Paard met terugkerende problemen met jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid_93

Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:20

Hallo, sinds half augustus heeft een Fries op stal problemen met hevige jeuk, wat tot de dag van vandaag nog niet helemaal opgelost is en hij krijgt er steeds wat nieuws bij.

Het begon met een nieuwe pony op stal, en fell pony van 2 jaar. Deze begon te schuren aan manen en staart en had in de winter een grote, complete kale plek op de hals. Hier is in juni/juli de veearts bij geweest en deze heeft een schraapsel van de huid genomen om te testen op mijt. Was geen mijt te zien maar hij heeft de pony toen toch een infectie gegeven tegen mijt, een injectie die 2 weken later nog eens gegeven moest worden. Ongeveer 2 weken na zijn eerste injectie kreeg de fries ook erg last van jeuk, dus hier de veearts ook bij gehad. De veearts heeft er zonder enige onderzoek te doen ook een injectie in gedrukt voor mijt, wat echt niet had gebeurt als ik er bij was geweest. Eerst er achter komen wat het is en dan pas een behandeling bedenken.
De jeuk ging als al verwacht niet over en hij had zowat zijn hele manenkam al omgetoverd in een hanenkam. Wij naar de veearts voor de 2e injectie tegen mijt, deze moest af gemaakt worden. Dit keer dacht hij aan schimmel en heeft de eigenaar van de paarden imaverol mee gegeven. Het paard hier een aantal keren mee gewassen maar zijn jeuk bleef, en bij schimmel heeft het paard in het algemeen geen jeuk. Weer naar de veearts geweest en ik ging dit keer mee en vroeg hem om het op kweek te zetten, dit kon volgens hem niet meer omdat het paard dus al was gewassen met Imaverol. Ik was het niet eens met de manier die hij gebruikte dus zijn we vervolgens naar een paarden kliniek geweest. Ik vertelde over de problemen en de meneer kwam gelijk met de conclusie dat het zomereczeem was. De jeuk was inmiddels al een stuk verminderd, hij schuurde zo nu en dan nog maar als je aan de manenkam zat zag je wel dat er nog jeuk was. Wij om een eczeem deken en het rantsoen aanpassen, maar de problemen bleven terug keren. Hij heeft nu een doffe vacht, manen vol met schilfers en korsten en onder de korsten is het kaal, de korsten lijken uit pus en bloed te bestaan. Op zijn pijpbenen heeft hij aan dr binnenkant ook zulk soort korsten, hij vind het ook niet prettig dat ik er aan zit, het zelfde als bij de korsten in zijn manen. Daarnaast heeft hij ook nog meerdere kleine kale plekjes rondom zijn geslachtsdeel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben ten einde raad.. en het is erg rot om aan te zien dat het paard er zo'n last van heeft en niet lekker in zijn vel zit...
Laatst bijgewerkt door ingrid_93 op 29-10-15 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Prutsmuts

Re: Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:23

Ik volg even. Wij hebben een jaarling staan met nagenoeg dezelfde klachten. Ook pas eind juli begonnen met jeuk. Nu zijn de manen en staart rustig maar lijkt ze op haar lijf wel veel jeuk te hebben.
Van alles geprobeerd, word er moedeloos van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:25

Als reguliere DA's het niet kunnen vinden, zou ik je aanraden om contact op te nemen met Den Hoek. Dit is een holistische praktijk voor dieren, waar ze net even verder kijken (en meten). Onze Shet had ook vrij veel last van jeuk; ook dit werd op zomereczeem gegooid, dus dekentje erop (waarna ze rustig doorging met het schuren van haar benen, daar zat de deken namelijk niet). Na bezoek aan Den Hoek en medicatie meegekregen te hebben, was na twee maanden de jeuk zo goed als weg en kon de eczeemdeken af.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:27

Prutsmuts schreef:
Ik volg even. Wij hebben een jaarling staan met nagenoeg dezelfde klachten. Ook pas eind juli begonnen met jeuk. Nu zijn de manen en staart rustig maar lijkt ze op haar lijf wel veel jeuk te hebben.
Van alles geprobeerd, word er moedeloos van.

Ja echt niks aan.. er staat zoveel over dit soort dingen op google en ik heb zowat de hele bokt site afgelezen maar niks lijkt helemaal overeen te komen met de problemen die de paarden bij ons op stal hebben.
Ik zal even foto's er bij plaatsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:28

Welk merk brokken krijgen ze op stal?? En lopen er ook kippen vrij rond in de stal??

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:30

Hilary schreef:
Als reguliere DA's het niet kunnen vinden, zou ik je aanraden om contact op te nemen met Den Hoek. Dit is een holistische praktijk voor dieren, waar ze net even verder kijken (en meten). Onze Shet had ook vrij veel last van jeuk; ook dit werd op zomereczeem gegooid, dus dekentje erop (waarna ze rustig doorging met het schuren van haar benen, daar zat de deken namelijk niet). Na bezoek aan Den Hoek en medicatie meegekregen te hebben, was na twee maanden de jeuk zo goed als weg en kon de eczeemdeken af.

Erg bedankt voor de tip!
Het probleem is echter een beetje dat het niet mijn eigen paarden zijn, en de eigenaar al erg veel kosten heeft gehad afgelopen zomer. Maar mocht het aanhouden zal ik hier zeker eens naar kijken.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:32

bigone schreef:
Welk merk brokken krijgen ze op stal?? En lopen er ook kippen vrij rond in de stal??

De pony krijgt een klein beetje basisbrok, de fries hebben we nu op een halve kilo Action quality frisian and performance staan en bietenpulp met marstall force.

Geen kippen in de buurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:33

Laat eens een poosje alle brok weg en geef gewoon goed ruwvoer en dan eens kijken of het wat verbeterd.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:39

bigone schreef:
Laat eens een poosje alle brok weg en geef gewoon goed ruwvoer en dan eens kijken of het wat verbeterd.

We hebben de fries nu ongeveer een maand op dit voer, mocht het binnenkort niks verbeteren zal ik dit zeker eens proberen.

Het mindere is alleen dat hij wel energie nodig heeft omdat ik hem in de sport heb/wil want ik heb een half jaar totaal niet kunnen rijden in het jaar dat hij nu op stal staat door verschillende tegenslagen. Plus hij is net 4 dus dit is een belangrijke periode voor hem, dus zolang het niet noodzakelijk is zet ik hem liever niet stil.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:46

is er ooit een schraapsel genomen of iets op kweek gezet?

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:51

geerke schreef:
is er ooit een schraapsel genomen of iets op kweek gezet?

De veearts heeft van de pony een schraapsel genomen maar hier is niks in gevonden, maar ze hebben toch injecties gehad tegen mijt. Er zijn haren van de fries op kweek gezet omdat de veearts bij de paarden kliniek na mijn mening mij niet geloofde dat het paard ook schimmel had, maar dit was toen de schimmel eigenlijk al zo goed als over was omdat ik al een paar keer had gewassen met imaverol.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:52

Ik krijg het niet voor elkaar om er foto's op te plaatsen, iemand weet hoe dit moet?

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:16

ik volg even mee,
Hier een fries met nagenoeg dezelfde problemen,
Vermoedens hier zijn of wel suiker intolerantie of andere voedsel intolerantie.
Of ook zomereczeem al betwijfel ik dat laatste.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:29

fabske schreef:
ik volg even mee,
Hier een fries met nagenoeg dezelfde problemen,
Vermoedens hier zijn of wel suiker intolerantie of andere voedsel intolerantie.
Of ook zomereczeem al betwijfel ik dat laatste.

hier ook hele rantsoen aangepast op zo weinig mogelijk suikers, komt ook niet meer in het land.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:35

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het toch ook vind klinken als mijt. Zeker omdat eerst nr 1 er mee begon (een pony gepredisponeerd voor mijteninfectie) en een tijd later nr 2 (een paard gepredisponeerd voor mijteninfectie). Vraag eens om Sebacil bij de dierenarts en ga daar eens mee wassen. Begin goed onderop en werk zo naar boven toe. Alle plekken goed meepakken. Helaas wil geen mijten vinden, niet zeggen dat er geen mijten zitten. En ja, in principe hadden de injecties dan moeten werken, maar helaas gaat niet alles volgens het boekje ( de injecties zijn in elk geval al niet volgens het boekje)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:40

Mloui schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het toch ook vind klinken als mijt. Zeker omdat eerst nr 1 er mee begon (een pony gepredisponeerd voor mijteninfectie) en een tijd later nr 2 (een paard gepredisponeerd voor mijteninfectie). Vraag eens om Sebacil bij de dierenarts en ga daar eens mee wassen. Begin goed onderop en werk zo naar boven toe. Alle plekken goed meepakken. Helaas wil geen mijten vinden, niet zeggen dat er geen mijten zitten. En ja, in principe hadden de injecties dan moeten werken, maar helaas gaat niet alles volgens het boekje ( de injecties zijn in elk geval al niet volgens het boekje)

nou hier zat ik dus ook aan te denken, omdat die korsten er nu ook bij zijn gekomen. Kun je die sebacil zo krijgen bij de da?
we hebben helaas alleen koud water en moeten buiten wassen, ik zal dus even rond vragen waar ik het paard dan even binnen kan wassen.

Het was niet dat ik de veearts niet geloofde dat het mijt was, ik was het alleen niet helemaal eens met de manier van werken van hem. Hij had na mijn idee eerst verder moeten kijken in plaats van er gelijk een injectie in te drukken zonder dat hij wist of het wel echt mijt was, en hij de andere opties niet had onderzocht.

Ik zal morgen even proberen er foto's bij te zetten met de laptop, op de mobiel krijg ik het niet voor elkaar.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:51

Lijkt me in ieder geval wel iets besmettelijks,omdat het begon na de nieuwe pony met jeuk. Je zou tegen de jeuk en ontstekingen een mengsel kunnen maken van zwavelbloempoeder met zonnebloemolie tot een papje. Dat geneest en verlicht de jeuk.
Wordt ook succesvol gebruikt tegen mok.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 23:11

Super bedankt voor de tip!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:13

Wassen met teatree verlicht ook. Bij de eczemers gebruikten wij vaak Huidemulsie. Kochten we in Garderen bik de Heeja, geen idee of het ook ergens anders te krijgen is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:36

Kan zoveel zijn he,maar met schilfers in de vacht komt het wel vaak van de voeding.
En dit kan suikers en zetmeel zijn,maar misschien is het paard ergens allergich voor wat in het kra tvoer zit, denk aan granen.

Beste is om het helemaal van het krachtvoer af te halen, en dit zeker 3 weken zo te houden, kijk ook naar strooisel,daar kan ook allergie voor zijn.

En ik raad ook wel een wasbeurt met sebacil aan of juist met een middel wat antibacterieel werkt, als betadine scrub of hibiscrub

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:12

Ook mijn eerste gedachte is mijt. Zeker gezien het feit dat ook de binnenkant pijpbeen aangetast is. Mijt begint namelijk vaak onder op de binnenkant v.h been, en kan daarna doorzetten naar manen e.d.
Mijn merrie heeft nu twee winters achter elkaar een mijt besmetting gehad. Wassen met Sebacil heeft erg goed geholpen, mits je het secuur aanbrengt/gebruikt.

Voor warm water kun je natuurlijk ook gewoon een emmer warm water aan de staleigenaar vragen en hiermee, samen met de Sebacil, het paard afsponzen. Je hoeft het immers niet uit te spoelen...dat scheelt ;-)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:20

Hij is nu 2 keer helemaal gewassen met Betadine en ik verzorg hier de wonden ook mee. In augustus is hij 4 keer gewassen met Imaverol. Ik zal de DA even bellen of ik zo aan sebacil kan komen, maar dit is toch een best raar goedje?
Een emmer warm water is inderdaad een goed idee, dan kan ik hem vast gewoon in de boks insponzen i.p.v. buiten op de tocht.

Bedankt voor de tips allemaal! ik zal nu op de laptop even kijken of ik de foto's er op krijg.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:31

Hier 2 foto's van de plekken in zijn manen, er zaten eerst dikke korsten met na mijn idee pus en wat bloed. Er zitten inmiddels al weer meer plekken bij het het lijkt of de bestaande plekken iets groter zijn geworden.
http://nl.tinypic.com/r/4h39xh/9
http://nl.tinypic.com/r/faboec/9

Hier foto's van zijn benen, ze zijn helaas niet zo duidelijk, dit was niet te zien op mijn mobiel.
Het is een strook van korstachtig spul, gaat er een stuk lastiger af dan in zijn manen.
http://nl.tinypic.com/r/30iev83/9
http://nl.tinypic.com/r/op031g/9

Hier een foto van de binnenkant van zijn bovenbenen, hier zie je kleine ronde kale plekjes.
http://nl.tinypic.com/r/25r12k9/9

Hier een foto vlak bij zijn geslachtsdeel, ik weet niet hoe goed de foto hier te zien is maar ik ontdekte net op de laptop dat er kleine rode stipjes op zijn buik zitten..
http://nl.tinypic.com/r/2ls8yhg/9

Hier een foto van een kale plek
http://nl.tinypic.com/r/2iasn0i/9

Hier een foto van een luizenkammetje vol met schilfers, 1 maal 3/4 cm door een stukje manen gekamd aan de buitenkant.
http://nl.tinypic.com/r/29wmwyh/9

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn, wel zie ik dat de meesten helaas scheef zijn.
Hoop zo het een beetje duidelijk te kunnen maken wat het probleem nu is, hopelijk herkent iemand het..
Laatst bijgewerkt door ingrid_93 op 30-10-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:36

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:16

Bij ons op stal heeft een paard dat erg veel jeuk had heel erg goede resultaten geboekt door het over het voer geven van aloevera gel (niet van die goedkope zooi van de action, maar echt zuiver aloe). Jeuk komt vaak van binnenuit en dan is een reinigingskuur vaak het beste waarmee je kunt beginnen.