Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zizipicoleo

Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:13

Beste Bokkers,

Gisteravond deden mijn vriend en ik een vervelende ontdekking bij paardlief (KWPN-merrie, 16 jaar).

De hoefsmid was eerder die dag geweest om te bekappen en voor nieuwe ijzers te zetten, achter niet (in principe gaat ze in het winterseizoen blootsvoets tegen uitglijden; voor schraapt ze echter veel dus heeft ze ijzers om de voorhoeven wat te ontzien).

Haar stralen zijn altijd al een zwak puntje geweest, maar rechtsachter heeft ze echt lelijke rotstraal. De smid snijdt de rotzooi altijd zo goed en kwaad als het gaat weg, waarop wij de straal zo goed en kwaad als het gaat schoonhouden tot de volgende bekapbeurt. Misschien iets minder lelijk dan eerst; rot blijft de straal wel.

Na de meest recente bekapbeurt (gisteren dus) troffen wij een hoef met bebloede straal aan. Even schrikken, maar gelukkig niks ernstigs: de smid had bij het wegsnijden van de rottigheid per ongeluk even in het leven gezeten. Ze leek er ook geen pijn aan te hebben.

Wat erger was, was dat ze tijdens het rijden kreupel liep. Vreemd genoeg niet met het rechter achterbeen (met de kapotte straal), maar met het linker achterbeen. Een beetje onwennigheid tijdens de eerste keer lopen zonder achterijzers zou je verwachten, maar echte kreupelheid...?

Meteen gestopt met rijden en paardlief nog eens goed bekeken. Het enige wat ik er met mijn beperkte hoevenkennis/-ervaring over zou kunnen zeggen, is dat de hoeven me erg kort gekapt lijken.

Bij deze dus mijn vraag: wat vinden jullie van deze hoeven?
En: hoe komen we permanent van die rot-rotstraal af?

Alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen!!

P.S. De hoefstralen worden iedere dag bespoten met een speciale verzorgingsspray (ShowMaster, van de Krämer). Om gezonde stralen bij te houden werkt dit goed; de rotstraal gaat er duidelijk niet van weg.

P.P.S. De allereerste keer dat onze huidige hoefsmid de merrie bekapte, raadde hij ons aan de straal met spiritus te ontsmetten en daarna bij te houden met verzorgingsproducten. Wij hebben dat toen niet gedaan omdat we het te agressief achtten, maar nu willen we dit eigenlijk wel gaan doen.

P.P.P.S. Wij denken nu ook aan voedingssupplementen als biotine...

(1) Bebloede rotstraal rechtsachter (belichte foto)
Afbeelding

(2) Bebloede rotstraal rechtsachter (onbelichte foto)
Afbeelding

(3) Achterhoeven zijkant (rechterhoefje lichtjes opgeheven)
Afbeelding

(4) Achterhoeven achterkant
Afbeelding

(5) Allevier de hoefjes
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-10-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag verwijderd

Laura1982

Re: [BEH] Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:18

Jeetje ik schrik best van de hofjes van je paardje. De rotstraal is wel heel extreem. Ik zelf heb dit nog niet zo erg gezien. Wij doen altijd en bad van soda maken en daar in laten weken. Daarnaast blauw tectuur op een watje en in de groeve stoppen. Iedere dag weer opnieuw ik zou een dierenarts raad plegen aangezien het niet overgaat bij je paardje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:33

Blauw tinctuur mag niet meer verkocht worden toch?

Vorige had chronische rotstraal op 4 hoeven (althans.. Van zn 6e tot zn 17e gehad en nooit een dag kreupel gelopen) egyptische zalf met watten/blauw tinctuur/teren en weet ik veel hoevele sprays geprobeerd.. Van niets ging het weg.

Ik gebruikte hoof and sole hardener bij de vorige en dat werkte goed als ik t bijhield vanaf moment bekappen. Althans de straal bleef harder. Gezond is het nooit geworden maar de laatste jaren was het wel aanzienlijk minder heftig dan toen ik m net 3 jaar had. Uiteindelijk issie ingeslapen door zware artrose in de voorbenen.

Wbt kreupel lopen.. Weet je zeker dat t t andere been is? Vind dat sws altijd laatig te bepalen.. Eens een paard meegemaakt die kreupel liep op een voorbeen. Na buigproef/uitverdoven en fotos bleek het HKO in een achterbeen te zijn. Lijkt soms anders dan t is dus :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-10-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:44

Zou een echt kundig iemand laten kijken. Rotstraal kan Hoefkanker worden, dat bloed ook erg snel en is denk ik nu lastig beoordelen of er rotstraal of hoefkanker is weggesneden. Menig hoefsmid herkent dat niet goed (is ook lastig)

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:48

Ik heb voor mijn paarden die vorig jaar ook rotstraal hebben gehad op advies van de hoefsmid hypozin gebruikt. Moest iedere dag in de stralen worden gespoten/gesmeerd, maar de stralen verbeterden aanzienlijk.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:06

Bedankt allemaal!

We gaan sowieso een dierenarts laten kijken. Hypozin had ik nog nooit van gehoord, klinkt wel veelbelovend!

Edit: kreupelheid is inderdaad altijd tricky... vanmiddag gaan we weer kijken hoe de hoef er uitziet en hoe ze loopt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:09

Hypozin werkt goed! Ik vind de rotstraal nog niet heel extreem, heb wel erger gezien. De truc is vooral: goed drooghouden! Dus droge stal en niet in de blubber naar buiten. Ook niet gaan wassen/schrobben. Droog, droog, droog. En dan dagelijks de hypozin goed met een spateltje in de middelste straalgroeve doen.

Goed dat je smid het zo weg durft te snijden! Vaak zie je dat ze te bang zijn om voldoende weg te halen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:13

Check! De box wordt 2x per dag uitgemest en beetje opgestrooid, verder staat ze alleen in paddocks met kwartszand.

Maar voor er gesmeerd kan worden, zullen toch eerst de meeste bacteriën dood moeten... wat vinden jullie van spiritus, zoals de hoefsmid aanraadde? Is vrij agressief, maar wel doeltreffend lijkt me...

Edit: foutje! De box werd niet opgehooid natuurlijk :+ opstrooien dan? :D
Laatst bijgewerkt door Zizipicoleo op 15-10-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:13

Hypozin heb ik inderdaad ook gebruikt bij mijn paard. Daarmee was het goed onder controle te houden samen met ik dacht Dry Feet spray. Echter het is pas echt overgegaan sinds hij bij ons altijd buiten loopt en we veel minder aanklooien met hoeven en stralen. Overigens loopt hij daarbij ook gewoon door de modder.
Ik ben echt geen extreem persoon in het "natuurlijk" houden van je paard maar dit lijkt bij mijn paard met een hele steile hoef toch echt het beste te werken.

Edit: ik heb de hoeven nooit "ontsmet". Gewoon na het uitsnijden Hypozin er in en een watje erachter aan zodat het goed in kan trekken.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:16

Ik heb erg goede ervaringen met Hippo Sol. Hier zitten bestanddelen in die bacterieen doden. Wordt ook door veel hoefsmeden aangeraden bij rotstraal.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:21

Euh... erge rotstraal kan ik het ook niet noemen .. maar ik zeg 1 x perweek schoon maken en droog dan egyptiche zalf er op en idd droge stal let ook op droge bak... in bv eb en vloed bodem zal hij altijd nattig worden dus effe 2 tot 4 weken en dan moet het echt goed zijn

Paintlinger

Re: Rotstraal en korte hoeven - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:24

Dat bloeden vind ik een beetje eng ook.

Mijn paard had ook heftige rotstraal. Maar is met hypozin en later gewoon met zinkzalf en een standsverandering helemaal goed gekomen.

Met de zinkzalf kan je de holtes als het ware dicht kitten en afsluiten voor viezigheid.
Wel eerst goed ontsmetten dan dus.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:25

Hier ook Hypozin, werkt als een tierelier !
Mijn paard had vergelijkbare stralen als die van jou, met een week of 6 behandelen was het weg :j
Gebruik het nu af en toe nog preventief als ik merk dat hij met wat vochtige stralen uit een wat nattere wei komt.

Zorg wel echt dat je stal brandschoon is. Kijk ook verder als alleen het strooisel wat erin ligt. Waar is de bodem van gemaakt. Je komt wel eens ooit stallen tegen die houten balken als ondergrond hebben. Hout en zo ook zaagsel ( wanneer niet goed bijgehouden) zijn een grote bron van bacterieen waar je zonder het goed schoon en droog te houden niet tegenaan kunt vechten. Dus ook je stalling en je stalmanagement is belangrijk.

Daarnaast ben ik zelf Rozebottels en ijslandszeewier bij gaan geven. Ik heb er qua hardheid van de hoeven veel profijt van gehad.

Ik noem dit wel erge rotstraal als je het achter aanzicht van de ene hoef bekijkt zie je dat het 'zachte' weefsel helemaal weggeslonken is :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:33

De hoeven zijn zeker niet te kort. Rotstraal kan heel erg zeer doen. Je smid had wel iets rustiger aan kunnen doen met wegsnijden. Zolang het nog geen hoefkanker is hoeft het niet zo rigoureus weggesneden te worden.
De hielen van je paard moeten iets omlaag zodat de straal meedraagt en zo beter doorbloed wordt.
Ik gebruik zelf NTdry poeder, er zijn ondertussen al 3 vd 4 stralen weer mooi dicht.
Zorg dat het paard niet/weinig in de modder staat en liefst ook geen vlas of zaagsel.
Zoveel mogelijk beweging op droge ondergrond bevorderd de genezing.
Succes, het is lastig en kan heel lang duren.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:42

We schrokken inderdaad echt toen we die hoef optilden en een donker gat met bloed eromheen aantroffen :\ Meteen de smid gecontacteerd, die zei dat dat met wegsnijden gebeurd was en vroeg meteen of het erger geworden was. Dat leek ons niet, was opgedroogd bloed van een klein, niet te traceren wondje. Maar het zag er behoorlijk eng uit, vieze foto ook :=

We hadden overigens tot nu toe niet meer ondernomen dan alles goed schoon en droog houden en de hoeven inspuiten met verzorgingsspray, omdat de rotstraal min of meer stabiel leek... Wel zag het er de ene dag beter uit dan de andere. Nu pas werd echt goed zichtbaar dat het toch wel aardig geëscaleerd is.

Volgens mij is de stalbodem van beton (? in ieder geval iets 'stenigs', geen hout), waar een dun laagje zaagsel (?) op ligt en vervolgens stro. Onder het stro is het inderdaad soms een smerige prutbende, die er iedere dag zoveel mogelijk uitgewerkt wordt. De laag stro is altijd netjes dik.

Edit: het wegsnijden op zich is wel goed, maar het probleem is dat de straal maar doorrot en er bij iedere beurt iets meer weggesneden wordt, waar de boel niet tegenop kan groeien... Er moet dus echt een behandeling plaatsvinden. Ik ga om te beginnen maar eens Hypozin bestellen... klopt het dat Pharmahorse het goedkoopste is? :=

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:48

Let op dat wat je gebruikt niet-necrotisch is, anders wordt het goede weefsel van de straal ook aangetast en dat belemmerd de genezing.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:53

Geen idee waar het te koop is. Ik kreeg het van mijn hoefsmid.

Overigens bloeden hoeven altijd heel erg. Zelfs al is het wondje maar miniem. Het ziet er dus vaak erger uit dan het is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:20

Tjaaaa dat ziet er idd niet erg mooi uit.
De hoefsmid heeft gewoon zijn werk gedaan, al het echt slechte is een beetje weggesneden en is nu duidelijker zichtbaar.
Maar zelf zou ik heel erg gaan twijfelen of dit wel de gewone rotstraal is, dus zeker een dierenarts er bij halen en idd bekijken of het geen kanker zou zijn.
Pas na een degelijke diagnose echt gaan behandelen met middeltjes.
Zuiver houden, droog houden en ontsmetten kan nooit kwaad zou ik zeggen (javel/chloor oplossing of een soda oplossing).
Maar toch zeker dierenarts er bij halen.
Maar ik begrijp niet dat jij zegt dat dit in mindere mate al zo lang aanwezig was, een goede eigenaar moet zoiets al bij het eerste begin gaan behandelen, niet pas wanneer er echt grotere problemen opduiken, dit noemt bijna verwaarlozing/nalatigheid op dit gebied dan toch.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 15-10-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:22

Ja hoor hier ook hypozin top spul heb het ook via mijn hoefsmid gekregen.
Als je er op googled kan je het ook online bestellen hoor.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 13:45

Even een korte geschiedenis: merrietje heeft bijna haar hele leven op dezelfde stal gestaan en is eind februari van dit jaar verhuisd naar haar huidige stalling. De nieuwe smid bekapte haar voor het eerst in mei en vertelde ons dat ze rotstraal had. Dit is naar ik weet voorheen niet echt gebleken, hoewel de stralen wel een zwak puntje schenen te zijn. Meer kan ik hier niet over zeggen, omdat ik simpelweg niet meer weet over haar hoefconditie in die periode.

In ieder geval, vanaf mei dus met de verzorgingsspray aan de slag gegaan en het extra uitmesten/schoonhouden van de box. Ik meen me te kunnen herinneren dat de straal er bij de vorige keer bekappen zelfs verbeterd uitzag, vandaar dat we doorgingen met wat we deden. Bovendien, de andere hoeven die wel lelijk waren maar geen rot hadden, waren er zichtbaar op vooruitgegaan. En nu dus 'opeens' dit... Geen verwaarlozing!! :n

Edit: de Hypozin is besteld!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:45

Ja hypozin is echt super spul hoor.
Ik smeerde het altijd met een soort van ijs stokje maar dan breder overal goed op en in.
Na een paar dagen al duidelijk verschil.
Komt je merrie ook veel buiten of staat ze veel op stal?
En ook al lijkt het minder zou gewoon in jou geval even door blijven smeren.

Hoe het precies komt weet ik ook niet goed.
Want nu al tijden geen last al een jaar niet terwijl ik niks is veranderd aan het uren buiten staan en op stal enz.
Misschien heb jij hier nog wat aan:
http://www.horses.nl/artikelen/hoe-hard ... ehandelen/

Andere stal bedekking? Geen idee hoor denk maar wat mee.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:49

Top! Ik bestelde het inderdaad ook via pharmahorse. De kunst is het wel goed in de straal(groeve) te krijgen. Ik gebruikte meestal gewoon chirurgen/onderzoekshandschoenen (die ik meenam van het lab waar ik werk :o ) en zorgde met mijn vingers dat het goed in de straal terecht kwam. Succes!

Amber_WL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:12

Heb je al egyptische zalf geprobeerd? Dat werkte bij mijn paard heel goed! De eerste weken met egyptische zalf behandelen en als de rotstraal over is elke dag hoefteer erop sprayen. De teer hoeft natuurlijk niet in spray vorm, maar dit is erg handig en maakt minder rotzooi. Ik ben zelf wel na een tijdje met de hoefteer gestopt, toen het niet meer nodig was.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:21

Hoefteer is ten zeerste af te raden. Nooit doen bij rotstraal. Sommige soorten bacteriën in rotstraal leven het liefst zonder zuurstof (=anaërobe bacteriën). Hoefteer sluit de hoef af zodat nergens meer zuurstof bij kan. Een hoef wordt zo de perfecte omgeving voor deze bacteriën dus. Oftewel: zorgen voor een goedje dat niet afsluit en zuurstof doorlaat. Hierboven worden al andere opties genoemd. Niet teren, dus. Ook niet als de rotstraal 'over' is. Er hoeven maar een paar bacteriën achter te blijven en je bent weer terug bij af.

Ik gebruik preventief hipposol, maar mijn vorige paard had bij echte rotstraal altijd veel baat bij dit: http://www.uwdierenarts.nl/index.php?ro ... uct_id=537

Edit: ik vind het trouwens ook onbehoorlijk dat je hoefsmid niet meldt dat ie tot bloedens toe in het leven heeft gesneden. Geen wereldramp, kan gebeuren, maar wel zo netjes om de eigenaar daarvan op de hoogte te stellen. Jij schrikt ervan, logisch, en moet hem daarna vragen wat er is gebeurd. Niet de juiste volgorde lijkt me zo.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:16

mijn pony heeft het ook gehad.
wij hebben er Egyptische zalf op gedaan en toen was het echt heel snel weg.
wel moet je het er dan goed in spuiten en even er inlaten trekken.
toen het over was bij mijn pony hebben we er 2-3 keer hoef teer op gedaan zodat het wat indroogde omdat het door die rotstraal wat week werd.
ze heeft het daarna nooit meer gehad!