Oktober, Arabier nog steeds verschrikkelijk veel jeuk, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AdemoJoey

Oktober, Arabier nog steeds verschrikkelijk veel jeuk, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:19

Zojuist een heel uitgebreid topic geschreven met alle data erbij van alles wat er gebeurd is, maar helaas bij plaatsen alles weg. Het onderstaande komt hierdoor misschien een beetje kort door de bocht over, maar ik heb er net 2 uren aan besteed en moet zometeen naar mijn werk. Nu dus een verkorte versie, want ik zou echt wel wat tips kunnen gebruiken. Aangezien het oktober is en hier in Friesland erg koud (8 graden met mist gisteren ipv de bijna zonnige 20 graden elders in het land :brr:) denk ik nu dan ook echt dat dit geen eczeem is. We hebben hier al lange tijd geen vliegjes meer.

Het gaat om mijn volbloed Arabier van 3 jaar.

Alles in 2015:
19 mei, eerste bezichtiging. erg angstig en onzeker paard, nog hengst, 3 jaar op land gestaan. Alleen ervaring chippen, enten, wormenspuit. Kregen hier om de dag voer, staat laag in rang dus zal niet veel voer hebben binnengekregen.

29 mei, tweede bezichtiging, inmiddels bij hen op stal. Halster omdoen gaat moeilijk, aanraken ook. Wel door hen met hem gewandeld, afgespoten met water, hoeven bekapt en beginsel longeren. Staat op 10 kg voer. Is met trailer van land naar locatie van stallencomplex gebracht.

8 juni klinisch goedgekeurd, gekocht en gescastreerd. Klinische keuring was stressvol voor hem ivm weinig ervaring en angstig zijn. Is met trailer naar kliniek gebracht, heeft daar van vrijdag t/m maandag gestaan. Na castratie weer teruggegaan naar vorige eigenaar, mocht daar nog bijna 2 weken staan.

18 juni met de trailer bij mij gebracht en geen jeuk. Verlaagd naar 3kg voer. Hij ziet er goed uit.

29 juni etter castratiewond, DA gebeld en foto's gestuurd, niet zorgwekkend.

10 juli, dierenarts erbij, advies in beweging houden.

20 juli, DA gebeld die gecastreerd had; niet zorgwekkend.

28 juli, DA gebeld en 14 dagen hoog op antibiotica. De antibiotica zou eerst voor 7 dagen zijn, maar moest keer op keer verlengd worden. Ergens in juli is de jeuk begonnen.

17 aug t/m 30 sept, Derfen ivm jeuk, om de 2 dagen

1 okt, DA erbij, advies wassen met Sebacil. Dit op 1 okt, 10 okt en 22 okt gedaan. Nog steeds jeuk.

5 okt, van 3 kg naar 1 kg voer verlaagd, ivm mogelijk teveel aan voedingsstoffen.

27 okt, behandeling fysiotherapeut/osteopaat ivm ongelukje in het land in juli. Niets ernstigs, maar wel een check voor zijn welzijn.

Kortom, hij heeft veel stress gehad,

zowel psychisch (trailerritjes, klinische keuring, andere omgevingen, andere prikkels, ervaringen, nieuwe paarden en lange tijd voordat hij in kudde geaccepteerd werd. Ook veel veranderingen steeds in dagstructuur ivm tijdelijk dag en nacht buiten staan en ook een tijdje 's nachts bij de ene groep en overdag bij de andere. Heb wel gezorgd dat ik steeds de vaste factor was)

als lichamelijk (castratie, hormonen, langdurige ontsteking, antibiotica overgedoseerd, hoog op voer)

Hij zou hierdoor een verlaagde weerstand kunnen hebben, de antibiotica zou zijn darmflora hebben kunnen benadeeld. What to do? Ik zit zelf aan een vitaminespuit te denken, maar heb hem ook in voer verlaagd ivm mogelijk teveel aan voedingsstoffen, dus is dat wel handig?

Mest moet ik nog laten testen. Hij heeft bij een paardje in de wei gestaan die wel eens bloedwormen heeft ondanks behandeling, dus vind dit wel een goede check.

Ik hoop dat jullie toch een beetje een beeld hebben kunnen krijgen, ik ben altijd heel zorgvuldig met mijn paardjes en hoop dat bovenstaande daar niet teveel tekort aan doet. Ik moest helaas gewoon erg snel. Ik ben vast en zeker veel vergeten, dus vragen zijn ook welkom!

Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft :)

FriesWytske

Re: Oktober, Arabier nog steeds verschrikkelijk veel jeuk, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:20

Weet niet waar jij in Friesland woont. Maar hier is het de afgelopen dagen wel richting de 14/15 graden geweest. En zie nog elke dag genoeg vliegjes rondvliegen.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:24

Dan zitten we niet in hetzelfde gedeelte ;) Ik heb nog een paardje die wel eczeem heeft en die heb ik nu zo'n 3 weken zonder eczeemdeken buiten lopen en dat gaat goed. Dierenarts dacht ook niet aan eczeem, dus ik wil verder kijken dan dat. Zeker omdat er veel factoren zijn die nadelig voor hem zouden kunnen zijn geweest en daar misschien nog wel wat in te behalen valt. Dus ik hoop op tips :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:24

Hier ook nog genoeg vliegjes en eczeempaard met jeuk.
Het is bovendien ook niet zo: "vliegjes weg, jeuk weg" of 1 dag gestoken = 1 dag jeuk. Was het maar zo simpel. Paarden kunnen nog weken en maanden blijven schuren (soms ook uit gewoonte), ook al vriest het ondertussen. Het ene paard is ook het andere niet, qua door blijven schuren.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:27

Klopt, ben ik met je eens. Heb een Welsh-Arabier waarbij dat inderdaad ook niet zo simpel ligt (dit jaar gelukkig wel :D), maar gezien de moeizame start die dit paardje heeft wil ik graag weten of ik daarin iets mis. Hij heeft best wat voor zijn kiezen gekregen in een korte periode.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:35

Mijn paard had ook erge jeuk. Dierenarts en andere zeiden zomereczeem. Wij dachten meteen Ja maar dan zou het in de winter over zijn. Uiteindelijk een homeopathie iemand laten komen. Bleek ze door een verlaagde weerstand een parasiet te hebben gekregen. Daardoor kreeg ze nier en lever falen wat de jeuk veroorzaakte. Behandeling gehad met natuurlijke middelen. Nergens geen jeuk meer te bekennen. Misschien bij die van jou ook iets door verlaagde weerstand

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:54

Ik heb even gekeken naar de link van leverproblemen en jeuk en hier bestaat inderdaad een verband tussen. Ik denk dat ik de dierenarts bloed ga laten afnemen om hierop te checken, net zoals vit, mineralen, eiwitten, ontstekingwaarden ed. Dank je maratjesammy!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:56

Welk voer krijgt hij precies, neem aan dat je krachtvoer bedoelt, kreeg hij echt 10!!kg op z'n vorige stal?? En wat kreeg hij daar? En wat krijgt hij aan ruwvoer?

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:10

AdemoJoey schreef:
Ik heb even gekeken naar de link van leverproblemen en jeuk en hier bestaat inderdaad een verband tussen. Ik denk dat ik de dierenarts bloed ga laten afnemen om hierop te checken, net zoals vit, mineralen, eiwitten, ontstekingwaarden ed. Dank je maratjesammy!

Bloedonderzoek ben ik geen fan meer van. Bij ons kwam daar niks uit. Ze zeiden zelfs misschien allergisch voor iets. Onderzoek kosten paar honderd euro en de zekerheid dat er iets uit kwam konden ze niet geven.

Vandaar onze laatste poging was homeopathie. En tegenwoordig als er iets mis is laten we eerst haar komen voor we een dierenarts bellen.
Met uitzondering van wonden koliek en dergelijke natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:42

Denk dat je moet kijken of je dit paardje schoon kunt maken van alle troep die hij in zijn lichaam heeft gehad
Iets voor de darmen omdat hij antibiotica heeft gehad, en door de hoge hoeveelheid krachtvoer.

Kan eigenlijk wel een hele lijst maken,maar maak contact met een holistisch arts, denk dat in een geval als dit die je heel fijn kunnen helpen dat hij weer in balans komt :j

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:51

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels, omdat ik wel volledig wil zijn, wel een bloedonderzoek laten doen. Ook is de uitslag binnen: geen spectaculaire dingen. CPK wat verhoogd (spierenzymen), LDH wat verhoogd, Betaglobyne wat verhoogd (ontstekingswaarden) en erytrocyten klein beetje verhoogd. De verhoging van de spierenzymen zou misschien kunnen komen door het kraken 4 dagen eerder?

Dierenartsen hebben onderling overlegd en maandagziekte (tying up) is genoemd, maar zij verwachten niet dat dit het is. Het kan wel wijzen op een parasitaire besmetting. Ik was, zoals ik eerder al vertelde, al van plan om mestonderzoek te laten doen. Dit inmiddels ook al gedaan en ook deze uitslag is binnen; veel eitjes in de mest. Vervolgens heb ik hem ontwormd met Equist Pramox.

Aangezien dit weer een lichaamsvreemde stof is heb ik besloten om Drainage van Raak aan te schaffen. Ook heb ik een combinatie van pro-biotica en vitaminesupplement van Naf aangeschaft. Ik heb met de dierenarts overlegd wanneer ik hiermee kan beginnen. Hij gaf aan dat dit een week na de ontworming gegeven kan worden. Ik wil uiteraard niet dat het elkaar tegen gaat werken.

Ondertussen smeer ik Derfen op de ergste jeukplekken om de jeuk te stillen en de huid te verzachten/soepel te houden. Hopelijk zet ik hiermee goede stappen.

En nu hopen.. hopen dat hij er helemaal bovenop komt en dat hij vanaf nu lekker in zijn vel zal zitten. Over 6 weken laat ik opnieuw zijn mest onderzoeken om te kijken of de ontworming geholpen heeft (door de 14 dagen antibiotica icm dat hij net van het land kwam en zich nauwelijks liet aanraken zorgt ervoor dat het erg lastig is om de goede dosering bij hem binnen te krijgen... ik hoop maar dat het voldoende was).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:58

Lijf heeft een flinke klap gehad, zowel door de stress als door de veranderingen van voer, medicatie en andere hormoonbalans. Eerst darmen normaal krijgen en stress omlaag, hopelijk is het dan volgend jaar weg. Mugjes zitten er nu nog zat helaas, hier 1 jeuker (oorzaak mysterie) die nog steeds niet klaar is en ook ik heb nog/juist nu muggenbulten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:59

Waar heeft hij jeuk?
Wat krijgt hij voor krachtvoer?

Zou het niet een suiker jeuk kunnen zijn?
Daar heeft die van mij ook last van gehad.

Een drainage kuur zou heel goed een begin kunnen zijn.
Maar dan moet je niet kort geleden hebben ontwormt of geënt
En ook niet meer aan de antibiotica staan

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:22

Klinkt alsof we op de juiste weg zijn; eerst wormenkuur, dan een week later drainage, dag later drainage en NAF (probiotica en vitaminesupplement) en dit even volhouden. Hij staat al op een een fors lagere hoeveelheid basisbrok (pensioneigenaar voert volgens mij PAVO). Ik probeer foto's te uploaden zodat jullie zijn vacht kunnen zien, maar dit lukt mij niet? Wil het nu via Mijnalbum doen, maar weet iemand de code die ik hiervoor moet gebruiken om ze op Bokt te krijgen :o?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:38

Ik zou hem geheel van het krachtvoer afhalen
Zeker brok is een bron van jeuk bij een aantal paarden.

Zoek een muesli die heel laag in suiker is
Of ga een granen mix voeren

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AdemoJoey op 10-11-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:42

Waar zitten de jeukplekken, welk merk voer krijgt hij en wat krijgt hij verder op de dag nog te eten??

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:52

Ik zal mij gaan verdiepen in het voer. Ik wil ook niet teveel dingen tegelijk doen aangezien ik dan niet weet wat het effect door welke verandering komt. Hij krijgt nu 1kg basisbrok per dag (verdeeld over 2x), dit ga ik nog verlagen. Hij staat overdag in het land op gras, hier worden ze sinds vorige week bijgevoerd met hooi. En verder krijgt hij in zijn stal voor 's avonds en 's nachts hooi in een hooinet en staat hij op stro.

De jeukplekken heb ik hierboven in beeld geprobeerd te brengen. Hij heeft overigens jeuk over zijn hele lichaam, dus ook gewoon de zijkant van zijn buik, benen, rug enz.

Ik ga eerst aankijken wat de effecten zijn van de wormenkuur (had gister al het idee dat hij minder jeuk had?? Ik verklaar mezelf voor 8)7). Ik ga vervolgens zijn lichaam weer opschonen met drainage zodat hij van 0 weer kan starten en ondersteun hem daarna met probiotica en vitaminesupplement.
Laatst bijgewerkt door AdemoJoey op 10-11-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:55

De foto's zijn erg klein geworden en je kunt ze niet groter maken (tinypic, had het kunnen weten :+), dus even wat uitleg over de foto's.

De plekken lijken bijna gaten in zijn vacht. Foto 1 is boven de staartwortel, 2 is hals links, 3 is hals links, 4 is hals rechts, 5 heup links, 6 heups rechts, 7 kruis, 8 schoft rechts en 9 staartwortel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:05

Het is bekend dat brok deels bestaat uit afvalstoffen en melasse.
Dat zou bij een aantal paarden de jeuk kunnen veroorzaken.
Draineren heeft geen functie als je niet al begint met een paard zonder krachtvoer.
Elk gezond paard zou moeten kunnen leven op alleen ruwvoer
Schrap je krachtvoer
Draineer en ga dan op zoek naar eventueel een krachtvoer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:16

Moet je wel ruwvoer hebben met alles er in wat een paard nodig heeft....en helaas mankeert dat er nogal eens aan.

Ademojoey, ik vind het er wel erg als zomereczeem uit zien :j

Je zou kunnen kijken naar een voer zonder graan, eczemers in welke vorm dan ook...zijn best gevoelig voor graan in het voer.
Verder zou ik het zo laten allemaal en kijken wat je behandeling met de drainage gaat doen, kan wel eerst erger worden hoor,maar gewoon door gaan met de kuur :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:23

De meeste ruwvoers zijn voor de paarden te rijk.
Mijn paard doet het er goed op en deed ze ook op het moment dat ze hoog (Z dressuur, M springen tegelijk) in de sport liep

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:49

Welk merk voer, pavo?? dan daar meteen mee stoppen en zorgen voor een natuurlijk voer. Het is alom bekend dat sommige paarden van pavo nogal erg gaan jeuken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:04

Staat je paard in de buurt van kippen, schapen of ezels?
Mijn pony leek ook zomereczeem te hebben maar ging 's winters extreem door. Het bleek bloedluis te zijn, afkomstig van de kippen. Daar hebben we drie jaar voor nodig gehad...

Als je naar voer gaat kijken kan ik je Bio-Ron aanraden, nog nooit had mijn pony zo geglimd.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:20

Weer bedankt voor alle tips! Ik heb me trouwens vergist met Pavo, het is Subli Basisbrok :p Excuses.

Wat betreft het (schrappen van) krachtvoer, daar wil ik zeker naar kijken, maar ik ga het niet allemaal tegelijk doen. Ik heb het idee dat sinds de wormenkuur hij minder schuurt en minder jeuk heeft. Ik heb het vrijdag gegeven en heb hem zowel gisteren als vandaag niet zien schuren/bijten. Op zijn staart na, zie ik ook geen nieuwe schuurplekken, wat ik normaal standaard zag en hij ongeveer elk moment bezig was met de jeuk. Stiekem heb ik wat hoop :D

Hij staat in de buurt van 1 ezel, maar nooit in hetzelfde land. Hoe kun je bloedluis ontdekken? Er is bloed afgenomen, mest is onderzocht en hij is 3x gewassen met Sebacil, zou dat niet naar voren gekomen zijn dan?

Ik hou de voertips in gedachten :D