) denk ik nu dan ook echt dat dit geen eczeem is. We hebben hier al lange tijd geen vliegjes meer.Het gaat om mijn volbloed Arabier van 3 jaar.
Alles in 2015:
19 mei, eerste bezichtiging. erg angstig en onzeker paard, nog hengst, 3 jaar op land gestaan. Alleen ervaring chippen, enten, wormenspuit. Kregen hier om de dag voer, staat laag in rang dus zal niet veel voer hebben binnengekregen.
29 mei, tweede bezichtiging, inmiddels bij hen op stal. Halster omdoen gaat moeilijk, aanraken ook. Wel door hen met hem gewandeld, afgespoten met water, hoeven bekapt en beginsel longeren. Staat op 10 kg voer. Is met trailer van land naar locatie van stallencomplex gebracht.
8 juni klinisch goedgekeurd, gekocht en gescastreerd. Klinische keuring was stressvol voor hem ivm weinig ervaring en angstig zijn. Is met trailer naar kliniek gebracht, heeft daar van vrijdag t/m maandag gestaan. Na castratie weer teruggegaan naar vorige eigenaar, mocht daar nog bijna 2 weken staan.
18 juni met de trailer bij mij gebracht en geen jeuk. Verlaagd naar 3kg voer. Hij ziet er goed uit.
29 juni etter castratiewond, DA gebeld en foto's gestuurd, niet zorgwekkend.
10 juli, dierenarts erbij, advies in beweging houden.
20 juli, DA gebeld die gecastreerd had; niet zorgwekkend.
28 juli, DA gebeld en 14 dagen hoog op antibiotica. De antibiotica zou eerst voor 7 dagen zijn, maar moest keer op keer verlengd worden. Ergens in juli is de jeuk begonnen.
17 aug t/m 30 sept, Derfen ivm jeuk, om de 2 dagen
1 okt, DA erbij, advies wassen met Sebacil. Dit op 1 okt, 10 okt en 22 okt gedaan. Nog steeds jeuk.
5 okt, van 3 kg naar 1 kg voer verlaagd, ivm mogelijk teveel aan voedingsstoffen.
27 okt, behandeling fysiotherapeut/osteopaat ivm ongelukje in het land in juli. Niets ernstigs, maar wel een check voor zijn welzijn.
Kortom, hij heeft veel stress gehad,
zowel psychisch (trailerritjes, klinische keuring, andere omgevingen, andere prikkels, ervaringen, nieuwe paarden en lange tijd voordat hij in kudde geaccepteerd werd. Ook veel veranderingen steeds in dagstructuur ivm tijdelijk dag en nacht buiten staan en ook een tijdje 's nachts bij de ene groep en overdag bij de andere. Heb wel gezorgd dat ik steeds de vaste factor was)
als lichamelijk (castratie, hormonen, langdurige ontsteking, antibiotica overgedoseerd, hoog op voer)
Hij zou hierdoor een verlaagde weerstand kunnen hebben, de antibiotica zou zijn darmflora hebben kunnen benadeeld. What to do? Ik zit zelf aan een vitaminespuit te denken, maar heb hem ook in voer verlaagd ivm mogelijk teveel aan voedingsstoffen, dus is dat wel handig?
Mest moet ik nog laten testen. Hij heeft bij een paardje in de wei gestaan die wel eens bloedwormen heeft ondanks behandeling, dus vind dit wel een goede check.
Ik hoop dat jullie toch een beetje een beeld hebben kunnen krijgen, ik ben altijd heel zorgvuldig met mijn paardjes en hoop dat bovenstaande daar niet teveel tekort aan doet. Ik moest helaas gewoon erg snel. Ik ben vast en zeker veel vergeten, dus vragen zijn ook welkom!
Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft
Ik heb nog een paardje die wel eczeem heeft en die heb ik nu zo'n 3 weken zonder eczeemdeken buiten lopen en dat gaat goed. Dierenarts dacht ook niet aan eczeem, dus ik wil verder kijken dan dat. Zeker omdat er veel factoren zijn die nadelig voor hem zouden kunnen zijn geweest en daar misschien nog wel wat in te behalen valt. Dus ik hoop op tips
), maar gezien de moeizame start die dit paardje heeft wil ik graag weten of ik daarin iets mis. Hij heeft best wat voor zijn kiezen gekregen in een korte periode. 

). Ik ga vervolgens zijn lichaam weer opschonen met drainage zodat hij van 0 weer kan starten en ondersteun hem daarna met probiotica en vitaminesupplement.
), dus even wat uitleg over de foto's.