Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:15

Goedenavond,

Omdat ik mij langzamerhand echt zorgen begin te maken over het gewicht van mijn merrie, ben ik benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn. Ik probeer zo zorgvuldig mogelijk te zijn, mocht je geen zin hebben om de hele lap te lezen: onderaan staat een samenvatting.

Mijn Welsh Mountain merrie heb ik gekocht toen ze 2,5 jaar oud was. Dit was in de winter toen ze netjes op gewicht was. Toen ze vervolgens de zomer op de weide ging, werd ze erg dik. In de winter viel ze dan weer af doordat ze op een kale weide/stal stonden met enkel ruwvoer (beperkt). Ze is altijd wat dik geweest in de zomer, maar dan vooral heel buikig. Wanneer ze op het gras gaat, krijgt haar buik de vorm van een skippybal, maar zodra ze dan een aantal uur van het gras gaat wordt dit veel minder. Vorig jaar is ze tijdens mijn vakantie enorm snel aangekomen. Toen ik terugkwam van vakantie ben ik enorm geschrokken van hoe dik ze was geworden, haar nek was echt massief. Ze is in de winter wel weer afgevallen, maar ook deze zomer is ze uitzonderlijk dik geworden. Ik ben verhuisd van stal zodat ze zo'n 15 à 17 uur per dag op de paddock kan en de rest op lang en stengelig gras. Inmiddels is het gras bijna op en staat ze 24/7 op de weide. Ik had verwacht dat ze af zou gaan vallen icm met meer beweging, maar ze wordt steeds massiever. Het buikige is weg, maar haar nek is echt enorm hard. Ook heeft ze vetophopingen op haar schoft en zijn haar ribben met geen mogelijkheid te voelen. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik mij echt zorgen begin te maken omdat ik haar nog nooit zo dik heb gezien. Ze krijgt momenteel zo'n 4 à 5 keer beweging per week. We zijn nog in de opbouwfase omdat ze lang heeft stilgestaan. Ik longeer, gooi los of spring met ze. Dit vaak zo'n 20 m in à half uur. Dit zijn we nog aan het opbouwen.
Mijn shetlander merrie staat op hetzelfde rantsoen als zij. Zij is sinds de verhuizing mooi op gewicht gekomen en daar hoeft niet (veel) meer vanaf.
Ik heb haar inmiddels al 7 jaar en dit heb ik nog niet eerder gezien. Het buikig, winderig en wisselende mest heeft ze altijd al gehad.

Klachten op een rij:
- Heel buikig van gras, maar dan ook echt heel buikig.
- Valt normaal gesproken in de winter af, maar lijkt nu steeds dikker te worden.
- Gigantische nek, veel vet op schouders/schoft, vetbulten bij de uiers en de ribben zijn niet te voelen.
- Altijd al gevoelig geweest op de hoeven, loopt op eieren.
- Wisselende mest, vaak water bij de mest.
- Wanneer ik haar beweging geef, mest ze zo'n 4 keer tijdens 20 minuten (licht) werken.
- Mijn shetlander merrie krijgt exact hetzelfde gevoerd en heeft geen overgewicht.

Hoe ze er 3 jaar terug uit zag op een kale weide met stressgras
Afbeelding

Afgelopen zomer voor de verhuizing
Afbeelding
Afbeelding

Na de verhuizing, toen ze 7 à 9 uur op de weide stond. Wanneer ze dus de paddock op ging, verdween de skippybal voor 75%.
Afbeelding
Uiteraard ben ik bezig met afvallen, zo krijgt ze zo vaak mogelijk beweging (longeren, losgooien, springen), staat ze op een kale weide en krijgt ze niets bijgevoerd.
Ik lees op internet dat o.a. een tekort aan magnesium een aantal van de klachten kan veroorzaken, maar wil ik dat gaan voeren moet ik ook weer brok voeren om dit mee te combineren.

Wie heeft de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door LinSa op 14-11-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Re: Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:16

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar... Is ze niet drachtig?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:21

Nee, absoluut niet mogelijk. Heeft tot afgelopen zomer alleen met mijn shetlander merrie gestaan. Nu staan er 3 ruinen bij, die absoluut ruin zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:25

Schrik echt van de foto's. Je hebt dik en dik maar dit is wel heel heftig.

Ik zou de DA er bij halen en laten testen. Kijken of ze insuline resistent is bijvoorbeeld.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:27

Is ze niet hoefbevangen? als ik lees dat ze gevoelig loopt?
Ik vind haar echt abnormaal dik , en zou haar zeker minder op het land laten lopen.
Heb je dat wel eens geprobeerd b.v max 4 uur op het weiland en verder wat hooi of kuil?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:29

Vetophopingen doen mij ook denken aan insulineresistentie.

mijntje92

Jeetje ik schrik ook echt van die laatste foto, ze is echt tonnetje rond. Zeker met het verhaal van onregelmatig en soms waterig mesten en gevoelig lopen zou ik zeker niet aarzelen om een dierenarts in te schakelen.

Darah3

Heb je al laten testen op insulineresistentie?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:31

Ik was al bang dat die reactie op de laatste foto zou komen. Dit is echter puur gas, na een aantal uur slankt dit volledig af. Dit is de reactie op gras die ze altijd al gehad heeft.

Ik heb haar niet laten testen op IR. De dierenarts was er een aantal weken geleden nog voor mijn shet. Zij vroeg of ze drachtig was omdat ze zo buikig was (hangbuik), maar toen had ze nog niet zoveel vetopslag.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 14-11-15 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:32

sanowa schreef:
Is ze niet hoefbevangen? als ik lees dat ze gevoelig loopt?
Ik vind haar echt abnormaal dik , en zou haar zeker minder op het land laten lopen.
Heb je dat wel eens geprobeerd b.v max 4 uur op het weiland en verder wat hooi of kuil?

Nee, dit heeft ze al gedaan sinds ik haar heb. Ik heb haar inmiddels al 7 jaar en ze is nooit zo dik geworden.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:34

Halelua.... Die laatstefoto, ze ziet uit of ze ieder moment ontploft..

De eerste fotos vond ik wel neevallen want mijn merrie was ook snel dik maar nu de laatste gezien te hebben wint jou merrie.

Wat je kan doen is haar volledig op zand zetten en alleen hooi bijvoeren. En beweging, voorwaarts. (misschien goed een dierenarts te vragen, dat je zeker kan zijn dat ze gezond is. Misschien IR?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:34

Die zou ik idd ook echt even op IR laten testen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:41

Al eens een graasmasker geprobeerd? Verder is langstengelig gras helemaal niet zo goed als veel mensen denken. Gras slaat juist veel suikers op in de stengels en je hoeft er minder hard je best voor te doen met grazen dan kort gras. Met andere woorden, ze eten dan juist vaak erg veel.
Als ze zo'n gasbuik krijgt van gras zou ik daarsowieso de inname van beperken. Verder zie je op de andere foto's ook dat ze gewoon ook veel te dik is.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:43

Graasmasker heeft ze in het verleden omgehad, het standaard bloempot model. Hier zijn de tanden best heftig van gesleten dus dat durfde ik niet meer. Afgelopen voorjaar kwam ik een model tegen waarbij slijtage van de tanden niet mogelijk was, maar hiermee konden ze niet eten en hebben ze zover gesloopt dat ze door de neusgaten aten. Was ook niet meer functioneel dus. Komend voorjaar wil ik ze overdag op de weide met graasmasker en 's nachts op de paddock. Hopelijk slijten de tanden dan niet zo heftig.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:46

Ik zou hier toch echt een dierenarts om raad vragen.
Hoe ontworm je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:46

je zou bijna denken dat die laatste foto gefotosjopt is :7
Die is zo IR als het maar kan.
Ze zou het beste af zijn op gewoon hooi,in een paddock,eventueel snachts op stal,en vitamines en mineralen supplement.
Ik denk soms dat het ondervoeding is met het effect van overvoeding door tekorten.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:53

Die laatste foto :oo

Ik zou inderdaad ook even op IR laten testen maar ook op andere allergieën.

Daarnaast kan je beter wat langer stengelig gras hebben dan kort gras waar vaak meer fructaan in zit. Ook kan je proberen haar niet op gras te zetten als het onder de 12 graden is, dan is het fructaangehalte ook veel hoger dan normaal.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:04

geerke schreef:
Ze zou het beste af zijn op gewoon hooi,in een paddock,eventueel snachts op stal,en vitamines en mineralen supplement.
Ik denk soms dat het ondervoeding is met het effect van overvoeding door tekorten.

Dat dieet zou betekenen dat ze altijd alleen zou komen te staan. :7

Overigens loopt ze niet altijd gevoelig, dit is meestal nadat ze bekapt is. Dit zou natuurlijk aan de hoefsmid kunnen liggen, maar we hebben er al heel wat versleten de afgelopen 7 jaar en altijd loopt ze gevoelig.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:06

Tja, zonder zo'n dieet zal een paard met IR hoefbevangen raken.
En ook met zo'n dieet kunnen ze alsnog hoefbevangen raken. Ik spreek helaas uit ervaring, die niet goed afgelopen is ondanks alle maatregelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:11

Hier nog iemand die echt schrikt van die laatste foto. En ik krijg mijn eigen paarden ook met geen mogelijkheid slank, ondanks dieet (maar veel te weinig beweging door ziekte). Maar wat zegt je DA dan van deze foto? En het feit dat het dus gas is en dus zodra paard van gras af gaat die plofpens grotendeels slinkt? Zou ze niet allergisch voor gras kunnen zijn?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:18

ohjajoh6 schreef:
Hier nog iemand die echt schrikt van die laatste foto. En ik krijg mijn eigen paarden ook met geen mogelijkheid slank, ondanks dieet (maar veel te weinig beweging door ziekte). Maar wat zegt je DA dan van deze foto? En het feit dat het dus gas is en dus zodra paard van gras af gaat die plofpens grotendeels slinkt? Zou ze niet allergisch voor gras kunnen zijn?

Mogelijk, maar een allergie zou toch meer problemen moeten veroorzaken?

Haar spijsvertering is misschien ook niet optimaal. Altijd wanneer ik haar beweging geef, gaat ze mesten. Dat zijn dan niet een paar vijgen, maar echt 4 redelijke hopen.

De dierenarts heb ik hier nog niet specifiek over gesproken. Wel een aantal keer over gehad, maar die vond het toen (nog) niet schokkend. Het is echt van het afgelopen jaar dat het zo erg is geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:20

LinSa schreef:
geerke schreef:

Dat dieet zou betekenen dat ze altijd alleen zou komen te staan. :7

Overigens loopt ze niet altijd gevoelig, dit is meestal nadat ze bekapt is. Dit zou natuurlijk aan de hoefsmid kunnen liggen, maar we hebben er al heel wat versleten de afgelopen 7 jaar en altijd loopt ze gevoelig.

ze hoeft niet alleen te staan hoor,er zijn zat shetjes die hetzelfde probleem hebben...kunnen ze lekker met zijn tweeen naar de weight watchers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:23

Weet ik niet, maar een allergie kan zich toch bij iedereen/elk dier heel verschillend uiten?
De een krijgt bulten, de ander word alleen benauwd en nummer 3 krijgt alles voor zijn kiezen.
Ik zou die foto echt aan je DA laten zien. En het gevoelig lopen na bekappen, terwijl je al 7 HS versleten hebt, vind ik toch ook wel een ernstig teken aan de wand....
Je zegt dat ze op eieren loopt, is dit alleen na bekapping? Of loopt ze ook wijdbeens met voorbenen? Voel je pulsaties in de koten?

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:56

:') :') :') sorry dat ik even moet lachen op de laatste foto is ze net een skippybal alleen het handvat ontbreekt nog :')

Oke flauw ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken ik volg het even mijne is juist het tegenovergestelde die word nooit dik is ook niet leuk hoor haha

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:07

ohjajoh6 schreef:
Weet ik niet, maar een allergie kan zich toch bij iedereen/elk dier heel verschillend uiten?
De een krijgt bulten, de ander word alleen benauwd en nummer 3 krijgt alles voor zijn kiezen.
Ik zou die foto echt aan je DA laten zien. En het gevoelig lopen na bekappen, terwijl je al 7 HS versleten hebt, vind ik toch ook wel een ernstig teken aan de wand....
Je zegt dat ze op eieren loopt, is dit alleen na bekapping? Of loopt ze ook wijdbeens met voorbenen? Voel je pulsaties in de koten?

Ik zei 7 jaar,geen 7 hoefsmeden. Maandag komt een nieuwe smid, dat is de 4e. Het lijkt me sterk dat ze al 7 jaar HB heeft. ;)
Alleen na bekapping loopt ze slecht. Soms niet, soms wel. Pulsaties geen idee,ga ik eens voelen.

En Geerke: er zullen vast shetjes zijn met hetzelfde probleem, maar die zijn niet in mijn bezit :D