Colosan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Colosan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:25

Ik stond vanochtend bij de Welkoop naar de Colosan te kijken.
Hoor er hier goede verhalen over en dacht, dat dit nooit kwaad zou kunnen om in je medicijnkastje te hebben.

Maar nu zat ik eens naar de ingrediënten te kijken en toen snapte deze leek het dus echt even niet meer;

Het is toch een natuurproduct, maar ik vind de ingrediënten stiekem knap chemisch klinken?
Samenstelling (per 100 g)
Olea Aetherea: Ol. Cassiae 1,7 g; Ol. Anisi 1,0 g; Ol. Carvi 1,0 g; Ol. Foeniculi 1,0 g; Ol. Chamomillae (Azulen) 0,1 g; Ol. Lini Sulfurati (Sulfur 2,5 g) 74,7 g; Ol. Jecoris 18,0 g.

Lekker :o? ben ik dus, maar wat zit er nou precies in eigenlijk?

En homeopathie is het geloof ik ook niet, want ik zie geen verdunningen?

Dan ga ik denken, want ik las dat de paarden water in bereik moesten hebben, omdat ze er dorst van kregen. Maar is dat dan ook het hoofddoel? Dat een paard goed gaat drinken?
Ik kan mij zo slecht voorstellen dat 15 ml, zo veel kan bereiken eigenlijk?
Wie weet hier meer over? Ik ben oprecht geinteresseerd en wil graag weten wat er nu precies inzit, want ik snap er niks van.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:28

Wat er precies inzat weet ik niet, maar ik weet wel dat Calypso er altijd enorm veel baat bij had.
Zij reageerde altijd enorm gevoelig op gras(maakt niet uit hoe ik dat opbouwde, hoe lang/kort ze op het gras stonden ed). Ze kwam zomers regelmatig met een enorm opgezwollen en licht pijnlijke buik van het land. Een klein beetje colosan was dan voldoende om dat te laten verdwijnen en binnen no time was ze weer haarzelf.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:29

Als je de bestandsnamen googled, kom je er achter dat het allemaal plantennamen zijn. Het is dus een soort kruidenmengsel (cassiae is zaad van de kassieplant, anisi is anijs, Foeniculi zal wel iets van feunegriek zijn, chamomilae is kamille). Dus zo chemisch hoeft het niet te zijn.

Over de werking durf ik me niet uit te laten.

BigOne

Re: Colosan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:38

Ik heb het al jaren standaard in de medicijn kast staan. Eén of twee keer moeten gebruiken maar het werkt goed. Als ik zie dat een van onze dieren anders is en meer dan twee keer naar de buik kijkt dan krijgen ze het al.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:39

Het staat hier altijd in de kast, superspul.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:46

wondermiddel! Ik heb het altijd staan en gebruik het indien nodig. Belde laatst de veearts omdat ik een kolieker had en zei dat ik Colosan gegeven had en tot mijn verbazing zei hij: dat is slim, kijk het even aan en bel indien nodig terug.
Ik heb niet terug hoeven bellen.
De enige uitdaging is om het in het paard te krijgen, als de mijne het ruikt, is is, hoe beroerd ie ook is, al weg en de lucht krijg je ook niet gemakkelijk van je handen af -O-

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:51

Wij hebben het hier ook in de kast staan! Als een vam onze paarden koliek hebben geven we eerst colosan. Stopt de koliek niet of het wordt erger. Dan bellen we de dierenarts

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:52

Ik heb het ook in mijn kast staan en ben er zeer tevreden over.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:54

Hier ook prima ervaringen, vooral als je het niet vertrouwd maar het is nog niet zo erg dat je de veearts gaat bellen. Als het echt heftige koliek lijkt te zijn geef ik wel colosan maar bel ook meteen de veearts. Bij gebruik krijgen ze inderdaad vaak wat dorst, de werking is hoofzakelijk dat de darmen etc. worden geactiveerd. Na toediening hoor je het vaak echt borrelen en rommelen in de buik, dat is een goed teken want dan begint de boel weer te werken.
Bij die van mij heb ik nooit last gehad met toedienen, echt een aanrader om in de kast te hebben al gebruik je het maar 1 of 2 keer per jaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:00

Staat hier altijd in de kast, al mooie resultaten mee gezien. Er is niks chemisch aan, allemaal homeopathisch en plantenextracten o.a. kamille, sulfur, anijs, gember, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:04

Dat had ik al gelezen op bokt zo hier en daar; dat men er erg tevreden over is.

Maar wat doet het dan precies? Dat vraag ik mij dan een beetje af eigenlijk; Of is het dan toch dat een paard zo een dorst krijgt, veel gaat drinken, waardoor de boel van binnen weer wat versoepelt? Dan zou een hap keukenzout, misschien net zo goed werken?
En dit bedoel ik echt niet banketstaaf, maar daar ben ik serieus benieuwd naar.

En het is toch niet homeopathisch? Want ik lees nergens iets over verdunningen, zoals bv D10, ik noem maar wat.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:14

Wij hebben er ook vaak de dierenarts mee buiten de deur gehouden, onze merrie die ook wat koliek gevoelig is in het voorjaar krijgt er soms (dus niet altijd) even diarree van maar is binnen een uur meestal weer de oude.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:21

Ik heb het ook. Bij verschillende paarden gebruikt bij koliek en geen enkel effect.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:25

ik heb het ook gebruikt en de laatste x een half flesje erin gegoten. helaas heeft dat paardje het alsnog niet overleefd (je probeerd alles..... ) het schijnt dat een glaasje jagermeister of andere kruidenbitter hetzelfde effect heeft. een flinke oppepper maar of dat waar is weet ik niet!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:27

Ik heb geleerd dat als je colosan geeft het de darmen smeert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:48

suuzepuus schreef:
ik heb het ook gebruikt en de laatste x een half flesje erin gegoten. helaas heeft dat paardje het alsnog niet overleefd (je probeerd alles..... ) het schijnt dat een glaasje jagermeister of andere kruidenbitter hetzelfde effect heeft. een flinke oppepper maar of dat waar is weet ik niet!

Wel ook de da erbij gehad neem ik aan. Koliek varieert van lichte buikpijn tot dodelijke aandoeningen van de darm. Dus heeft een paard een zware verstopping of een gedraaide darm of een slag er in dan kun je er liters ingieten maar helpt het zeker niet. Het is ook de kunst om een goede inschatting te maken van wel of niet direct de da bellen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:52

Ik heb het ook in huis, maar nog nooit gebruikt.

Geven jullie het oraal of injecteer je het?

edit: ik lees net dat het oraal toegediend moet worden. :o

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:55

Ben dr ook super tevreden over.
Ook al vaal de dierenarts mee uit kunnen sparen.

Volgens mij heeft het ook meteen een pijnstillende werking. Want als je het geeft merk je toch vrij snel verschil. Sneller dan dat de darmen werken lijkt mij.
Weet toevallig iemand vanaf welke leeftijd je het kan toedienen. (Bv ook jaarlingen). Want dat zie ik ook nergens in de bijsluiter staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:02

Ik gebruik het regelmatig als ik merk dat er een tegen koliek aan zit. Vooral met een omslag in het weer wil onze belg nog wel eens wat kramp hebben, en colosan werkt haast altijd. Het ontspant de darmen schijnbaar.
Ruikt ook heel lekker, naar drop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:50

aadburg schreef:
Hier ook prima ervaringen, vooral als je het niet vertrouwd maar het is nog niet zo erg dat je de veearts gaat bellen. Als het echt heftige koliek lijkt te zijn geef ik wel colosan maar bel ook meteen de veearts. Bij gebruik krijgen ze inderdaad vaak wat dorst, de werking is hoofzakelijk dat de darmen etc. worden geactiveerd. Na toediening hoor je het vaak echt borrelen en rommelen in de buik, dat is een goed teken want dan begint de boel weer te werken.
Bij die van mij heb ik nooit last gehad met toedienen, echt een aanrader om in de kast te hebben al gebruik je het maar 1 of 2 keer per jaar.

Kleine aantekening hierbij: na opening is het flesje echt nog maar 6 maanden houdbaar!
Zorg dus dat je op tijd een nieuw flesje hebt staan voor noodgevallen.

Koop dus liever een kleine verpakking.
Tenzij je het ook preventief geeft ;)

Hier ook een zeer tevreden gebruiker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:54

8nnemiek schreef:
Ik gebruik het regelmatig als ik merk dat er een tegen koliek aan zit. Vooral met een omslag in het weer wil onze belg nog wel eens wat kramp hebben, en colosan werkt haast altijd. Het ontspant de darmen schijnbaar.
Ruikt ook heel lekker, naar drop.

Dat het de darmen ontspant is ook mijn ervaring. Mijn paard heeft vroeger vaak last gehad van krampkoliek, dus geen verstopping o.i.d. ze kreeg dan een darmverslapper en pijnstiller van de d.a. maar tot nu toe gebruik ik Colosan en is de kramp binnen een minuut of 10 weg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:03

Het werkt inderdaad ontspannend, krampstillend. Gember en Anijs/ Venkel zijn beproefde middelen om buikpijn te bestrijden, bijv. Venkel thee voor baby's met krampjes.
Colosan is niet werkzaam als er een draai in de darmen zit bijv. maar wel bij gasophoping, kramp en licht verstopping.
Over de houdbaarheid maak ik me niet zo druk, zolang het koel bewaard is geef ik het ook als het over de datum is.......( maar ik maak me nooit erg druk over houdbaarheidsdata zeker niet als het om homeopathische/ kruidenmiddelen gaat). Houdbaarheids data zijn door de overheid ingesteld en op sommige producten ( vlees, groenten en andere verse spullen) van belang, maar voor anderen absoluut onnodig. Als een homeopathisch middel al over de datum zou zijn dan is het hoog uit minder goed werkzaam.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:09

ElCid schreef:
Het werkt inderdaad ontspannend, krampstillend. Gember en Anijs/ Venkel zijn beproefde middelen om buikpijn te bestrijden, bijv. Venkel thee voor baby's met krampjes.
Colosan is niet werkzaam als er een draai in de darmen zit bijv. maar wel bij gasophoping, kramp en licht verstopping.
Over de houdbaarheid maak ik me niet zo druk, zolang het koel bewaard is geef ik het ook als het over de datum is.......( maar ik maak me nooit erg druk over houdbaarheidsdata zeker niet als het om homeopathische/ kruidenmiddelen gaat). Houdbaarheids data zijn door de overheid ingesteld en op sommige producten ( vlees, groenten en andere verse spullen) van belang, maar voor anderen absoluut onnodig. Als een homeopathisch middel al over de datum zou zijn dan is het hoog uit minder goed werkzaam.

Pas hier alsjeblieft mee op!
Over de datum is nog niet zo erg als na opening!

Heb los van elkaar meerdere gevallen meegemaakt waarbij dit heel fout uitpakte -O-

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:13

Shirley schreef:
ElCid schreef:

Pas hier alsjeblieft mee op!
Over de datum is nog niet zo erg als na opening!

Heb los van elkaar meerdere gevallen meegemaakt waarbij dit heel fout uitpakte -O-

Wat ging er dan mis?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:14

Hoe lang kan je het gebruiken? Houdbaarheidsdatum?
Ik wil het wel graag kopen maar is het dan bv na een jaar of 2 nog wel te gebruiken?
Alleen maar mooi als het ongebruikt in de kast staat maar zou het zonde vinden om een vol flesje weg te gooien. :)