Paard afgeschreven op tussenpozen beide achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

Paard afgeschreven op tussenpozen beide achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:15

Mijn oudere merrie(20 jaar) is vorige week in de kliniek afgeschreven op beide achterbenen, versleten tussenpezen zei de arts. We gingen heen omdat ze al een tijdje slecht is en we de laatste weken echt merkte dat het niet goed zat, heel kreupel, slepen met achterbenen, veel op rust en continu afwisselen met benen. Nu heb ik een afspraak ingepland voor euthanasie en krijgt ze nu sinds een dag of 5 equipalazone, hier lijkt ze nu erg goed op te reageren, ze is veel vrolijker, beweegt meer zelf door de paddock, had zelfs een uitspatting 2 dagen terug waarin ze zelfs even gek deed.
Omdat ze nu dus ineens zo opleeft twijfel ik heel erg of ik de afspraak voor inslapen wel door moet laten gaan. De arts in de kliniek was erg duidelijk en zei dat het echt niet goed zat. Ik wist zelf ook echt zeker dat het einde verhaal was omdat ze echt niet happy was, maarja nu reageert ze toch ineens erg goed op de pijnstillers....
Iemand ervaring met deze blessure op beide achterbenen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:23

Equipalazone is een sterkte pijnstiller. Dat je paard nu lekker in zn vel zit komt enkel en alleen door de pijnstiller. Zonder dat heeft het dus echt pijn. Je keuze is dus of inslapen, of voor altijd op zware pijnstillers houden (met veel bijkomende kosten, en zeer waarschijnlijk ook bijwerkingen). Beter gaat je paard er waarschijnlijk niet van worden.

edit: het is ook een ontstekingsremmer, maar gezien de diagnose zal dat nu niet het verschil maken.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:31

denk alsjeblieft zo: Een paard dat ineens opleeft met zware pijnstilling heeft duidelijk heel veel pijn.
je paard gaat zich nu extra bewegen omdat hij/zij nu geen pijn voelt. Hierdoor kan je paard ineens teveel doen en maakt het nog erger.

Het is einde verhaal.. Wat je kan doen is een paar dagen/week op pijnstilling en dan in vrede laten gaan.

bij mijn merrie had ik ook gewist dat het einde verhaal was met haar zware hoefkatrolontsteking, ook ik had een afspraak bij de dierenarts.
Opeens was ze weer de vrolijke merrie, Maar dit zonder pijnstilling..
Ik had ook getwijfeld.. Maar de dierenarts had mij Fotos laten zien en dan had ik de beslissing genomen dat het eerlijker is het beestje te laten gaan.
Op pijnstilling wou ik haar niet hebben en de zenuwen doorsnijden ook niet, ik vind dat geen paardwaardig leven voor langere tijd. En ze maakt dan haar benen nog Meer kapot, dat wou ik niet.

Mijn merrie was pas 15..

heel veel sterkte wens ik jou!

Dennis

Re: Paard afgeschreven op tussenpozen beide achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:45

Zo een opleving op een stevige pijnstiller is juist het bewijs dat je paard veel pijn heeft zonder. Anders deed ze dat ook wel zonder pijnstilling.

Ik heb zelf geen ervaring met deze blessure, maar zo een opleving op pijnstillers is voor mij echt geen goed teken.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:52

Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd is, al snap ik je twijfels wel. Sterkte ♡

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:55

Wat iedereen al zegt, het feit dat je paard nu zo opleeft is inderdaad alleen maar bewijs dat ze echt pijn heeft zonder, met die pijnstillers voelt ze de pijn niet en gaat ze zichzelf alleen maar meer kapot maken..
Als ik jou was zou ik nog even van haar genieten & toch wel laten inslapen...

Heel veel sterkte!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:57

Ik weet helaas dat het echt niet goed zit en ik geen andere keus heb dan haar te laten gaan maar het is zo moeilijk, ben al zoveel dieren kwijt geraakt het afgelopen jaar en momenteel zwanger dus het valt niet erg lekker bij me. Toch verdiend ze het niet om zoveel pijn te hebben en de DA was heel duidelijk, het gaat alleen maar erger worden en er kan niks aan gedaan worden.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik met dit topic wil, ik denk gewoon even me hart luchten...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:57

Kan je niet overleggen met de DA hoe lang het verantwoord is om die pijnstillers te geven? Dat je bv zegt nog een fijne 2 weken/maand en dan is het over.
Dan kan je haar toch nog even wat tijd geven om zich goed te voelen en laat je haar dan inslapen.

Bah, klinkt al rot voor mij terwijl ik je paard niet eens ken, voor jou moet het echt verschrikkelijk zijn. Veel sterkte ermee!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:58

Gun haar die paar dagen met pijnstillers en verlos haar van de pijn onder de pijn stillers. Je paard op pijnstillers houden zonder uitzicht op verbetering is rekken van tijd. Dan heb je het meer over kwantiteit van leven dan kwaliteit. 20 jaar is een mooie leeftijd, er hadden er misschien 10 bij gekund, maar het hadden er ook 10 minder kunnen zijn. Genoeg is genoeg. Haar lijf kan en wil niet meer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:12

DMHorses schreef:
Ik weet helaas dat het echt niet goed zit en ik geen andere keus heb dan haar te laten gaan maar het is zo moeilijk, ben al zoveel dieren kwijt geraakt het afgelopen jaar en momenteel zwanger dus het valt niet erg lekker bij me. Toch verdiend ze het niet om zoveel pijn te hebben en de DA was heel duidelijk, het gaat alleen maar erger worden en er kan niks aan gedaan worden.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik met dit topic wil, ik denk gewoon even me hart luchten...

begrijp je wel.
je wilt ergens gewoon extra bevestiging denk ik.
heel herkenbaar :(:)
sterkte

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:19

Snap heel goed dat de twijfel toe slaat als je je beestje ineens weer blij ziet worden..maar dat is op dit moment alleen maar meer bevestiging voor het feit dat ze dus echt ongelukkig wordt door de pijn. Heb er ook 2 moeten laten gaan in een jaar tijd, ik snap hoe je je voelt. Heel veel sterkte gewenst.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:08

stel je paard een weekje op pijnstillers, of twee weekjes en geniet nog even lekker van haar.

Natuurlijk mag je je hart luchten, af en toe voelt het ontzettend goed dat er nog andere mensen zijn die hetzelfde denken en voelen.

natuurlijk is het moeilijk om het dier te laten gaan, ik heb ook veel dieren verloren in nog geen twee jaar tijd.. Het doet pijn Maar vergeet niet dat dit de beste stap zal zijn voor jou paardje, en denk aan de mooie momenten terug.
Ze is jou zeker weten dankbaar voor de mooie tijd!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:11

Wanneer ben je uitgerekent.
Mis iets voor je bevalling laten inslapen dan is het verwerken misschien makkelijker voor jou.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:31

Volgens mij is er nooit een 'beter' moment mn zoontje was net geboren toen ik mn paardje moest laten gaan.
En zelfs nu heeft t nog niet echt een plekje,mis hem nog elke dag.
Hormonen of geen hormonen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:02

Sterkte Dorinda! (en Martijn)

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:32

Mijn mooie lieve dame heeft geen pijn meer, we hebben haar vandaag laten gaan. |(
RIP Soleda 1995 - 2005

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:38

En mooi besluit voor je lieve dame.
Ze had toch veel pijn, en zo wil je haar ook niet op de wei hebben staan.

Heel veel sterkte

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:40

Ah sterkte,je hebt voor haar gekozen.
Heel veel sterkte Y;(

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:01

Heel veel sterkte met het verlies van je vriendin Y;(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:45

een hele goede besluit! Ik wens jou heel veel sterkte toe! Y;(

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:49

Sterkte, en hopelijk met de tijd een glimlach op je gezicht als je aan haar denkt!

Ze is nu op de eeuwige groene weides!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:57

Tja zware beslissingen zijn dat! Als het paard zich nu goed voelt met de bute erin kun je overwegen haar nog een tijdje te laten lopen mits ze dan nog een paard waardig leven kan hebben..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:13

De beste, maar tegelijkertijd ook de zwaarste beslissing. Heel veel sterkte!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:17

biscaya schreef:
Tja zware beslissingen zijn dat! Als het paard zich nu goed voelt met de bute erin kun je overwegen haar nog een tijdje te laten lopen mits ze dan nog een paard waardig leven kan hebben..

TS heeft haar paard gisteren in laten slapen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:07

Dan wens ik de TS veel sterkte!