Diarree door kuilgras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucksinlover

Diarree door kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 12:02

Hallo allemaal,

Ik heb een Shetland X A-Welsh merrie in de schoot geworpen gekregen deze zomer eind mei. Haar gebit wisselt nog kiezen en tanden dus blijkbaar is ze nog geen drie of misschien net drie? Op een morgen begin juni liep er opeens een veulen naast. Men wist niet eens dat ze drachtig was. Bijna geen uier te zien dus ik had het zelf ook niet verwacht. Ze is nu ongeveer zo groot als een grote maat shetlander.

Toen ze bij mij kwam te staan was ze vel over been, ontzettend schuw en ruw in het haar. Ook schoot haar achterbeen steeds op slot. Ze was echt ondervoed en haar spieren werden al opgevreten.
Ik weet alleen dat ze, voor ze bij me kwam, een paar maanden in een zeecontainer heeft gestaan met weinig zorg.

Na geleidelijk bijvoeren begint ze nu weer op een pony te lijken. Echter, haar achterhand is zeer slecht ontwikkeld en daarom schiet kennelijk ook haar knie op slot steeds.
Ze heeft toen ze bij mij kwam in de wei gestaan met veulen, op kort gras met een koppel andere pony's.
Ze staat op een plaats bij mensen waar die pony's van zijn want ik heb zelf geen plaats en ik betaal er ook niet voor. Ze staat er dus in ruil voor stalklussen die ik doe.
Deze mensen zetten hun pony's in de winter altijd in een kapschuur met een dikke laag zand (zo'n 20/25 cm) en voeren de dieren kuilgras.

Nu komt mijn paardje vreselijk aan de diarree hiervan en haar veulen ook. Haar veulen had ik vorige maand net afgespeend, vlak voordat er kuil gevoerd ging worden.
Ik heb een grote box ter beschikking in die kapschuur, van 4x4.
Hierin heb ik een dikke laag vlas gestrooid met daarop een paar plakken stro.

De man heeft liever dat ik haar in de koppel op zand laat staan omdat hij "dat zo leuk vindt om te zien al die interactie", maar ik ben bang voor zandkoliek omdat hijzelf daar ook al twee dieren aan verloren is.
Bovendien heb ik gemerkt dat ze constant de andere dieren opjaagt door ze constant voort te drijven om ze zo bij haar veulen vandaan te houden, en gegarandeerd heeft ze de volgende dag haar been op slot staan. Als ik haar (met of zonder veulen) in de box zet, heeft ze het veel minder.

Die hoefsmid is geweest en heeft gezegd dat in 99% van de gevallen, hij dit weer kan fixen door juiste bekapping. Sinds ze goed aangesterkt is, wandel ik met haar om de dag op de verharde weg om spieren te kweken. Maar nog steeds gaat haar been op slot.

De eigenaar van de andere dieren wil geen droog hooi kopen en het stro in haar stal koop ik per pakje bij weer andere mensen, want hij wil ook geen stro in de boxen voor zijn dieren (waarvan het merendeel overigens ook aan de diarree is nu). De mensen waar ik het stro haal, hebben stro dat niet graag door paarden gegeten wordt, maar anders stro is er niet in de buurt.

Mijn vraag is: wat kan ik mijn pony's voeren (eventueel naast een beetje kuil) dat de diarree stopt, haar spieropbouw bevordert en binnen een redelijk budget blijft?
Heel veel geld heb ik niet, ik ging er niet van uit ooit weer eens van een pony in bezit te komen, maar toen ze in mijn schoot werd geworpen kon ik haar toch niet weigeren en laten lijden verder....?
Ze heeft al zo'n slechte start gehad en nu dit weer....
Je zou zeggen: "Doe de pony weg, als je geen geld hebt moet je geen dieren aanschaffen" en daar ben ik het volledig mee eens.
Maar... Wie wil nou een pony kopen zonder papieren met een slechte beenstand, onderontwikkelde achterhand en een been dat steeds op slot staat....?
Naar de slager? Ik kan dat niet. Ze is nog erg jong en ik hoop haar sterk genoeg te krijgen dat haar been het weer goed gaat doen.

Wie kan me helpen??

Shirley

Re: Diarree door kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:08

Lof dat je je zo inzet voor dit diertje, maar hier gaat je dat niet lukken.
Rap op zoek naar een andere plaats om haar te huisvesten!

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 17:07

Helaas zit dat er niet in Shirley...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:11

misschien wat probiotica? Kuil mengen met hooi? Venkelthee erover sprenkelen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:15

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:19

De enige optie dat je hebt is goed hooi kopen, dus apart houden van de andere pony's, goed hooi, liefst voeren uit een bak of een hooinet of een slowfeeder.
Om aan te dikken kun je werken met wat bietenpulp (is ook buikvulling) en eiwitten, dus olie gaan bijvoeren door haar eten. EVentueel over een meusli of over de pulp. daarnaast zou ik een vitaminebrok geven of bv balancer cube

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:31

Maar als apart zetten niet mag?
Of is het wel mogelijk voor bijvoorbeeld de nacht?
Dan kun je hooi geven en iets van seniores priores.
Eet ze in elk geval niet de hele tijd van het kuilvoer mee -O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:33

ts heeft een box van 4*4 ter beschikking in de schuur, maar de eigenaar heeft liever dat ze in het koppel staat. Het is niet omdat de eigenaar dat liever heeft dat ts dat ook moet doen...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:15

Duhelo schreef:
De enige optie dat je hebt is goed hooi kopen, dus apart houden van de andere pony's, goed hooi, liefst voeren uit een bak of een hooinet of een slowfeeder.
Om aan te dikken kun je werken met wat bietenpulp (is ook buikvulling) en eiwitten, dus olie gaan bijvoeren door haar eten. EVentueel over een meusli of over de pulp. daarnaast zou ik een vitaminebrok geven of bv balancer cube

Dit. Alle oplossingen die bestaan uit kuil blijven voeren en iets anders gebruiken om dat tegen te gaan (probiotica oid) is mijns inziens dweilen met de kraan open. Bij mijn Quarter was hooi voeren ipv kuil de allerbeste oplossing.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:39

Dank voor alle reacties!

Ik heb paardje vanmiddag een klein beetje kuil gegeven met stro erdoor. Verder heb ik in een lege box een flinke portie kuil flink uitgeschud te drogen gelegd ook met flink wat stro erdoor. Zou dit een klein beetje helpen...?
Ik heb haar ook maar wat Subli basisbrok gedaan, is althans vandaag het beste wat ik kon doen in de gauwigheid.

Ik heb er bij de stalbaas echt op aangedrongen dat hij ook zijn eigen ponies ander eten moet geven. Nu heeft hij het er over dat hij ze dan maar terug de wei in wil zetten.... Nou voor mijn pony denk ik sowieso beter, want dan dan schiet ook haar been minder snel op slot en in de wei heeft ze nog geen last gehad van diarree, de hele zomer niet.

En oh ja, ik voer haar altijd met een klein gemaasd hooinet.

Voor de duidelijkheid moet ik toch IETS kwijt over de mensen waar ik haar stal...

Is een boer die zo zijn eigen ideeën heeft en die... Nou ja... Zal ik het zo zeggen: wat een boer niet kent dat lust hij niet.... Die instelling een beetje. En zo van: Nou dan wennen ze er maar aan!
Verder: door omstandigheden die ik liever niet openbaar bespreek, kan ik haar voorlopig nergens anders stallen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achtereen geplaatst werden samengevoegd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:53

Mijn ervaring is dat als een paard/pony niet tegen kuil kan, ze er ook niet aan wennen. Mijn Quarter krijgt diarree / water bij de mest en jeuk, mijn Welsh krijgt dunne mest, de Shet krijgt water bij de mest en jeuk. Ook de pony van vrienden krijgt water bij de mest en jeuk. Dat ze er niet tegen kunnen, heeft meestal te maken met de manier van conserveren. Kuil zit in plastic en gaat fermenteren (met behulp van bacteriën). Hooi droogt aan de lucht.

De kuil uitschudden en laten drogen zal dus geen effect hebben; het conserveer-proces blijft hetzelfde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:54

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:57

Ja Vuurneon ik heb geen keus denk ik. Ik weet dan alleen niet hoe ik het daar moet krijgen want de mensen waar ik het stro koop voeren zelf ook kuil. Anderen in de buurt zijn er niet en ik heb geen eigen vervoer.

@Hilary ja dat zei ik ook al tegen de staleigenaar... Zijn eigen ponies poepen zich ook een slag in het rond en hij overvoert ze ook nog eens... En dan klagen dat ze zoveel poepen en het kuil zo snel op is...
Ik zei al, als je niet wilt dat het eten zo snel op gaat, koop dan droog hooi want kuil moet binnen een aantal dagen geconsumeerd worden.
En voer het in hooinetten in plaats van in een korf of bloot op de zandgrond... Maarja...
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:01

Ik laat mijn hooi ook altijd bezorgen omdat wij zelf geen 450 kilo pakken kunnen versjouwen (groot pak is in verhouding voordeliger, maar ja moet je het wel kwijt kunnen). Heb ons adres van marktplaats geplukt.
Weten die mensen waar jij stro vandaan haalt geen adres? Of anders gewoon hier op bokt een vraag stellen of iemand een adres weet bij jou in de buurt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:03

er zijn genoeg bedrijven die het leveren hoor, maar daar zal je dan ook voor moeten betalen...
Heeft je boer zijn eigen pakken kuil gemaakt of liggen?
moest je een plaats vinden die het hooi misschien net iets goedkoper kan leveren dan het kuil, dan zal je hem wel kunnen ompraten volgens mij...

Edit: ik moet wel zeggen dat ik de manier waarop je over de boer praat niet zo fijn vind. dat je eigen pony het er niet goed op doet en je een oplossing zoekt, prima ! Maar als ik dit zou terugvinden over mezelf zou ik toch eens goed denken of ik je nog gratis bij mij op stal zou laten staan ...

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:03

Dat vind ik een goed idee vuurneon. Ga ik doen. Ik zal eerst morgen die mensen eens vragen waar ik het stro koop.

@Duhelo: hij heeft het kuil zelf op eigen grond liggen dus hij hoeft er niks voor te betalen. Toen ik begon over droog hooi zei hij dat hij dat niet kan betalen. Wat ik overigens onzin vind. Iets niet kunnen en iets niet willen zit wel verschil in.
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:06

Misschien bij een bokker in de buurt?
Kan nergens uit opmaken in welke regio je zit...

Mocht je hier in de buurt zitten, wil ik je best helpen :j

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:07

Heel lief Shirley! Maar ik zit in het noordelijkste noorden van NL *\%/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:13

-O-

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:14

pony voordat ik haar kreeg:
Afbeelding
pony toen ik haar twee maanden had:
Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:19

Ze is echt al aardig opgeknapt!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:21

Leuk diertje <3

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:22

Zekerweten Rizette. Toen ze kwam was het echt een zielig hoopje... Een zakje botten en melancholisch dat ze was... Bang en schuw. Liep voor iedereen weg. Toen ze het veulen kreeg was het nog erger. En nu zit er weer levenslust en glans in haar ogen en komt ze zelf bij je kijken bij alles wat je doet...

Shirley schreef:
Leuk diertje <3

Thanx. ze is een schat en wil haar voor geen goud missen... ;(
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-12-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:53

Ik denk dat het voor de gezondheid van je paardje echt beter is om hem te verplaatsen. Aanhoudende diarree kan tot uitdroging leiden. Ik snap niet zo goed waarom verhuizen geen optie is? In het noorden zijn stallen vaak een stuk goedkoper dan hier. Kijk, natuurlijk is gratis staan hartstikke leuk en dat wil iedereen wel, maar soms moet je belangrijkere dingen voor laten gaan. De gezondheid van je dier bijvoorbeeld.

Ik ken het type boeren wel een beetje die je beschrijft, en die gaan niet snel veranderen hoor.

Succes in elk geval. Je beestje je al mooi opgeknapt.

Edit: Mag je wel je eigen hooi kopen eventueel? Dan hoef je geen kuil meer te geven. Zou nog een optie zijn.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 14:33

Even een update...

Ik heb haar nu tweemaal sinds gisterenmiddag stro in haar hooinet gedaan met een klein beetje kuil erbij, haar ontlasting wordt al ietsje dikker, er zitten nu tenminste drolletjes in, zij het nog erg zacht.
Maar lijkt de goede kant op te gaan.

Vandaag is de derde dag dat haar knie ononderbroken op slot zat, die is vanmorgen tijdens een wandeling eindelijk weer los geschoten.
Ik heb vanmorgen gemerkt dat de staleigenaar het stro dat ik gekocht heb, ook in de stal van één van zijn paarden gedaan heeft als bodembedekking, pak stro is nu dus op..... Simpelweg omdat het vlas op is heeft hij maar mijn stro gepakt.
Heb hem laten weten dat ik dat dus eigenlijk sec voor mijn eigen pony aangeschaft had om het te eten. Net doen of ie dat nog niet wist. Beetje flauw dus.

@ Jelleee: het gaat er niet om dat ik daar gratis staan wel leuk vind, het gaat er om dat ik door omstandigheden daar nu nog niet weg kan. Maar zoals ik al zei, wil ik daar niet in het openbaar over uitweiden.

Ik ben overigens nog steeds van plan om gewoon hooi te kopen. Wordt geregeld.