Welke hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Welke hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 20:41

Ik denk er over na om mijn Ijslander binnenkort voor in elk geval de winter van haar ijzers af te halen. Omdat ik toch regelmatig buiten wil blijven rijden en de bermen dan vaak erg slecht zijn denk ik aan hoefschoenen.

Ik heb er geen ervaring mee, wat en welke raden jullie aan?

Ik zoek schoenen die gemakkelijk aan en uit te trekken zijn. Ze moeten ook goed blijven zitten en geen wondjes op de kroonranden / in de kootholtes veroorzaken.

Is er een " schoenenpasser" in zuid holland?

Alvast bedankt

Arabesk

Re: Welke hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:54

Floating boots hoor ik goede verhalen over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 21:11

Je hebt er zelf geen ervaring mee? Heb nog niet eerder gehoord van deze naam. Ik ga eens zoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:13

ik vind de renegades makkelijk om aan te trekken en ze zitten mooi laag, dus weinig kans op schuren in de kootholtes

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:44

Renegades zijn fijne schoenen, weinig huidcontact, bewegen mooi mee met de hoefballen dus geen kans op schuurplekken en makkelijk aan en uit trekken.

Floatingboots zijn ook prima schoenen maar lastiger aan en uit trekken, zitten niet bij elk paard even mooi om de hoef vanwege de bevestiging van de rubber achterkant en niet alle paarden lopen er even goed op omdat de straal uitgesneden is en dit ook wat druk op de zool kan geven, al is dit laatste wel aan te passen. Als de schoen goed zit dan lopen de paarden er wel mooi op.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:53

Floating Boots, ik wil niet meer anders :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:08

Hoe ben je tot die keuze gekomen? Hoe weet / zie je of ze goed passen?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:18

Mijn paard had redelijk hoge hielen waardoor Renegades hem sowieso niet zouden worden. Ik wilde toch in het hogere segment qua schoenen zitten, omdat ik ze straks ook in de endurance wil gebruiken. Zodoende kwam ik uit bij de Floatings.

Ga niet zelf lopen klooien met passen, laat een goede hoefschoenpasser komen. Ik kan Equischoen heel erg aanraden :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:31

Mijn paard heeft ook vrij hoge hielen.
Ik heb laten passen door Delphi die hier boven ook reageerde.
Omdat mijn paard een huidallergie aan zijn benen heeft wilde ik zo laag mogelijke schoenen.
Ik heb toen renegades gehad om te proberen die zaten super bij hem en hij liep er zo mee weg!
Ik heb toen dezelfde nieuw aangeschaft, maar die gingen draaien en hij liep er daardoor niet goed mee.
Wonderlijk genoeg pasten die precies bij onze pony, en die heeft er nu veel plezier van, ze zitten hem perfect!

Ik heb toen via Delphi floating boots gehad om te proberen, maar ik vond ze erg lastig aan gaan en mijn paard liep er op de steentjespaden (waar ik ze voor wilde hebben) gevoeliger mee dan met de renegades.
Ik heb ze daarom terug gedaan en omdat zijn hoeven ondertussen ook wat breder waren geworden op zoek gegaan naar een maat grotere gebruikte renegades.
Die heb ik zowaar gevonden en die zitten goed en hij liep er weer zo op weg!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:44

Hoe moet je ze aan doen?

Ik heb het liefst wel schoenen die niet lastig aan en uit gaan, omdat ik zelf daar gewoon niet handig in ben ( zeker in de winter niet met kou en regen, wil ik niet lang staan klooien)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:55

Een rubberen hamer doet wonderen :D

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:57

ik heb de easyboot bare gehad en geen problemen.
waren prima schoenen en makkelijk aan en uit te trekken.

een meisje op stal had schoenen van cavallo maar dat waren geen fijne schoenen. waren lastig aan en uit te trekken en elke keer wondjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:08

Renegades gaan heel makkelijk aan, maar ze moeten wel passen bij de voeten van je paard

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:45

Hier ook de Renegades. Mij is verteld dat deze veruit de makkelijkste schoenen zijn om aan en uit te doen, maar dan nog is het meer werk dan ijzers uiteraard. Hoe handiger je erin wordt, hoe sneller het gaat.

Ik heb nog nooit schuurplekjes of wondjes gehad, ook al doen we regelmatig afstanden van +40 km.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:41

ik heb al meer als 1100km gereden met de equine fusion ultra. super schoenen die makkelijk aan en uit gaan, niet schuren en nooit uitgaan.
maar bij iedere hoefschoen zul je in principe zelf de hoeven bij moeten houden om te zorgen dat ze in de schoenen blijven passen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:14

De renegades passen toch eerder bij hoeven zoals met name arabieren etc? (Meer lang dan brede hoeven?)

Ook maar uit een beschrijving hoor.

Ik wil namleijk ook hoefschoenen aanschaffen. Alleen vind ik de juiste maat en et bijbehorende type lastig te vinden. Had voorkeur vor de renegades. Klonk goed en ziet er nog stoer uit ook. Alleen adhv de beschrijving vraag ik mij af of dit type wel bij mijn draver kan.

Iemand hoefschoen passer adressen?
Zag equischoen al vorbij komen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:26

Ik heb voor mijn fjord ook de renegades liggen, super schoenen. Makkelijk aan en uit te doen en ik heb er noout problemen mee gehad kwa draaien of verliezen.

Ik gebruik ze niet meer dus heb ze in de verkoop, paard had gevoelige hoeven maar dat is erg verbeterd dus heb ik de schoenen niet meer nodig.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:13

Jou fjord had ook bredere hoeven dan lang?
Want dan ga ik toch de renegades laten aanmeten. Mijn paard zijn hoeven zijn slecht aan het worden na de verhuizing (andere ondergrond meer steen/asfalt boom stro kjes etc) zijn voorhoeven slijten veeeeel te snel nu.

Ik kan geen passer vinden in omgeving noord holland

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:56

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:03

Goed topic. Ik ben mijn welskruising voor de kar aan het zetten. Ik wil geen ijzers, dus dan kom je al snel bij schoenen.

Renegades dus. En Equischoen hou ik ook in mijn achterhoofd. Passen ben ik erg van. Heb er zelf te weinig verstand van.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:16

Welke schoenen geschikt zijn is niet alleen afhankelijk van de maten van de hoef maar ook de vorm en de stand, en of het paard bijvoorbeeld ondergeschoven hielen heeft, en natuurlijk hoe het paard loopt. En dan is het gebruiksdoel natuurlijk ook heel belangrijk.

Je kan natuurlijk altijd via Internet bestellen, www.Hoofwear.com heeft bijvoorbeeld een hele handige app waarmaa je kan zien welke schoenen allemaal passen bij de opgegeven maten. Maar je weet dan nooit of dat die schoen echt goed past en of er geen beter geschikte schoen is.

Met de passervice laat ik paarden altijd ook even lopen en dan zie je vaak meteen op welke het paard het beste loopt en ook of ze echt mooi om de hoef zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:25

Nouvel schreef:
Renegades gaan heel makkelijk aan, maar ze moeten wel passen bij de voeten van je paard

Ik heb ze maar gebruik ze nooit.
Ze passen perfect als paardlief perfect vers bekapt staat, maar zodra ik een weekje achterstand heb krijg ik ze niet meer aan. Of ze zitten heel krap en dan loopt ze er kreupel op omdat het randje van de zool dan tegen de straal komt.
Te weinig speelruimte.
Moet wel zeggen dat ik een paard heb met zeer grote (maat 140 bij vers bekapt) ronde voeten.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:27

Ik heb inmiddels een passer gecontacteerd, echter niet om de hoek wonend.
Dus eerst even kijken of ik niet te ver woon voor hem.
Hopelijk gaat het lukken

Ik kan voorlopig niet het bos in of uberhaupt het terrein af.
De hoeven zijn nu echt zo ver afgesleten dat ik morgen foto's naar de smid ga sturen om te kijken of hij wellicht iets kan doen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:28

Sizzle schreef:
Nouvel schreef:

Ik heb ze maar gebruik ze nooit.
Ze passen perfect als paardlief perfect vers bekapt staat, maar zodra ik een weekje achterstand heb krijg ik ze niet meer aan. Of ze zitten heel krap en dan loopt ze er kreupel op omdat het randje van de zool dan tegen de straal komt.
Te weinig speelruimte.
Moet wel zeggen dat ik een paard heb met zeer grote (maat 140 bij vers bekapt) ronde voeten.

Dan zijn ze te klein, ze kunnen beter wat te ruim zitten dan te krap, dan gaan ze ook stuk, Renegades mogen bijna cm. speling hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:34

Zijn er ook betere schoenen voor platvoetje en zijn vriendjes?