kosten sedatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

kosten sedatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:26

Hallo,

Mijn pony moet binnenkort geschoren worden, en dit moet onder verdoving.
Weet iemand wat hier de kosten van zijn om het te laten inspuiten?

Pacific

Re: kosten sedatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:27

Ik betaalde er, incl. €25 voorrijkosten, €60 voor :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:34

Je kunt ook een tube domosedan halen en toedienen onder de tong als een wormenspuit. Kosten 30 euro voor een tube en ik denk dat je een halve nodig hebt.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:21

Tabaluga12 schreef:
Je kunt ook een tube domosedan halen en toedienen onder de tong als een wormenspuit. Kosten 30 euro voor een tube en ik denk dat je een halve nodig hebt.

Hij is echt heel bang ervoor dus ik ben vrij zeker dat hij daar doorheen breekt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:55

Domosedan is echt sterk. Is hij daar vaker doorheen gebroken? Het gaat erom dat de stof stressvrij kan inwerken dan zijn ze wel ver weg hoor

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:56

Domesedan oraal werkt vrijwel even goed als Domesedan inspuiten. Wel echt 3/4 uur tot een uur laten inwerken. Voordeel is dat het ook wat langer werkt.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:14

Tabaluga12 schreef:
Domosedan is echt sterk. Is hij daar vaker doorheen gebroken? Het gaat erom dat de stof stressvrij kan inwerken dan zijn ze wel ver weg hoor

Ik weet niet of hij er vaker doorheen is gebroken want dit is de eerste keer dat ik hem scheer. De vorige eigenaar verdoofde hem altijd met Tranquigel en dan de hele spuit geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:19

Domosedan is iets anders dan tranquigeld. Domosedan is hetzelfde spul als via injectie toegediend wordt.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:23

Yvank_ schreef:
Domosedan is iets anders dan tranquigeld. Domosedan is hetzelfde spul als via injectie toegediend wordt.

Ik wil het sowieso door de dierenarts laten inspuiten, maar dat gaat wel een flinke verdoving worden want hij is erg vlug met zijn achterbenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:24

Dan betaal je rond de 60/70 maar die spuit die je zelf geeft is 30 en dat is hetzelfde en net zo sterk....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:28

Het is dezelfde werkzame stof. Je moet het echt niet verwaren met tranquigel, dat werkt toch wel een stuk minder. Bij Domesedan is het makkelijk. Handschoenen aan, tong beetpakken met de ene hand en met de andere hand de spuit erin. Kop omhoog houden dat ze het niet uitspugen en een tijdje wachten.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:32

Utixo schreef:
Het is dezelfde werkzame stof. Je moet het echt niet verwaren met tranquigel, dat werkt toch wel een stuk minder. Bij Domesedan is het makkelijk. Handschoenen aan, tong beetpakken met de ene hand en met de andere hand de spuit erin. Kop omhoog houden dat ze het niet uitspugen en een tijdje wachten.

Ik denk niet dat mijn pony dat gaat pikken... Ik ga sowieso gewoon even met de dierenarts overleggen wat ik het beste kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:33

en een injectie wel? Die werken minder lang en heb daar vaak zwetende paarden van gehad dan kan je niet meer scheren :n . Gewoon de spuit in de mond demosedan gaf dat niet.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:49

Yvank_ schreef:
en een injectie wel? Die werken minder lang en heb daar vaak zwetende paarden van gehad dan kan je niet meer scheren :n . Gewoon de spuit in de mond demosedan gaf dat niet.

Ah ja dit zet me wel op een andere gedachte... Dan denk ik dat ik toch daar voor ga dan! Dank je wel

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:52

Dat inderdaad ook. Wil je dat de injectie dezelfde langdurige werking heeft als de spuit, moet je zoveel toedienen dat ze gaan zweten.

Gewoon ff oefenen met die tong. Anders even en blinddoek gebruiken en vlug zijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:00

Fleur_a schreef:
Tabaluga12 schreef:

Ik weet niet of hij er vaker doorheen is gebroken want dit is de eerste keer dat ik hem scheer. De vorige eigenaar verdoofde hem altijd met Tranquigel en dan de hele spuit geven

Tranquigel heeft een andere werkzame stof als domosedan. Tranquigel kun je ook gewoon bij Epplejeck kopen en domosedan bij de DA.
Het moet wel een uurtje inwerken als het paard op een rustige plaats staat zonder andere paarden en absoluut zonder te kunnen eten (bijv poetsplaats).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:04

Ik zou ook zeker voor Domosedan gaan, dat is makkelijk en sneller toe te dienen dan een injectie hoor. Als die al zo paniekerig is.. Het is erg sterk spul. Mijn pony had een te lage dosering gehad, bewust, maar was zo suf als wat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:05

Tranquigel vind ik waardeloos, zelfs na een hele spuit ging t nog niet.
Domosedan is echt sterk en werkt echt goed.

Na heel veel rust nu wel zo ver dat we hele lichaam kunnen doen zonder verdoving, en alleen domosedan als benen ook wil doen, maar die laat ik meestal zitten ook voor eigen gemak :Y)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:06

Je kunt het ook in een spier spuiten dan duurt het langer. Hoeveel je kwijt bent ligt eraan hoeveel er gespoten moet worden. Maar je zult zo rond de 15 a 20 euro kwijt zijn denk ik, voor alleen het spuiten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:07

Tranquigel werkt hier geniaal.
Mijn pony van 350 kilo is met drie streepjes echt compleet stoned.
Achteruit lopen lukt dan niet meer.
Van de week moest hij gehecht worden, maar hij is een steigeraar bij de DA.
Ik heb dus toen de dierenarts gebeld werd verdoofd zodat de DA in de ader kon verdoven zonder teveel gedoe.
Dat ging super, hij is om 1 uur verdoofd met tranquigel en om 5 uur lag hij echt nog wappie en prinsheerlijk liggend te slapen in zijn stal. :')

Als die hechtingen over een paar weken nog niet opgelost zijn geef ik hem weer drie streepjes en knip ik ze er zelf wel uit.
Voor hem nooit meer onnodig stress voor iets als de dierenarts.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:11

Tranquigel is inderdaad een goede, maar houd er rekening mee dat dit op de dopinglijst staat...Dit blijft +/- 14 dagen in het lichaam voordat het paard er weer 'vrij' van is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:27

Als je voor een pasta gaat zou ik domosedan pasta aanraden. Dit moet je via de dierenarts regelen. Hou er alleen wel mee dat ze van de werkzame stof in domosedan vaak gevoeliger worden voor aanraking op het achterlijf/-benen. Heb je er al een met losse achterbenen, zou ik toch aanraden je dierenarts te bellen en iv laten verdoven met een combinatie van detomedine en butorfanol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:17

Daar gaan ze vaak gigantisch van zweten... meerdere al gehad dan kom je er met je apparaat echt niet meer door :n

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:28

Ze zweten vooral rondom de oren en voorste deel van de hals. Als je dat kort na sedatie scheert lukt dat nog wel hoor!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:31

Oh van die domosedan had ik nog nooit gehoord, dat ga ik halen voor mijn pony! Thanks voor de tip die ik hier vandaan heb :D