Ideeën gezocht. Artrose en ijzers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Ideeën gezocht. Artrose en ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:40

Goedenavond. Ik heb er even over nagedacht om dit topic te openen. Mijn paard heeft Artrose. In beide voorknieen en heeft ook platvoeten.
Hij struikeld redelijk vaak. Het maakt geen verschil of het op harde of ongelijke bodem is.
Ik heb hem nu op equi librium beslag staan.Echter maakt dit geen verschil voor het struikelen.

Sinds ongeveer 6 maanden heeft hij deze ijzers. Er is een korte pauze geweest van 4 weken aangezien meneer op box rust moest en hij er 1 er af had getrokken en ik zelf de ander eraf heb gehaald.

Toen ik weer mocht rijden liep hij zonder ijzers eigenlijk heel goed en struikelde amper. Wel had/heb hij hele gevoelige zolen en door de box rust waarschijnlijk rotstraal opgelopen.

Ik ben niet super tevreden over dit beslag maar echter weet ik ook niet hoe ik het anders kan oplossen.

Graag wil ik hem blootvoets ook met oog op komende winter. Ik heb een stenen paddock en die word natuurlijk hattsikke glad. Echter tast ik best wel in het duister wat betreft hoeven en mijn eigen hoefsmid helpt mij al super goed en denkt ook fijn mee. Maar meer opties als dit beslag zijn er denk ik niet. Heeft er iemand tips voor me en adviezen wat ik eventueel kan doen om het beter voor mijn paard te maken. Groetjes

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:50

Heb je foto's van de hoeven ?
Denk als je ervoor open staat je met andere manier van kijken/bekappen een heel eind komt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:56

Ik sta zeker open voor een andere manier van kijken/bekappen. Dat is ook grotendeels waarom ik dit topic heb geopend. Ik wil het graag beter maken voor mijn paard.Vandaar dat ik graag tips en adviezen wil. Ik realiseer me dat op de manier hoe het nu gaat ook niet de beste is. Daarom stel ik mezelf open.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 26-10-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Re: Ideeën gezocht. Artrose en ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:00

Als je paard goed liep zonder ijzers zou ik ze er afhalen idd Dat ze dan gevoelig zijn op steentjes enz duurt dan nog wel even die hoef moet echt weer wat hard worden dat duurt zeker wel een mnd of 3

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:05

Met goede rolijzers en supplementen glucosamine, msm helpt ook.
mijn pony heeft beide achter spronggewrichten artrose gecontateerd heeft ook nog eens hele stijle achterbenen.
maar staat nu wel zonder ijzers enkel op supplement en doet het super geen verstappingen of struikelingen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:04

Hier drie paarden met artrose door hoefijzers. Ze staan altijd buiten en nu zonder ijzers, ze doen het prima, doordat ze voelen waarop ze lopen gaan ze niet op,hun plaat als het glad is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:24

Ook bij mijn artrose paard de ijzers eraf gehaald in het najaar. Door andere problemen heeft ze toen ruim 5 jaar ijzerloos gestaan. Maar op de meeste paden hier ligt puin als ruiterpad ondergrond en blijft ze gevoelig op lopen. Dus besloten dat ze als ze weer gertraind wordt voor wedstrijden (endurance) ze op kunstof beslag gaat. Iets meer demping dan met ijzer, maar wel bescherming. Ze liep er beter en zekerder mee dan met ijzer. Was er erg tevreden over. Nu staat ze weer op blote voeten.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:36

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn paardje liep gevoelig op het harde toen de ijzers er net af waren wat ik dus niet zo heel gek vind.
Hij had/heeft nooit gevoelige voetjes.

Hij heeft altijd ijzerloos gestaan en nu sinds 6 maanden met. Ik merk echter geen verschil in bewegen. Waar het mij om gaat is dat ik graag het struikelen zou willen verhelpen/minderen. Ik vraag me af hoe je dat kan doen zonder ijzer. Hij heeft ook nog eens platvoetjes. En het ergste is zijn zeer jonge leeftijd. Het struikelen verschilt echter wel echt per dag.

Hij krijgt al glucosamine en duivelsklauw.
Ik wil alleen van die ijzers af eigenlijk. Maar ik weet niet hoe ik het dan kan oplossen.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:44

Mijn paard, een 16 jarige half tuigpeerd, heeft ook platvoeten en artrose in beide voorkogels in al fixe mate. Hij is ingespoten en staat nu op normale ijzers waarin mijn smid zelf een opzet slaat, zodat hij makkelijk afrolt. Mijn paard loopt ook met succes ZZL hiermee. Mijn smid is orthopedisch opgeleid, onze bedrijfs smid die in opleiding is geweest bij de orthopedische smid beslaat hem ook vaak nu duidelijk is hoe hij zijn stand fijn vind.
Laatst bijgewerkt door rink op 27-10-15 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:44

Heb je wel is nagedacht over kunststof beslag? (Duplo's)
Paar paarden die ik ken met atrose zijn hier echt door opgeknapt
Die paarden staan in de winter op kunststof beslag (en in een stenen paddock)
En in de zomer op de wei blootvoets
Dit doen ze al jaren zo en werkt echt goed :))

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:48

rink schreef:
Mijn paard, een 16 jarige half tuigpeerd, heeft ook platvoeten en artrose in beide voorkogels in al fixe mate. Hij is ingespoten en staat nu op normale ijzers waarin mijn smid zelf een opzet slaat, zodat hij makkelijk afrolt. Mijn paard loopt ook met succes ZZL hiermee. Mijn smid is orthopedisch opgeleid, onze bedrijfs smid die in opleiding is geweest bij de orthopedische smid beslaat hem ook vaak nu duidelijk is hoe hij zijn stand fijn vind.

Mijn smid heeft heb op equi librium staan. Is alluminium zonder lippen met een goede opzet erin geslagen. Maar dit helpt dus niet. Het struikelen blijft. Zijn hoeven worden zacht. (waren kei hard) en het voelt gewoon niet fijn.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:49

Wendy1978 schreef:

Bedankt voor de tip.
Ik heb liever helemaal geen beslag. Er moet dan nog steeds genageld worden en volgens mij slijt het ook sneller? Mijn paardje staat ongeveer 3 maanden per jaar op de paddock. De rest op het land. Alleen als mijn paddock bevriest kan meneer dus niet naar buiten met ijzers. Zonder ijzers wel.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:54

en hoefschoenen? is dat een optie om te proberen?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:16

Mijn 23-jarige pony heeft al jaren artrose in de sesambenen van beide voorbenen en vermoedelijk spat achter. Mijn hoefsmid adviseerde juist om haar daarom van de ijzers af te halen. Ze heeft vrij symmetrische voeten, dat scheelt. Ik rijd er nog 5x per week aangepast mee onder het zadel waarvan ik vaak over de verharde weg stap. In het begin moesten de hoeven nog harder worden maar nu slijten ze bijna niet meer. Ze slijt ze scheef af om te ontlasten en mijn hoefsmid vijlt dat bewust niet te veel bij. Eens in de 3 á 4 maanden haalt hij de ergste scheefheid eruit maar niet te veel omdat ze zo het meest pijnvrij kan bewegen blijkbaar. Gaat al een jaar of 7 goed zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:20

Weet je zeker dat het struikelen door artrose komt?

Wat voor het struikelen goed helpt is de hoeven rond te vijlen, zodat ze beter afrollen. De zogenaamde mustangrol.
Je smid kan je leren hoe je dit zelf bij kunt vijlen, want dit is wel elke 2 weken nodig.

Mijn pony struikelde ook veel, maar had geen artrose (foto's laten maken omdat ik dat wel vermoedde). Hij had lange tenen, waardoor hij ging struikelen. Ik heb hem een jaar op ijzers gehad, waarin de ronding werd meegenomen. Maar nu sinds een paar maanden weer zonder ijzers. Ik vijl ze zelf elke 2 weken bij, waardoor de tenen weer wat korter worden, de ronding er weer in komt. Hij struikelt nauwelijks meer en loopt duidelijk beter.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:24

Kermis schreef:
Wendy1978 schreef:

Bedankt voor de tip.
Ik heb liever helemaal geen beslag. Er moet dan nog steeds genageld worden en volgens mij slijt het ook sneller? Mijn paardje staat ongeveer 3 maanden per jaar op de paddock. De rest op het land. Alleen als mijn paddock bevriest kan meneer dus niet naar buiten met ijzers. Zonder ijzers wel.

Dat valt nog relatief mee qua slijtage. Mijn paard loopt 24 uur per dag buiten dus ook ik moet rekening houden met vorst en sneeuw. Het voordeel van kunststof is dat blijft plakken tussen het beslag en het is niet gladder. Duplo's hebben een metalen kern dus hoe dat zit wet ik niet. Ik ben uiteindelijk bij dynamix terecht gekomen. Ze struikelt minder, glijd hetzelfde door als met blote voeten en loopt er gewoon mee in de wei. O ja ze trapt ze ook minder af. Met ijzers had ik altijd de ellende met aftrappen. Blijkbaar zit het nu zo dat haar afwikkeling echt beter is waardoor het aftrappen niet meer gebeurd. Overigens hadden de dierenarts en de hoefsmid afgeraden met blote voeten te staan omdat dit paard dat onmogelijk zou moeten kunnen. Toch een erg goed resultaat geboekt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:33

Amanda schreef:
Weet je zeker dat het struikelen door artrose komt?

Wat voor het struikelen goed helpt is de hoeven rond te vijlen, zodat ze beter afrollen. De zogenaamde mustangrol.
Je smid kan je leren hoe je dit zelf bij kunt vijlen, want dit is wel elke 2 weken nodig.

Mijn pony struikelde ook veel, maar had geen artrose (foto's laten maken omdat ik dat wel vermoedde). Hij had lange tenen, waardoor hij ging struikelen. Ik heb hem een jaar op ijzers gehad, waarin de ronding werd meegenomen. Maar nu sinds een paar maanden weer zonder ijzers. Ik vijl ze zelf elke 2 weken bij, waardoor de tenen weer wat korter worden, de ronding er weer in komt. Hij struikelt nauwelijks meer en loopt duidelijk beter.

Ik weet niet zeker of het struikelen door de artrose komt. Hij struikelt wel altijd met hetzelfe been en dat is ook zijn slechte been. ( hij heeft rechts meer artrose als links). Hij loopt verder dan ook oké. Hij is lekker voorwaarts en wilt graag werken. Hij is dan ook nog super jong. Veel te jong voor artrose. Ene dag struikelt hij 1x andere dag 5x. Ik rijd nog recreatief met hem 3X in de week. Meestal buitenritjes. Springen doe ik niet meer net als longeren en kleine voltes. Er komt nog bij dat hij plat voeten heeft daardoor hij afrolling mist.

De atrose is trouwens aangetoond met rontgenfotos.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:39

Maar kan jouw smid de hoeven niet zo vijlen dat er een afrolling in komt?
Je zou toch wel iets rond kunnen vijlen, ook met plattere voeten?

Sneu zeg :(:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:43

Struikelen kan ook komen door spierproblemen.. zie PB.. ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:47

Amanda schreef:
Maar kan jouw smid de hoeven niet zo vijlen dat er een afrolling in komt?
Je zou toch wel iets rond kunnen vijlen, ook met plattere voeten?

Sneu zeg :(:)

Geen idee of hij dat kan. Ik had wel al wat gelezen over de mustang rol en wou dat ook mijn hoefsmid voorstellen om te doen. Echter heb ik een tradionele hoefsmid. Hij staat zeker open voor nieuwe dingen.
Alleen weet ik niet in hoeverre hij mij nog kan helpen. Ik heb ook gekeken naar andere smeden maar zie door de bomen het bos niet meer en ben niet zo goed van vertrouwen. Ben heel erg bang dat mijn paardje nog meer stuk gaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:04

Tuurlijk kan haar smid de voet zo veilen zodat hij makkelijker af kan rollen.
Maar het nadeel hiervan is dat de blote voet slijt en de ronding dus zal verdwijnen..
Als je het op deze manier wil doen, zal je elke 2-3 weken de smid erbij moeten halen, of het zelf kunnen onderhouden.. :o

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:10

Ik denk dat als ik het leer hoe het moet ik het zelf kan bijhouden. Heb ook zelf een vijl.
Er is iemand op stal die een curcus natuurlijk bekappen heeft gedaan. Die zou het mij evt kunnen leren.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:12

Kermis schreef:
Wendy1978 schreef:

Bedankt voor de tip.

maar op Duplo's kunnen ze ook naar buiten met sneeuw :))
Zou precies perfect zijn voor 3 mnd in de stenen paddock ze eronder te zetten

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:15

En na die 3 maanden dan?
Weer op ijzers? Ik wil eigenlijk van het beslag af. Ik het dit gedaan omdat de hoefsmid het voorstelde wat overigens helemaal geen slecht idee is/was. Hoefsmid denkt super goed mee en is erg open. Ik wou hem daarom ook die kans geven. Hij haalt ze er net zo gemakkelijk af als dat hij ze eronder zet. Hoef maar te bellen en hij staat op de stoep.

Hij heeft van de week ook aangegeven anders laat je er een ander naar kijken. Maar ja wie en hoe? Ik ken niemand verder. En ben ook best op mijn hoede. Ik woon in West Friesland vlakbij hoorn. Iemand ideen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:17

Wat houdt je tegen om de ijzers eraf te laten?
Het struikelen is met ijzers niet minder geworden en de kwaliteit hoef is minder geworden.