Gisterenavond ben ik voor een ander paard naar stal geraced... die had koliek. Nadat de dierenarts was geweest, wilde ik mijn knolliebollie even een knuffel geven en wilde ik naar huis vertrekken. Kom ik in zijn stal, he-le-maal zeiknat! En waarvan? Alles onderzocht op lekkage, zijn uitlooppaddockje onderzocht... niets te vinden. Geen "ren"sporen te vinden. Gewoon zomaar bezweet. Nu heeft hij echt al wel een wintervacht zitten, maar zo dik dat ie helemaal zeiknat is kan ik me niet voorstellen. Heb gelijk een fleecedekentje omgedaan en gaan stappen. Moesten helaas van stal weg, omdat er werd afgestalt, dus heb hem niet 100% droog kunnen stappen.
Iemand enig idee of dit ernstig is?
2 stalgenoten zullen deze ochtend kijken of hij nog nat is.
Ik hoor graag!
Patricia_86
Geplaatst: 28-10-15 07:46
gister waren van onze pony groep er ook drie erg bezweet. was ook wel erg warm gisteren. Ik had half uurtje gereden( bijna alleen stap,en stukjes draf ivm opbouwen na blessure) die pony was zo bezweet dat het zweet van haar af liep. heeft drie zweetdekens nat gezweet.
Hier was het met rijden ook niet te doen. Na 5 minuutjes draven hijgen tot en met. Niet bezweet op de wei of stal gelukkig maar het was opeens wel weer achterlijk warm voor de paarden die al een redelijke wintervacht hebben.
Mijn pony (shetlander) staat al dagen wat klam in het land. En haar vacht blijft tot lang savonds nog wel vochtig. Het is voor har nu echt veelte warm overdag met haar dikke wintervacht. Ze doet niets boeiends, alleen grazen Zet ik haar op stal gaat ze helemaal zweten.
midgie
Geplaatst: 28-10-15 08:24
Hier ook bezweten paarden, het is te warm voor de vacht die ze al hebben, maar kan geen kwaad, Wees blij dat hij zweet komt de warmte eruit, ik zou zeker niet met een zweet deken werken, dan werk je hun eigen vacht tegen, het beste is ze gewoon even lekker laten rollen ,
Ik ben al wat gerust gesteld. Bedankt allemaal. Hier was het s'avonds rond 11 toch echt 12 graden.
Hals en borst waren goed bezweet, in zijn flanken zat een soort condens op zijn vacht. Ook zoiets raars. Ik werk eigenlijk nooit met dekens bij hem, omdat hij het niet gewend is. Laat de natuur zijn werk doen. Maar schrok hier gisteren wel van, dus ik vond het nu toch wel een optie om hem droog te krijgen. Rollen kan altijd, in zijn zandpaddock van de uitloopstal.
carpediem007
Geplaatst: 28-10-15 08:32
Heb je, je paard getemperatuurd ? . ik vond mijn paarden ook erg warm aanvoelen toen ik ze uit stal haalde . even thermometer erin voor de zekerheid . gelukkig gaf die hun normale temperatuur aan . was de afgelopen dagen ook wel opeens heel warm weer ,erg lastig voor de paarden .
RianneH
Geplaatst: 28-10-15 08:33
Tip voor de volgende keer, temperatuur hem toch ook even. Weet je al ongeveer zijn basistemperatuur? Die eerst een paar keer meten als het een beetje normaal weer is en dan als je hem weer zo bezweet vindt kan je in elk geval vast stellen of het gewoon warmte is of dat hij koorts heeft.
In dit geval zou ik het op gewoon warm gooien en had dan inderdaad ook niet met zweetdeken gestapt, maar gewoon de vacht zijn werk laten doen. Mijn zwarte merrie stond maandag in de zon ook nog flink te zweten, daar gaat ook wat haar van af dit weekend.
Als hij net uit een natuurreservaat komt dan kan ik me voorstellen dat zo'n dier van de stress/verandering/termperatuurwisseling staat te zweten op stal.
Sinds Mei staat hij hier. NIET in een dichte stal maar een uitloopstal. De afgelopen maanden staat hij stabiel. En is er niets aan de hand. Lijkt mij niet dat dit de oorzaak is.
Ik denk dat het toch de temparatuur is, of het paard naast hem...
Zijn er trouwens andere manieren om temparatuur op te meten buiten "onder de staart" om?
Blij dat ik dit topic tegenkom, want ik maakte me zelf al zorgen. De mijne stond gisteren ook bezweet in de wei toen ik aankwam. Vond het ook al erg vreemd, maar zal dan waarschijnlijk door het warme weer komen! Hou het wel in de gaten
RianneH
Geplaatst: 28-10-15 12:07
Met een thermometer? Bij mijn weten niet.. Je kan voelen achter de oren of voorbenen, maar dat geeft natuurlijk geen goede meting.
Wat voor koliek heeft het andere paard? Hij kan natuurlijk wat stress hebben, maar je zou verwachten dat ie dan na een nacht rust bij gekomen is en meer stress toont als het andere paard onrustig is of er veel mensen mee bezig zijn. Kan het zijn dat het andere paard koliek heeft doordat ie iets verkeerds gegeten heeft? Dan kunnen het ook naweeën zijn als ze hetzelfde gegeten hebben. Het kan ook nog een virus zijn waardoor hij wat verhoging heeft.
Maar als hij verder gewoon fit toont, kan het heel goed zijn dat hij het gewoon warm heeft met zijn vachtje in deze situatie. Op stal is het vaak een stuk warmer dan in een natuurgebied
Anoniem
Geplaatst: 28-10-15 12:18
Wat voor koliek het was, is mij niet duidelijk. Paard reageerde erg op haar flanken, en heeft op tijd die dierenarts erbij gehad voor het echt goed door kon zetten. Toen ik mijn paard bezweet aantrof was mijn stalgenoot nog met het paard dat koliek had aan het stappen.
Hij toont verder fit... maar nu je over een virus begint...
Er zijn een aantal paarden met wat dikkere benen ineens op stal de afgelopen paar dagen. Allemaal geen koorts... echt puur die dikke benen. Wel dierenartsen bij geweest maar niets gevonden.
De mijne heeft geen dikkere benen of iets... echt puur het zweten...
Stalgenoten houden hem in ieder geval vandaag in de gaten, en vanavond zullen we hem ook in de gaten houden.
Plots wat dikkere benen is vaak een reactie op een virusje. Kan meestal geen kwaad, gewoon wat rust geven en dan knappen ze vaak zelf wel op. Denk dat je met in de gaten houden al goed zit en verder gewoon even rustig aan doen. En het temperaturen gaan oefenen
BigOne
Geplaatst: 28-10-15 12:23
Verwar je condens op de vacht door de mistige omgeving niet met zweet?? Volgende keer eens even op de huid voelen of hij daar ook nat is. Vooral als hij ook naar buiten kan lopen en dan als warm object daar is zal de mist op zijn vacht gaan zitten en heb je een "nat" paard maar geen bezweet paard.
Dit klinkt alsof er op stal iets anders gevoerd wordt. Veel mensen gaan rond deze tijd van het jaar over op voordroog hooi. Daar zit meer eiwit in. Dat betekent dikkere benen en bij teveel eten, lichte koliek. Jou paard kan ook last hebben gehad van zijn darmen en daarom bezweet zijn. Hij hoeft verder geen ernstige koliek verschijnselen te hebben getoond om toch buikpijn te hebben. Vraag eens na of er ander hooi gevoerd wordt sinds een paar dagen