Onberperkt ruwvoer voor 2 koudbloeden. Onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Onberperkt ruwvoer voor 2 koudbloeden. Onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:34

Wie heeft er ervaring met het onbeperkt ruwvoer voeren aan koudbloeden?

Wij hebben een tinker (1.48m), een freiberger (1.58m), en een slowfeeder, en willen graag onbeperkt ruwvoer voeren. De paardjes staan samen 24/7 buiten. Er staat ook nog wat gras, maar dat eten ze sporadisch en zal nu ook niet hard meer groeien. Al een paar weken voeren we onbeperkt hooi in een overdekte slowfeeder (maasgrootte 5 cm). En je raadt het al, nu zijn ze beide tonnetje rond. Geen ribben meer te vinden... :Y) Ze eten nu onbeperkt ongeveer 10 kg hooi per paard per 24 uur. Ze worden 3-4 keer per week getraind en krijgen af en toe een handje musli voor de vorm en vitamientjes.

Toch willen we heel graag onbeperkt blijven voeren zodat de darmen niet stil komen te liggen, maar er moet dus iets veranderen voordat we straks twee bevangen ponies hebben. Om de maasgrootte van de slowfeeder te veranderen schijnt weinig te helpen omdat ze binnen een paar dagen net zo snel uit 2x2cm eten als uit 5x5cm. (Schijnt wetenschappelijk te zijn bewezen). Wie heeft daar ervaring mee?

We willen liever niet 2 keer per dag een beetje voeren omdat ze juist zoveel rustiger zijn gaan eten toen ze door hadden dat het er altijd lag. Ze knabbelen de hele dag lekker wat door, maar dus wel net teveel. ;( Als we twee keer per dag voerde stouwde ze het binnen een uur naar binnen en stonden ze de rest van de dag weer voor zich uit te kieken...

En wat zijn andere oplossingen?

Is het hooi met stro mengen een optie? Of raken ze dan verstopt?

En hoe zit het met voordroog? Daar zit meer water in en minder voedzame massa.... Of is dat weer te eiwitrijk?

Wie heeft een gouden tip?! :o

smurffie

Re: Onberperkt ruwvoer voor 2 koudbloeden. Onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:40

Zelfs mijn shet staat op onbeperkt hooi samen met mijn kwpn'er en paint.
Sommige paarden hebben geen stop in het eten,echter zijn die er weinig. Goede kwaliteit goed hooi kunnen ze dan makkelijk aan.
Als je alleen koudbloeden hebt kun je kiezen voor een iets armer hooi, gedorst bijvoorbeeld. Dit kun je mengen of kijken of het aan de behoefte van jou paarden voldoet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:42

Als je goed hooi hebt zou ik niet aan voordroog beginnen. Heb je een mogelijkheid om tracks uit te zetten? Als je het water aan de ene kant zet, en het hooi in porties verdeelt aan de andere kant, dan moeten ze meer lopen. Je zou ook het hooi kunnen weken zodat de suikers eruit gewassen worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:46

Niet voor ieder paard is dat mogelijk. Verdelen in porties kan best.
In tegenstelling tot wat soms wordt gezegd, heeft de natuur ook niet altijd continue aanbod.
En onderschat niet wat ze nog aan gras oppeuzelen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:49

Onbeperkt kan bij dat soort paarden alleen als ze dusdanig langzaam eten dat ze niet meer binnen kunnen krijgen als dat ze aan kunnen.

Mengen met heel arm hooi of met stro kan een optie zijn.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:50

Welke snee hooi heb je? Het ene hooi is het andere niet. Voor koudbloeden liefst grof, langstengelig hooi van 2e of 3e snee dat goed droog in het pak gegaan is. Je kunt er eventueel wat stro doorheen mengen, is ook vulling, maar zullen ze minder snel opeten dan het hooi, puur omdat het minder lekker is, maar op die manier staan ze in ieder geval nooit zonder iets te knabbelen, ook al is het hooi misschien wel al op.

Edit, mazen van 2x2 cm maken wel degelijk een enorm verschil tov 5x5 cm!! :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:56

Wij hebben een Shet (en KWPN, Quarter en Welsh, maar die vallen niet onder koudbloed) op onbeperkt hooi, gevoerd in dubbele hooinetten (maaswijdte 3,5 cm als binnennet en 5 cm als buitennet). We voeren in palletboxen die verdeeld over de track staan, dus ze hobbelen van de ene naar de andere bak en toch maar weer terug om te kijken of het daar niet lekkerder is.

Jouw 10 kg vind ik eerlijk gezegd best netjes; de onze eten 60 kg hooi per 24 uur, gemiddeld (voor ca. 1600 kg paard totaal, dus op basis van de 2% regel zouden ze zo'n 35 kg hooi per dag moeten eten met z'n vieren).

Kleinere mazen maakt weldegelijk verschil, net als twee netten over elkaar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:58

Mengen met bv stro? En idd spelen met de maaswijdtes :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:00

Mengen met stro kun je inderdaad prima doen. Ze doen er dan wat langer over om de lekkere hooisprietjes tussen de minder lekkere strosprietjes uit te pulken, zeker als de maaswijdte niet zo groot is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:03

Mengen met stro heb ik ook wel eens gedaan. Dat gaat prima :) Wel zorgen dat je goede kwaliteit hebt en rustig opbouwen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:13

Mengen geeft in mijn ervaring meer versmeren dan opeten en dus voor jouw meer werk. Voer beperkt of meerdere keren per dag porties hooi en geef niet zo lekker stro in een apart net bij voor als ze tussendoor nog wat willen knabbelen. In beweging houden kan je doen door meerdere netten op te hangen en te variëren in wat waar in gaat of zelfs leeg blijft, zodat ze niet standaard op automatische piloot net voor net leeg eten, maar meer gaan onderzoeken waar het lekkerste eten is.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:20

Onze hele kudde fjorden dames staat op onbeperkt ruwvoer :D! In begin, als ze niet gewend zijn, eten ze zich tonnetje rond. Nu ze weten dat er altijd eten is, kijken ze niet eens als we weer bijvullen :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:21

Zijn ze echt tonnetje rond in de zin van vet? Dus kun je geen ribben meer voelen? Of hebben ze een ronde buik van het ruwvoer maar kun je de ribben nog goed voelen. In het laatste geval is het volkomen normaal dat ze rond zijn van het voer maar niet vet zijn.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:31

Rizette schreef:
Zijn ze echt tonnetje rond in de zin van vet? Dus kun je geen ribben meer voelen? Of hebben ze een ronde buik van het ruwvoer maar kun je de ribben nog goed voelen. In het laatste geval is het volkomen normaal dat ze rond zijn van het voer maar niet vet zijn.

Nee ze zijn echt vet geworden helaas :( beide een speknek en de ribben voel je ook niet meer als je hard drukt... De Freiberger was vrij mager toen hij kwam in augustus, en ik ben dus erg blij dat hij zo mooi bijtrekt voor de winter. Maar nu gaat het wel errug hard! :') We hebben kleine baaltjes, maar het hooi is inderdaad vrij fijn en heeft waarschijnlijk dus een flinke voedingswaarde.

Onze waterbak staat inderdaad aan de andere kant van de wei, dus als ze dorst hebben wandelen ze een stukkie. Ik zie wel dat ze echt heel vaak chillen samen. Ons weiland (gras) ziet er ook nog fantastisch uit (terwijl er plassen op stonden door de regen en je het zelf met je laarzen kapot kan lopen) omdat ze vooral stilstaan en eigenlijk nooit aan de wandel zijn of sprintjes gaan trekken.

Ik zie dat de ervaringen met een kleinere maasgrootte en stro toch wel ok zijn. Het proberen waard!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:52

Het is wel 'des natuurs' he, dat ze wat spekvoorraad opbouwen in de herfst. Kijk het maar aan tot het voorjaar, en zie dan hoe spekkig ze nog zijn. Ik zou trouwens de weide wel afzetten aan de binnenkant zodat ze beperkt op het gras kunnen. Helemaal als het lichtjes gaat vriezen bij zonnig weer zit er nogal wat fructaan in het gras.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:05

Een kleinere maas vertraagt wel degelijk veel meer dan een grotere maas. Zeker een 5x5cm maas is eigenlijk geen slowfeeder meer, alleen een veilig net voor hoeven. Normaal zeg ik bij een paard dat niet hoeft te slowen 4.5x4.5cm, een mager paard 6x6cm, een paard dat iets langzamer moet eten een 3x3cm net en de paarden die krap in het hooi moeten 2x2cm.

Ik kan het onderzoek zo niet terugvinden, maar er bleek bij een kleinere maas wel degelijk meer vertraging te zijn.

Hooi mengen met (het liefst haver)stro is een goede optie. Graszaadhooi kan ook maar niet ieder paard kan er tegen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:09

Ik geef onbeperkt stro, dat werkt prima. Nog nooit koliek mee gehad. Zolang ze maar kunnen bewegen.
Overdag krijgen ze een klein strookje gras of 2 plakken hooi, verder niks.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:20

Mijn shetten staan op onbeperkt hooi, gemengd met wat stro. Mijn slowfeeder heeft een maaswijdte van 5x5, hiervoor een net van 3x3 maar het rek van 5x5 bevalt mij beter, ze hadden het trucje van het soepele net al snel door waardoor ze net hun neus zodanig onder het net probeerde te komen tot ze grotere happen konden nemen. In het begin stond voornamelijk de jongste nog gigantisch te bunkeren, maar naar mijn idee weet hij dat het er altijd staat en is hij rustiger gaan eten. Daarnaast stop ik er heel vast een heel pak hooi in, waardoor ze sowieso al wat meer hun best moeten doen om het los te krijgen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:28

Ik voer voedzaam hooi gemengd met graszaadhooi in 2x2 en 3x 3 maas hooinet

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 08:06

Floortz schreef:
Het is wel 'des natuurs' he, dat ze wat spekvoorraad opbouwen in de herfst. Kijk het maar aan tot het voorjaar, en zie dan hoe spekkig ze nog zijn. Ik zou trouwens de weide wel afzetten aan de binnenkant zodat ze beperkt op het gras kunnen. Helemaal als het lichtjes gaat vriezen bij zonnig weer zit er nogal wat fructaan in het gras.

We zetten het gras nu helemaal af als het s´nachts koud wordt en mogen ze alleen overdag een paar uurtjes erop als het warm is. We durven niet zo af te wachten omdat de tinker al eens tegen bevangenheid heeft aangezeten en de volle broer van de Freiberger ook bevangen is. Ze zijn er beide dus erg gevoelig voor.

Mizora schreef:
Een kleinere maas vertraagt wel degelijk veel meer dan een grotere maas. Zeker een 5x5cm maas is eigenlijk geen slowfeeder meer, alleen een veilig net voor hoeven. Normaal zeg ik bij een paard dat niet hoeft te slowen 4.5x4.5cm, een mager paard 6x6cm, een paard dat iets langzamer moet eten een 3x3cm net en de paarden die krap in het hooi moeten 2x2cm.

Ik kan het onderzoek zo niet terugvinden, maar er bleek bij een kleinere maas wel degelijk meer vertraging te zijn.

Hooi mengen met (het liefst haver)stro is een goede optie. Graszaadhooi kan ook maar niet ieder paard kan er tegen.

Er is inderdaad aardig wat onderzoek gedaan naar maas grootte. Bij het meest recente onderzoek hebben ze de paarden 10 dagen de tijd gegeven om aan het net te wennen. Toen vonden ze dit:

'The Eliminet (smallest mesh) only showed a weak trend in reduced intake in grams per minute translating to a significantly increased intake time per 1 kg of hay compared to the Large haynet (Eliminet 33 min, Furlong 29 min, Haylage 28 min, Large 25 min; p < 0.01) when excluding acclimatisation data (beginning). Overall, however, all smaller holed haynets (25–30 mm) were equally successful in slightly slowing feed intake down with an increased intake time of around 5 min/kg compared with the
‘large-holed’ haynet (75 mm). Night observations (n = 6) showed no difference in the time to finish eating between the haynets but did show that feeding time was spread slightly more across the night with the smaller mesh nets.'

Effect of forage presentation on feed intake behaviour in stabled horses. Ellis, A.D., Fell, M., Luck, K., (...), Barfoot, C., Harris, P. 2015. Applied Animal Behaviour Science 165, pp. 88-94.

Maar die paarden kregen maar 2 keer per dag hooi via de netten en hadden dus echt honger. Als je onbeperkt voert gaat inderdaad het 'eten omdat het chill is' misschien wel een stuk langzamer en eten ze veel minder :)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:14

Ik kan niet meer onbeperkt voeren, hier stoppen ze niet met eten en worden moddervet.
Ik denk dat het wel kan als de paarden daarbij flink aan het werk gaan.

Ik meng nu 2e snee hooi met graszaadhooi. Ik ben nog op zoek naar Roggestro (of boekweitstro?). Heb tarwestro liggen, maar dat eten ze niet.
Bij graszaadhooi wel oppassen dat het niet bespoten is, graszaadhooi wordt ook wel eens gedorsen hooi genoemd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:23

Op onze stal krijgen de paarden onbeperkt hooi en die van mij krijgt daar 1/4 van.
Het is echt een zielig bultje soms maar ik heb weinig trek in een dik en bevangen pony.

Anders toch maar beperkt hooi gaan geven in de zin van half hooinet bv

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:43

Onbeperkt ruwvoer wordt ten onrechte vaak gezien als onbeperkt hooi kunnen vreten. Maar takken afknagen is óók ruwvoer. Dus hun bordje leeg laten eten en daarna rest ze nog alleen takken schillen is geen enkel probleem. Hier is het hooi soms ook op, maar dan staan ze achterin de wei nog wat sprieten gras af te likken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:11

Ik zou ander hooi proberen, iets met minder voedingswaarde.
Bijv. graszaadhooi of van dat hele lange uitgebloeide spul van onbemest land.
Het hooi wat je nu hebt zou je kunnen gaan mengen met stro.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:20

We hebben een slowfeedernet met mazen van 2 bij 2 besteld :)

Wat armer, grof hooi zou ook heel fijn zijn. Helaas hebben we nog geen adres hiervoor gevonden. Mocht iemand een goed adres weten voor arm grof hooi in de omgeving van Apeldoorn, dan horen we het graag!

Welke strosoort raden jullie aan?

(ik ben de eigenaar van de kruising tinker)