Help mijn paard is benauwd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Help mijn paard is benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:12

Hallo bokkers,
Ik plaats dit bericht omdat ik ten einde raad ben. Na 500 euro aan dierenarts kosten heb ik nogsteeds geen idee wat mijn paard mankeert.
Hier het verhaal.
Begin september begon haffie minder te lopen en besloot ik een wedstrijd stop in te lassen. Hij schuimde totaal niet meer, was dus totaal niet smakelijk in de mond en werd erg stijf.
18 oktober ontdekte ik vreemde bulten op zijn rug. Ik dacht aan schimmel, dus ik heb de plek gewassen met betadine shampoo en behandeld met imaverol. op 20 oktober was 1 van de bulten open gegaan, en daarop heb ik opnieuw gewassen en behandeld. Het zag er toen zo uit: http://nl.tinypic.com/r/8vxnav/9
Ook begon haffie onder het zadel steeds sneller achter adem te raken, ik vond het vreemd dus besloot de DA te bellen. Hij kwam de volgende dag.
Hij constateerde dat de klieren in haffie's hals opgezet waren, dat zn ene voorhoofdsholte voller was dan de ander en dat hij teveel geluid op de longen had. We hebben een bloed onderzoek laten doen en zijn mijn antibiotica gestart. Uit het bloedonderzoek kwam uit dat hij een selenium tekort had. We zijn hierom gestart met een selenium en vitamine E supplement en om te beginnen heeft hij een selenium injectie gehad. De bulten op zijn rug zagen er op 28 oktober zo uit en zn klieren waren na de antibiotica nog net zo dik: http://nl.tinypic.com/r/2zj007q/9
Ik vertrouwde het niet en besloot opnieuw de DA te laten komen. Haffie had inderdaad nogsteeds te veel geluid op zijn longen en dus besloot de DA een afkrabsel van de bulten te laten onderzoeken. Hier kwam niks uit, het was gewone huid?!
In november werd haffie steeds benauwder en benauwder, hij ademde in rust zelf met dubbelslag. De DA is nog eens geweest. Heeft alle bulten van zijn rug verwijderd, wat heel makkelijk ging. De ademhaling begreep hij ook niet. Het vreemde is dat haffie in al die tijd niet 1x gehoest heeft. Dat maakt het ziektebeeld vreemd, dus hij besloot contact op te nemen met Utrecht. Ook hier zijn we niks wijzer uit geworden. Ondertussen wilde de DA Haffie een soort astma pufje geven, maar dat wilde ik niet.
Ik besloot Pulmitrang te bestellen. Langzaam ging het ietsje beter. Z'n rug genas mooi en hij begon zelfs weer te schuimen zodra hij het hoofdstel om had. Rijden ging steeds beter, hij kon het steeds beter volhouden. Vorige week donderdag was hij eigenlijk beter dan ooit dus ik dacht YES we hebben het gehad. Hij liep weer gewoon een uur rond zonder abnormaal te ademen en had een heerlijke mondje.
Tot vandaag, ik stapte vanavond op en na 5 minuten stappen was hij zo achteradem dat ik maar weer afgestapt ben.

Wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn? Ik weet het echt niet meer en mijn DA ook niet.

Even voor alle duidelijkheid, haffie is een haflinger ruin van 8 jaar oud en liep tot augustus M1 dressuur.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:10

Hoi, wat vervelend om te lezen dat je na al die onderzoeken nog niets concreets weet. Ik ben geen veearts dus dit is puur een hypothese; maar zou het kunnen dat de lever / nieren niet goed hun functie kunnen doen -> er bulten op de huid ontstaan doordat afvalstoffen niet goed worden afgevoerd (zoals bij mok) -> Pulmitranq tijdelijk goed aansloeg omdat het ook helpt bij andere vitale functies -> de longen als gevolg van dit alles meer moeten werken en pompen?
Waarom is er nog geen bronchoscopie / BAL-spoeling gedaan om te zien hoe de toestand in de longen is?
Heel veel succes ermee! Ik zie wel bij veel koudbloeden dat ze met hun dikke vacht sneller buiten adem zijn, heb je hem geschoren?

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 22:17

Whild schreef:
Hoi, wat vervelend om te lezen dat je na al die onderzoeken nog niets concreets weet. Ik ben geen veearts dus dit is puur een hypothese; maar zou het kunnen dat de lever / nieren niet goed hun functie kunnen doen -> er bulten op de huid ontstaan doordat afvalstoffen niet goed worden afgevoerd (zoals bij mok) -> Pulmitranq tijdelijk goed aansloeg omdat het ook helpt bij andere vitale functies -> de longen als gevolg van dit alles meer moeten werken en pompen?
Waarom is er nog geen bronchoscopie / BAL-spoeling gedaan om te zien hoe de toestand in de longen is?
Heel veel succes ermee! Ik zie wel bij veel koudbloeden dat ze met hun dikke vacht sneller buiten adem zijn, heb je hem geschoren?

Zou je nierfunctie niet ook in het bloed moeten kunnen zien?
En ja ik heb me inderdaad ook afgevraagd waarom dat niet gedaan is. De dierenarts dacht dat het allemaal gevolgen waren van een verminderde weerstand door dat selenium tekort.

Haffie is als enige op stal nog niet geschoren, simpelweg omdat hij nog super glad in zn vacht zit. Begin ook altijd vroeg met (hals) dekens. Dat zal het dus niet zijn.

Sjolvir

Re: Help mijn paard is benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:26

Wat ik lees is dat er wel steeds afwijkende longgeruisen werden gehoord en je voornaamste klacht nu nog is benauwdheid.
Met benauwdheid kan je ook zijn niet zo vlot meer verklaren.
Hart was blijkbaar niets raars aan te horen.
Ik zou zeggen inladen naar kliniek, na laten kijken en aanvullende onderzoeken laten doen (aangezien geen enkele dierenarts er dwars door heen kan kijken, bv scopie van longen/luchtzakken laten doen als dat nodig zou zijn of hele andere onderzoeken)

Hoe staat je paard gehuisvest en wat eet hij? Bij paarden met luchtwegaandoeningen nogal wat winst te behalen in huisvesting.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:33

Sjolvir schreef:
Wat ik lees is dat er wel steeds afwijkende longgeruisen werden gehoord en je voornaamste klacht nu nog is benauwdheid.
Met benauwdheid kan je ook zijn niet zo vlot meer verklaren.
Hart was blijkbaar niets raars aan te horen.
Ik zou zeggen inladen naar kliniek, na laten kijken en aanvullende onderzoeken laten doen (aangezien geen enkele dierenarts er dwars door heen kan kijken, bv scopie van longen/luchtzakken laten doen als dat nodig zou zijn of hele andere onderzoeken)

Hoe staat je paard gehuisvest en wat eet hij? Bij paarden met luchtwegaandoeningen nogal wat winst te behalen in huisvesting.

Hij staat bij mij aan huis. Overdag in paddock en snachts in buitenstallen met afdak en windbreekgaas. We voeren hooi van ons eigen land, maar nu ik er zo over nadenk zijn we wel zondag met een nieuwe baal begonnen van een ander stuk land...
Verder kreeg hij normaal altijd 1/4 kg haver en 1/4 kg brok (hippostar sport). Nu geen haver meer omdat hij dus niet op en top in training staat.
Z'n temperatuur was net gewoon 37,7 en hij is ook helemaal niet suf oid. Hij speelt gewoon met de anderen. Wel vind ik hem wat jeukeriger.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:39

Neem het astma pufje wat de dierenarts je aanbood.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:01

Probeer eens zijn hooi te weken en als bodembedekking geen stro maar vlas of krullen. Het kan goed zijn dat hij een allergie heeft ontwikkeld voor schimmelsporen uit het hooi en stro ivm verminderde weerstand. Als hij aan huis staat is de proef op de som zo genomen toch? Ik denk aan stofallergie.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:03

janderegelaa schreef:
Neem het astma pufje wat de dierenarts je aanbood.

Ik was eigenlijk ook wel benieuwd waarom je deze niet wilde?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:38

ook ik heb de kennis en de oplossing niet, maar misschien wel wat om verder te komen.

Het huidprobleem is waarschijnlijk een gevolg van het selenium tekort. Het selenium tekort werk je niet in een of twee maanden weg dat gaat toch gauw een mnd of 4 duren, dus ik adviseer om toch nog een tijdje rustig aan te doen.

De andere verschijnselen hebben waarschijnlijk hun kans gezien in de periode van slechte weerstand.
ik zou idd kijken naar stofallergie en bv het hooi wassen/natmaken.
zijn de lymfe in de hals nog dikker? hoesten? slijm?
Als hij problemen heeft met de slokdarm liever een slobber dan brok voeren.

Wij hebben een ruime week Equipulmin gel gebruikt om de ademhaling te ondersteunen. Als er geen verbetering verandering is opnieuw de DA consulteren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 03:27

Ik heb een verzorgpaard gehad die vergelijkbare plekken had.
Zij was ook niet meer vooruit te branden en imo stijf.
Bij haar bleek de oorzaak leverbot te zijn, die regenschurft veroorzaakte.
Regenschurft is bacterieel trouwens, geen echte schurft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:25

Ik denk aan dampigheid.
Dikke kans dat die bulten niets met de luchtwegen te maken hebben en dat al naar gelang de tijd de longen voller raken met als eindstation dampig. Copd.
Google er maar op.
En ga idd voor dat pufje.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:52

Ik zou een andere dierenarts consulteren. Kijken wat zijn bevindingen zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:59

Waarom wil je het pufje niet?

En begrijp ik nou goed dat je nog een zadel op die bulten legt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:06

Denk ook dat de bulten en het longprobleem los van elkaar staan. Wellicht wel dezelfde oorzaak (verminderde weerstand).
Als een paard een keer een goede bronchitis heeft gehad, dan ontwikkelt zich vaak een overgevoeligheid van de luchtwegen, waardoor ze last krijgen van stofallergie. Op mot of vlas stallen en/of zo veel mogelijk buiten, geen hooi maar voordroog of hooi weken zijn dan dingen die je zowiezo moet doen.
Ik vind het ook raar dat je DA geen BAL spoeling heeft laten doen om te kijken wat voor bacterie er in de longen zit. Zeker omdat je paard niet of nauwelijks reageerde op de antibiotica kan het zijn dat er nu net een bacterie zit waarbij een ander antibioticum noodzakelijk is.
Ik zou nu nog niet willen roepen dat je pony dampig is, maar als je er nu niets aan doet loop je zeker het risico dat hij dat wordt. Ik zou dus een 2nd opinion doen, of opladen en een afspraak maken bij een goede kliniek of Utrecht.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:30

Utixo schreef:
Waarom wil je het pufje niet?

En begrijp ik nou goed dat je nog een zadel op die bulten legt?

Het verbaast me dat jij de eerste bent die er een opmerking over maakt. Ik maak ik uit de tekst op dat TS gewoon gereden heeft al die tijd. Als dat zo is vind ik dat onbegrijpelijk.

Ik zou ik naar een kliniek gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:40

Dat pufje is hier juist voor.... Ik zou zeggen opladen naar een kliniek en ook volledig stoppen met rijden. Een paard die nog steeds niet 100% is ga je toch geen uur trainen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:40

Voor mij klinkt t als " rek uit de longen"....dat bij inAme van lucht bij inspanning ze snel ademen en "lui" zijn. waar ze niets aan kunnen doen.

Koude lucht zit meer zuurstof in, dan bij warme lucht, dus soms zie je dat paard in winter beter ademt dan in zomer, maar probleem is er, en dat zal door da wel behandeld kunnen worden, maar over gaat niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:51

Ik vind het ook vreemd dat je zo snel alweer vol aan het trainen bent gegaan.
Om longen te verbeteren is het wel goed om lichte , onbelaste training te doen, maar echt onder de man trainen zou ik niet doen.
Onder de man buiten stappen is natuurlijk wat anders, frisse lucht is beter dan binnen.

Maar ook ik zou gaan voor de astma behandeling, waarom heb je die afgewezen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:41

Rek uit de longen = dampig.

Over het BAL onderzoek dat hierboven werd aangehaald. Ik vind dat een zéér belastend onderzoek voor een paard. Heb het ooit een van mijn eigen dieren laten ondergaan en kan je vertellen: dat doen we dus nooit weer. Paard heeft in de week daarna nog veel meer gehoest en had zichtbaar pijn van het onderzoek. Was uitgevoerd op een nette kliniek, daar heeft het niet aan gelegen.

Voor TS: ga nou maar voor die astma behandeling en pas je stalmanagement ook serieus hierop aan. Tijd zal leren of je nog op tijd bent. Wat je beschrijft klinkt vrij ernstig. Ik zou voorlopig zeker niet meer gaan rijden. Eerst het dier laten herstellen. Jij loopt immers ook geen halve marathon een dag nadat je verkoudheid over lijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:19

He Ts,

ik lees het niet maar heb je hem al naar een kliniek gebracht.
Ik ben een beetje een miep hoor, maar als een DA er niet snel genoeg uitkomt dan gaat ie op de trailer en naar (in mijn geval ) Utrecht.
En mijn ervaring is dat ik uiteindelijk niet duurder uit ben omdat ze daar gewoon doorgaan tot ze het weten.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 16:38

Dampigheid etc is niet mogelijk zonder symptomen als hoesten, neusuitvloeiing etc. Bovendien kan hij dan ook niet zomaar een week nergens last van hebben. Hij heeft sinds dit speelt letterlijk nog geen kuchje gegeven, helemaal niks.

Hij staat al op vlas.

In tijden van de bulten toen ze echt groot waren heb ik 2 weken niet gereden, hij had echter totaal geen last van de bulten enkel wat jeuk. Hij is daardoor wel enorm aangekomen, wat alles ook niet makkelijker maakt. Ik kan hem alleen maar heel erg bijgezet longeren, anders longeert hij mij. Omdat ik hem niet daartoe wil dwingen ga ik er gewoon op. Dat is de reden van rijden. Haffie is ook wel echt het type pony die duidelijk grenzen stelt en de DA vond het ook oke.
De klieren in zn hals zijn wel wat dunner geworden, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom hij wel weer gewoon nageeft.

Het pufje heb ik afgewezen omdat je dan verdoofd. Dan vind ik het risico te groot dat hij zichzelf 'voorbij' loopt. Het pufje was bedoeld voor bij het rijden (verder heeft hij momenteel ook geen last) en dan wil ik naar zijn lichaam kunnen luisteren.

Kliniek heb ik gewoon echt het geld niet meer voor. En het punt is, hij is ook niet ziek. Hij wil gewoon werken, hij speelt gewoon, is alert, vrolijk etc. Hij is dus ook niet sloom wat ik hier boven een paar keer gelezen heb.

Ik moet iets over het hoofd zien.... maar wat. In elk geval krijgt hij sinds gisteravond ander hooi, dat is het proberen waard.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:38

Hoe houd je hem, staat hij buiten of (deels) op stal? ( misschien heb je dat al ergens gezegd maar dan heb ik eroverheen gelezen) Paarden met luchtwegproblemen hebben vooral zo veel mogelijk frisse (buiten)lucht nodig. Als hij buiten staat ( met evt. een goeie regendeken erop), geeft hij ook zichzelf beweging en hoef je hem niet te rijden/longeren als hij kortademig is.

Wat betreft de klachten op zich, kortademigheid kan een symptoom zijn van een longafwijking zijn zoals bronchitis of dampigheid , maar ook een secundaire klacht als gevolg van bijv. een hartprobleem. Juist het feit dat hij verder niet ziek is, wijst op een min of meer chronisch probleem. Wat de oorzaak is, hoe ernstig het is, en hoe het te behandelen is zal toch echt moeten blijken uit nader onderzoek op een kliniek ... Dat kost helaas wel wat. Ik begrijp dat je krap bij kas zit. Is het dan niet mogelijk om voor deze ene keer wat geld te lenen van familie of vrienden? Met een contractje erbij ofzo? Een arbeidsongeschikt paard is immers ook een kostenpost ... Sterkte en succes!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:46

Een paard met stofallergie hoest ook niet persee, als je op dit moment verder onderzoek financieel niet trekt zou ik toch zeker even kijken wat het doet als je je hooi weekt. Hij staat thuis, het koet misschien wat moeite maar lost wellicht iets op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:47

Nina_love schreef:
Dampigheid etc is niet mogelijk zonder symptomen als hoesten, neusuitvloeiing etc. Bovendien kan hij dan ook niet zomaar een week nergens last van hebben.

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt gehaald, maar het is (imo) best wel onzin.

Dampigheid is een situatie waarbij de longen, om wat voor reden dan ook, zijn volgelopen met slijmvocht. Een paard kan niet snuiten en ook niet op een andere manier de longen vrijmaken van dit vocht, waardoor dus de longcapaciteit zal afnemen. Totdat de spreekwoordelijke emmer vol zit.
Het heeft niets met hoesten en neusuitvloeiing te maken, het is een overvulling van de longen. Die inderdaad wel kan worden veroorzaakt door dezelfde redenen waardoor bijv. hoesten voorkomt. Dampigheid ontwikkelen kan heel snel gaan, maar vaker is het een sluimerend proces waarbij je pas in een later stadium wat gaat merken en dan vrijwel altijd in het uithoudingsvermogen.

Bij een gunstig weerklimaat kan een paard met overvulde longen best nog redelijk in conditie zijn. Bij een hoge luchtvochtigheid (bijv mist) zullen er ademhalingsproblemen zijn, bij een lage luchtvochtigheid (hoge druk) weer minder. Overgewicht kan wellicht van invloed zijn op de longcapaciteit maar sowieso op de algehele conditie.

Jammer dat je krap bij kas zit, maar jouw paard heeft eigenlijk een iets gerichter veterinair onderzoek nodig, bij de kliniek. Bij twijfel, niet rijden.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 17:51

Askja schreef:
Hoe houd je hem, staat hij buiten of (deels) op stal? ( misschien heb je dat al ergens gezegd maar dan heb ik eroverheen gelezen) Paarden met luchtwegproblemen hebben vooral zo veel mogelijk frisse (buiten)lucht nodig. Als hij buiten staat ( met evt. een goeie regendeken erop), geeft hij ook zichzelf beweging en hoef je hem niet te rijden/longeren als hij kortademig is.

Wat betreft de klachten op zich, kortademigheid kan een symptoom zijn van een longafwijking zijn zoals bronchitis of dampigheid , maar ook een secundaire klacht als gevolg van bijv. een hartprobleem. Juist het feit dat hij verder niet ziek is, wijst op een min of meer chronisch probleem. Wat de oorzaak is, hoe ernstig het is, en hoe het te behandelen is zal toch echt moeten blijken uit nader onderzoek op een kliniek ... Dat kost helaas wel wat. Ik begrijp dat je krap bij kas zit. Is het dan niet mogelijk om voor deze ene keer wat geld te lenen van familie of vrienden? Met een contractje erbij ofzo? Een arbeidsongeschikt paard is immers ook een kostenpost ... Sterkte en succes!

Hij staat overdag in een paddock en snachts in een buitenstal met afdak en redelijk beschut. Hij heeft gewoon een 300 grams winterdeken met hals om.

Ik wil binnenkort zeker eens contact opnemen met een andere dierenarts of eventueel de kliniek. Er is via mijn eigen DA al wat contact geweest met utrecht. De foto;s zijn de bulten en verdere uitslagen zijn die kant op geweest, helaas konden ze daar weinig mee.
Ik probeer er alleen via deze weg achter te komen in welke richting ik moet zoeken, misschien is er wel iemand die iets soortgelijks gehad heeft.
Er is financieel heus nog wel een reserve potje, maar die wil ik alleen aanbreken voor iets dat werkt. Het moet niet zo zijn dat ik na nog een paar honderd euro te horen krijg van ja het zal wel aan de weersverandering liggen. Dat heb ik namelijk ook al eens met hem gehad, daar is hij gevoelig voor.