Mijn 14 jarige ruin rijd ik dressuurmatig en af en toe springen en soms naar buiten een buitenrit van een uur maken, Dressuur in de bak doen we elke dag een uur, of longeren 40 minuten. Paard verliest snel spieren, en krijgt ze er ook niet makkelijk aan. Wat kan ik hem voeren zodat hij wat meer spieren krijgt ?
ellepel
Geplaatst: 13-11-15 19:24
Wat voor voer krijgt hij nu? En hoeveel
Pandora2
Geplaatst: 13-11-15 19:26
Misschien eerst wat minder trainen? Elke dag een uur dressuur of 40min longeren kan niet zo heel gezond zijn voor een peerd...zowel geestelijk als lichamelijk niet...dat laatste is al duidelijk zichtbaar dus...spierverlies. Wat krijgt hij nu voor voer dan ?
Perryx
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-15 19:27
Hij krijgt 4 keer per dag portie hooi, en sochtends 1 kilo basisbrok met luzerne, en savonds 1 kilo basisbrok met luzerne.
Het is niet op hoog niveau. maar recreatief dressuurmatig, dit kan hij makkelijk aan en loopt hij al jaren, dus daarvan komt de spierverlies niet.
Laatst bijgewerkt door Gini op 14-11-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd
Evelijn
Geplaatst: 13-11-15 19:29
Tja... met overtrainen verliezen ze ook spieren.... dus rustdagen gaan instellen zodat de spieren kunnen herstellen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-11-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Pandora2
Geplaatst: 13-11-15 19:30
Bloedonderzoek laten doen dan misschien om eventueel tekorten / spierafbraak / slechte eiwitvertering/wormen uit te kunnen sluiten. En tegelijk ook cushing laten testen...geeft ook spierverlies... En idd zo lang je geen uitkomst hebt over waar het probleem ligt, veel minder gaan trainen. Spierverlies is niet gezond.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-11-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
ellepel
Geplaatst: 13-11-15 19:31
Hoveel lucerne? Op zich is dat wel goed, bevat goed eiwit welke goed is voor spieren. Denk dan zelf dat je misschien je training moet aanpassen.
Elke dag een uur is misschien te lang, hij is 14, even een stapje terug doen is misschien wel verstandig Maak er een half uur van met veel stappen tussendoor, dat is erg goed voor de spieren
Zou dat een maandje doen en dsn even kijken hoe het in de tussentijd gaat. Hoe is zijn ademhaling als je traint , en het zweten?
geerke
Geplaatst: 13-11-15 19:32
40 minuten longeren?Waarom?longeren is megazwaar,20 minuten is meer dan genoeg. Heb je een foto van hem?
ponyparadijs
Geplaatst: 13-11-15 19:32
Als hij al jaren zo wordt getraind en gevoerd dan zou ik toch eens kijken of minder werk de oplossing is Mogelijk heeft hij wat te kort en moet je zijn bloed laten onderzoeken door de DA Want ineens spieren verliezen terwijl training en voeding niet is gewijzigd is vreemd
Inderdaad, ik hoef geen advies over mijn training, daar vroeg ik niet om..
BMHP
Geplaatst: 13-11-15 19:35
Evelijn schreef:
Tja... met overtrainen verliezen ze ook spieren.... dus rustdagen gaan instellen zodat de spieren kunnen herstellen.
te veel voer zorgt voor vet, geen spieren. trainen met voldoende rust zorgt voor spier opbouw, ik ben het helemaal met Evelijn eens
geerke
Geplaatst: 13-11-15 19:36
mijn fries werkt al 10 jaar niet meer,zit prima in zijn spieren,mijn overleden cushingpaard van 28 zat ook prima in zijn spieren...mijn 3 jarige,nog nooit wat gedaan,zit ook goed in zijn spieren.
Als je goed voert(nee,ik geef geen krachtvoer)dan hoort een paard gewoon goed in zijn spieren te zitten. Bloedonderzoek is inderdaad geen slecht idee,het klinkt alsof er iets niet in orde is.
Ik ga geen bloedonderzoek doen, er is niks mis met hem.
Pandora2
Geplaatst: 13-11-15 19:38
Als er niks mis is met hem, waarom heeft hij dan spierverlies??
ellepel
Geplaatst: 13-11-15 19:38
Rex_Rolfo schreef:
ellepel schreef:
hij is 14,
Dan is ie toch juist in de kracht van z'n leven?
Dat kan,maar is niet zo bij elk dier. Als hij spier verliest dan klopt er iets niet. Eerste stap is dan kijken of je de training kunt aanpassen en kijken of het beter gaat en misschien een arts even een chek up laten doen, je weet maar nooit he
Aan dit advies heb ik niets, dus hier mag wel n slotje op
xxCYNNxx
Geplaatst: 13-11-15 19:40
paard wat ik rij is precies zo; wel ietsje ouder; 18. Maar ook snel spierverlies (overigens wel in geval van blessure of ziekte) en moeilijk er weer aan te krijgen. Nu een schema met daarin in totaal 3 rustdagen en ben dr pavo sportfit (sportmuesli) erbij gaan geven na het rijden. Op de dagen dat ze werkt krijgt ze een kilo. Op de rustdagen iets minder dan een halve kilo. Daarnaast krijgt ze van de eigenaar s'ochtends en s'avonds anderhalve schep basisbrok per keer. En ruwvoer natuurlijk. Merk met de muesli en een rustdag extra dat ze het een stuk beter doet. Ook heeft ze meer energie nu. Niet als in; ze is heter geworden trouwens. Integendeel zelfs; met de muesli vind ik dr een stuk evenwichtiger omdat ze nu extra magnesium binnen krijgt en dat doet dr duidelijk goed. Maar meer energie als in; het werk beter en makkelijker aan kunnen.
Ik ben met deze aanpassingen in ieder geval super tevreden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-11-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Sab123
Geplaatst: 13-11-15 19:41
Als je het paard elke dag rijdt en hij spierverlies heeft, dan lijkt het me wel degelijk dat er iets gaande is. Of hij tekorten aan iets of er is verder een lichamelijk probleem...
Marjo89
Geplaatst: 13-11-15 19:42
24/7 hooi uit een hooinet, en verder niet veel bijzonders. Beweging (vrije beweging) in de wei.. Evt zadel controle ?
Gezien de reacties van ts wil ze alleen voertips.....overige tips die wellicht de oorzaak zijn voor de spierafbraak wil ze niet krijgen zo te lezen.
Voor spieropbouw zijn eiwitten nodig. Die zorgen voor snel herstel. En het (met beleid) belasten zorgt voor het sterker maken van de spieren. Hebben ze eenmaal goed in de bespiering gezeten, dan bouwen ze het sneller weer op of blijft het behouden is mijn ervaring. Het vanuit het niets opbouwen duurt beduidend langer merk ik.
BMHP
Geplaatst: 13-11-15 20:05
Het is moeilijk in te schatten of het paard genoeg hooi krijgt en of de kwaliteit daarvan is veranderd. Als dat het niet is moet je lichamelijke problemen onderzoeken/uitsluiten. zoals wormen, tekort aan mineralen, maagproblemen
om het paard meer te geven kan je aan een mash, bietenpulp en olie (omega 3 rijk) denken, maar het belangrijkste is dat bij spierverlies je de belasting aanpast.
Als je antwoorden krijgt waarje niets aan hebt stel je de vraag verkeerd, een slotje veranderd daar niets aan.
ellepel
Geplaatst: 13-11-15 20:07
Maar 2 x daags een kilo basisbrok en lucerne zou toch moeten voorzien in de eiwitten die nodig zijn voor spieropbouw.
Misschien dan een supplement er bij met aminozuren zodat de spieren nog meer ondersteunt worden. Maar dan nog...pas je training er op aan
WM_
Geplaatst: 13-11-15 20:10
TS. Volgens mij wordt er vriendelijk antwoord gegeven door mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Als het om het paard in je profiel gaat vind ik 'al jaren' een bijzondere uitspraak, je hebt die maarliefst 2 jaar nu. [edi:] zelfs van eind 2014 zie ik nu.. dus al welgeteld 1 jaar.] Daarnaast wordt er wel degelijk advies gegeven omtrent voeding, maar stel je je vraag ook zonder verdere informatie te geven. Niet vreemd dus dat mensen vrij 'random' advies gaan geven.
Ik vind het goed van je je dat je je afvraagt wat je kunt gaan voeren om het spierverlies tegen te gaan. Echter zou ik het nog beter van je vinden als je niet zo afwijzend zou reageren op het advies om verder te gaan kijken dan het voeren en op zoek zou gaan naar een oorzaak van het spierverlies. Mijn inziens een veel betere oplossing.
Met betrekking tot voeradvies: Lees het bericht van xxCYNNxx eens over, dat geeft al relatief veel info. Daarnaast kun je je veearts om advies vragen maar ik zal je vast waarschuwen: Ook die kijkt (hopelijk) en zeer waarschijnlijk verder dan enkel je voerschema.
Laatst bijgewerkt door WM_ op 13-11-15 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Sab123
Geplaatst: 13-11-15 20:11
Ts is wellicht even te enthousiast geweest met scheren, aangezien haar paard 5 x geschoren is en de fysio ook heeft gezegd dat hij misschien te kort geschoren is en door kou kast van zijn spieren krijgt. Dit is te lezen in een ander topic en daarom zal ze waarschijnlijk geen advies willen omtrent training en medische advies