Stalbenen, maar wel voldoende beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Stalbenen, maar wel voldoende beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:19

Hoi hoi!

Mijn haflinger had 2 weken geleden ineens hele dikke achterbenen.
Hij had binnen enkele dagen flinke mok te pakken, die naar "binnen geslagen" was.
Gelukkig hebben wij een goede medicijnen kast, dus de mok was binnen 3 dagen weer onder controle.
(na een week, was de mok zelfs weg!! Pfieuww)

Alleen... Nu valt het mij op dat Athos wel dikkere benen heeft in de ochtend.
In mijn ogen typisch stalbenen. Je mag er aan zitten, voelt "gevuld" met vocht en niet pijnlijk.
Na een uur beweging zie ik weer zijn mooie slanke benen, die ik gewend ben om te zien.

Alleen, zit ik met een probleem: ik wil hem niet iedere dag een uur rijden.
Longeer ik hem een half uur, dan zijn zijn benen nog niet helemaal "afgezakt".

Even een paar puntjes onder elkaar, zodat jullie meer informatie hebben:
- Van 8.00 uur tot 16.00 uur staat hij op een zandpaddock (iedere dag!), dat is nu best blubberig...
- van 16.00 uur tot 8.00 uur staat hij op stal, een schone stal gevuld met stro.
- Ik rijd hem 4/5 dagen in de week, longeer hem 1x in de week en gun hem echt een vrije dag.
- afgelopen maandag bekapt
- na een dag vrij, heeft ie vollere achter benen. (dus de optie, om hem een dag vrij te geven, word lastig)

Gister heb ik Athos gelongeerd om te kijken wat dat met zijn benen doet.
Minder verschil dan wanneer ik hem rijd.

Wat is jullie ervaring?
Zou het toch komen door het bekappen eerder deze week? (lijkt me gek, want vorige week had ie ook stalbenen na een dagje vrij)
Kan het komen door het voer, wat ik hem al een langere tijd geef na het rijden? (Pavo Care 4 Life)

Ik merk aan Athos geen verschil in omgang. Hij wilt graag wat voor me doen!
Hij is energiek, vrolijk, loopt momenteel echt de sterren van de hemel!

Ik hoor graag van jullie :D

Arabesk

Re: Stalbenen, maar wel voldoende beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:01

Knoop een gps aan je paard, ik denk zo maar dat hij weinig beweegt, ook in de paddock. Een paddock alleen daagt niet uit tot bewegen.... er moet wel een stimulans zijn, zoals beschreven staat in www.paddockparadijs.nl

Een vierkante paddock zonder ruwvoer zonder vrienden van de grootte van een rijbak, daar bewegen ze amper in.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:39

Arabesk, ten eerste bedankt voor je reactie :)
Maar waar heb ik geschreven dat ie geen ruwvoer heeft, of geen vrienden? en de grote van de paddock?
Dit zijn aannames die jezelf opnoemt, die niet bij ons van toepassing zijn.

Hij staat wel alleen in zijn paddock, maar heeft genoeg leuke buurpaarden waar hij mee kan knabbelen en spelen.
Er wordt meerdere keren overdag ruwvoer gevoerd, dus hij staat eigenlijk nooit langer dan 2 uur zonder eten.

Vanmorgen bedacht ik me nog: misschien staat hij wat meer stil momenteel, vanwege het hoge blubber gehalte.
Er is zoveel water gevallen, dat dit niet te voorkomen is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:40

Een vierkante paddock daar bewegen ze sowieso weinig in, ik heb het een keer opgemeten maar dan kom je niet boven de 5 km per etmaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:45

Als je paard van 16:00 tot 08:00 in een stal staat, dus 16 uur, krijgt hij niet voldoende beweging. Hoe kan je dat nu niet snappen??

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:46

Maartje1990 schreef:
Als je paard van 16:00 tot 08:00 in een stal staat, dus 16 uur, krijgt hij niet voldoende beweging. Hoe kan je dat nu niet snappen??

Zo, ligt het aan mijn manier van lezen of komt die aanvallend over? :')

Ik probeer hem in de avond te rijden, zodat ie nog "extra" uit de box komt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:47

Waarom staat hij eigenlijk alleen in de paddock? Ik vind het zo belangrijk dat mijn paarden ècht sociaal contact hebben (de hele dag eigenlijk).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:50

Azmay schreef:
Waarom staat hij eigenlijk alleen in de paddock? Ik vind het zo belangrijk dat mijn paarden ècht sociaal contact hebben (de hele dag eigenlijk).

Omdat hij enorme voernijd heeft (dit is begonnen op onze vorige stal, waar hij nooit genoeg eten kreeg) .
Zo erg, dat het echt niet verantwoord is om hem samen met iemand in de paddock te zetten.
Hij trapt de ander kapot.

Daarom staat hij alleen, dit geeft hem meer rust, maar ook de andere paarden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:51

EngeltjeS schreef:
Azmay schreef:

Omdat hij enorme voernijd heeft (dit is begonnen op onze vorige stal, waar hij nooit genoeg eten kreeg) .
Zo erg, dat het echt niet verantwoord is om hem samen met iemand in de paddock te zetten.
Hij trapt de ander kapot.

Daarom staat hij alleen, dit geeft hem meer rust, maar ook de andere paarden :)

Dat is wel het nadeel van zon paddock dan ja, dan kan het andere paard niet aan de kant en kan je er ook niet aan werken. Lastig..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:53

EngeltjeS schreef:
Maartje1990 schreef:

Zo, ligt het aan mijn manier van lezen of komt die aanvallend over? :')

Ik probeer hem in de avond te rijden, zodat ie nog "extra" uit de box komt :)

Je moet het opvatten zoals je het opvatten wilt. Ik snap iig niet dat je blijkbaar niet begrijpt dat hij voor een heel logische reden stalbenen heeft.... namelijk... hij staat te veel in een stal. Daar ligt je oplossing, minder in de stal. Probleem opgelost. Een uurtje rijden maakt nog altijd 15 uur in een hokje van een paar vierkante meter waar hij net z'n kont in kan keren. Ik krijg al last van m'n benen als ik in het vliegtuig 3 uur moet zitten.... moet er niet aan denken daar iedere avond 15 uur in te moeten zitten.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:54

Mijn merrie heeft ook 2 dikke (mok)benen na een nacht op stal. Ze loopt overdag de hele dag in de wei en dan is het weg. Door een blessure kan ik haar niet meer rijden. Het enige wat dus helpt is lopen (beweging).
Een paard in de wei loopt continue tijdens het grazen. Een paard in een paddock helaas niet. Je zou wel kunnen kijken of je het ruwvoer op bijvoorbeeld 3 plekken in de paddock kunt leggen, dan loopt ie wel wat meer.
En anders zou ik zeggen: op zoek naar weidegang!
Succes!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:56

Ik denk dat de TS prima weet hoe ze haar paard moet verzorgen :=

Mijn paard staat ook in een paddock met allemaal vriendjes erin en eromheen. Toch beweegt ze erg weinig. Ze krijgt ruwvoer maar staat bijna de hele dag te slapen. Misschien is het toch te weinig bewegingsvrijheid :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:57

Maartje, wij staan hier inmiddels langer dan 2 jaar. En ik heb hem langer dan 4 jaar en hij heeft nog nooit eerder stalbenen gehad.
We zijn momenteel weer opbouwende van (mijn kant) herstel, waardoor ik zeker niet te veel wil gaan vragen.
Maar door de stalbenen voel ik mij nu wel meer "gedwongen" om meer te gaan doen met hem.

En het is niet mijn keuze, dat hij om 16.00 uur naar binnen gaat.
Zo werkt het op onze stal, in de winter.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:58

Maar je paard heeft in de zomer langer buiten gestaan toch?? En is het kortgeleden dat ze overgegaan zijn op het winterregime? Dan moeten zijn benen misschien nog even wennen dat hij wat meer stilstaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:00

Meer beweging zou natuurlijk het mooiste zijn... en denk dat paard prima zonder "echte" vrije dag kan... en dat er dan gelongeerd wordt om zijn bloedsomloop wat te stimuleren.
Bij mijn ouwe die ook wat meer uit zichzelf zou mogen bewegen maar waar ik ook niet de tijd voor heb om steeds met hem te gaan wandelen. Voor hem heb ik sinds kort op souplesse mix van de Paardendrogist... en dat werkt wel.. benen zijn minder dik.. en heb ook het idee dat hij makkelijker beweegt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:00

Maureen95 schreef:
Maar je paard heeft in de zomer langer buiten gestaan toch?? En is het kortgeleden dat ze overgegaan zijn op het winterregime? Dan moeten zijn benen misschien nog even wennen dat hij wat meer stilstaat?

Daar zeg je me wat!

Dat zou inderdaad heel goed kunnen.
Ze stonden eerder van 8.00 uur tot 20.00 uur buiten, maar dit bouwen ze af, tot 16.00 uur.
Dit in verband met de wintertijd en de schemering.
Wellicht is het hem te snel gegaan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:04

EngeltjeS schreef:
Maureen95 schreef:

Daar zeg je me wat!

Dat zou inderdaad heel goed kunnen.
Ze stonden eerder van 8.00 uur tot 20.00 uur buiten, maar dit bouwen ze af, tot 16.00 uur.
Dit in verband met de wintertijd en de schemering.
Wellicht is het hem te snel gegaan.

En het wordt ook kouder. Dus heeftie waarschijnlijk sowieso sneller last van zijn benen denk ik dan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:05

Stil staan blijft natuurlijk funest, paarden zijn niet gemaakt om stil te staan. Maar als je niet van stal wil veranderen kan je wel even kijken naar andere mogelijkheden. Stalbenen zijn een waarschuwing en ik zou dat niet helemaal negeren eigenlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:08

is het ruwvoer veranderd? eiwitrijker?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:09

Ik weet niet of het een mogelijkheid is maar de mijne heeft ook een heletijd dikke benen gehad en moest ik flink inbandageren snachts. Na 1,5 maand had ze nergens meer last van. Ze had toen ook een spuit gehad.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:19

Nou nu sowieso wegens de ernst van de mok, die hij 2 weken geleden had opgelopen.
Wellicht een lagere weerstand dan voorheen.

Ik ga eens kijken naar de souplesse mix (bedankt Evenlijn, voor je tip!) .

Azmay, bedankt voor je bezorgdheid. Ik negeer het zeker niet ;)

Petitparis, ze hebben inderdaad wel momenteel andere balen voer. Ik zal morgen eens navragen of hij hooi kan krijgen.

Samblabla (wat een leuke naam!!) bedankt voor je tip! :)
Mag ik vragen waarom je je paard moest inbandageren? wat is de achterliggende gedachten hier voor?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:22

hier kan een pak eiwitrijekr hooi ook voor volle achterbenen zorgen terwijl ze evenveel uren buiten komt en er niks anders in het rantsoen veranderd is.

door te bandageren geef je tegendruk en voorkom je dat de benen " vol lopen", maar het is een lapmiddel en je verhit de pezen. Beter is de oorzaak zoeken, maar bij bv blessures of wonden kan het een tijdelijke oplossing zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:23

Maar krijgt hij geen dikke benen van de mok? Dat komt vrij vaak voor.
Als hij mok heeft zeker niet inbandageren, gaat broeien (anders ook niet trouwens)..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:27

Het is raar dat ze na longeren minder afgezakt zijn dan na (langer) rijden..

Mijn merrie heeft ook altijd in de ochtend wat gevulde achterbenen. Dit komt uit haar medische voorgeschiedenis en helaas is het in de friese klei moeilijk een plek te vinden waar ze niet weg kwijnen bij 24/7 buiten.
Hier gaan ze in de ochtend naar buiten en na even scharrelen zijn d'r benen al weer afgezakt.
Ik merk duidelijk meer verschil nu ze droger voordroog krijgen en met de vitaminekorrel vs de muesli die ze eerst kreeg.
Zou dus zeker kijken naar wat anders is dan vorig jaar, want toen had ie er geen last van.

Is het ook geen mogelijkheid dat een stalgenoot ze 's avonds nog even extra buiten zet? Dan wel met een vriendje, als er tenminste geen voer meer ligt? Dat deed ik ook vaak op een stal waar ze met het donker al weer binnen stonden. Of zijn de paddocks onverlicht?

Daarnaast kunnen stalbenen ook een teken zijn van een virusje. Hoeft niets ernstigs te zijn, maar soms vullen ze daardoor ook op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:09

ik snap nooit waarom paarden alleen buiten kunnen zijn als het licht is? Waarom kunnen ze in de winter niet om 8 uur naar binnen?