Begin augustus dit jaar kwam ik met mijn paard op een nieuwe stal te staan. De eigenaar is traditioneel hoefsmid.
Alles leek perfect, een 24/7 buitenplekje, genoeg ruimte voor de paarden en het leek erg gezellig. Ik hier ga ik nooit meer weg dacht ik nog! Helaas schijn bedriegt soms en sommige mensen zijn erg goed in het opzetten van maskers.
Op 20 augustus werd mijn paard bekapt door de staleigenaar, op zich netjes gedaan maar niet helemaal op mijn manier. Mijn vorige paard werd altijd natuurlijk bekapt en dat vond ik toch prettiger.
Op 23 september heeft mijn paard een flink wondje opgelopen aan haar kogel van haar rechtervoorvoet, aan de hooibak, dit zag ik gebeuren. Hier kom ik later op terug.
Donderdag 1 oktober had ik een afspraak met de natuurlijk bekapper, dit had ik ook gemeld aan de staleigenaar en dat was geen probleem. Paard stond prima op de hoefjes en ik kreeg complimenten dat de hoeven zo mooi en stevig waren ondanks dat er in de opfok nooit iets aan was gedaan.
Hierna begon de ellende, vrijdag kwam ik erachter dat er een stuk zool uit mijn paard haar hoef was gesneden aan haar rechtervoorvoet. Aan haar linkervoorvoet was in de teen gehakt met een kapmes, iedereen kent die wel, zo één waar de hoefsmid met een hamertje op slaat om overtollige hoefwand weg te halen. De haksporen zag ik in haar hoeven zitten, ook een stuk in de zool. Op dat moment wist ik niet wat ik ervan moest denken, misschien op een hele gekke manier zelf voor elkaar gekregen in de wei? Ligt er iets scherps? Waar komen die haksporen dan ineens vandaan? Zonder er verder bij na te denken ben ik naar huis gegaan.
In het weekend moest ik werken, en aangezien paard toch buiten stond kon ik vast wel twee dagen overslaan, daar heb ik nu nog spijt van. Maandagochtend trof ik mijn paard kreupel aan, er ontbrak een heel stuk hoef en de wond zag er niet uit, er kwam ineens allemaal rommel uit terwijl het daarvoor juist beter ging.
Ik heb gelijk contact opgenomen met de natuurlijk bekapper en foto´s gestuurd, ik dacht het zal op een gekke manier wel afgebroken zijn of iets dergelijks, maar de zool kan niet zomaar afbreken? En hoe kan het dat er snijsporen in de hoeven zitten? De bekapper is ´s middags gelijk gekomen, mijn vermoeden werd meteen bevestigd bij het zien van de hoeven. Dit is niet afgebroken, maar pure mishandeling, er is heel duidelijk in die hoeven gesneden...
In alle vertrouwen de staleigenaar er ook bijgeroepen, hij is tenslotte hoefsmid. Zijn reactie was heel anders: '' Ja, ja, de zool is dun en veert helemaal, ze zal wel hebben staan klauwen!''
Mijn reactie: Ja juist, een halve hoef en een stuk teen verdwijnen in drie dagen door te ''staan klauwen''? En daarbij zitten er snijsporen in die hoeven, het is duidelijk te zien dat dit met een kapmes gebeurd is.
Waarop hij weer antwoordde: Dat zal ze zelf wel gedaan hebben, groeit wel weer aan. Mijn eigen jaarling heeft dat trouwens ook! Ik zal hem even uit de weide halen!
Die jaarling had inderdaad een mooie afgeronde hoefwand aan de teen van het klauwen, zonder haksporen en netjes vanaf zoolniveau. Dat was toch wel iets heel anders dan het paard van mij.
Nadat ik het die maandag heb aangekaart is er ook niets meer met die hoeven gebeurd, toch raar dat het dan door het klauwen komt hè?
Er hingen overal camera´s op stal, mag ik die beelden dan niet even bekijken? Ik nam toch aan dat de staleigenaar het ook vreemd vond wat er gebeurd was, maar ik mocht de beelden absoluut niet zien. Die waren strikt privé! Waarom hangen er dan camera´s? Voor Jan met de korte achternaam?
Die maandag heeft een andere natuurlijk bekapper ook bevestigd dat dit het werk van iemand is geweest, dit is niet zomaar afgebroken. De veearts is ook nog geweest, wilde geen mensen de schuld geven, maar zei ook dat dit niet zomaar uit zichzelf gebeurt. Die wond bleef ook iedere dag maar weer open gaan en telkens zat er ook prut onder aangekoekt aan het been. Dit vertrouwde ik ook niet.
Ik ben gelijk opzoek gegaan naar een andere plek voor mijn paard, dat is gelukkig gelukt en afgelopen zondag heb ik mijn paard en spullen gepakt. Opzegtermijn betaald, paspoort mee en wegwezen hier.
Die dag daarvoor belde de vrouw van staleigenaar nog dat wij toch maar even moesten praten, want de sfeer was onrustig op stal en dat zou door mij komen! Het kon toch niet zo zijn dat ik haar man de schuld gaf van die hoeven, straks zou ik hen ook nog de schuld geven van dat wondje dat telkens open gaat! Dat waren haar eigen woorden, zo maakten ze zichzelf alleen maar meer verdacht in mijn oren. Gelukkig kon ik de volgende dag verhuizen en dat heb ik ook pas een uur van tevoren gemeld, voordat het verder zou escaleren.
Inmiddels is er ook nog een traditionele smid bij geweest, omdat deze er toch was en ook nieuwsgierig was. Ook hij bevestigde het verhaal en het gaat ongeveer 6 weken duren voordat het weer redelijk is aangegroeid en tot paard weer heel rustig over het verharde mag lopen.
Het gaat na 4 dagen op een nieuwe plek ook al stukken beter met de wond, ik denk dus dat dat opengaan ook niet vanzelf is gegaan, maar dat is niet het aller belangrijkste en hier is ook geen bewijs van, het enige bewijs wat er zou zijn van alles, dat zijn de camerabeelden....
Ik heb aangifte gedaan, dus het is bij de politie ook bekend dat daar gekke dingen gebeurd zijn.
Zijn er meer mensen in die regio die de laatste tijd gekke dingen hebben gemerkt? Ik hoop dat dit kan worden opgelost, want óf de traditionele smid was zo erg op zijn ziel getrapt dat hij het gedaan heeft, en anders loopt er in de regio toch een gek rond. Het laatste is zeer onwaarschijnlijk omdat er een waakhond op het erf liep, er camera´s hingen en er ´s nachts geen verlichting was. Toen kan het dus niet gebeurd zijn.
Sorry voor het lange verhaal, hebben meer mensen zoiets meegemaakt? Dat er op een vreemde wijze aan de hoeven gezeten is?
Hier de foto´s van het hele gebeuren.
Rechtsvoor na het bekappen donderdag, de scheur is in de trailer opgelopen en was bekend.

Linksvoor, zie de sporen van het kapmes bij de teen

Maandagochtend, rechtsvoor, duidelijk te zien hoe ontzettend kort de teen is en het wondje waar weer prut uitgekomen is

Volgende drie foto´s ook maandag
Rechtsvoor onderkant, overal zie je de snijsporen zitten. Zie ook de donkere zool, het deel waarin gesneden is. Bij de hielen is niks gebeurd.

Rechtsvoor, duidelijk te zien dat de hoefwand helemaal is weggehaald

Rechtsvoor zijkant, lijkt wel een bokvoetje terwijl de hielen goed zijn, zo´n groot stuk mist er aan de teen

Wondje op afgelopen zaterdag (in een linkje, niet erg smakelijk)
http://i59.tinypic.com/2rhuyps.jpg
Wondje vandaag
Ik vertrouwde het inderdaad niet meer, ondanks dat er verder nooit problemen waren.
Op die manier lukt dat niet door te schrapen. Maar wie het wel heeft gedaan, ik ben bang dat je daar nooit achter komt.