haken aan kiezen hoe brok voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

haken aan kiezen hoe brok voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:25

Oke die titel is echt vaag maar het legt wel effe kort mijn vraag uit.

Ten eerste de tandarts word zo gebeld als ons pap wakker is. Ik heb sinds kort een nieuw paard (3 weken) en ze schudde al die tijd al met haar hoofd tijdens het rijden eerst dacht ik dat is gewoon een beetje om te vervelen. Maar toen ik wat had rond gezocht bleek het zo te zijn dat het haken aan haar kiezen konden zijn. En nu viel me ook op ondanks dat ze onbeperkt hooi heeft en elke dag brok krijgt dat ze behoorlijk snel alf valt. Dus ik ga de tandarts zo bellen voor een afspraak.

Maar nu mijn vraag moet ik de brok die ik tot die tijd nog aan haar voer gewoon zo blijven geven of kan ik het beter even laten weken ofzo dat het wat makkelijker te eten is (aangezien ze echt heel langzaam eet dacht ik dat dat er mischien ook mee te maken kon hebben)

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vraag.

En alsjeblieft geen commentaar over je had eerder de tandarts moeten bellen. Want ik probeer het allemaal goed te doen en ik had nog niet meteen door dat het aan haar tanden kon liggen.

tanjaatjuhh

Re: haken aan kiezen hoe brok voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:30

Speedibeet , seniores priores etc kun je nat voeren en komt hij ook weer lekker van aan :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:34

Haken geven zelden problemen met brok - hooguit knoeien ze er mee.
Bijna altijd hebben ze wél last met hooi eten, en maken ze daar proppen van. Een paard valt ook vooral af door te weinig ruwvoer/hooi binnen te krijgen, en zelden van te weinig brok. Meer brok is ook niet de manier om een paard weer op gewicht te krijgen.
Dus als je paard proppen maakt van z'n hooi is de kans groot dat-ie haken op z'n kiezen heeft. Kauwt je paard z'n hooi goed weg, dan zul je toch nog even verder moeten kijken. Hoe is de kwaliteit van je hooi, is je paard goed ontwormd, krijgt-ie uberhaupt wel genoeg hooi binnen? Halve baal (10 kg) per dag is eigenlijk wel het minimum. Je zegt dat-ie onbeperkt krijgt, maar krijgt-ie ook de kans zoveel te eten of eten andere paarden het voor z'n neus weg?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:36

Ibbel schreef:
Haken geven zelden problemen met brok - hooguit knoeien ze er mee.
Bijna altijd hebben ze wél last met hooi eten, en maken ze daar proppen van. Een paard valt ook vooral af door te weinig ruwvoer/hooi binnen te krijgen, en zelden van te weinig brok. Meer brok is ook niet de manier om een paard weer op gewicht te krijgen.
Dus als je paard proppen maakt van z'n hooi is de kans groot dat-ie haken op z'n kiezen heeft. Kauwt je paard z'n hooi goed weg, dan zul je toch nog even verder moeten kijken. Hoe is de kwaliteit van je hooi, is je paard goed ontwormd, krijgt-ie uberhaupt wel genoeg hooi? Halve baal (10 kg) is eigenlijk wel het minimum.

Ze krijgt onbeperkt hooi dus ja zeker wel genoeg. Brokken eet ze gewoon heel langzaam dus ik dacht dat ze daar misschien last van had. Ze is ook niet extreem mager maar ik vind haar gewoon dunner worden. Toen ze bij ons kwam is ze meteen ontwormd.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:37

tanjaatjuhh schreef:
Speedibeet , seniores priores etc kun je nat voeren en komt hij ook weer lekker van aan :)

Maar ik kan mijn basisbrok dus niet nat maken ofzo?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:38

Tuurlijk kan dat. Dan wordt het dikke soep, dat maakt niet uit. Hooguit gaat je paard daar vreselijk van kliederen.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:40

Ibbel schreef:
Tuurlijk kan dat. Dan wordt het dikke soep, dat maakt niet uit. Hooguit gaat je paard daar vreselijk van kliederen.

Bedankt voor de goede uitleg ik ga zowiso de tandarts bellen geqoon voor gehele controle dan zullen we ook meteen zien of ze haken heeft

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:45

hoe oud is het paard?

je geeft zelf aan je hebt het pas 3 weken?
ze valt snel af..

maar ze was wel goed in conditie toen je haar ging bekijken? En hoe was ze met proefrijden?
wat kreeg ze daar te eten, en wat krijgt ze nu (omschakeling voer kan ook natuurlijk even niet goed aanslaan)

Als het afvallen pas gestart is sinds je haar hebt, of ze er niet mager/schraal bij stond toen je haar ging bekijken, dan kan er natuurlijk altijd nog medisch ook wat aan de hand zijn maar ....

een paard heeft gemiddeld genomen 1 week nodig per jaar dat hij oud is om ergens helemaal weer zichzelf te worden.

Het een paard is stressgevoeliger dan het andere paard..
Grote kans dat het afvallen wat je ziet (mede) komt door de verhuizing of verandering.
als hij daarbovenop ook nog gebitsproblemen heeft, dan gaat het misschien wat vlotter..

gebit goed laten doen, hem goed tot rust laten komen in zijn nieuwe omgeving en het in de gaten houden.. als je ondanks de rust en een goed gebit nog steeds ziet afvallen zou ik voor de zekerheid nog even een DA ernaar laten kijken.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 07:51

elenaMM77 schreef:
hoe oud is het paard?

je geeft zelf aan je hebt het pas 3 weken?
ze valt snel af..

maar ze was wel goed in conditie toen je haar ging bekijken? En hoe was ze met proefrijden?
wat kreeg ze daar te eten, en wat krijgt ze nu (omschakeling voer kan ook natuurlijk even niet goed aanslaan)

Als het afvallen pas gestart is sinds je haar hebt, of ze er niet mager/schraal bij stond toen je haar ging bekijken, dan kan er natuurlijk altijd nog medisch ook wat aan de hand zijn maar ....

een paard heeft gemiddeld genomen 1 week nodig per jaar dat hij oud is om ergens helemaal weer zichzelf te worden.

Het een paard is stressgevoeliger dan het andere paard..
Grote kans dat het afvallen wat je ziet (mede) komt door de verhuizing of verandering.
als hij daarbovenop ook nog gebitsproblemen heeft, dan gaat het misschien wat vlotter..

gebit goed laten doen, hem goed tot rust laten komen in zijn nieuwe omgeving en het in de gaten houden.. als je ondanks de rust en een goed gebit nog steeds ziet afvallen zou ik voor de zekerheid nog even een DA ernaar laten kijken.

Toen ik bij haar ging kijken was ze gewoon voed op gewicht daar hebben we nog een paar keer naar gekeken ze stond daar altijd binnen en nu 24/7 buiten ze heeft het erg naar der zin ze heeft het absoluut niet koud maar misschien kan die omschakeling er toch wat mee te maken hebben. Als te tandarts is geweest en ze valt nog steeds af haal een er eens een DA bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:11

Ik denk dat het de omschakeling is. Verhuizen is altijd stressvol en nu staat ze ook nog eens 24/7 buiten dus dan verbruikt ze nog eens extra energie om warm te blijven. Bezoekje aan de tandarts is natuurlijk nooit verkeerd en zeker als je het paard net hebt.
Ik zou dit paard wat extra ondersteunen met speedibeet of senioren priores daar worden ze al snel wat voller van. Hoeveel biks geef je nu?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:16

Wat goed dat je gelijk een tandarts belt.
Het kan inderdaad goed zijn dat ze het allemaal een beetje spannend vind en daardoor afvalt, dan komt het wel goed als ze gewend is.
Ze zal nu ook meer bewegen als ze 24/7 buiten staat en daarom wat sneller afvallen.Lekker bij voeren en onbeperkt ruwvoer maar dat doe je al dus helemaal goed

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:21

Oke bedankt alleemaal voor de reacties ze heeft gister ook nog een dikkere denk opgekregen nu 200 grams dus misschien helpt dat ook al een beetje! De tandarts komt zowiso en ik zla ook eens gaan kijken naar senioren priores ik geef nu 2 kilo

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:23

Cowgirl schreef:
Ik denk dat het de omschakeling is. Verhuizen is altijd stressvol en nu staat ze ook nog eens 24/7 buiten dus dan verbruikt ze nog eens extra energie om warm te blijven. Bezoekje aan de tandarts is natuurlijk nooit verkeerd en zeker als je het paard net hebt.
Ik zou dit paard wat extra ondersteunen met speedibeet of senioren priores daar worden ze al snel wat voller van. Hoeveel biks geef je nu?

https://www.petsplace.nl/paard/droogvoe ... g~M-485007
Is deze goed?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:31

aanmaken wintervacht kost natuurlijk energie.
nieuwe omgeving/stress
weilanden zijn niet echt voedzaam en geven meer beweging dan s nachts op stal..

Die van mij staat ook nog 24/7 binnen, maar ben blij dat ze over twee weekjes weer snachts op stal gaan. Ik kan hem nu moeilijker op gewicht houden.. ene week mooi, heel licht ribben zichtbaar, week erop ineens weer scherpere aftekening (dat wil ik niet).. Als hij s nachts op stal is, moet hij verplicht 'rusten' met wat extra voer smorgens en s avonds, zo komt ie de winter mooi door.

als je paardje niet wil aankomen, maar er ook niets mis is.. Dan is het misschien toch een idee om hem snachts tijdelijk op stal te zetten en het uit te bouwen naar 24/7.. Ik wil niet zeggen dat niet ieder paard geschikt is (meeste zijn het wel).. maar hij gaat natuurlijk van zomers binnen, naar s winters 24/7.. het kan zijn dat hij daar het eerste najaar/winter gewoon meer moeite mee heeft.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:35

guusjew schreef:
Toen ze bij ons kwam is ze meteen ontwormd.

Waarmee?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:02

Eirikur schreef:
guusjew schreef:
Toen ze bij ons kwam is ze meteen ontwormd.

Waarmee?

Equest

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:05

Op zich is het natuurlijk verstandig dat je een tandarts laat komen - beter een controle dan dat een paard met haken of andere problemen in de mond rondloopt. Maar het hoeft zeker niet de oorzaak te zijn dat het paard wat minder eet van de brok.

Verhuizen is voor een paard minstens even stressvol als voor mensen - andere mensen, andere stal, wei, misschien andere kudde, ander ritme, en vooral ander voer.
De eerste vraag zou dus moeten zijn of JIJ hetzelfde voer geeft aan het paard als de vorige eigenaar?
Overgang van het ene voer naar het andere voer moet altijd in fases gebeuren om te voorkomen dat er darmproblemen ontstaan. Dat op zich kan al een reden zijn dat het paard minder eet en daardoor kunnen ze soms wat afvallen.
Ik zou dus in eerste instantie zoveel mogelijk het voer, de hoeveelheid en de frequentie waarop gevoerd is bij de vorige eigenaar zoveel mogelijk nabootsen. Dat is belangrijker dan meteen met suggesties te komen om Subli te geven want dat zet de boel misschien nog wel meer op z'n kop.

Dus.. probeer eerst van de vorige eigenaar te achterhalen wat het paard kreeg, hoeveelheid en hoe vaak.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:08

Jannepauli schreef:
Op zich is het natuurlijk verstandig dat je een tandarts laat komen - beter een controle dan dat een paard met haken of andere problemen in de mond rondloopt. Maar het hoeft zeker niet de oorzaak te zijn dat het paard wat minder eet van de brok.

Verhuizen is voor een paard minstens even stressvol als voor mensen - andere mensen, andere stal, wei, misschien andere kudde, ander ritme, en vooral ander voer.
De eerste vraag zou dus moeten zijn of JIJ hetzelfde voer geeft aan het paard als de vorige eigenaar?
Overgang van het ene voer naar het andere voer moet altijd in fases gebeuren om te voorkomen dat er darmproblemen ontstaan. Dat op zich kan al een reden zijn dat het paard minder eet en daardoor kunnen ze soms wat afvallen.
Ik zou dus in eerste instantie zoveel mogelijk het voer, de hoeveelheid en de frequentie waarop gevoerd is bij de vorige eigenaar zoveel mogelijk nabootsen. Dat is belangrijker dan meteen met suggesties te komen om Subli te geven want dat zet de boel misschien nog wel meer op z'n kop.

Dus.. probeer eerst van de vorige eigenaar te achterhalen wat het paard kreeg, hoeveelheid en hoe vaak.

Bedankt ga ik eens vragen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:20

.. en check dan ook of het paard daar ook 'onbeperkt hooi' of 24/7 gras kreeg.. dat kan allemaal van invloed zijn.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:23

Ze kreeg daar 2 kilo basisbrok per dag het zelfde als hier dus. Ze kreeg 3 keer per dag hooi en geen gras want ze kwam nooit buiten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:31

En die 'basisbrok' is van hetzelfde merk?
Het grootste verschil is dan wel dat je onbeperkt hooi geeft en dat het paard 24/7 buiten is. Betekent dat dat het paard op de wei staat en 24/7 gras kan eten?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:36

Nee er staan vrij weinig gras vooral zand eigenlijk (modder) in de zomer staat er weer meer gras ja ook van hetzelfde merk

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:45

guusjew schreef:
Nee er staan vrij weinig gras vooral zand eigenlijk (modder) in de zomer staat er weer meer gras ja ook van hetzelfde merk

Dan kan een zandkuurtje misschien ook geen kwaad. Dat kun je testen door over een periode van een paar dagen een aantal keer wat verse mestballen op te lossen in water, bij voorkeur in bijv. een doorzichtige maatbeker, en te kijken of daaruit veel zand uitzakt naar de bodem. Zand wordt in vlagen uitgescheden, dus 1 schoon monster betekent niet dat er niets in zit!

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 10:49

Oke zal ik eens gaan doen! Bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:05

je kunt wel beter slobber geven als ze last van haar gebit heeft.Heb je in haar mond gekeken?De haken vooraan kun je dan zien,als ze er zitten.Bedenk dat als je onder een haak aan het ondergebit ziet,dat diezelfde haak ook achterin zit aan de bovenkant.Als je handig bent kun je ook voelen of er emaille punten zitten.Die kunnen nare wonden geven.
Je moet er wel handig in zijn anders loop je een kans een vinger te missen.
Beter is de tandarts bellen :+