Hoe krammetjes verwijderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Hoe krammetjes verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:36

Beste mede-bokkers,

Vorige week heeft mijn paard zijn hoofd gestoten en had hij een wondje boven zijn oog. Uit esthetisch oogpunt heb ik de DA gebeld om het te hechten. Hij heeft dit gedaan met 4 krammetjes. Volgende week mogen de krammetjes eruit. De DA heeft laten zien hoe ik dit zelf kan doen met zo'n speciaal schaartje. En anders moest ik maar bellen, dan kwam hij het doen.

Nou kreeg ik gisteren de rekening en ik vind de €60 die dit geintje gekost heeft wel weer genoeg, dus ik wil graag de krammetjes zelf verwijderen. Ik heb alleen niet zo'n schaartje.

Wie weet hoe je handig krammetjes kunt verwijderen zonder een speciaal schaartje?

Alvast super bedankt!

charmante

Re: Hoe krammetjes verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:41

Bij de DA kun je daar een speciaal mesje voor halen. Wij kregen het gratis mee.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:43

Volgens mij heb ik nog een nieuw schaartje thuis liggen, zal zo even kijken of ik hem heb. Als je zon schaartje hebt is het heel makkelijk, dan wip je ze er zo uit.

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:11

Bij de apotheek een 'tangetje van michel' halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:11

Of je belt en vraagt of je dan ook nog apart moet betalen als hij de krammetjes komt verwijderen.
Ik ken namelijk niet anders dat dat soort nazorg gratis is bij de veearts :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:20

60 euro... Da's goedkoop! Ik was 160 kwijt voor 4 hechtingen.
Krammetjes moeten wel echt met een speciaal schaartje eruit gehaald worden.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:41

ellepel schreef:
Of je belt en vraagt of je dan ook nog apart moet betalen als hij de krammetjes komt verwijderen.
Ik ken namelijk niet anders dat dat soort nazorg gratis is bij de veearts :j

Is bij onze dierenarts ook gratis. Valt onder nazorg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 19:49

smurffie schreef:
60 euro... Da's goedkoop! Ik was 160 kwijt voor 4 hechtingen.
Krammetjes moeten wel echt met een speciaal schaartje eruit gehaald worden.

Moest er bij die van jou misschien verdoofd worden? Verdoving is altijd duur.

Bedankt voor alle tips tot zo ver!
Ik zal in ieder geval navragen of het gratis is.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:51

met het schaartje plooi je eigenlijk de krammetjes doormidden waardoor je er een M vorm van maakt.
Ik moet binnen enkele dagen met zo'n schaartje 10 krammetjes uit m'n konijn halen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:52

Met hechten en krammen altijd plaatselijke verdoving. Helaas inderdaad ook verdoving omdat het boven zijn oog was := .
Maar rekeningen onder de 100 Heb ik nog nooit gehad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:00

Hier 120 euro voor 4 hechtingen boven het oog, met verdoving en plaatselijke verdoving van de wond.
Het viel mij mee, hier zitten de oplosbare hechtingen nu 2 weken en ze zitten er nog.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:07

Normaal worden ze er gratis uitgehaald. Hoort bij de behandeling. Zou het dus even navragen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:13

Wij noemen het een agrave tang. Het is denk ik wel handig om er ervaring in te hebben.
Ik vond het de eerste keren maar raar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 20:17

Oke, bij die van mij ging het zonder verdoving. Dat zal het verschil in kosten zijn.
Het schoonmaken ging prima zonder. Bij het krammetjes schieten moest er even een praam aan te pas komen. Dat was voldoende.

Makkelijk paard en koeien-veearts. :D

raket schreef:
Wij noemen het een agrave tang. Het is denk ik wel handig om er ervaring in te hebben.
Ik vond het de eerste keren maar raar.

Ik had het met googelen al gevonden inderdaad, een agrave-michel tang. Zijn dat twee namen voor hetzelfde ding of heette de uitvinder Michel Agrave ofzo? :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:24

Hier waren de voorrijkosten al 40 euro.
Dus die 60 euro vind ik niet gek.
Mijn pony is ook niet lief bij de dierenarts, ze zouden de krammen zo IN zijn oog jassen dan, zo vervelend is hij. :')
De verdoving was dus wel nodig. :+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:42

Tja, wat moet je hier nu van zeggen... Om te beginnen vind ik 60 euro belachelijk weinig. Hoe kan je daar nu een wonde netjes mee verzorgen? Als hier iets moet gehecht worden, dan wordt het paard op zijn minst verdoofd. Ik vind het echt niet kunnen om nietjes in een wonde te schieten zonder algemeen of op zijn minst lokaal te verdoven! Hoe zou je dat zelf vinden? Vind je dat nu echt normaal? En dan verwonderd zijn dat je paard kopschuw wordt? Vervolgens wordt de wonde hier heel grondig uitgespoeld, uitgewassen en bijgesneden en dan gaan er hechtingen in. Voor 60 euro is dit in mijn ogen echt belachelijk. Paard krijgt hier trouwens ook altijd nog iets tegen de klem bij en een antibiotica als nodig. Hechtingen zijn veel netter en nauwkeuriger volgens mij en zijn verteerbaar, dus geen geprul meer achteraf. Het enige dat ik hierbij kan bedenken is dat er wel heel erg zuinig wordt omgesprongen met geld. De enige reden waarom hier minderwaardige behandelingen worden toegepast, is het geld. Jammer. Maar kijk, elk zijn ding...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:56

Jaba niet om het een of ander maar sommige DA's plaatsen liever krammen.
Ik ben ook van het hechten maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat de DA toch echt krammen wilde zetten en niet hechten.

Ik pulk ze er trouwens ook zonder problemen zelf uit.

Verdoven hoeft soms ook niet, heb bij mijn windhonden wel meegemaakt dat het krammen zetten zo rap gedaan was dat de hond er heel weinig van gemerkt had.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:05

@JaBa: als je je paard ent tegen klem (tetanus dus), heb je bij een wond helemaal geen extra injectie nodig. Vaak zijn deze wonden ook zo bloedrijk dat het risico op tetanus veel lager is dan bij een klein en zuurstofarm wondje.

Mijn merrie heeft destijds ook een mooi rijtje nietjes boven haar oog gehad. De DA wilde graag hechten, maar dat zag mijn merrie ondanks de verdoving niet zitten. De nietjes zaten er gelukkig snel in en door niet te emmeren met toch hechten vond mijn merrie het meer dan prima dat de nietjes eruit gehaald werden. Ik denk dus dat de hoogte van de rekening niet altijd wat zegt over de kwaliteit van het werk.

Ik snap de keuze van de TS dus prima, alleen verder geen verwijder-tips.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:13

Femia schreef:
Normaal worden ze er gratis uitgehaald. Hoort bij de behandeling. Zou het dus even navragen

Dat is heus niet gratis, maar gewoon al vooraf inberekend :+
Door 1 prijs te rekenen gaan mensen niet zelf prutsen, maar daar hebben ze echt wel een kostenberekening op los gelaten.

Je kan de nietjes ook doorknippen met een tangetje en de beide helften apart eruit halen (ook met een tangetje). Maar zo'n nietjes verwijderaar is handiger.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:21

JaBa schreef:
Tja, wat moet je hier nu van zeggen... Om te beginnen vind ik 60 euro belachelijk weinig. Hoe kan je daar nu een wonde netjes mee verzorgen? Als hier iets moet gehecht worden, dan wordt het paard op zijn minst verdoofd. Ik vind het echt niet kunnen om nietjes in een wonde te schieten zonder algemeen of op zijn minst lokaal te verdoven! Hoe zou je dat zelf vinden? Vind je dat nu echt normaal? En dan verwonderd zijn dat je paard kopschuw wordt? Vervolgens wordt de wonde hier heel grondig uitgespoeld, uitgewassen en bijgesneden en dan gaan er hechtingen in. Voor 60 euro is dit in mijn ogen echt belachelijk. Paard krijgt hier trouwens ook altijd nog iets tegen de klem bij en een antibiotica als nodig. Hechtingen zijn veel netter en nauwkeuriger volgens mij en zijn verteerbaar, dus geen geprul meer achteraf. Het enige dat ik hierbij kan bedenken is dat er wel heel erg zuinig wordt omgesprongen met geld. De enige reden waarom hier minderwaardige behandelingen worden toegepast, is het geld. Jammer. Maar kijk, elk zijn ding...

Wat een vreemde reactie....
Mijn man is paarden DA en wij gebruiken bij onze paarden ook krammetjes als het nodig is, en indien niet nodig verdoven wij ook niet maar gaat de praam erop, een verdoving is immers ook een risico.
Bijsnijden ligt aan hoe de wond is en hoe oud, hoe onregelmatiger en ouder de wond hoe minder kans op een goede hechting, vandaar het bijsnijden.

En nog over krammetjes, na mijn keizersnede hebben ze bij mij ook krammen gebruikt, ook een minderwaardige behandeling dus? :+

Krammen worden trouwens vaak gebruikt om een verdikking van een litteken te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Jes op 08-11-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:28

Mijn man zegt voor het verwijderen, dunne schaar onder de kram schuifen en vervolgens de schaar openen, dan vallen de krammetjes er zo uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:36

Krammen zetten gaat vele malen sneller en ik weet uit eigen ervaring dat het ook minder pijnlijk is zonder verdoving (met verdoving weet ik dus niet) dan hechten.
Of dit een minderwaardige behandeling was? Nee, gewoon eigen keus.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:44

De DA heeft gevraagd of mijn paard geënt was in verband met tetanus, en dat was hij uiteraard. Bovendien zijn er volgens mij geen voorrijkosten gerekend omdat de praktijk vrijwel naast stal ligt. Ik zal de rekening er nog even op nakijken. Het was vijf minuutjes werk, dus ja, dan vind ik €60,- vrij veel. Ik heb zelf laatst een kies laten trekken op een zondag, waar dus twee mensen voor nodig waren, een röntgenfoto is gemaakt, verdoving nodig was, en een hechting, en dat kostte €70,-.

Ik heb de DA van tevoren gevraagd of het mogelijk was om het zonder verdoving te proberen. Dit omdat de conditie van mijn paard nogal instabiel is (zie mijn onderschrift) en hij altijd een behoorlijke terugval heeft na verdoving door de tandarts. Dit was geen probleem volgens de DA. Hij had daarvoor zelf al geconstateerd dat er krammetjes in moesten. Geen idee wat de overwegingen daarbij waren. Tijdens de behandeling heb ik nog gezegd dat als een verdoving toch nodig was, dat het dan maar moest, maar de DA vond het niet nodig.

Ik vind €60,- vooral veel geld omdat het eigenlijk een belachelijke investering is in een paard dat op zijn laatste benen loopt. Het wondje was zo ook wel geheeld, en volgens mijn stalhouder was hechten niet nodig. Dat dacht ik ook wel, maar ik heb het toch laten doen omdat het anders een lelijk litteken zou worden en dat vind ik niet leuk, zo in zijn gezicht.

Als ik geld had willen besparen dan had ik dit paard drie jaar geleden een enkeltje Nijkerk gegeven in plaats van een retourtje Utrecht en niet elke maand een kapitaal uitgegeven aan stalling en medicijnen, zonder nog iets met hem te kunnen doen behalve een wandelingetje aan de hand. Zijn laatste benen zijn erg lang :). Hij heeft overigens geen pijn, voordat daar weer discussie over ontstaat.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:53

Met een kniptangetje uit de gereedschapskist in het midden doorknippen en dan kun je ze er naar de zijkant toe uithalen. Ik heb nog nooit een dierenarts voor een krammetje terug laten komen en onze da geeft me groot gelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:59

Jes schreef:
Mijn man zegt voor het verwijderen, dunne schaar onder de kram schuifen en vervolgens de schaar openen, dan vallen de krammetjes er zo uit.

Annemeik schreef:
Met een kniptangetje uit de gereedschapskist in het midden doorknippen en dan kun je ze er naar de zijkant toe uithalen. Ik heb nog nooit een dierenarts voor een krammetje terug laten komen en onze da geeft me groot gelijk.

Bedankt voor de tips.

Zitten die krammetjes er eigenlijk gewoon recht in? Dus niet omgebogen zoals een nietje?
Dan kan ik ze er inderdaad zo uit wippen.