[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:04

Voor diegenen die zich afvroegen waar Hepsie uithing, die zat in de lappenmand gedurende groot deel van de zomer.
Uitleg volgt nog wel gedurende dit volg topic.

Helaas helaas heeft het kleine ding, een tumor op haar neus en wel een sarcoid, om volledig te zijn een verruceus sarcoid.
Nou kan je daar grofstoffelijk 2 dingen mee doen.
1. Niet behandelen.
2. Wel behandelen.

Gezien de leeftijd van Hepsie (4 jaar) gekozen om wel te gaan behandelen.

Als behandeling is gekozen voor de behandeling die is aangeven door prof. Knottenbelt uit Liverpool (UK). https://www.liv.ac.uk/sarcoids/

Helaas is er geen enkele behandeling die 100% succes garandeert, ook deze niet.
Dit is geen topic waarin ik de keuze van de gekozen behandeling wil bediscussiëren, echter een topic om een behandel mogelijkheid te laten zien en het verloop ervan.
Alternatieve geneeswijzen geloof ik niet in, dus die vallen voor mij allen totaal af.
De reguliere geneeswijzen zijn hier allemaal de revu gepasseerd en uiteindelijk na veel wikken en wegen is deze behandeling gekozen.
Helaas is er geen behandeling die altijd succes geeft.

De UK geeft vervolgens een behandelings protocol dat je dierenarts moet uitvoeren.
De zalf die wordt gebruikt is de 4WA creme.
Voor deze tumor die op een bijzonder rottige locatie zit, betekend dat x aantal keren zalven op y tijdstippen. Vanwege de locatie kan je er niet zomaar ineens flinke klodder zalf opdoen, die zou namelijk uitlopen en meer schade geven dan je wilt.
Dus wordt het 3 a 4 x zalven om de 10 minuten per applicatie om uitlekken te voorkomen.
Dus de waterkoker voor warme chocolademelk is nu best handig op stal.

Gezien het feit dat de zalf heel irriterend is, moet je zien te voorkomen dat mensen en andere dieren ermee in contact komen, dit vroeg enige inventiviteit, maar geloof dat de missie geslaagd is.
Volwassen stalgenoten weten overigens dat ze haar wel mogen aaien, als ze maar van die neus afblijven.

Omdat het een pijnlijke behandeling wordt is ze gelijk met het beginnen van het zalven op een flinke volle dosis metacam gezet. En er zijn potten sudocreme aangerukt om de huid die niet in contact moet komen met de zalf enigszins te beschermen.

Hoe ziet dat plekje er dan uit? Nou, zo.
Foto van 2 december 2015 voor het zalven.
Heel veel mensen die zo'n dingetje zien denken dat het een soort wratje is of iets wat niet van belang is, maar het is dus wel degelijk een tumor.
Afbeelding

Foto van 23 november 2015.
Afbeelding

Het emmertje van de appelsnacks werd uitverkozen tot neusbeschermer, aangezien Hepsie aantal bijzondere gewoonten heeft, zoals stro verplaatsen en buurten bij de buren.
Afbeelding
Alle scherpe randjes afgeplakt met tape en hij ligt mooi vrij van de plaats waar de tumor zit en waar de zalf komt.

Want tja.. als je op deze manier altijd met je hoofd in het stro staat te wroeten dan blijft die zalf nooit op 1 plek zitten.
https://www.facebook.com/video.php?v=93 ... =2&theater

Voor haar stal ligt dan ook elke dag een berg stro.
Afbeelding

En als je ook nog eens best vaak gezellig bij de buren buurt.... dan moet je toch iets?!

Tja, en daar sta je dan, achter je eigen prive afzetting.
Afbeelding

Hier is de neus gezalfd en het witte is sudocreme, dat zit erom heen ter bescherming.
Foto van 2 december, 1e x gezalfd, 4 x om de 10 minuten.
Afbeelding

Afgelopen woensdag 2 december is er dus voor het eerst gezalfd.
Vanavond is de 2e ronde van het zalven.

Wordt vervolgd.

SheeNegro

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:09

Wat een dutske toch die hepsie... :(:)
Ik hoop dat de behandeling aan slaat!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:11

Wat een rotdingen zijn het toch ook. Sterkte en succes. Hoop dat het aanslaat zonder al te veel pijn en ongemak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:12

Hè wat naar. Er lopen op dit moment meerdere sarcoid topics.

De mijne is met liverpoolcreme behandeld. Werkte heel mooi maar succes was van korte duur. Momenteel smeer in groene leem en heel langzaam zie ik effect. Daarnaast ondersteun ik hem indien nodig van binnenuit.

Metacam is zeker fijn om bij te geven. Mijne had er echt last van.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:18

Mijn paard heeft deze behandeling ook gehad, alleen dan vlak bij haar oog. Is helemaal goed gekomen en de sarcoid is compleet verdwenen. Paard heeft de behandelingen in de kliniek gehad,omdat het op een moeilijke plek zat. Alles is gelukkig goed gegaan op de kliniek.

Na eerder een aantal keer operatief verwijderen, kwam de sarcoid steeds terug... Deze behandeling heeft dus geholpen. Hopelijk gaat het bij jou ook goed.

Succes en hou ons up-to-date

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:26

Ik volg de andere sarcoid topics ook en die Liverpool zalf is een gemeen goedje maar het lijkt die sarcoids meestal wel met wortel en tak uit te roeien. En de ontstane gatenkaas lijkt meestal goed en snel te genezen. Ik hoop dat je Hepsie helemaal de oude wordt (beetje rare uitspraak over een 4-jarig paard).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:28

ach, arm paard. Hopelijk gaat die zalf wonderen verrichten. Ben ook benieuwd hoe groot de sarcoid onderhuids zal zijn, ik denk een stuk groter dan je in eerste instantie verwacht.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:44

Ahh nee wat vervelend voor jullie :(:)
Ik hoop echt dat de behandeling aanslaat.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:45

Agossie, die Hepsie...
Ik hoop voor je dat het goed aanslaat en lees graag mee!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:56

Zo te zien heb je heel goed nagedacht over hoe je dat kunt doen zonder dat alles overal zit behalve op de sarcoid. Het ziet er ook naar uit dat je er mooi op tijd bij bent.
Mijn paard had ook zo'n klein plekje maar door allerlei toestanden kon ik er even niks mee. Uiteindelijk dan moet je wel want toen had hij een plek van 5 bij 8 met bloedende paddestoelen daarop. Het geheel zat op zijn buik dus een hele goede plek. Ik heb ook behandeld met w4 zalf van dr. Knotty. Ik moest 4 X smeren. Daarna is er een gat ontstaan zo groot als je handpalm. Echt alsof er een tankdop uit gedraaid was.
Dat gat is keurig dicht gegroeid in een paar maanden tijd. Mijn paard heeft de eerste drie vier dagen wel spierpijn en opgezette spieren gehad maar daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht. En doordat hij op zijn buik zat kon hij gewoon met al zijn vrienden in de wei blijven, dat vond hij fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:57

Wat ontzettend naar dat jullie zo vroeg al met een sarcoide te maken hebben gekregen!
Een van de belangrijkste redenen voor mij om nooit een schimmel te kopen was omdat je dat zoveel meer kans hebt op melanomen en sarcoiden, en dan lees je dat het bij zo'n jonge Fjord ook al voor kan komen. Nu heb ik uiteindelijk alsnog een schimmel, maar die ga ik ook preventief Curcuma/peper/olie voeren in een poging om dit soort narigheid zo lang mogelijk op afstand te houden, maar op een dag zal het er uiteindelijk alsnog van komen...
Heeft Hepsie alleen op haar neus een sarcoid of ook op andere plekken?
En dan ziet het er zo klein en onschuldig uit, dat plekje... :n
Sterkte in elk geval voor jullie allebei!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:01

Ach jeetje wat vervelend voor hepsi. Ik hoop dat de behandeling goed aanslaat en ga hier volgen. Interessant deze behandeling en je bent creatief geweest met de aanpak. Ben benieuwd veel succes en fijn dat ze metacam krijgt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:07

Arme Hepsie :(:)
Hopelijk slaat de behandeling aan en gaat alles precies volgens plan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:14

Ach, de vrolijkste fjord van Bokt zo in de lappenmand :(:)

Ik duim dat het aanslaat en ze er niet te veel last van ondervindt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:39

Arme Heps. Het is echt een rotplek op die nieuwsgierige neus.
Hopelijk krijgt ze er niet te veel last van en is ie na 1x behandelen weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 00:31

Bokt doet uitermate vervelend en gooit steeds posten weg, dus plaats nu maar stukje.

Bedankt voor alle medeleven met Hepsie.

Kon wel janken toen deze op haar neus verscheen, was namelijk niet de 1e...
Toen ik haar dit voor jaar ophaalde van haar overwinterings adres had ze er 1 aan de binnenkant van haar achterbeen.
Deze is uiteraard behandeld, of dat gelukt is en hoe is ook in dit topic te volgen.
De verruceuze sarcoid aan haar achterbeen op 9 juli net voordat deze voor de 1e x behandeld gaat worden.
Op 9 juli begon dus de 1e zalf serie waarbij 2 grote flessen metacam zijn verbuikt en diverse potten sudocreme.
Afbeelding

10 juli 2015 je kan de huid al zien veranderen en zwellen.
Afbeelding

12 juli 2015
Afbeelding

13 juli 2015 Zwelling huid ter hoogte van tumor is goed te zien, maar ook een deel van de rest van haar been is dik door de behandeling. (tot aan de vinger)
Afbeelding

15 juli 2015 huid van de buik krijgt nu ook wonden.
Afbeelding

16 juli 2015 helaas was iemand van mening achterop mijn auto te moeten klappen, dit is de auto van de tegenpartij.
Kwam mij bar slecht uit, even een whiplash oplopen, moest uiteraard naar stal medicijnen aan Hepsie geven. Mijn op dat moment bar slechte humeur wegens Hepsie met tumor die haar medicijnen netjes op tijd moest een zeer hoofd en zere nek en een auto die vermoedelijk totallos was werd echter later die avond op miraculeuze wijze weer stuk beter.. Wat is het toch een schatje..
Afbeelding

Als je jezelf dan naar stal gesleept hebt en dit staat op je te wachten... dan moet je wel smelten.
Je bent haar zo aan het pesten door die behandeling met die zalf en de sudocreme die je toch op haar zere been smeert en de metacam. (laat ik eerlijk zijn.. volgens Hepsie is metacam een lekkernij, waar je een moord voor pleegt, schudden met het flesje levert een fjord op die hard aan komt lopen)
Afbeelding

19 juli 2015 de wond verandert nog steeds dagelijks.
Afbeelding

26 juli 2015 onder in de foto is een hand te zien, daaraan is te zien hoe groot het is.
Verder kan je zien dat de huid van de buik (links) aan het loslaten is en dat rechts op het been het stuk huid met onderliggende weefsel en de tumor aan het losscheuren is omdat het aan het afsterven is.
Afbeelding

Wordt vervolgd..

Foto's van neus volgen morgen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:03

Ohgossie! Wat een nare toestand.
Mijn merrie heeft dezelfde behandeling ondergaan met een super goed resultaat. Heb er ook een topic van gemaakt een paar jaar geleden. Ik hoop op hetzelfde voor Hepsie! Het is absoluut niet leuk, maar ik zou zo weer voor deze optie kiezen.
Beterschap en sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 06:52

:(:) wat heftig.
Dikke knuffel voor jou en Hepsie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:24

Ah jeetje arme hepsie. Ze zijn naar die sarcoiden. Gent behandelde ze dmv cryo dacht ik. Ik heb daar ongelooflijk grote sarcoiden gezien. Heftig spul ook die zalf. Ik duim en volg

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:45

Oh bah, arme Hepsie. Hopelijk slaat de behandeling aan. Veel sterkte en succes gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:20

Zou het niet kunnen dat ze op haar buik wonden en afstervende huid kreeg omdat de ingezalfde sarcoid tegen haar buik drukte als ze lag/sliep? Het lijkt namelijk precies aan de overkant van een naar voren gestrekt achterbeen geiriteerd te zijn.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:45

Arme heps. Ik volg. Hopelijk verdwijnt het gewoon helemaal met deze behandeling :)

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:53

Arme Hepsie. Hopelijk slaat de behandeling aan. Veel sterkte!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:02

Ach gut arme Hepsie. Is ze alweer 4?! Ik kan nog steeds zo genieten van haar veulentopics.. echt mijn favo veulen. Ik ga nog steeds stuk om die topics :')

Hoop dat ze gauw beter word!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:16

Arme Hepsie....
Ik hoop dat ze snel beter word.
En metacam is ook wel het meest lekkere wat je kan geven. Ik kan veiliger met een emmer brok gaan staan rammelen tussen mijn pony's dan dat ik er met een spuitje metacam tussendoorloop :j :') .

Mijn oude merrie heeft een plek ter grote van een euro munt onder haar buik zitten. Ik heb besloten niet te behandelen aangezien het om een 21 jarige schimmel merrie gaat die atactisch is, cushing heeft en onder de melanomen zit (en panisch is voor volwassenen die ze niet kent, dat is een stuk beter geworden sinds ik haar heb maar dat zal bij een behandeling niet beter worden). Ze mankeert genoeg, maar is verder een probleemloze pony (ziet alleen de dierenarts voor een enting en eerder voor een cushing test, verder nooit).