed laten staan.

Ga even kijken of ik het nog kan vinden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:41

Zeer interessant Dimple!

Ik geef die van Puur-nog-iets. Witte ronde bus met blauwe dip iig. Ook duur, €80,- voor een kg, zo uit m'n hoofd

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:14

Ik heb hem gevonden. Hij is uiteraard al wat ouder, maar geeft wel een indicatie.

Heb hem via dropbox geupload, hoopt dat het werkt.

Dit is de versie van Pardoes zelf.

https://www.dropbox.com/s/9rcvvgmek19mu ... s.pdf?dl=0

https://www.dropbox.com/s/th3n3b9ptjxnt ... 2.pdf?dl=0

Deze 2e is door een overactieve bokker eens gemaakt, geen idee wie, maar mijn dank is groot.

HorseFlex staat er jammer genoeg niet bij. Die heb ik zelf gekozen na gedegen onderzoek qua prijs en kwaliteit. Ik hou erg van mijn paard, maar samen met stalling en duur beslag moest ik een keuze maken.
Ze loopt als een zonnetje en merk geen verschil met degene die ik hier voor gebruikte (Flexijoint van Equimins) Overigens merkte ik wel verschil toen ik stopte............liep ze binnen 6 weken weer beroerd.

Succes ermee! Ik hoop dat de linkjes werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:33

Als er ,,vermoed,, word dat je paard artrose heeft in het SI gewricht zou ik als ik jou was daar zeker verder naar laten kijken. Het is zeer de moeite waard het paard in te laten spuiten op die plek als dat nodig blijkt.

Eer een glucosamine oraal gegeven aanslaat ben je een hele tijd verder als het überhaupt al aan wil slaan!
Inspuiten en evt therapie berijk je meer mee maar vooral eerst een duidelijke diagnose weten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:44

Ik gebruik glucosamine van Pharmahorse omdat hier verder geen toevoegingen in zitten.
Er zijn meer merken die het "puur" verkopen en mijn advies is dan ook een merk te zoeken die echt alleen glucosamine levert zonder vulstoffen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:07

Hoe gaat het nu?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:39

Albert schreef:
Ik gebruik glucosamine van Pharmahorse omdat hier verder geen toevoegingen in zitten.
Er zijn meer merken die het "puur" verkopen en mijn advies is dan ook een merk te zoeken die echt alleen glucosamine levert zonder vulstoffen.

Ik gebruik ook glucosamine van Pharmahorse heb gekozen voor dit merk omdat er geen toevoegingen bij zitten. Gewoon puur de stof glucosamine. Mijn fjord x tink is suiker gevoelig en schuurt ook bij teveel suiker. Met dit merk helemaal geen last van!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:43

Hier ook een paard met artrose in het si gewricht en IR. Doet het al ruim 3 jaar goed op audevard arthro (verkrijgbaar via de dierenarts). Duur spul maar dan heb je ook wat, al het andere hielp hier niet.