Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:43

Vandaag helaas voor de 2e keer in 2 weken een paard gezien met tetanus.
Dier was 2,5 jaar en nog nooit ingeent.
En dan vraag ik me echt af waarom????
Waarom zou je een dier niet enten tegen een dodelijke ziekte die super makkelijk opgelopen kan worden?
1 wondje is genoeg om het mis te laten gaan.
En het is zo sneu als een dier zo stijf staat en spierkrampen en stuiptrekkingen krijgt.

De enige optie is dan inslapen..

Dus mijn vraag aan de bokkers die niet enten is Waarom??
En vooral: heb je wel eens een paard met tetanus gezien?

Maaaarije

Re: Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:47

Ik lees even mee, ben hier ook wel benieuwd naar.

Ik let juist op deze enting. Omdat M'n pony met eczeem juist nog meer risico loopt door de wondjes die hij snel heeft van het jeuken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:10

Het korte antwoord: er zijn mensen die in vaccineren meteen een complottheorie van de farmaceutische industrie zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:12

Ik ben het vergeten :+ maar ik had begrepen dat de tetanusinjectie wel lang werkt toch? Is nu 1,5 jaar geleden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:15

Afhankelijk van hoe oud het paard is zou je eventueel een beetje later kunnen enten, maar een half jaar te laat is wel veel.
Dan zou je de basisenting opnieuw moeten laten doen, volgens mij

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:19

Ik vraag me nu ineens af waarom een paard een tetanus injectie ieder jaar moet terwijl een mens maar om de 7 moet en als je daar overheen gaat is dat ook niet echt een probleem.. Er zal wel een reden zijn maar wat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:20

Omdat het bij de influenza inenting in zit vooral, als ik zoek is tetanus inenting ruim 2 jaar werkzaam namelijk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:20

Paarden zijn veel gevoeliger voor tetanus en hebben bij een wondje al snel de bacterie te pakken en die zijn overal.
Mensen zijn ook gevoelig en krijgen dan ook vaak een prik als ze een beetwond, of een andere wond op een 'vieze' manier hebben gekregen.

vuurneon schreef:
Omdat het bij de influenza inenting in zit vooral, als ik zoek is tetanus inenting ruim 2 jaar werkzaam namelijk.

Vat me niet verkeerd op, ik bedoel het echt niet aanvallend of vervelend.
Maar zou je het risico willen nemen dat het toch niet zo lang werkzaam is en je paard toch tetanus krijgt? Of als hij een hele erge wond krijgt waarbij er teveel binnen is gekomen en hij niet genoeg antistoffen heeft?
Want als ie eenmaal tetanus heeft, dan moet hij worden ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 10-11-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:22

fleurtjeuh schreef:
Afhankelijk van hoe oud het paard is zou je eventueel een beetje later kunnen enten, maar een half jaar te laat is wel veel.

Dat is de influenza-enting die 1 jaar geldig is, tetanus is langer, volgens mij sowieso 2 jaar. Maar aangezien deze een combi vormt met tetanus wordt het dus jaarlijks toegediend.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:22

Fleutjeuh, wat jij beweert is niet waar voor tetanus. Dat vaccin is langer werkzaam dan de influenza waar 'ie mee in een cocktail zit en die je wel jaarlijks geeft. Tegen tetanus enten om het jaar, of eens in de drie jaar is voldoende, dus vuurneon geen paniek.

Edit: er is dus ook een influenzavaccin zonder tetanus. Daar kun je bij je DA gewoon om vragen, als 'ie al niet uit zichzelf wel/niet afwisselt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:23

fleurtjeuh schreef:

Voor tetanus geldt dit inderdaad niet. Die zou ongeveer 2 jaar zijn werk doen. Veeartsen hier in de buurt enten ook elk jaar tegen influenza en om het jaar tetanus erbij.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:24

__Elizabeth schreef:
Ik vraag me nu ineens af waarom een paard een tetanus injectie ieder jaar moet terwijl een mens maar om de 7 moet en als je daar overheen gaat is dat ook niet echt een probleem.. Er zal wel een reden zijn maar wat?

Tetanus is bij paarden volgens mij eens in de drie jaar. Mijn dierenarts ent ze hier jaarlijks voor influenza en eens in de drie jaar tevens voor tetanus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:24

volgens mij werkt tetanus 10 jaar...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:25

Excuus, even in de war met wat anders.
Jullie hebben gelijk wat betrefd de infuenza en tetanus enting.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:25

__Elizabeth schreef:

Bij paarden neemt de voorraad tetanus-antilichamen (de titer) gewoon sneller af dan bij mensen. Dat is diersoort én ziektespecifiek. Daarom moet je sommige ziektes jaarlijks enten, andere om de paar jaar en weer andere is één keer basisenting plus herhalen voldoende.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:26

Ibbel schreef:
Het korte antwoord: er zijn mensen die in vaccineren meteen een complottheorie van de farmaceutische industrie zien.

ik denk dat je je eens moet verdiepen in wat er precies aan zware metalen in een vaccin zit.
Wij mensen laten ons toch ook niet ieder jaar vaccineren?Waarom paarden,honden en katten dan wel?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:27

geerke schreef:
Ibbel schreef:

ik denk dat je je eens moet verdiepen in wat er precies aan zware metalen in een vaccin zit.
Wij mensen laten ons toch ook niet ieder jaar vaccineren?Waarom paarden,honden en katten dan wel?

Dan ben ik nieuwschierig.
Heb je wel eens een paard met tetanus gezien?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:30

Tetanus hoeft maar 1x in de 4 jaar. Vaker is onzin en belastend voor je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:33

Ibbel schreef:

Wij mensen laten ons toch ook niet ieder jaar vaccineren?Waarom paarden,honden en katten dan wel?[/quote]
Heb je wel eens een paard met tetanus gezien?[/quote]

en waarom enten ze dan maar 1x in de 10 jaar tegen tetanus in america en canada?dat is hetzelfde soort tetanus.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:34

Oops ik haal perongelijk mijn reactie weg. Maar mijn enting verpakking hier zegt dat het maar eens in de 10 jaar hoeft na 2 basis entingen (US/Canada)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:35

__Elizabeth schreef:
Oops ik haal perongelijk mijn reactie weg. Maar mijn enting verpakking hier zegt dat het maar eens in de 10 jaar hoeft na 2 basis entingen.

waarom doen ze het hier in Europa dan ieder jaar?Ik kan nieteens alleen tegen tetanus laten enten want er zit altijd influenza bij.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:38

geerke schreef:
fleurtjeuh schreef:

en waarom enten ze dan maar 1x in de 10 jaar tegen tetanus in america en canada?dat is hetzelfde soort tetanus.

Sorry, maar je hebt mijn vraag niet beantwoord :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:40

Ik heb ook gehoord dat je eens in de 5 jr (en evt zelfs 1 in de 10jr) zou kunnen enten tegen Tetanus, alleen in overleg met mijn DA ent ik eens in de 3 jaar, want dat is iig bewezen veilig.
Bij mensen wordt het minder vaak gedaan, maar bij een mogelijke infectie wordt er vaak toch wel extra geënt (of serum gegeven), wanneer de vaccinatie te lang geleden is geweest (heb het zelf bij 5 jaar na vaccinatie, toch een hervaccinatie gekregen)
Influenza krijgt hij wel elk jaar net als WNV (zit mij te dichtbij).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:44

De heren krijgen van ellende ieder jaar die prik, dat omdat ik ze mee wil nemen naar clinicks e.d. en het daar moet. De dame neem ik niet mee en die krijgt dus maar eens per 3 jaar de tetanus. Dat is voldoende, dan blijft ze gewoon beschermt. De dierenartsen/veeartsen die ik "ken" zijn het daar eigenlijk allemaal mee eens, garanderen me dat ze dan beschermt blijft. Sommige zeggen langer zou ook ok zijn, maar daar is minder eensgezindheid over.

Helemaal niet enten tegen tetanus vind ik persoonlijk not done. Het is een te ernstige ziekte en te makkelijk op te lopen om mee te spotten.
Influenza, griep in de volksmond, vind ik onzin voor gezonde volwassen paarden. Enting is ook amper betrouwbaar met zoveel verschillende stammen en snelle mutatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:53

fleurtjeuh schreef:

en waarom enten ze dan maar 1x in de 10 jaar tegen tetanus in america en canada?dat is hetzelfde soort tetanus.[/quote]

Sorry, maar je hebt mijn vraag niet beantwoord :)[/quote]

nee,ik heb nog nooit een paard gezien met tetanus,weet wel de symptomen.(heb ik op mijn opleiding gehad)
En dan moet jij nu mijn vraag beantwoorden :+