Spoedvraag: Korstjes rond mond en ogen Welsh pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Spoedvraag: Korstjes rond mond en ogen Welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:45

Hoi,

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb afgelopen woensdag een welsh veulen/jaarling gehad van mijn vriend. Hij had hem van een goede vriend gekocht (boer), en die had hem ook pas sinds maandag.
Het vreemde begon al vanochtend toen ik ontdekte dat dit merrietje toch geen merrie was, en hengst bleek te zijn, terwijl hij als 'merrie' verkocht was aan die boer, en dus weer aan ons. Vanochtend zag ik hem bij voor het eerst bij daglicht, toen zag ik dat er wat onder hing dat er eigenlijk niet zou moeten hangen :=
Beestje heeft ook geen chip, paspoort of papieren, zelfs zijn geboortedatum is onbekend.
Het is echt een scharminkeltje om te zien, wormenbuik, geen netjes bekapte hoeven, een opknappertje.
Wormenkuur heeft hij inmiddels al gehad.

Nu komt het dus; hij heeft wat rare plekken bij zijn mond, ogen en ook een wondje op zijn hals. Ik heb alleen geen idee wat dit kan zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks de enorme tegenvaller dat het een hengst bleek te zijn, heb ik even rondgebeld en wil ik hem eventueel wel laten casteren. Maar er is nog meer opknapwerk aan dit beestje, en dan heb ik het niet specifiek over de wormenbuik en de hoeven, maar voornamelijk over deze plekken.

Mocht dit gemakkelijk te verhelpen zijn dan wil ik mijn best er graag voor gaan doen, maar mocht dit te hoog in de kosten gaan lopen moet hij vandaag nog terug naar de vorige eigenaar.

Wie weet wat dit is / heeft hier ervaring mee?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:48

Zou papillomavirus kunnen zijn (wratjes) bij neus en mond en ogen. Google maar een beetje op afbeeldingen. Komt vaak voor bij jonge dieren. Vrij onschuldig en gaat meestal vanzelf weer weg als ze meer weerstand ontwikkelen.
De plek op de hals ben ik niet zeker van of dit ook papillomavirus is of een andere huidaandoening. Vrees dat je toch de veearts om advies moet vragen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... j-paarden/
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-11-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:50

Ik zou hem maar n elk geval apart houden van andere paarden! Mond en ogen kunnen ringworm (schimmel) zijn en die pussige bult in de nek zou ik goed na laten kijken..

Celine_Famke

Re: Spoedvraag: Korstjes rond mond en ogen Welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Lijkt inderdaad op een schimmel oid..
Ik zou hem inderdaad apart houden van de andere paarden. En heb je zijn temperatuur al opgemeten?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Zou vooral die plek op de hals /hoofd overgang maar eens goed schoon maken met badedas of Betadine. Lijkt of daar opgedroogde etter zit. Als het nat en schoon in eerst goed kijken of er niet nog meer plekjes zitten waar rotzooi uitkomt .
Persoonlijk zou ik er zo snel mogelijk de dierenarts bij laten komen. Lijkt dat er toch wel antibiotica nodig is. Wat voor plekken het zijn vind ik moeilijk zien zo van de foto.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:00

Wat ondoordacht... Arme pony...
Word van hot naar her gesleept. Jullie halen hem maar op zonder gewoon te bekijken (1 blik is genoeg om het verschil hengst merrie te zien). En nu moet het erme beestje maar weer verhuizen omdat het een paar centen gaat kosten. Nieuwsflits: dieren kosten geld. Met zo'n instelling hoor je geen dieren te hebben.

Onmiddellijk een dierenarts erbij en dat arme ding laten behandelen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:01

Die bultjes rond de mond kunnen goed wratjes zijn, die trekken vanzelf weg.
De korsten rond zijn ogen en de bult in zijn nek zou ik even laten bekijken door een DA.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:51

Je kan zo in 1 opslag zien dat dit aardig wat centen gaat kosten. Zo een moet je goed laten onderzoeken en dan ook behandelen. Waarom begin je hier überhaupt aan? Als ie wel gezond was geweest had ie ook iets kunnen krijgen wat een hoop geld kost.

Hoop dat de oude eigenaar m wel de zorg gaat bieden die hij heel snel nodig heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:59

ingedebruijn schreef:
Je kan zo in 1 opslag zien dat dit aardig wat centen gaat kosten. Zo een moet je goed laten onderzoeken en dan ook behandelen. Waarom begin je hier überhaupt aan? Als ie wel gezond was geweest had ie ook iets kunnen krijgen wat een hoop geld kost.

Hoop dat de oude eigenaar m wel de zorg gaat bieden die hij heel snel nodig heeft.

Welnee, hoe kom je daar nou bij? Waarom zou dit een hoop geld gaan kosten?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:19

Zoe_97 schreef:
Word van hot naar her gesleept. Jullie halen hem maar op zonder gewoon te bekijken (1 blik is genoeg om het verschil hengst merrie te zien). En nu moet het erme beestje maar weer verhuizen omdat het een paar centen gaat kosten. Nieuwsflits: dieren kosten geld. Met zo'n instelling hoor je geen dieren te hebben.

Vind het heel wat dat jij durft te zeggen dat ik geen dieren behoor te hebben. Ik heb geen keus, ik moet het nuchter en realistisch bekijken. Ik ben verzot op dit beest, maar wat mijn beslissing is geweest dat is in het belang van het dier! Hij is terug naar de vorige eigenaar. Weetje dat het mij ook aan het hart gaat om dit beestje weer weg te brengen? Jou reactie doet me geen goed.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:21

Babootje schreef:
ingedebruijn schreef:

Welnee, hoe kom je daar nou bij? Waarom zou dit een hoop geld gaan kosten?

Aan onderzoeken, ontwormen, antibiotica. En dan behandel je alleen nog maar wat je nu direct al ziet en weet dat nodig is. Maargoed ik lees dat ie al terug is. Hopelijk knapt ie daar snel op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:25

Eigen dieren even in de gaten houden, want die wond in de nek kan wel eens droes zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:48

tamary schreef:
Eigen dieren even in de gaten houden, want die wond in de nek kan wel eens droes zijn.

Dat was ook het eerste wat ik dacht eigenlijk :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:10

Mooi stom dat je hem dan al bij andere paarden hebt gezet.. Die wond kan idd droes zijn en het andere kan ook besmettelijk zijn. Heb je straks alsnog dikke kosten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:19

Wond in nek kan heel goed droes zijn en als je hem bij andere neem heb gezet is kans groot dat als het droes is dat de rest of een aantal dit ook krijgen rn dan hoop ik dat je een dikke portemonnee heb

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:22

Bij de mond kunnen wratten zitten maar ook ik denk dat dit beestje schimmel heeft wat ook bij de mond en ogen zit. Goed wassen eventueel scheren want zijn vacht ziet er ook niet echt frappant uit. Als je hem houd natuurlijk.

Sowieso apart zetten wel of geen droes schimmel is ook besmettelijk, heeft hij koorts? Kan teken zijn van droes.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:24

Het dier is al terug naar de oude eigenaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:28

Bubbleee schreef:
Zoe_97 schreef:

Vind het heel wat dat jij durft te zeggen dat ik geen dieren behoor te hebben. Ik heb geen keus, ik moet het nuchter en realistisch bekijken. Ik ben verzot op dit beest, maar wat mijn beslissing is geweest dat is in het belang van het dier! Hij is terug naar de vorige eigenaar. Weetje dat het mij ook aan het hart gaat om dit beestje weer weg te brengen? Jou reactie doet me geen goed.

Je zegt het beste te willen, maar gewoon wegdoen als het geld kost is niet handelen in belang van het dier... Arme pony, hij is ziek en word maar van hot naar her gesleept ipv de juiste zorgen te krijgen

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:40

Die plek in de nek lijkt mij droes!! Pony goed in de gaten houden en temperaturen... DA bellen en overleggen of je trekzalf moet gaan smeren...
Die andere plekjes lijken wratjes/schimmel...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:47

Zoe_97 schreef:
Bubbleee schreef:
Zoe_97 schreef:

Je zegt het beste te willen, maar gewoon wegdoen als het geld kost is niet handelen in belang van het dier... Arme pony, hij is ziek en word maar van hot naar her gesleept ipv de juiste zorgen te krijgen

Als mijn vriend een pony voor mij kocht zonder dat ik het wist (zo begrijp ik het verhaal namelijk) en het dier blijkt niet in orde te zijn en heel veel kosten te hebben... ja dan ging het bij mij ook terug naar de vorige eigenaar. Ik zou dat financieel niet trekken en het dier dus ook niet optimale zorg kunnen bieden.. Ook een reden trouwens waarom ik geen paard of pony heb, maar daar gaat het hier niet om.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:49

Hou nu wel de rest van d'r paarden in de gaten die in contact met hem zijn geweest
Als droes was dan zijn ze er nu mee besmet

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:53

Als het dier in de buurt staat wil ik hem best overnemen.
Ik snap ts wel hoor.
Ik kreeg mijn Shetlander ook gratis maar hij kost ook meer in onderhoud aan dierenarts etc als wat ik verwachtte.
Je moet gewoon eerlijk blijven en dat heb je gedaan

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:55

Zo Zoe97, gaat het weer lekker?

Ik begreep het verhaal hetzelfde als Anoli en dan vind ik het idd logisch dat het dier weer terug is gebracht.

Ts, hopelijk hebben je eigen paarden er niks aan over gehouden, maar bij het plekje in de nek dacht ik ook gelijk aan droes. Hoop voor je dat het allemaal mee valt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:59

En ik vind het ronduit dom om zo een dier aan te schaffen, ipv er even een da bij te halen om in te schatten wat het gaat kosten en of het dier verder gezond is gaat ie hup terug naar de oude eigenaar. Prima maar breng je vriend dan even bij dat hij niet met zulke cadeautjes aan komt zetten. Kan me hier zo aan ergeren, bevalt niet huppakee weg ermee. Zorg dat je de centen hebt of anders begin er niet aan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:07

Er is hier boven al vanalles genoemd. Ben je er zelf al uit TS?