[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 07:46

Dag allemaal!

Iedereen heeft altijd wel iets in te brengen wat het welzijn van het paard betreft.
Nu heb ik twee shetjes van de Zuidlaarder markt gehaald, die aardig verwaarloosd zijn (blijkbaar vind niet iedereen dit, maar in mijn ogen zijn ze dat toch echt wel).
Misschien is het leuk om in dit topic tips te geven hoe ik het nog beter kan aanpakken.
Ik heb een keer eerder twee zwaar verwaarloosde shetlanders gered, wat ook helemaal goed gekomen is.

Afbeelding
Dit is Chester

Afbeelding
Dit is Amaretto

Beide zijn van mei 2014, en hebben een chip en een paspoort.

Nu ben ik sowieso van plan om ze te laten controleren door de DA, en hun hoeven eens flink te laten bekappen.
Ik ga muesli kopen en ze iedere dag 1/3 handje geven, en om de vijf dagen dit ombouwen. Daarbij hebben ze toegang tot goed grof gras en worden ze bijgevoerd met hooi, dit uiteraard ook langzaam opbouwen. Ze hebben momenteel meer oog voor gras dan hooi.

Brand los :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-10-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in de titel toegevoegd

Maaikevdk

Re: Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:52

Wat een pluizebolletjes! Wat zijn je plannen met ze?

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:54

Vind ze er nou niet verwaarloosd uitzien. Wat schraal qua bespiering ja. Denk dat ze na een lekkere was/poets beurt er al weer heel anders uitzien.

Maar gefeliciteerd en veel plezier met ze! Leuke beestjes. :)

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:59

Als je dit al verwaarlozing vindt moet je mijn witte merrie na een dag in de wei maar niet bekijken :+ . De hoefjes zijn te lang maar niet onoverkomelijk. Veel plezier.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:02

Ik vind ze er eerlijk gezegd ook niet zo heel verwaarloosd uit zien

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:06

Allereerst: vertrouwen winnen. En dan met name van Chester. Ik wou ze gisteren uit het weiland halen, maar ik kreeg het halster absoluut niet om. Aaien laat hij mij heel even, maar dan loopt hij weg en gaat hij een paar meter verder op staan grazen, terwijl hij mij in de gaten houd.

Toen heb ik besloten om het totaal anders te gaan aanpakken. Eerst heb ik mijn andere pony, Winnethou, gepoetst. Zo liet ik ze weten dat het niet eng is. Later kwamen beide nieuwsgierig dichterbij, en wouden ze aan mijn borstel ruiken. Toen heb ik Amaretto heel voorzichtig gepoetst. Toen ik dichterbij Chester wilde komen, draaide hij zich tamelijk snel van mij af. Ik heb van Amaretto's staart een stuk af kunnen knippen, want die hing op de grond. Er zaten hele grote knopen en harde stukken in, die ik voor geen goud eruit kon borstelen. Die heb ik er helaas uit moeten knippen. Maar nu ziet het er veel gezonder uit. Haar groeit wel weer aan. Het ziet er niet uit als een verknipte staart of zo. :')
En ik heb Amaretto's manen gevlochten, zodat ik de vlechtjes een voor een eruit kan halen en die pluk dan uitgebreid van verzorgen (met name ontklitten).

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb verder geen grote plannen met ze. Grondwerk, wat vrijheidsdressuur en verder later misschien een kleintje erop laten rijden. Maar dat zien we later wel haha.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:09

Die muesli zou ik maar weg laten, met een beetje hooi en gras zijn ze binnen een maand tonnetje rond! Ik zou alleen hooi voeren, Shetlanders worden snel dik en bevangen.. En verwaarloosd zijn ze gelukkig zeker niet.

Oh wel even een goede wormenkuur geven! Ze hebben wel een wormenbuik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:11

Over het weglopen en laten vangen herken ik als geen ander...

Heel veel grondwerk!!! Ga er op een krukje bij zitten, en lees een boekje, geef geen aandacht, maar laat wel merken dat je er bent. Als dat een paar keer goed gaat, en ze komen steeds vaker bij je kijken, probeer dan een mini beetje voer in je hand te leggen en houd je hand op zonder aandacht te geven.
Dat steeds verder uitwerken. Uiteindlijk kon ik een aai erbij geven, en na dat weer volgehouden te hebben kon ik die van mij pakken.
Heeeeeeel veel geduld, dan komt het goed!

Kijk maar naar die van mij!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:15

Er staat een afspraak met de hoefsmid op 1 november.. Ik zie daar een beetje tegen op, omdat ik niet weet of ik al een halster kan om doen tegen die tijd. En ik wil ook niets overhaasten, straks ben ik weer terug bij af. Maar ik zie gewoon dat ze last van hun hoefjes hebben. Op die foto van Amaretto in mijn beginpost heb ik ook het idee dat zn achterbeen er heel raar door staat..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:16

Verwaarlozing is ook het onthouden van genoeg voor en het weghouden van een hoefsmid.
Dus wat dat betreft.....

Goed werkt TS. Ben benieuwd hoe ze er van de zomer uit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:19

Harpoon schreef:
Er staat een afspraak met de hoefsmid op 1 november.. Ik zie daar een beetje tegen op, omdat ik niet weet of ik al een halster kan om doen tegen die tijd. En ik wil ook niets overhaasten, straks ben ik weer terug bij af. Maar ik zie gewoon dat ze last van hun hoefjes hebben. Op die foto van Amaretto in mijn beginpost heb ik ook het idee dat zn achterbeen er heel raar door staat..

Terug bij af is vervelend maar het is zo erg niet. Blijf voor je houden, 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit... kan die geen halster om op 1 november... geen zorgen, het komt wel!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:21

Maar als ik geen halster om krijg op 1 november, die hoefsmid staat vast. En het is écht nodig.. wat moet ik dán doen? :x

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:27

Ze zijn van 2014, ze zijn dus volop in de groei. Dit kan ik geen verwaarlozing noemen, die zijn eruit als jaarlingen die 24/7 op een wei staan. Zo zagen die van mij ook uit, deed er niks mee. Die hadden gras en leefden als een God in Frankrijk.

Sowieso zou ik de muesli weglaten en me concentreren op de hoeveelheid voedzaam hooi dat je voert. Goed letten op de kilo's hooi.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:29

Harpoon schreef:
Maar als ik geen halster om krijg op 1 november, die hoefsmid staat vast. En het is écht nodig.. wat moet ik dán doen? :x

een dag van te voren als binnen zetten

Het is overigens niet gek dat pony's van deze leeftijd er wat rommelig uitzien,zeker niet als ze 24/7 buiten hebben gestaan en geen borstelbeurt hebben gehad.
Pas op dat je in je zorgen niet gaat overvoeren want dat is ook niet goed.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:36

Ze hebben alleen een schuilstal.

Muesli weglaten en dan voeren met hooi?
Liksteen voor de vitamine's?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:44

Yep hooi en gras daar groeien ze prima op.
Je zou er een vitamine brokje bij kunnen geven of een liksteen maar in principe zit in goed hooi alles wat ze nodig hebben, een shet is maar een heel sober ras.

Je kan het halster toch een dag van te voren omdoen?
Elke dag wat voeren uit een emmer, binnen een week zijn ze slim genoeg dat als se die emmer zien dat ze wel komen eten
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-10-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:44

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten !

Muesli of handje brok kan geen kwaad, maar niet overdadig.
Werkt in het begin juist goed om ze in handen te krijgen.

En verder inderdaad voldoende ruwvoer voeren en ontwormen.
Die 2 komen er wel :D

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:56

Ik kan het halster inderdaad een dag van te voren proberen om te doen, maar als Chester dan nog steeds het niet toe laat, daar te bang voor is, dan word het moeilijk. Maar hij zal toch een halster om moeten krijgen.

Maargoed, dag 2 vandaag. We gaan er zo weer heen, en vanavond weer even.

Ik heb Winnethou gisteren apart van hen gezet, maar misschien hoeft dat ook helemaal niet.
Het is namelijk zo dat Winnethou erg graag wil spelen, maar die twee er absoluut niet de kracht voor hebben. Daarbij hebben ze moeite om te lopen/rennen met hun lange hoeven. Ze bokken wel van zich af, maar Winnethou boeit dat niet zoveel.
Ik wil die twee de rust gunnen, en ik wil niet dat ze straks zichzelf verwonden of iets dergelijks, doordat mijn andere pony zo graag wil spelen met zijn nieuwe vriendjes.

Wat vinden jullie?
Misschien is het wel wat te overdreven, maar het zou zonde zijn als ze zich zouden verwonden daardoor.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:02

Ik kan me voorstellen dat als je ze zou scheren, je aardig wat anatomie kunt oefenen op de skeletonderdelen. Het houdt niet over, denk ik.

Bij verwaarloosde paarden kom je vaak tegen:
-te lange hoeven. Niet zelf gaan klooien, maar hoefsmid erbij. Wacht je te lang, dan kan dat blijvend serieuze peesproblemen en standafwijkingen geven.
-Luizen! Veel kans dat ze in deze conditie en op deze leeftijd luizen hebben. Dat betekent dat jouw andere pony ze nu ook heeft, als ze bij elkaar hebben gestaan of als je dezelfde borstels hebt gebruikt. Al zal die pony daar de eerste maanden nog weinig van merken.
-wormen en soms diarree. Denk eraan dat er voor de gewone ivermectine preparaten (dat zit in erg veel merken wormmiddelen) al veel resistentie is bij spoelwormen, de wormensoort die je veel bij jonge paarden hebt. Bovendien kan ondoordacht ontwormen juist voor tijdelijk ernstige diarree en koliek zorgen. Doe dat dus in goed overleg met je dierenarts.
-schimmelinfecties. Als ze dag en nacht buiten staan en geen dekentje ophebben (hoeft ook niet) gaat dat vanzelf wel over.
-ondervoeding en groeiachterstand. Hier is al veel over gezegd.

In tegenstelling tot de opvang van verwaarloosde oudere paarden, zijn het vrijwel allemaal tijdelijke problemen, die met wat tijd, geld en aandacht prima op te lossen zijn.
Leuk dat je deze twee pony's een goed huisje wilt geven.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 22-10-15 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:02

Het is absoluut niet aanvallend bedoeld en ik vind het echt een nobel streven om paardjes van een markt te "redden", maar zolang er paardjes "gered" worden blijven er verwaarloosde paardjes op markten aangeboden.

Ik vind ze er ook niet zo verwaarloosd uitzien. Goed voer en een flinke dosis TLC doet wonderen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:06

In een liksteen zitten doorgaans geen vitamines.
Een beetje muesli kan echt geen kwaad, zeker in het begin en als lokkertje. Ook om ze gedragsmanieren bij te brengen, als stilstaan, meelopen, hoefjes opnemen enz.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:10

Sorry, ik bedoelde mineralen in plaats van vitamines.

Even ter samenvatting: Wel of geen muesli?

En moet ik Winnethou nou wel of niet bij ze in laten staan tot dat de hoefsmid komt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:11

Door die dikke vacht zie je niet hoe mager ze eigenlijk zijn,dat vertekend heel erg,die dikke vacht.
Misschien kan je Chester een halsband omdoen TS?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:11

damian23 schreef:
Het is absoluut niet aanvallend bedoeld en ik vind het echt een nobel streven om paardjes van een markt te "redden", maar zolang er paardjes "gered" worden blijven er verwaarloosde paardjes op markten aangeboden.

Ja, ergens heb je gelijk natuurlijk. En dan vooral bij jonge dieren.
Anderzijds: wat als ze niet op een markt terecht kunnen? Dan ontneem je ze de kans op een beter bestaan dan waar ze vandaan komen. Ik blijf dat een moeilijk punt vinden.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:13

Een halsband? Hoe moet ik dat voor mij zien?